ونیر کامپوزیت یا لمینت

خیلی از مراجعه کنندگان به دلیل عدم آگاهی و اطلاعات ناکافی در زمینه ونیر کامپوزیت و لمینت، این دو را به اشتباه یکی در نظر می گیرند و از هدف نتیجه عملشان اطمینان ندارند. سوال اصلی که در این زمینه پیش می آید این است که ونیر کامپوزیت و لمینت دندان چیست و کاربردهای آن ها، تفاوت هایشان و هزینه عملشان به چه صورت است؟

به عنوان مثال، کسی که دندان های کج دارد یا بین دندان هایش شکاف دارد بهتر است روکش هایی تهیه کند که انعطاف پذیرتر و پایدارتر از لمینت های دندان هستند. با این حال، اگر مسئله تغییر رنگ یا تراشه های جزئی است ، لمینت ها گزینه بسیار خوبی هستند زیرا سبک هستند و به حذف مینای دندان زیاد احتیاج ندارند.

روکش های کامپوزیت باعث افزایش زیبایی طبیعی دندان های شما می شوند، آنها به هیچ عنوان دندانهای معمولی شما را خراب نمی کنند و کاملا متناسب با لبخند شما ساخته می شوند زیرا دندانپزشک از دندان های شما قالب گیری کرده و سپس آن را به لابراتور فرستاده و کامپوزیت مناسب دندان و لبخندتان ساخته می شود.

روکش های کامپوزیت به دندان های طبیعی آسیب نمی رساند و باعث می شود دندان در برابر لک دیدن و سایر آسیب ها مقاوم تر شود. لمینت دندان و روکش دندان دو روش متداول برای بهبود ظاهر کلی لبخند مراجعین است. از رنگ تا شکل و اندازه، هر دو گزینه در نهایت راه های بسیار موثری برای تغییر لبخندهای ناخوشایند هستند. اما تفاوت این دو در چیست؟

ونیر کامپوزیت یا لمینت

کامپوزیت یا لمینت دندان؟

ونیر کامپوزیت چیست؟

ونیر کامپوزیت، موادی از جنس و رنگ دندان هستند که بعد از مراحل قالب گیری در آزمایشگاه ساخته شده و برای بهبود ظاهر روی سطح دندان ها قرار گرفته و مشکلات دندانی مانند لب پریدگی، شکستگی، تغییر رنگ و … را برطرف می کند. روشی که برای قرار دادن روکش ها استفاده می شود نیاز به تراش دادن بخش کمی از سطح دندان دارد تا متخصص بتواند کامپوزیت را به راحتی روی سطح دندان جایگذاری کند.

لمینت دندان چیست؟

لمینت های دندان عملکردی مشابه کامپوزیت ها دارند و گاهی اوقات این دو به جای یکدیگر نیز استفاده می شوند. لمینت ها از نظر ضخامت بسیار نازک تر هستند و برای قرار دادن آنها نیاز به تراش دادن مقدار کمتری از مینای دندان است که باید برداشته شود تا بتوان لمینت را روی دندان چسباند.

لمینت بهتر است یا ونیر کامپوزیت؟

ظاهر دندان های شما تأثیر قابل توجهی در زیبایی لبخند و اعتماد به نفس شما دارد و دندان های یکدست و مرتب، باعث می شود که جذاب تر و جوان تر به نظر برسید. اگر بخاطر فضای خالی و بهم ریخته بین دندانهایتان احساس راحتی و رضایت نمی کنید، می توانید با خیال راحت به کلینیک شبانه روزی رایا مراجعه کنید و در کوتاه ترین مدت از تغییر ظاهر و طرح لبخند خود شگفت انگیز شوید.

تصمیم گیری نهایی این که بیماران کدام یک از راه های زیبایی دندان را انتخاب کنند به بررسی و نظر متخصص و در نهایت به اهداف زیبایی و شرایط خود بیمار بستگی دارد. به این دلیل که نیازهای هر بیمار متفاوت است و معمولاً مواردی مانند سلیقه شخصی، هزینه عمل و سایر عوامل، باعث می شود تا بیمار در آخر یکی از دو مورد را انتخاب نماید.

