نحوه جلوگیری از شکست ایمپلنت دندان

ایمپلنت های دندانی در چند دهه اخیر مسیر طولانی را طی کرده اند و اکنون بهترین، با کیفیت ترین و واقعی ترین روش برای جایگزینی دندان های از دست رفته یا آسیب دیده هستند. برخی از ایمپلنت های دندانی اگر به درستی از آنها مراقبت کنید، تا پایان عمرتان دوام خواهند داشت. به همین دلیل دانستن نکات مربوط به نحوه جلوگیری از شکست ایمپلنت دندان به شما کمک بزرگی در این راستا می کند.

با این حال، موفقیت یا شکست ایمپلنت های دندانی شما به عوامل مختلفی بستگی دارد که بسیاری از آنها در کنترل شما هستند. شکست ایمپلنت دندان بسیار نادر است، اما ممکن است رخ دهد. بنابراین چگونه می توانید از شکست ایمپلنت های دندانی خود جلوگیری کنید؟ در ادامه نکاتی را در این رابطه توضیح میدهیم.

کاشت ایمپلنت دندان

درمان دندان با کاشت ایمپلنت

چند علت مهم شکست ایمپلنت دندان

  • ایمپلنت های دندانی ممکن است به دلایل مختلفی با شکست مواجه شوند، اما شایع ترین و قابل پیشگیری ترین، جلوگیری عفونت و تحلیل استخوان است.
  • پری ایمپلنتیت نوعی عفونت است که در اطراف ایمپلنت و داخل لثه ایجاد می شود. این عفونت معمولاً نتیجه عدم رعایت بهداشت دندان پس از کاشت ایمپلنت دندان است و می تواند منجر به از دست دادن بیشتر استخوان و شکست ایمپلنت شود.
  • همچنین ممکن است ایمپلنت با استخوان فک موجود شما یکپارچه نشود. این معمولاً در بیماران با تراکم استخوان فک پایین یا در بیمارانی که پس از عمل ایمپلنت دچار ترومای دندانی می شوند اتفاق می افتد.

چگونه بفهمیم ایمپلنت های دندانی شکست خورده اند؟

در حالی که چندین علت مختلف ممکن برای شکست ایمپلنت وجود دارد، علائم یکسان هستند. اگر درد یا ناراحتی شدید در داخل یا اطراف ایمپلنت های دندانی خود احساس کنید، اگر لثه های شما متورم یا ملتهب شده باشد، یا اگر ایمپلنت شما شروع به شل شدن کند، متوجه خواهید شد که ایمپلنت های دندانی شما شکست می خورند.

هنگام شکست ایمپلنت چه باید کرد؟

درمان شکست ایمپلنت بستگی به علت شکست دارد. در مواردی که عفونت لثه باعث از کار افتادن ایمپلنت‌ها می‌شود – که پری ایمپلنتیت نامیده می‌شود – درمان ممکن است به سادگی شامل تمیز کردن ایمپلنت و تمرکز بر روی روش‌های بهتر بهداشت دهان و دندان در آینده باشد. در صورت تشخیص و درمان به موقع، پری ایمپلنتیت پیش آگهی بسیار مثبتی دارد.

در موارد آسیب یا فشار بر استخوان اطراف ایمپلنت، ممکن است نیاز به پیوند استخوان باشد. ایمپلنت های دندانی را فقط می توان در نقاطی روی استخوان فک قرار داد که تراکم استخوان کافی دارند. اگر از دست دادن استخوان فک یا آسیب استخوان باعث شکست ایمپلنت شده باشد، درمان شامل پیوند استخوان می شود.

مراقبت و نگهداری از ایمپلنت دندان

چگونه باید از شکست ایمپلنت جلوگیری کنیم؟

  • احتمال شکست ایمپلنت دندان می تواند ترسناک باشد. خبر خوب این است که جلوگیری از شکست ایمپلنت دندان در واقع بسیار آسان است.
  • بهترین راه برای حفظ سلامت ایمپلنت های دندانی – و در دهان – رعایت بهداشت دهان و دندان است. دو بار در روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و از دهانشویه ضد باکتری بدون الکل استفاده کنید.
  • برخی تغییرات در رژیم غذایی شما نیز ممکن است مفید باشد. از آب نبات های سفت و سایر غذاهایی که روی دندان ها زبر هستند خودداری کنید.
  • همچنین باید هر سه تا شش ماه یکبار به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید که هر مشکلی که پیش می آید می تواند زودتر درمان شود.
نگهداری از ایمپلنت دندان

