ورم بعد از ایمپلنت دندان چند روز طول می کشد؟

ایمپلنت های دندانی پایه های تیتانیومی کوچکی هستند که در داخل استخوان فک بیمار قرار می گیرند تا جایگزین دندان شوند. ایمپلنت ها عملکرد ریشه دندان را تقلید می کنند و در عین حال استحکام فک پایین را حفظ می کنند. روکش‌ های دندانی که در بالای ایمپلنت قرار می ‌گیرند، دندان ‌های جایگزینی هستند که شبیه دندان‌ های طبیعی شما هستند. اما معمولا این سوال پیش می آید که ورم بعد از ایمپلنت دندان چند روز طول می کشد؟

ایمپلنت ‌های دندانی بهترین فناوری تا به امروز برای جایگزینی دندان ‌های از دست رفته هستند، با این حال، مهم است که به خاطر داشته باشید که خود این روش چگونه انجام می شود. در یک عمل جراحی ایده آل، ریشه دندان موجود برداشته می شود و پست فلزی در جای خود کاشته می شود. بسته به وضعیت دهان و دندان شما، اگر استخوان کافی برای نگه داشتن موفقیت آمیز ایمپلنت وجود نداشته باشد، ممکن است به بیش از یک ایمپلنت و/یا پیوند استخوان نیاز داشته باشید.

در حالی که عمل کاشت ایمپلنت دندان بسیار موثر و ایمن است، فرآیندی است که برای بهبود بافت لثه و فک به زمان و صبر نیاز دارد. در طول فرآیند بهبودی، معمولا کمترین تورم، کبودی و کمی ناراحتی را تجربه می ‌کنید.

تورم می تواند بین 5 تا 7 روز طول بکشد و کبودی ممکن است تا 14 روز طول بکشد، و درد یا حساسیت می تواند حدود یک هفته باقی بماند، اگرچه 90٪ موارد تورم، کبودی یا ناراحتی بسیار کمی دارند. در این مقاله، در مورد آنچه که باید بعد از کاشت ایمپلنت انتظار داشته باشید، نحوه کاهش تورم و کارهایی که می توانید برای بهبود سریعتر آن انجام دهید صحبت خواهیم کرد.

تورم و کبودی بعد از ایمپلنت دندان

چه مقدار تورم و کبودی بعد از ایمپلنت دندان طبیعی است؟

چه مقدار تورم و کبودی بعد از ایمپلنت دندان طبیعی است؟

تورم واکنش طبیعی بدن به ضربات و عمل های جراحی است. میزان تورم پس از کاشت ایمپلنت از یک بیمار به بیمار دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، فردی که یک ایمپلنت دریافت می کند باید تورم کمتری نسبت به فردی که ایمپلنت تمام دهان یا پیوند استخوان دریافت می کند، تجربه کند.

در هر صورت، می توانید انتظار التهاب متوسط در فک و لثه در ناحیه جراحی و همچنین التهاب خفیف گونه ها و عضلات صورت را داشته باشید.

توجه داشته باشید که تورم بین روز اول و سوم پس از عمل به اوج خود می رسد و به تدریج در طول هفته کاهش می یابد تا زمانی که به طور کامل فروکش کند. برای راهنمایی های عملی در مورد چگونگی به حداقل رساندن تورم به طور طبیعی به خواندن این مقاله ادامه دهید.

کبودی و تغییر رنگ پوست در طرفین صورت نیز ممکن است رخ دهد، با این حال، اکثر موارد کبودی بسیار کم یا حتی هیچ گونه کبودی را نشان نمی‌ دهند.

درد بعد از کاشت ایمپلنت چقدر طول می کشد؟

بسته به میزان عمل، دندانپزشک شما ممکن است از بی حس کننده موضعی یا آرام بخش استفاده کند. هنگامی که بی حسی ناشی از بی حسی موضعی از بین رفت، ممکن است درد ایجاد شود.

