جرم گیری دندان

همه افراد حداقل برای یکبار در طول عمرشان به جرم گیری دندان نیاز دارند و احمتال دارد آن را در هر سنی تجربه کنند. به فرایندی که جرم ها را از سطح دندان ها و زیر لثه ها جدا کند و از بین ببرد، جرم گیری دندان گفته می شود. براق دهان، باکتری ها، پلاک ها و … لایه نازکی را در سطح دندان های شما تشکیل می دهند که نیاز به دستگاه یا روشی برای از بین بردن دارند.

حتی مراقبت از دهان و دندان با بالاترین کیفیت و به طور مداوم هم، پلاک را به طور کامل از بین نمی برد. از بین بردن رسوبات دندانی در برخی قسمت ها که کمتر قابل دسترسی و مشاهده است فرایندی بسیار دشوار است ومسواک های معمولی و حتی برقی نیز قادر به از بین بردن این رسوبات و باکتری ها نمی باشند. پلاک ها اگر با گذشت زمان به تدریج سفت می شوند، به تارتار تبدیل می شوند و در این شرایط شما راهی جز جرم گیری دندان در کلینیک های معتبر و حرفه ای ندارید. .

رسوبات سخت و میکروب ها منجر به تخریب مینای دندان می شوند که در این صورت دندان، عناصر معدنی را دریافت نمی کند. این رسوبات دندانی باعث ایجاد حفره بین لثه و دندان می شوند که ممکن است بعد از مدتی عفونت کند. همه این رسوبات و جرم های سطح دندان خطر ابتلا به پوسیدگی دندان، پریودنتیت و سایر بیماری های دندان و لثه را افزایش می دهد. به همین دلیل است که در این مقاله، به طور کامل به توضیح روند و هزینه جرم گیری دندان، انواع آن و … می پردازیم.

جرمگیری چیست؟

جرم گیری دندان

انواع جرم گیری دندان

به طور کلی جرم گیری دندان یا همان زدودن باکتری ها از سطح دندان و زیر لثه به دو نوع کلی تقسیم می شود:

  1. جرم گیری معمولی: جرم ها و رسوبات موجود در سطح دندان ها را از بین می برد.
  2. جرم گیری عمیق: جرم ها و رسوبات موجود در لایه های عمیق تر دندان را از بین می برد.

به طور معمول اکثر بیماران همان مورد اول یعنی جرم گیری معمولی را انجام می دهند ولی یه درصد کمی از مردم که دچار بیماری های لثه و … هستند، دندانپزشک جرم گیری عمیق را توصیه می کند که در صورتی که لثه هایتان حساس باشد، این روند درمان کمی آزار دهنده خواهد بود که در چنین شرایطی دندانپزشک برای شما داروی بی حسی تزریق می کند تا لثه بی حس شود و در حین جرم گیری درد و سوزشی احساس نکنید.

هزینه جرم گیری دندان

به طور کلی فاکتورهای متعددی در هزینه جرم گیری دندان تاثیر دارد که برخی از این موارد عبارت اند از: برخی ناهنجاری های دندان و لثه مانند بیماری پرودنتال، بیمه دندانپزشکی، نوع جرم گیری دندان، موقعیت جغرافیایی مطب و … بر قیمت نهایی جرم گیری دندان اثر گذار می باشند.

موارد دیگری که در هزینه جرم گیری دندان شما دخیل است، هزینه های تصویر برداری و معاینه دندان و لثه است به این ترتیب که معمولا در این معاینات دندانپزشک به طور کامل وضعیت دهان و دندان را بررسی کرده تا روش های درمانی موجود و مراجعات بعدی را برای شما توضیح دهد. اغلب توصیه دندانپزشکان برای جرم گیری دندان حدود هر 6 الی 9 ماه یک بار است و برای کسانی که بیماری های زودرس در ناحیه لثه دارند، احتمال دارد این زمان به سه الی چهار ماه نیز تغییر کند.

مهارت و تجربه دندانپزشک نیز از موارد دیگری است که هزینه جرم گیری دندان را شامل می شود، زیرا به طور معمول دندانپزشکانی که دارای تخصص خاص هستند دستمزدی بیش از دندانپزشک عمومی دریافت می کنند زیرا درمان پیشرفته تر و بهتری را به بیماران ارائه خواهند داد. به عنوان مثال اگر شدت بیماری دهان و یا لثه شما پیچیده باشد، خیلی از دندانپزشکان عمومی شما را به متخصصین دندان و لثه ارجاع می دهند که با استفاده از تجهیزات و روش های درمانی تخصصی تر، شما را در کوتاه ترین مدت تحت درمان قرار می دهند.

اگر شما به جرم گیری عمیق دندان نیاز پیدا کنید، دندانپزشک از دستگاه های تخصصی تری به کمک اشعه ایکس، درمان را آغاز می کند که هزینه های بیشتری را نیز شامل می شود. در بعضی شرایط که بیمار به بی حسی موضعی و یا حتی بیهوشی به منظور کاهش درد، نیاز دارد؛ هزینه جرم گیری دندان او نسبت به سایر بیماران که جرم گیری معمولی انجام می دهند بیشتر خواهد شد.

قیمت جرمگیری دندان

هزینه جرم گیری دندان

موارد منع جرم گیری دندان

اگر دچار بعضی از بیماری های خاص مانند آسم، بیماری ریوی، یا حتی دارای مینای نازک دندان هستید و به برخی مواد موجود در دستگاه جرم گیری حساسیت دارید، ازدحام فضایی زیادی بین دندان هایتان وجود دارد، در طول روز مدام سیگار می کشید، یا از ایمپلنت و کامپوزیت دندان استفاده می کنید، احتمال دارد در این شرایط دندانپزشک شما را منع جرم گیری دندان می کند و احتمالا برخی روش های از بین بردن باکتری و پلاک ها را با روش های خانگی توصیه می کند.

برخی خمیر دندان های مخصوص نیز همان عمل جرم گیری دندان را در دراز مدت انجام می دهند که بدون درد، خونریزی و حتی احساس سوزش و حساسیت است. با مصرف کمتر غذاهای رنگی، سیگار و قهوه می توانید از جرم گرفتن سریع دندان هایتان جلوگیری کنید.

تمیز کردن دندان ها قبل از جرم گیری

اگر شما به طور مرتب دندان های خود را برای حذف پلاک، باکتری و … تمیز کنید، شاید سالی یک بار جرم گیری دندان برای شما کافی باشد و اصلا به بیماری های لثه و دندان دچار نشوید. به این منظور با استفاده از مسواکی نرم و خمیر دندانی مطمئن نواحی بین دندان ها و لثه را به طور کامل تمیز کنید.

با این کار مینای دندان شما روشن تر و تمیزتر به نظر می رسد که از تماشای آن لذت خواهید برد. اگر سطح دندان هایتان صاف نیست و یا نمی توانید به راحتی همه قسمت های دندان را با مسواک تمیز کنید، از نخ دندان برای از بین بردن تجمعات رسوب و باکتری ها استفاده کنید.

موارد منع جرم گیری

تمیز کردن دندان ها قبل از جرم گیری

سخن آخر

کلینیک شبانه روزی رایا، در زمینه های مختلف دندانپزشکی همه روزه با متخصصانی خبره و حرفه ای آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی زیر با ما تماس حاصل بفرمایید.