تاج چیست

دندان های طبیعی از دو بخش تشکیل شده اند: تاج و ریشه.

تاج قسمت مینا و قسمت قابل مشاهده دندان است که به لطف آن می توانیم صحبت کنیم، بخوریم و بخندیم. ریشه بخشی است که دندان را به استخوان فک می چسباند. هنگامی که فردی دندان خود را از دست داد، متخصصان باید پیچ تیتانیوم یا زیرکونیوم را نصب کنند که به عنوان یک ریشه طبیعی رو فک بالای بیمار عمل می کند و پروتز دندانی نیز برای جایگزینی تاج لازم است.

پروتز های متحرک و ثابت

دلایل زیادی وجود دارد که فرد ممکن است دندان های خود را از دست بدهد، از پوسیدگی شدید یا آسیب در اثر عفونت جدی دندان. وقتی به پروتز فکر می کنید احتمالا به یاد دندان های کاذب که شب در یک لیوان آب قرار داده اید، می افتید. پروتزهای قابل جا به جایی نیز باید در محلول های تمیز، شست و شو داده شوند.

طرح های جدیدتر پروتزها در دندان پزشکی که از نظر ظاهر طبیعی تر و راحت تر، طراحی شده اند خواهان زیادی پیدا کرده است. بیماران این قدرت را دارند که تصمیم بگیرند کدام یک از پروتزها برای آن ها مناسب تر است.

دو نوع متداول پروتز دندان به عنوان پروتز ثابت و متحرک شناخته شده اند، شما باید برای استفاده از این دو نوع پروتز، در مورد هر یک از آن ها اطلاعات کامل بدست آورید و با مقایسه آن ها و تفاوت در کارایی و عملکردشان تصمیم گیری کنید.

پروتز های متحرک
پروتز های متحرک یا قابل جا به جایی، شناخته شده ترین نوع پروتز دندان می باشند. دندان های مصنوعی در قالب لثه، در قسمت بالای لثه های طبیعی شما قرار می گیرد.

هنگامی که در روز می خواهید پروتزهای متحرک خود را درون دهانتان قرار دهید، در ابتدا باید چسب مخصوص پروتز را روی دندان و لثه قرار دهید تا پروتزها را در جای خود بچسبانید.

اما متاسفانه بسیاری از کسانی که از این دندان های مصنوعی استفاده می کنند بعد از مدتی متوجه می شوند که این چسب ها مطمئن نیستند یا به قدر کافی خوب عمل نمی کنند و در هنگام خوردن، صحبت کردن و خندیدن، دندان می لغزد و تکان می خورد و این موجب خجالتشان می شود.

ممکن است بخاطر نگرانی از بیرون آمدن دندان مصنوعی، از خوردن غذاهای سفت و دلخواهتان اجتناب کنید، همچنین بسیاری از بیمارها متوجه می شوند که وجود پروتزهای آن ها داخل دهانشان در طول روز، احساس ناراحتی برایشان ایجاد می کند زیرا قالب آکریلیک بر روی لثه و بافت های نرم دهان آن ها کشیده می شود.

در پایان روز دندان های متحرک شما باید برای تمیز کردن خارج شوند، پروتزهای متحرک نسبتا شکننده هستند، بنابراین باید هنگام مسواک زدن آن ها را در یک ظرف آب یا حوله های تاشو نگه دارید. سپس لازم است پروتزها را در یک لیوان آب با یک قرص تمیز کننده پروتز، برای تمیز کردن بیشتر آن قرار دهید. سپس روز بعد از آن ها استفاده کنید.

پروتز های ثابت

پروتز های ثابت، دندان های مصنوعی است که به بافت لثه مصنوعی وصل شده که در بالای لثه های طبیعی شما قرار می گیرد. با این حال چگونگی ایمن سازی پروتزهای ثابت با پروتزهای متحرک متفاوت است. این امر به این دلیل است که پروتزهای ثابت از فناوری ایمپلنت برای اتصال آن ها به دهان استفاده می کنند.

