نکات مهم بعد از کاشت ایمپلنت دندان

مهم ترین سوالی که درمورد نکات مهم بعد از ایمپلنت دندان برای بیماران پیش می آید این است که روش و مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت دندان چگونه است؟ ایمپلنت دندان یک راه حل طولانی مدت برای جایگزینی دندان های از دست رفته است. دندانپزشک شما آنها را مستقیماً در استخوان فک شما قرار می دهد، در حقیقت آنها جایگزینی مصنوعی برای ریشه دندان یا دندان های از دست رفته شما می باشند.

ایمپلنت ها می توانند تاج یا دندان مصنوعی را کاملا پشتیبانی کنند، مشابه ریشه ها که از دندان های طبیعی حمایت می کنند. از دست دادن دندان ها واقعاً می تواند اعتماد به نفس شما را از بین ببرد و همچنین بر نحوه غذا خوردن و صحبت کردن شما تأثیر بگذارد. ایمپلنت های دندانی انتخاب طولانی مدت و محتاطانه ای برای جایگزینی دندان ها می باشند.

ایمپلنت دندان یک پیچ تیتانیومی است که مستقیماً در استخوان فک شما قرار می گیرد و جایگزین ریشه دندان از دست رفته شما می شود. پس از نصب، استخوان اطراف ایمپلنت شما به تدریج به آن جوش می‌خورد و ایمپلنت را محکم در جای خود نگه می‌دارد. سپس یک دندان مصنوعی (تاج یا پروتز) در بالای ایمپلنت (اباتمنت) قرار می گیرد و ظاهری طبیعی به لبخند شما می بخشد.

شما می توانید یک ایمپلنت واحد داشته باشید، یا اگر نیاز به تعویض بیش از یک دندان دارید، می توانید چندین ایمپلنت داشته باشید. اما یکی از نکات مثبت کاشت دندان این است که امکان کاشت چندین ایمپلنت در یک روز وجود دارد.

اگر دندان‌های کمی دارید یا اصلاً هیچ دندان ندارید، کاشت دندان در یک روز می تواند برای شما مفید باشد. برای این کار از چهار تا شش ایمپلنت استفاده می شود که توسط یک پل پشتیبانی می شوند.

نکات مهم بعد از کاشت دندان

مراقبت از ایمپلنت بعد از کاشت دندان

ایمپلنت های دندانی چه شکلی هستند؟

ایمپلنت های دندانی شباهت بسیار زیادی به دندان های طبیعی دارند. ایمپلنت دندان شبیه یک پیچ است و به عنوان جایگزین مصنوعی برای ریشه دندان از دست رفته عمل می کند. ایمپلنت ها از تیتانیوم یا مواد دیگری ساخته شده اند که وقتی به استخوان فک و بافت لثه متصل می شوند، واکنش نامطلوبی ایجاد نمی کنند.

انواع ایمپلنت های دندان

سه نوع رایج ایمپلنت دندان وجود دارد که عبارت اند از: آندوستال، ساب پریوستال و زایگوماتیک

که شما می توانید برای کاشت دندان خود یکی از این سه مورد را انتخاب کنید. اندوستئال ایمن ترین و شایع ترین ایمپلنت های دندانی است، بعد از آن ایمپلنت ساب پریوستال و سپس زیگوماتیک آخرین و پیچیده ترین آنهاست که به ندرت استفاده می شود.

  • ایمپلنت های اندوستئال

ایمپلنت های اندوستال رایج ترین نوع ایمپلنت دندان هستند. آنها برای اکثر بیماران مناسب هستند، اما برای اتصال پایه ایمپلنت به یک استخوان فک خوب و سالم نیاز دارند. ایمپلنت های اندوستئال پست های نگهدارنده هستند که به شکل پیچ می باشند. آنها در فکی که دندان های مصنوعی روی آن قرار می گیرند قرار می دهند.

پس از انجام این روش، مدت کمی طول می کشد تا بیمار به طور کامل بهبود یابد زیرا نیاز به زمان دارد تا با هم ترکیب شوند و ایمپلنت به استخوان فک جوش بخورد. پس از بهبودی، دندان مصنوعی را می توان روی پایه قرار داد تا با دندان های اطراف هماهنگ شود.

