چه زمانی به کاشت ایمپلنت دندان نیاز پیدا می کنید؟

هنگامی که یک یا چند دندان خود را به دلیل بیماری یا آسیب از دست داده اید، ممکن است دندانپزشک، چند گزینه درمانی برای جایگزینی دندان از دست رفته مانند کاشت ایمپلنت دندان توصیه می کند، شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چه زمانی ایمپلنت دندان نیاز پیدا می کنید؟

ایمپلنت دندان می تواند بهترین گزینه برای درمان دندان های از دست رفته شما باشد و همان چیزی باشد که شما به آن نیاز دارید. ایمپلنت های دندانی به ویژه برای جایگزینی دندان های از دست رفته و بهبود عملکرد دندان، بسیار موثر هستند.

اهمیت کاشت ایمپلنت

نیاز به کاشت ایمپلنت دندان

کاندیدای مناسب کاشت ایمپلنت دندان

در موارد زیر ممکن است نیاز به کاشت ایمپلنت دندان داشته باشید:

  • دندان های خود را از دست داده اید و به همین دلیل از طرح لبخند خود راضی نیستید.
  • از دندان مصنوعی استفاده می کنید و استفاده از آن برایتان راحت نیست.
  • شما از نتایج نهایی توسط پروتز جزئی متحرک یا پروتز کامل خود ناراضی هستید.
  • می خواهید سلامت دندان های باقیمانده موجود خود را حفظ کنید.

علاوه بر این موارد، ممکن است بنا بر دلایل دیگر زیر، نیز برای شما مهم باشد که دندان های از دست رفته خود را جایگزین کنید:

  1. شکاف ایجاد شده توسط دندان های از دست رفته، جذابیت لبخند شما را از بین یزده است.
  2. از دست دادن دندان، بر گفتار شما تأثیر گذاشته است.
  3. از دست دادن دندان می تواند جویدن غذا را برایتان دشوار کند.
  4. اگر دندان از دست رفته جایگزین نشود، دندان های مجاور ممکن است به سمت شکاف باقی مانده دندان از دست رفته، جابجا یا متمایل شوند.
  5. سایر دندان های موجود ممکن است لق و ضعیف شوند.
  6. از دست دادن دندان می تواند منجر به از دست دادن استخوان در فک شود.
  7. از دست دادن دندان ها می تواند باعث افتادگی پوست صورت شما شود و شما را پیرتر از آنچه که هستید نشان می دهد.

انواع ایمپلنت های دندانی

انواع مختلفی از ایمپلنت های دندانی وجود دارد. بسته به برنامه درمانی توصیه شده توسط دندانپزشک شما، ایمپلنت های دندانی را می توان در عرض یک روز در استخوان فک، قرار داد؛ البته لازم به ذکر است که احتمال دارد، این روش طولانی تر شده و شما قبل از کاشت پایه ایمپلنت دندان به عمل های دیگری مانند پیوند استخوان فک نیاز پیدا کنید که ممکن است، گاهی اوقات چند ماه نیز طول بکشد.

لازم نیست نگران چیزی باشید زیرا دندانپزشک شما را در طول این روش درمان، راهنمایی می کند و مناسب ترین نوع درمان و در صورت نیاز، ایمپلنت را برای رفع مشکلات دندان و نیازهای شما پس از ارزیابی وضعیت سلامت دهان و دندان هایتان به شما توصیه می کند.

ایمپلنت تک دندان

ایمپلنت تک دندان رایج ترین نوع ایمپلنت دندانی مورد استفاده در کلینیک های دندانپزشکی است. در ایمپلنت های تک دندانی، ریشه یک دندان تکی جایگزین ریشه دندان طبیعی می شود. در طی این روش درمان، دندان های مجاور تحت تاثیر  شکاف ایجاد شده؛ قرار نمی گیرند. ایمپلنت دندان معمولاً زمانی استفاده می شود که بیمار فقط یک یا چند دندان از دست داده باشد.

کاشت ایمپلنت فوری

کاشت ایمپلنت تک دندان

قرار دادن پل نگهدارنده ایمپلنت

هنگامی که بیمار چندین دندان خود را از دست داده باشد، ممکن است؛ متخصص ایمپلنت از ایمپلنت های دندانی برای ارائه پشتیبانی از یک پل نگهدارنده ایمپلنت استفاده کنند. یک پل نگهدارنده ایمپلنت می تواند تا 6 دندان پشت سر هم را با استفاده از 2 ایمپلنت نگهدارنده جایگزین کند.

