همه چیز درمورد کاشت دندان

در این مقاله قصد داریم به طور کامل به توضیح همه چیز درمورد کاشت دندان بپردازیم زیرا از دست دادن دندان یکی از مشکلات جدی است که در طول عمر، ما با آن روبرو هستیم زیرا کشیدن و از دست دادن دندان منجر به نقص در عملکرد دهان و ناتوانی آن در انجام وظایف مانند جویدن غذا می شود. ایمپلنت های دندانی به عنوان راه حلی برای همه مشکلات دندانی و جایگزین دندان های از دست رفته می باشند. فقدان دندان در دهان منجر به مشکلات جدی می شود که بدن را به طور کلی تحت تأثیر قرار می دهد، مانند نقص در روند هضم و دفع، چاقی، بوی بد دهان و بیماری های معده، روده و کیسه صفرا.

درمان ایمپلنت دندان بعد از معاینه جامع و کامل توسط دندانپزشک شروع می شود تا اطمینان حاصل شود که ایمپلنت مناسب ترین راه حل برای رفع ایرادات دندان و لثه شما است. اگر تصمیم به ایمپلنت دندان گرفته شود، پزشک سابقه پزشکی شما را بررسی می کند، از شما می خواهد که از دندان ها و فک ها توسط دستگاه های اشعه ایکس؛ عکس برداری کنید و حتی گاهی از شما می خواهد که سی تی اسکن کنید.

سپس پزشک اندازه گیری محل قرارگیری ایمپلنت را انجام می دهد، او در این مرحله به شما توضیح می دهد که چگونه پیوند و کاشت دندان انجام می شود و در این دوران چگونه باید رفتار کنید. اگر از ترس شدید بخاطر درمان دندان رنج می برید، می توانید دندانپزشک مشورت کنبد که مشخص کند که آیا امکان انجام ایمپلنت دندان تحت بیهوشی عمومی وجود دارد یا خیر. در غیر این صورت، پزشک مزایا و معایب انجام این درمان تحت آرامبخش را برای شما توضیح می دهد.

همه چیز درمورد کاشت دندان مصنوعی

همه چیز درمورد کاشت و ایمپلنت دندان

چه زمانی به ایمپلنت دندان نیاز دارید؟

در ابتدا مرحله از دست دادن دندان، عواقب بسیار جدی به همراه دارد؛ دندانپزشک در ابتدا علت از دست رفتن دندان ها را متوجه شود که آیا از بین رفتن دندان به دلیل پوسیدگی دندان، بیماری لثه و بافتهای پشتیبان بوده است یا دلایل دیگری مانند شکستگی دندان، سپس پزشک با بازگرداندن دندان های آسیب دیده و جبران موارد از دست رفته کار می کند تا عملکرد دهان را بازیابی کند. جایگزینی دندان شامل استفاده از بریج و یا ایمپلنت دندان است. هر دو عمل با هدف جایگزینی دندان ها انجام می شوند، اما به شیوه های متفاوت.

کاشت دندان جایگزین

روش های زیادی وجود دارد که قبل از ایمپلنت دندان به عنوان راه حل های جایگزین، کم هزینه و ایمن برای سلامت بیمار مورد استفاده قرار می گیرد، از جمله این موارد عبارت اند از:

کاشت دندان

کاشت دندان جامع ترین خدمات درمانی دندان است که شامل نصب دندانهای ثابت یا متحرک علاوه بر ایمپلنت دندان می باشد و تفاوت اساسی بین بریج، پل و یا ایمپلنت و کاشت دندان مصنوعی (چه ثابت و چه متحرک) در روش کاشت دندان است. تمامی این موارد راه حل های جایگزینی دندان های از دست رفته خواهند بود.

  • پروتز متحرک

ساختارهای ثابت یا متحرک انواع پروتز برای دستیابی به ثبات و مقاومت دندان در برابر حرکت و شل شدن در طول زمان عملکرد خود به دندانهای اطراف بستگی دارد. قسمتی از ایمپلنت که در استخوان دندانهای از دست رفته، قرار می گیرد باعث تثبیت و حمایت از دندان می شود بدون اینکه بر هیچ یک از دندان های اطراف آن تأثیر بگذارد.