فناوری ایمپلنت، صنعت دندان پزشکی را به طور چشمگیری بهبود بخشیده است. هر ایمپلنت تیتانیوم در مکان هایی از پیش تعیین شده قوس دندانی، در استخوان فک وارد می شود و استخوان تحریک شده و شروع به رشد در اطراف ایمپلنت دندانتان می کند. سپس بعد از تثبیت و دائمی شدن آن، پروتز ثابت شما می تواند متصل شود.

پروتزهای ثابت فقط توسط متخصص دندان پزشک قابلیت نصب و حذف را دارند. با این حال، زمانی که شما آن ها را در دهان خود قرار می دهید، بسیار با دوام و مقاومت بالا هستند. آنها مانند پروتزهای معمولی به حرکت در نمی آیند و شما می توانید از طیف وسیعی از غذاها بدون نگرانی از بابت شل شدن پروتز، لذت ببرید.

مزایای پروتز ثابت

پروتزهای ثابت چندین مزیت نسبت به پروتزهای معمولی و متحرک، برای بیماران دارد که شامل:

  • استحکام و دوام بیشتر
  • از آنجایی که به لثه ها مالیده و یا کشیده نمی شوند، آن ها می توانند درست مانند دندان های طبیعی و معمولی تمیز شوند و از نظر بهداشت مانند آن ها عمل می کند.
  • پروتزهای ثابت یک سرمایه گذاری عالی محسوب میشوند و تا 20 سال عمر می کنند.

چه عواملی را باید در انتخاب نوع پروتز در نظر بگیرید؟

انتخاب پروتزهای ثابت یا متحرک نیازمند عواملی هستند که باید مورد ارزیابی قرار بگیرند شامل: سابقه دندان پزشکی گذشته بیمار در مورد درمان و مراقبت از خود، وضعیت سلامتی بیمار، انگیزه روانشناختی و مشخصات شخصیتی بیمار، وضعیت اقتصادی وی و در نهایت مهارت دندان پزشک و خدمات مشاوره ای در انتخاب نوع پروتز موثر می باشد.

بیمار باید به پزشک معالج مراجعه کند و به او فرصتی برای تشخیص، برنامه ریزی درمان و مراقبت بدهد. موارد ارائه شده به متخصص دندان پزشک برای انتخاب پروتز موقتی، فوری، کوتاه مدت یا طولانی مدت کمک می کند.

انواع روکش دندان:

  1. روکش سرامیکی: این روکش ها علاوه بر داشتن استحکام خوب و مطلوب، دارای ظاهری زیبا و مشابه به دندان ها نیز می باشند. در زیر این روکش ها فلز استفاده نمی شود که نکته مثبتی است برای دیدن نشدن لبه فلزی روکش محسوب می شود.

اگر میزان پوسیدگی دندان بیمار زیاد باشد یا بخشی از دندان ریخته باشد و یا احتمال ریختن آن زیاد باشد از روکش در جهت بالا بردن استحکام و زیباتر نشان دادن دندان ها استفاده می کنند.

  1. روکش زیرکونیا: این روکش به دلیل قوی بودن و استحکام بالا، در دندان های خلفی و یا بریج دندان کاربرد دارد. کیفیتی بسیار بالایی دارند اما از نظر زیبایی،از روکش های سرامیکی در درجه پایین تری قرار دارند. زیرکونیا نوعی فلز سفید رنگ است که معمولا دندان پزشکان از این روکش برای بازسازی دندان استفاده می کند.
  2. روکش PFM: این نوع روکش ها نسبت به زیرکونیا و سرامیکی از زیبایی ظاهری کمتری برخوردار است. همچنین روکش های پی اف ام ترکیبی از فلز و پرسلن هستند و احتمال دیده شدن لبه فلزی نیز وجود دارد. از مزایای خوب آن نیز به استحکام بالایش می توان اشاره کرد.ممنون که تا اینجا با ما همراه بودید و امیدواریم مقاله فوق برای شما مفید باشد. ضمنا اگر سوالی در ارتباط با موضوعات مطرح شده و یا هر موضوعی در این زمینه دارید، بدون خجالت از ما بپرسید. کارشناسان ما همیشه و 24 ساعت شبانه روز در دسترس و خدمت شما هستند. کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی رایا02188203045