این راه حل مقرون به صرفه تر از قرار دادن یک ایمپلنت جداگانه برای هر دندان از دست رفته است و هنگامی که بریج در موقعیت قرار گیرد مانند یک ردیف دندان طبیعی به نظر می رسد. برخلاف بریج‌های دندانی معمولی، بریج تحت حمایت ایمپلنت نیازی به حمایت از دندان‌های اطراف ندارد، زیرا ریشه‌های دندان‌های از دست رفته جایگزین می‌شوند.

ایمپلنت یا پروتز نگهدارنده

برای بیمارانی که تمام دندان‌های خود را از دست داده‌اند، پروتز دندان مصنوعی نگهدارنده با ایمپلنت نیز ممکن است راه‌حل مناسبی باشد، این روش درمان با استفاده از چند ایمپلنت برای حفظ یا حمایت از پروتز، جایگزین همه دندان‌های از دست رفته می‌شود.

از آنجایی که ایمپلنت‌های دندانی مستقیماً در استخوان فک قرار می‌گیرند، پروتزهای نگهدارنده یا تکیه‌گاه ایمپلنت نسبت به پروتزهای معمولی بسیار راحت تر هستند و تقریباً غیرقابل حرکت هستند و باعث می‌شوند که جویدن غذا تا حد امکان طبیعی باشد.

مراحل اصلی جراحی ایمپلنت دندان

کل فرآیند کاشت دندان به طور کلی می تواند به چهار مرحله اصلی تقسیم شود که در مجموع بین 4 تا 6 ماه طول می کشد. چهار مرحله اصلی جراحی ایمپلنت دندان، عبارتند از قرار دادن فیکسچر ایمپلنت، ترمیم و جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک، قرار دادن اباتمنت و قرار دادن پروتز نهایی دندان.

برای اکثر بیماران، این 4 مرحله اصلی در یک جلسه ویزیت یا جراحی کاشت ایمپلنت انجام نمی شود. زمان بهبودی ایمپلنت، 4 تا 6 ماه پس از جراحی به فیکسچرهای ایمپلنت اجازه می دهد تا به طور کامل بهبود یافته و به طور دائم با استخوان فک اطراف دندان کاشته شده، ترکیب شوند.

موفقیت دراز مدت هر ایمپلنت دندانی، به ادغام استخوانی ایمپلنت با استخوان فک بستگی دارد. عدم موفقیت در استئواینتگراسیون (همجوشی استخوان فک با ایمپلنت) منجر به شکست ایمپلنت دندانی می شود.

هنگامی که فیکسچر ایمپلنت دندان به اندازه کافی با استخوان فک جوش خورد، اباتمنت و پروتز را می توان به فیکسچر ایمپلنت متصل کرد و کل فرآیند ایمپلنت دندان را تکمیل کرد.

مزایای ایمپلنت دندان فوری

ایمپلنت های فوری دندان مزایای زیادی برای بیماران دارند. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • زمان درمان کوتاه تر: با کاشت دندان فوری، بیماران تنها نیاز به انجام یک عمل جراحی واحد خواهند داشت.
  • کل قرار ملاقات می تواند صرفا یک ساعت طول بکشد، و بهبودی درمان دندان کوتاه و آسان است.
  • نتایج سریع: بیماران واجد شرایط ایمپلنت می توانند تاج دندان خود را در همان روز کاشت پایه ایمپلنت دریافت کنند.
  • دندان های آلوده: یک استخوان فک سالم شانس بهتری برای همجوشی با ایمپلنت نسبت به دندان آسیب دیده دارد. اگر دندان یک بیمار آلوده شود، معمولاً بهتر است صبر کنید تا این عفونت بهبود یابد.
  • تراکم استخوان ضعیف: ایمپلنت ها برای اطمینان از ثبات ایمپلنت دندان نیاز به تراکم استخوان کافی در فک دارند. بدون این تراکم، شما ممکن است نیاز به پیوند استخوان داشته باشید و صبر کنید تا آن بهطور کامل بهبود یابد.
مزایای ایمپلنت دندان

مزایای کاشت ایمپلنت دندان

سخن آخر

راههای ارتباطی با رایا دنتال
واتس آپ 09057323040
تلفن ثابت 02188203045
آدرس: خیابان ولیعصر – بالاتر از همت – روبروی دهم گاندی – پلاک 2526 – واحد 2

اینستاگرام
www.instagram.com/raya_dental_clinic

مکان روی نقشه گوگل Location
https://goo.gl/maps/6RWLB39ACWxwWLZQA