در حالی که این درد موقتی است، ممکن است 1 تا 5 روز ادامه داشته باشد و بدترین آن بین روزهای اول و سوم پس از عمل رخ دهد.

داروهای بدون نسخه ممکن است درد و حساسیت خفیف را کاهش دهند، اما داروهای تجویزی ممکن است برای کسانی که سطوح بالاتری از ناراحتی را تجربه می کنند ضروری باشد. مطمئن شوید که آنها را فقط طبق دستور مصرف کنید و اگر احساس تسکین نکردید با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

در هفته اول دوره نقاهت با ملایمت رفتار کنید تا در صورت بخیه خوردن لثه، از باز شدن بخیه در دهان جلوگیری کنید. اکثر روش های کاشت نیازی به بخیه ندارند.

علت درد بعد از کاشت ایمپلنت

درد بعد از کاشت ایمپلنت چقدر طول می کشد؟

چه مدت طول می کشد تا لثه ها بعد از ایمپلنت دندان بهبود یابد؟

زمان روند بهبودی شما تا حد زیادی به درمانی که دریافت کرده اید و همچنین مدت زمانی که بدن شما طول می کشد تا بهبود یابد بستگی دارد.

شما باید در هفته اول پس از عمل شاهد بهبودی های عمده باشید. در آن مرحله، شما باید بتوانید بدون مشکل فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید. اگر در صورت از دست دادن استخوان نیاز به پیوند استخوان باشد، زمان بهبودی شما ممکن است کمی طولانی تر شود.

نکاتی برای کاهش تورم بعد از عمل ایمپلنت دندان

مواردی که در ادامه به توضیح آن می پردازیم، کارهای عملی هستند که می توانید در خانه انجام دهید تا سطح التهابی که پس از دریافت ایمپلنت دندان تجربه می شود را کاهش دهید.

کیسه های یخ را روی ناحیه ایمپلنت قرار دهید:

از یخ یا کیسه ای یا کمپرس یخ استفاده کنید و آن را روی گونه خود قرار دهید تا نزدیک ترین محل کاشت باشد. یک کیسه زیپی منجمد نیز می تواند موثر باشد. این حالت را برای 10 تا 20 دقیقه متوالی در قسمت بیرونی صورت نگه دارید و سپس به مدت 20 دقیقه استراحت دهید.

استفاده فوری از کیسه های یخ بهترین راه برای کمک به مبارزه با تورم اولیه است. پس از 72 ساعت اول، می توانید از کمپرس سرد به کمپرس گرمای مرطوب با همان روش متناوب (20 دقیقه روشن / 20 دقیقه خاموش) تغییر دهید.

سر خود را با بالش بالا بیاورید:

زمانی که بدن شما در حالت آرام و ریلکس است سریعتر بهبود می یابد. دو روز اول ریکاوری را با بالا آوردن سرتان هنگام خواب انجام دهید.

از صحبت بیش از حد خودداری کنید:

در 24 ساعت اول تا حد امکان آرام و ساکت بمانید و از صحبت های اضافی خودداری کنید.

به محل بخیه دست نزنید:

در همان روزی که درمان ایمپلنت را انجام داده اید، دندان خود را مسواک نزنید و دهانتان را نشویید.

بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید:

پس از روز اول، دندان های خود را با ظرافت اطراف زخم با یک مسواک نرم مسواک بزنید.

هیدراته بمانید:

مقدار زیادی آب بنوشید اما این کار را بدون نی انجام دهید. حرکت مکیدن ایجاد شده هنگام نوشیدن از نی ممکن است لخته خون را در دهان شما جدا کند و بهبودی شما را به تاخیر بیندازد. حداقل در ابتدا فقط آب سرد یا ولرم بنوشید. مایعات داغ می توانند زخم را بسوزانند و تحریک کنند.