مراقبت از ایمپلنت دندان

علائم شکست ایمپلنت دندان چیست؟

  • کاشت ایمپلنت دندان یک روش اصلی است که باید به دقت در مورد آن فکر کنید. این به این دلیل است که این روش ها دندان ها و دهان شما را که بخش ظریفی از بدن شما است، درگیر می کند.
  • موارد زیادی وجود دارد که در طول یک روش ایمپلنت دندانی اگر توسط یک متخصص آموزش دیده با تجربه انجام نشود، ممکن است اشتباه کند.
  • شکست ایمپلنت دندانی ممکن است در اولین مراحل بعد از عمل رخ دهد، یا ممکن است به یک شکست طولانی مدت تبدیل شود.
  • علائم شکست ایمپلنت دندان چیست؟ ما علائمی را که پس از کاشت ایمپلنت دندان باید مراقب آنها باشید فهرست کرده ایم.

1. درد و ناراحتی شدید

  • ممکن است در طول روند بهبودی کمی درد داشته باشید. با این حال، درد می تواند نشانه ای از شکست ایمپلنت دندان باشد.
  • چگونه می توانید تفاوت بین این دو نوع درد را تشخیص دهید؟
  • در طول روند بهبودی، در چند روز اول درد را تجربه خواهید کرد. درد آنچنان شدید نیست و با استفاده از داروهای مسکن تجویز شده توسط پزشک قابل کنترل است.
  • در صورت شکست ایمپلنت دندانی، درد و ناراحتی طاقت‌آوری را تجربه خواهید کرد که به شکل امواج ضربان‌دار ظاهر می‌شود. این درد مدت ها بعد از عمل رخ می دهد.
  • اگر چنین تجربه ای دارید، بهتر است قبل از اینکه خیلی دیر شود برای معاینه به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

2. فرورفتگی لثه در اطراف ایمپلنت

دو دلیل اصلی که باعث فرورفتگی لثه در اطراف ایمپلنت می شود عبارتند از: ایمپلنت های نامناسب و بافت لثه و استخوان ناکافی برای نگه داشتن ایمپلنت.

چگونه می توانید بگویید که در اطراف ایمپلنت خود دچار فرورفتگی لثه شده اید؟

خب، اولین علامت تاج ایمپلنت غیر طبیعی بلند خواهد بود. به دنبال آن التهاب دردناک اطراف ایمپلنت ایجاد می شود. برای جلوگیری از این امر، جراح شما باید ایمپلنت را در موقعیت صحیح قرار دهد. زاویه‌سازی نیز بخش مهمی از این روش است که باید با استفاده از تشخیص و برنامه‌ریزی دیجیتال ایمپلنت دندان انجام شود. علاوه بر این، با رعایت یک رژیم غذایی سالم و بهداشت دهان و دندان از داشتن لثه ها و بافت استخوانی سالم اطمینان حاصل کنید.

3. مشکل در جویدن و گاز گرفتن

  • در هیچ زمان معینی نباید هنگام غذا خوردن یا صحبت کردن یا گاز گرفتن مواد دچار هرگونه ناهنجاری شوید.
  • ایمپلنت ها طوری ساخته می شوند که عملکرد و احساسی شبیه به دندان های طبیعی داشته باشند.
  • هر درد مرتبط با ایمپلنت دندان نشانه خوبی نیست. این دقیقاً شبیه احساس درد هنگام جویدن با حفره دندان است.
  • نگهداری از ایمپلنت

    مراقبت از ایمپلنت دندان

4. تعویض و شل شدن ایمپلنت

  • اگر ایمپلنت دندان شما به درستی انجام شود، حتی از کاشت ایمپلنت هم آگاه نخواهید شد. هرگز نباید در هر زمان معینی مانند یک جسم خارجی در دهان شما احساس شود.
  • اگر ایمپلنت به درستی روی لثه‌های شما قرار نگرفته باشد، هنگام صحبت، خوردن یا لمس آن احساس می‌کنید که تکان می‌خورد. این ساده ترین علامت برای تشخیص شکست ایمپلنت است.
  • در صورتی که ایمپلنت دندانی متحرک و شل پیدا کردید، فوراً با دندانپزشک خود مشورت کنید.
  • اگر ایمپلنت شل بدون مراقبت رها شود، می تواند در ظاهر لبخند شما اختلال ایجاد کند یا به لثه ها و استخوان فک شما آسیب جدی وارد کند.

