مزایا و معایب کشیدن دندان عقل

دندان عقل اکثر افراد در حدود سنین 18 تا 21 سالگی ظاهر می شود، اما این تجربه می تواند از فردی به فرد دیگر به شدت متفاوت باشد. برخی از دندان های عقل بدون اینکه ما متوجه شویم ظاهر می شوند و برخی دیگر آنقدر درد ایجاد می کنند که نمی توانید رویش آنها را نادیده بگیرید. اما مزایا و معایب کشیدن دندان عقل چیست و اهمیت ندادن به رشد دندان عقل چه مشکلاتی را ایجاد می کند؟

اگر دندان عقل شما باعث درد، ناراحتی یا علائم پوسیدگی دندان شما می شود، دلایل واضحی برای تعیین وقت برای کشیدن دندان هستند. اما وقتی دندان عقل شما در می آید و هیچ علامت منفی نداشته باشید چه اتفاقی می افتد؟ آیا هنوز باید آنها را از مجموعه دندان هایتان حذف کنید؟

در بسیاری از افراد، دندان عقل از همان زیر لثه شکسته می شود و رشد نمی کند یا بخشی از آنها می شکند که این موضوع در فک پایین بیشتر از فک بالا شایع است. دلیل آن معمولاً این است که فضای کافی در فک وجود ندارد. دندان های دیگر ممکن است در مسیر دندان عقل قرار گیرند یا ممکن است کج رشد کنند.

دندان عقلی که به طور کامل رشد نمی کند (که به آن دندان عقل نهفته نیز می گویند) اغلب مشکلی ایجاد نمی کند. اما گاهی اوقات منجر به درد، تورم، پوسیدگی دندان یا التهاب لثه می شوند؛ دندان عقل نهفته ممکن است دندان های دیگر را از مسیر خود خارج کند.

بحث های زیادی در مورد مزایا و معایب کشیدن دندان عقل وجود دارد و دانستن جوانب مثبت و منفی آن قبل از برای تصمیم گیری شما مفید می باشد. بیایید نگاهی به مزایا و معایب کشیدن دندان عقل بیندازیم.

مزایا و معایب کشیدن دندان عقل

مزایا و معایب جراحی دندان عقل

مزایای کشیدن دندان عقل

بسیاری از ما برخی یا تمام دندان های عقل خود را بعد از رشد کافی یا حتی رشد نامحسوس برمی داریم. در اغلب اوقات بیماران برای کشیدن دندان های عقل خود به دندانپزشکی مراجعه می کنند زیرا دندانپزشک به آن ها گفته است که این کار لازم است. شاید دندان ها به صورت کج از لثه بیرون می زنند یا به فک یا دندان های مجاور شما فشار می آوردند.

مزایای بسیاری برای کشیدن دندان عقل وجود دارد، پنج مزیت بزرگ کشیدن دندان عقل عبارت اند از:

  1. شلوغی کمتر دندان ها به معنای مزاحمت کمتر برای دندان های دیگر است

هنگامی که دندان عقل رشد می کند، می تواند باعث شلوغی بیش از حد دندان های شما شود و باعث آسیب به دندان های آسیاب مجاور نیز شود. وقتی جایی برای ورود و رشد آن ها وجود نداشته باشد، دندان عقل می تواند به مرور زمان باعث ایجاد مشکلاتی در نظم دندان ها شود، زیرا دندان های دیگر به آرامی از مسیر اصلی خود خارج می شوند.

بنابراین، برداشتن دندان عقل شما این احتمال را کاهش می دهد که برای رفع ناهماهنگی دندان ها به بریس یا سایر روش های گران قیمت جراحی اصلاحی نیاز داشته باشید. اگر قبلاً بریس یا جراحی اصلاحی دهان انجام داده‌اید، کشیدن دندان عقل این احتمال را کاهش می‌دهد.

  1. از آسیب به دندان های مجاور جلوگیری می کند.