رژیم غذایی نرم حاوی غذاهای مغذی داشته باشید:

بخیه های شما برای بهبودی نیاز به زمان دارند، بنابراین ممکن است ایده خوبی باشد که با یک رژیم غذایی مایع شروع کنید و به تدریج به غذاهای نرم تر روی آورید. به مدت 10 تا 14 روز یا تا زمانی که دهان شما دیگر حساس نباشد از جویدن زیاد خودداری کنید.

مصرف نمک را محدود کنید و چیزهای سرد یا ولرم بخورید. غذاهای داغ، ترد، سفت و تند نباید مصرف شوند. غذاهای نرم ایده آل عبارتند از اسموتی ها، شیک های پروتئینی، آبمیوه های کاملا طبیعی، سس سیب، ماست، پوره سیب زمینی، تخم مرغ، سبزیجات بخارپز، سوپ بر پایه آبگوشت گرم و … . هنگامی که ایمپلنت های شما بهبود یافتند، می توانید به رژیم غذایی عادی خود بازگردید.

شستشو با آب نمک گرم:

بعد از هر وعده غذایی به مدت 7 تا 10 روز یک دهانشویه انجام دهید. نمک یک آنتی باکتریال طبیعی است که به جلوگیری از عفونی شدن زخم کمک می کند.

داروهای مسکن تجویز شده را طبق دستور مصرف کنید:

داروها را با معده خالی مصرف نکنید، مگر اینکه خلاف آن ذکر شده باشد، زیرا ممکن است عوارض جانبی مانند تهوع و استفراغ ایجاد کند.

مصرف ویتامین خود را افزایش دهید:

مصرف مولتی ویتامین و ویتامین D قبل از عمل برای بهبود سریعتر مفید است.

استراحت:

فعالیت بدنی و ورزش شدید را در دوران نقاهت و بهبودی کاهش دهید.

سیگار نکشید و الکل ننوشید:

سیگار کشیدن می تواند باعث خونریزی بیش از حد شود، بهبودی را به تاخیر بیندازد و به عفونت کمک کند. نوشیدن الکل می تواند باعث کم آبی بدن شود و به خصوص هنگام مصرف داروهای ضد درد باید از مصرف آن اجتناب کرد.

دستورالعمل های دندانپزشک خود را دنبال کنید:

جراح دهان شما یک برنامه درمانی را به شما ارائه می دهد و برای اطمینان از اینکه ایمپلنت های جدید شما به درستی بهبود می یابند، قرار ملاقات های بعدی را برنامه ریزی می کند.

عفونت ایمپلنت دندان

چگونه بفهمم ایمپلنت دندانم عفونی شده است؟

چگونه بفهمم ایمپلنت دندانم عفونی شده است؟

در حالی که اکثریت قریب به اتفاق بیماران پس از دریافت ایمپلنت هیچ مشکلی را تجربه نمی کنند، توصیه می کنیم برای جلوگیری از نادیده گرفتن علائم عفونت، پیشرفت بهبودی خود را پیگیری کنید.

حتماً سطح اولیه ناراحتی و هرگونه تغییر را یادداشت کنید. طبیعی است که التهاب در روزهای دوم و سوم در بدترین حالت خود باشد، اما باید از حدود روز پنجم یا هفتم شروع به کاهش کند

در صورت بروز هر یک از علائم زیر، فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیریدک

التهاب طولانی مدتی وجود دارد که بیش از هفت روز اول بهبودی ادامه دارد.

تورم یک هفته پس از درمان بدتر شده است.

شما درد شدیدی را تجربه می کنید، به ویژه در محل جراحی.

دچار تب می شوید.

تیم دندانپزشکی گروه دندانپزشکی کلینیک رایا دنتال  دارای بیش از 25 سال تجربه در زمینه کاشت ایمپلنت های دندانی است. برای رزرو وقت خود و مشاوره با متخصصین ما از طریق راه های ارتباطی اقدام نمایید.