5. لثه های متورم

تورم جزئی بعد از عمل طبیعی است. با این حال، انتظار می رود این در طی چند روز ناپدید شود. اگر ادامه یابد و حتی ملتهب شود، جای نگرانی است.اگر لثه های شما به شدت متورم و قرمز به نظر می رسد، نشانه عفونت است. در صورت عدم درمان، این عفونت می تواند به بقیه دهان شما سرایت کند و در موارد شدید به خون شما سرایت کند. این می تواند یک وضعیت سلامت خطرناک ایجاد کند.

درمان عفونتی که تشدید شده کار سختی است، بدون ذکر درد شدیدی که تجربه خواهید کرد. بهترین کاری که می توان انجام داد اگر تورم بعد از مرحله بهبودی ادامه پیدا کرد این است که با دندانپزشک خود مشورت کنید و در اسرع وقت آن را درمان کنید.

6. Micro-Movements ایمپلنت

گاهی اوقات جراح شما می تواند بلافاصله پس از کاشت دندان را جایگزین کند. این روش در مقایسه با انجام کاشت و انتظار تا زمانی که قبل از قرار دادن دندان با استخوان فک شما یکپارچه شود، به زمان بهبودی کمتری نیاز دارد.

در ابتدا از چکاپ های کمتر شاید خوشحال شوید، با این حال، اگر استخوان فک شما به اندازه کافی قوی نباشد، این روش می‌تواند فشار زیادی بر آن وارد کند که می‌تواند باعث شکست ایمپلنت شود. شما می توانید حرکت ایمپلنت را با اشعه ایکس تشخیص دهید که حرکت های ریز ایمپلنت را نشان می دهد.

7. واکنش های آلرژیک ناگهانی

  • ایمپلنت های دندانی از آلیاژ تیتانیوم ساخته شده اند که باعث واکنش های آلرژیک در برخی افراد می شود.
  • برخی از علائم واکنش های آلرژیک عبارتند از از دست دادن چشایی، تورم اطراف لثه و احساس سوزن سوزن شدن.
  • واکنش های آلرژیک ناگهانی نشانه ای از شکست ایمپلنت دندانی است زیرا نشان می دهد که بدن شما در حال رد ایمپلنت است.

8. دندان قروچه

این یک شکست طولانی مدت ایمپلنت دندان است که به دلایل مختلفی مانند استرس، از دست دادن دندان ها یا نامرتبی دندان ها رخ می دهد. برخی افراد هنگام خواب نیز دندان قروچه را تجربه می کنند.

برای شروع، در جایی که ایمپلنت شما با درد مداوم در لثه در استخوان فک همراه است، فشار را احساس خواهید کرد. دندان قروچه باعث می شود که ایمپلنت با استخوان فک شما یکپارچه شود، زیرا به دلیل فشار بیش از حد روی دندان های شما ناشی از عمل ایمپلنت دندانی است.

اگر مشکل دندان قروچه دارید، ممکن است نشانه ای از شکست ایمپلنت دندان باشد. بنابراین باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید و بررسی کنید که آیا ایمپلنت به درستی با استخوان فک شما همراستا شده است یا خیر.

جلوگیری از شکست ایمپلنت

جلوگیری از آسیب دیدن ایمپلنت

چگونه می توانید به سرعت علائم شکست ایمپلنت دندان را تشخیص دهید؟

در بیشتر موارد، روش های کاشت دندان موفقیت آمیز هستند. تنها تعدادی از ایمپلنت های دندانی ممکن است شکست بخورند. همانطور که موارد شکست ایمپلنت دندان ممکن است ناچیز به نظر برسد، باید بدانید که چگونه می توانید به سرعت علائم شکست ایمپلنت دندان را تشخیص دهید.

ایمپلنت دندان قرار است مانند دندان های طبیعی در دهان شما باشد. لحظه ای که احساس عجیبی را تشخیص می دهید که می تواند نشانه ای از شکست ایمپلنت دندان باشد. بسیار مهم است که قبل از اینکه به ایمپلنت دندان رضایت دهید، یک مشاوره عمیق با جراح و دندانپزشک خود انجام دهید.

اطمینان حاصل کنید که آنها اطلاعات پزشکی شما را بررسی می کنند تا مطمئن شوند که آلرژی ندارید و لثه و استخوان فک شما به اندازه کافی برای ایمپلنت قوی هستند. مطب دندانپزشکی رایا دنتال آماده خدمت رسانی به شما و پاسخ به سوالات یا تعیین وقت دندانپزشکی است.