فشار ناشی از دندان عقل می‌تواند ریشه‌های دندان‌های مجاور را ضعیف و حتی سست کند یا مینای دندان را از بین ببرد و دندان‌های مجاور را در برابر پوسیدگی و تحلیل استخوان آسیب‌پذیر کند. علاوه بر این، دستیابی به خود دندان عقل و در نتیجه تمیز نگه داشتن آن بسیار دشوار است.

دندان عقلی که کاملاً بیرون نیامده باشد، دندان عقل نهفته محسوب می شود. تمیز نگه داشتن دندان عقل نهفته تقریباً غیرممکن است. برداشتن دندان عقل می تواند شما را از نیاز به جراحی کانال ریشه دندان و پرکردگی پرهزینه و ناراحت کننده بی نیاز کند.

  1. کاهش خطر بیماری و التهاب دهان

حفره های دندانی و اشکال مختلف بیماری به دلیل رویش دندان عقل، به ویژه دندان های نهفته، بیشتر محتمل می شوند. یکی از پیامدهای مکرر نهفته شدن دندان عقل، التهاب لثه است که می تواند مداوم و درمان آن بسیار دشوار باشد. عفونت‌هایی که زیر لثه‌های شما وارد می‌شوند می‌توانند بر اعصاب تأثیر بگذارند یا وارد جریان خون شوند و به وضعیتی به نام سپسیس تبدیل شوند که بقیه بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. سپسیس می تواند یک بیماری جدی و تهدید کننده زندگی باشد.

کشیدن دندان عقل

مزیت های مهم کشیدن دندان عقل

  1. کاهش درد دهان

کشیدن دندان عقل علاوه بر پیشگیری از پوسیدگی دندان و بیماری، مزیت دیگری نیز دارد که باعث کاهش ناراحتی ساده دندان می شود. کاهش فشار، کاهش حساسیت لثه و کاهش حساسیت دندان همگی با برداشتن دندان‌های آسیاب سوم مزاحم ممکن می‌شوند. نتیجه بهبود کیفیت زندگی و محدودیت های کمتری در مورد غذا و نوشیدنی است که می توانید لذت ببرید. فشار دندان عقل نیز می تواند باعث سردرد مزمن شود.

  1. از ایجاد کیست، تومور و آسیب فک جلوگیری کنید

دندان عقل نهفته می تواند محل تغذیه باکتری ها باشد، که می تواند منجر به کیست ها یا تومورهایی شود که به استخوان فک حمله کرده و باعث درد مفاصل جدی در مفصل گیجگاهی فکی شما می شود که نیاز به درمان توسط متخصص دارد.

معایب کشیدن دندان عقل

ممکن است هرگز نیازی به حذف دندان های عقل خود نداشته باشید. درد دندان عقل ممکن است فوراً، یا سالها بعد و یا حتی اصلاً ظاهر نشود. پیش‌بینی اینکه آیا دندان عقل شما باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود یا خیر، دشوار است، بنابراین تشخیص اینکه آیا جراحی پیشگیرانه از نظر پزشکی ضروری است یا خیر کار غیر ممکنی می باشد.

ممکن است یک پروسه دندانپزشکی را طی کنید تا متوجه شوید نیاز به کشیدن دندان عقل دارید یا خیر. بسته به اینکه چگونه دندان عقل شما شکل می گیرد، می توانید به دنبال کشیدن ساده آن یا جراحی باشید. دندان های عقل با ریشه های کوتاه و صاف، نسبتاً آسان برداشته می شوند، اما دندان هایی با ریشه های بلند و خمیده ممکن است حتی بدون علائم نیاز به جراحی داشته باشند. اگر علائم نامطلوب دندان عقل نهفته را تجربه کرده اید، می توانید برای یک روش قابل توجه درمان و بهبودی آماده شوید.

عوارض جراحی دندان عقل

معایب کشیدن دندان عقل

سخن آخر

قبل از اقدام به جراحی دندان عقل، لازم نیست مدت طولانی منتظر بمانید تا دندان عقل شما مشکل ایجاد کند. دندان عقل خود را توسط بهترین کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی رایا برای رفع درد و ناراحتی درمان کنید. برای تعیین وقت مشاوره، همین امروز با کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی رایا تماس بگیرید.