لمینت یا کامپوزیت؟

لمینت یا ونیر کامپوزیت

مزایای ونیر کامپوزیت

  1. هزینه:

روکش های کامپوزیت دارای مزایای بیشتری نسبت به لمینت دندان هستند که یکی از مهم ترین این مزایا، هزینه درمان است. به طور متوسط، لمینت ها دو برابر کامپوزیت ها از نظر هزینه گران تر هستند، که برای برخی از مراجعین کننده بسیار مهم است، زیرا بیشتر درمان های دندانپزشکی توسط بیمه پوشش داده نمی شود، به همین دلیل برای انتخاب یکی از روش های کامپوزیت و لمینت باید در مورد هزینه ساخت و نصب آن ها مطلع شید.

  1. درمان در یک روز:

روکش کامپوزیت اغلب در یک جلسه هم قابل جایگذاری و چسباندن است و نیازی به درمان طی چند جلسه نمی باشد و در یک قرار ملاقات هم مراحل درمان می تواند تکمیل شود. دندانپزشک دندان های شما را برای قالب گیری آماده می کند و سپس ونیر کامپوزیت را مستقیماً روی دندان شما قرار می دهند و سپس با استفاده از یک نور شدید و مخصوص، مواد کامپوزیتی را سفت و محکم می کند و در آخر با استفاده از پولیش دندان، سطح دندان هایتان را صاف و مرتب می کند تا ظاهری طبیعی و مشابه سایر دندان ها داشته باشد.

روش لمینت نسبت به ونیر کامپوزیت اندکی طولانی تر می شود، زیرا روکش های شما باید در آزمایشگاه دندانپزشکی؛ ساخته و آماده شوند و قبل از مراحل نصب و جایگذاری به دندانپزشک تحویل داده می شوند. دندان های شما نیز قبل از نصب روکش ها به آماده سازی بیشتری نیاز دارند و در نهایت به دو الی سه جلسه مراجعه به کلینیک نیاز پیدا می کنید.

مزایای لمینت دندان

  • ماندگاری:

اگرچه کامپوزیت ها دارای مزایای زیادی هستند، اما یکی از مزایای بسیار مهم لمینت های دندانی، ماندگاری و طول عمر بالای آن هاست. لمینت ها نسبت به کامپوزیت ها بسیار قوی تر و محکم تر بوده و نیاز به تعویض آن ها در آینده نزدیک نیست و شما می توانید تا چندین سال از لمینت دندان خود لذت ببرید.

لمینت ها به طور متوسط 10-15 سال دوام می آورند و اگر نکات بهداشتی دهان و دندان را رعایت کنید و از دستورالعمل های دنداپزشک خود پیروی کنید، ممکن است حتی برای مدت طولانی تری نیز دوام داشته باشند. ونیر کامپوزیت به طور معمولا نهایتا 10 سال ماندگاری دارد.

  • طبیعی تر بودن دندان

اکثر دندانپزشکان معتقد هستند که لمینت ها، طبیعی ترین ظاهر و زیبایی دندان را ارائه می دهند. لمینت از نظر کیفیت و شفاف بودن کاملاً شبیه به مینای دندان عمل می کند. همچنین به دلیل استحکام بالایی که دارد در برابر لکه ها، آسیب های دندانی مثل لب پردیگی و … بسیار مقاوم است.

اما کامپوزیت ها در برابر رنگ ها کمی حساس تر بوده و با مصرف نوشیدنی های رنگی زیاد در دراز مدت، تغییر رنگ می دهند که برای جلوگیری از این اتفاق، بهتر است به طور مرتب از مسواک و نخ دندان و همچنین رژیم غذایی مناسبی استفاده نمایید.

مزایای کامپوزیت دندان

مزایای لمینت دندان

سخن آخر

کامپوزیت ها و لمینت های دندانی دو گزینه مناسب برای زیباتر شدن دندان هایتان هستند که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از شرایط نصب و مراحل این دو روش از طریق راه های ارتباطی زیر با ما تماس حاصل بفرمایید.