  • ایمپلنت های ساب پریوستئال

یکی دیگر از انواع ایمپلنت های دندانی، ایمپلنت های ساب پریوستال است که یک جایگزین اصلی برای ایمپلنت اندوستال است. ایمپلنت های ساب پریوستال به جای اینکه در استخوان فک ثابت شوند، در بالای استخوان قرار می گیرند اما همچنان زیر لثه قرار می گیرند.

این روش تنها در صورتی استفاده می‌شود که بیمار استخوان فک کافی برای کاشت ایمپلنت نداشته باشد یا اگر فرد مورد نظر نمی‌خواهد جراحی شدید دهان را برای افزودن یا همان پیوند استخوان در ناحیه مورد نظر انجام دهد.

  • ایمپلنت های زایگوماتیک

ایمپلنت زیگوماتیک نادرترین نوع ایمپلنت دندانی است که معمولا گزینه پیشنهادی بیماران و دندانپزشکان نمی باشند. این پیچیده ترین روش است و تنها در صورتی باید انجام شود که استخوان فک کافی برای ایمپلنت اندوستال نداشته باشید. در این روش ایمپلنت به جای استخوان فک در استخوان گونه بیمار قرار می گیرد.

انواع ایمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت دندان در بی حسی

جایگزین های ایمپلنت دندان

اگر خطراتی برای کاشت دندان وجود داشته باشد و فک شما نتواند از ایمپلنت پشتیبانی کند و کاشت ایمپلنت زیگوماتیک کاملاً غیرممکن باشد، دندانپزشک شما ممکن است جایگزین های دیگری را برای دندان های از دست رفته پیشنهاد دهد.

تقویت استخوان

در صورتی که استخوان فک شما نتواند از ایمپلنت پشتیبانی کند، دندانپزشک شما از طریق پیوند استخوان، فرایند کاشت را برای بیماران امکان پذیر می کند.

لیفت سینوس

این روش شامل افزودن استخوان به زیر سینوس است که در صورتی انجام می شود که استخوان در آنجا به دلیل از دست دادن دندان‌های پشتی بالایی خراب شده باشند.

مزایای کاشت ایمپلنت دندان

افراد در صورت از دست دادن دندان احساس کمبود عزت نفس و ناراحتی دائمی می کنند. با کاشت ایمپلنت دندان، شما می توانید اعتماد به نفس خود را چه در لبخندتان، چه در نحوه غذا خوردن و چه زمانی که صحبت می کنید، بازگردانید.

یکی از دلایلی که افراد ایمپلنت را انتخاب می کنند این است که آنها گزینه ای دائمی تر از دندان مصنوعی هستند. تا زمانی که از ایمپلنت خود به درستی مراقبت کنید، می توانند به اندازه دندان های طبیعی دوام بیاورند.

پروتزهای مصنوعی معمولاً بین 5 تا 10 سال دوام می آورند و از آنجایی که دقیقاً متناسب با دهان شما ساخته شده اند، با تغییر شکل دهان شما در طول زمان، احساس راحت تری پیدا می کنید. اگر می خواهید از آسیب دیدن سایر دندان های طبیعی خود جلوگیری کنید، ایمپلنت ها گزینه ارجحی می باشند.

هزینه ایمپلنت دندان چقدر است؟

هزینه درمان کاشت دندان بسته به تعداد ایمپلنت و پیچیدگی درمان متفاوت است. هنگامی که در مورد طرح درمانی فردی خود با دندانپزشک صحبت می کنید، دندانپزشک هزینه کلی کاشت ایمپلنت را به شما می گوید. فراموش نکنید، ایمپلنت یک راه حل درمان بلندمدت است، بنابراین اگرچه هزینه آنها نسبت به گزینه های دیگر برای جایگزینی دندان بیشتر است، اما مزایای آن و ماندگاری ایمپلنت های دندان طولانی تر است.

هزینه کاشت ایمپلنت دندان

نکات مهم بعد از کاشت ایمپلنت

سخن آخر

اگر به دنبال یک راه حل دائمی برای دندان های از دست رفته خود هستید، ایمپلنت های دندان گزینه بسیار مناسبی برای اکثر بیماران می باشد که می توانید برای مشاوره و صحبت با دندانپزشک به کلینیک مراجعه نمایید.