پروتزهای متحرک در حال حاضر به ندرت به عنوان راه حل موقت برای جایگزینی دندان مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند برای افراد مسن نیز استفاده شود.

  • پروتز ثابت

این نوع از پروتز برای جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته استفاده می شود، اما روکش ها یا پروتزهای ثابت اهداف دیگری دارند. آنها در مواردی که پر کردن دندان در ایمنی سالم و بدون قرار گرفتن در معرض خطر شکستگی یا عفونت کردن عصب، دشوار است، به عنوان جایگزین دیگری استفاده می شود. همچنین می توان از آن برای زیبا شدن شکل نهایی دندان استفاده کرد، به ویژه برای دندان های جلویی که ممکن است دچار تغییر رنگ می شوند.

از پروتزهای ثابت برای جایگزینی یک یا چند دندان با قرار دادن دندان های مجاور به عنوان پلی برای دندان های از دست رفته استفاده می شود. اگر تعداد دندان های از دست رفته زیاد باشد، ایمپلنت روی بیش از یک دندان مجاور قرار می گیرد.

کاشت دندان جایگزین

آغاز کاشت دندان به روش ایمپلنت

آغاز مراحل کاشت دندان به روش ایمپلنت

پس از تصمیم گیری بیمار برای پیوند مغز استخوان و انتخاب پزشک مناسب، پزشک معاینه کامل دهان بیمار را آغاز می کند. معاینه به طور معمول انجام می شود و تفاوت چندانی با معاینات معمولی ندارد، علاوه بر انجام سی تی اسکن فک و اشعه پانوراما، گاهی اوقات تجزیه و تحلیل وضعیت خون و کلسیم را بررسی می کنند. .

به طور کلی بررسی سلامت دهان و دندان بسیار مهم است، زیرا برای دریافت ایمپلنت دندان باید محیط دهانی تمیزی ایجاد شود، پزشک دستورالعمل های مناسب را برای رعایت بهداشت دهان و دندان توصیه کرده و برای برخی بیماران ترک سیگار یا کاهش موقت آن را الزامی می دانند.

مراحل کاشت دندان چگونه است؟

ایمپلنت های دندانی  جدیدترین جایگزین برای دندان های از دست رفته هستند، زیرا این روش موفق ترین راه حل درمانی در نظر گرفته می شود زیرا به هیچ وجه بر روی دندان ها و بافت های اطراف دندان تأثیر منفی نمی گذارد..

برای ایمپلنت دندان، پزشک بررسی می کند که فرد عاری از برخی بیماریهایی که بر وضعیت استخوان ها تأثیر می گذارد باشد، مانند موارد دیابت پیشرفته و پوکی استخوان. وجود مقدار مناسب استخوان فک، زیرا اغلب اوقات از دست دادن دندان دچار فرسایش می شود. برای اطمینان از موفقیت فرایند کاشت، ابتدا باید استخوان از دست رفته تعویض شود و سپس مراحل کاشت دندان تکمیل شود.

کاشت دندان با لیزر

یکی از انواع ایمپلنت های دندانی، جراحی جزئی بدون استفاده از چاقوی جراحی است، از این روش می توان برای همه محل های فک که دارای استخوان کافی است، استفاده کرد. لیزر دارای مزایای مختلف حرارتی است که بر لخته شدن فوری خون و همجوشی قسمت های بریده شده لثه و استخوان کار می کند.

این روش بالاترین سطح آسایش در انجام عمل و همچنین بالاترین درجه بهبود و ترمیم زخم را پس از اتمام عمل برای بیمار فراهم می کند.

روش های مختلف کاشت دندان

مراحل کاشت دندان

سخن آخر

در این مقاله به توضیح کامل و جامع همه چیز در مورد کاشت دندان پرداخته ایم تا بتوانید با کسب اطلاعات از انجام روش های مختلف کاشت دندان آگاه و باخبر شوید. در صورت نیاز با شماره های ما تماس بگیرید.