مزایای لمینت یا روکش پرسلن دندان

روکش های دندانی قطعات نازکی از پرسلن یا پلاستیک هستند که روی دندان های جلویی قرار می گیرند تا رنگ یا شکل دندان های شما را تغییر دهند. یکی از مزایای لمینت یا روکش پرسلن این است که بر روی دندان هایی با سطوح ناهموار یا ترک خورده، تغییر رنگ داده، فاصله ناهموار دارند و یا کج هستند، استفاده می شوند.

این روش درمانی جایگزینی برای تاج‌های دندانی است که گران‌تر هستند. در این روش دندانپزشک باید از دندان های شما قالب بگیرد. قبل از اینکه روکش سفارشی مستقیماً روی دندان قرار گیرد، دندانپزشک سطح دندان را صاف می کند تا ضخامت اضافه روکش لمینت را جبران کند.

هنگامی که چسب مخصوص بین روکش و دندان شما قرار می گیرد، از یک پرتو نور برای سفت شدن آن استفاده می شود. روکش های پرسلن به بیش از یک بار بازدید نیاز دارند زیرا در آزمایشگاه ساخته می شوند. ونیرها نسبت به لمینت دندان طول عمر و ثبات رنگ بیشتری دارند اما هرکدام مزایا و ویژگی های منحصر بفرد خود را دارند.

مراحل لمینت دندان

مزایای لمینت پرسلن دندان

ونیر کامپوزیت چیست؟

ونیرها پوسته های بسیار نازکی از سرامیک یا یک ماده رزین کامپوزیت هستند که به سطح دندان ها چسبانده می شوند. این روش نیاز به بیهوشی ندارد و با بی حسی موضعی قابل انجام است. ونیر کامپوزیت می تواند انتخاب ایده آلی برای بهبود ظاهر دندان های جلویی باشد. روکش ها برای پوشاندن تغییر رنگ ها، روشن کردن دندان ها و بهبود لبخند قرار می گیرند.

لمینت دندان، روکش چینی

لمینت های دندان که معمولاً به عنوان روکش دندان شناخته می شوند از پرسلن یا مواد کامپوزیت تشکیل شده اند. این لایه نازک از مواد بر روی دندان های طبیعی قرار می گیرد و می تواند به محافظت از دندان در برابر پوسیدگی و همچنین بهبود ظاهر لبخندتان کمک کند. در اینجا چند حقیقت مهم وجود دارد که قبل از انجام عمل باید در مورد لمینت ها بدانید.

لمینت های پرسلن به طور کلی در انعکاس نور مانند دندان های واقعی هستند و بنابراین ظاهر طبیعی تری نسبت به ونیرهای کامپوزیت دارند. ونیرهای چینی همچنین طول عمر بیشتری دارند و بیشتر آنها بین 10 تا 20 سال ماندگاری دارند. از آنجایی که مواد چینی متراکم تر است، در برابر لکه ها مقاوم تر می باشند.

اگر فقط یک یا دو دندان نیاز به روکش لمینت باشند، این امر می‌تواند برای بیمار خوشایند باشند زیرا این دندان‌ها به طور مشخص رنگ متفاوتی نسبت به بقیه به نظر نمی‌رسند.

مهمترین مزایای لمینت دندان

اگرچه بسیاری از مردم لمینت های دندان را به عنوان یک روش اختیاری برای بهبود رنگ و زیبایی دندان می دانند، اما استفاده از ونیر دندان مزایای بسیار زیادی دارد.

  • رفع تغییر رنگ

محبوبیت درمان‌های سفیدکننده دندان همچنان در حال افزایش است، اما در برخی موارد، روش‌های سفید کردن دندان یا نمی‌توانند برای همه نوع دندان انجام شوند یا برای برخی از بیماران مؤثر نیستند.

برخی از لکه‌ها، مانند لکه‌های ناشی از داروهای تجویزی، استفاده بیش از حد از خمیردندان های حاوی فلوراید یا تغییر رنگ کانال‌های ریشه دندان، آنقدر شدید است که نمی‌توان آن ها را از طریق سفید کردن ساده از بین برد. در این شرایط می توان لمینت دندان که رنگ سفیدتری دارد را روی دندان های طبیعی اعمال کرد تا ظاهر دلخواه را به دست آورد.

  • دندان های فرسوده یا شکسته اصلاح می شوند.

گاهی اوقات یک دندان به دلایل مختلفی مانند ورزش، ضربه یا پوسیدگی، ساییده، تراشیده و یا شکسته می‌شود، اما گزینه‌های سنتی مانند تخلیه پوسیدگی های دندان و پر کردن آن بعضی وقت ها کافی نیست و تمامی ایرادات دندان را برطرف نمی کند. بسته به شرایط دندانی بیمار می‌توان لمینت‌ها را روی چند دندان در یک زمان یا فقط برای یک دندان استفاده کرد.

  • بهبود ظاهر دندان ها

دندان‌های دارای برآمدگی، دندان‌های ناهموار یا دندان‌های نامرتب را می‌توان با افزودن روکش‌های لمینت دندان، بهبود بخشید. قبل از قرار دادن لمینت دندان، یک متخصص دندانپزشکی مقدار کمی از سطح مینای دندان را تراش می دهد. این کار، نه تنها از شلوغی و جلوه بیش از حد روکش ها جلوگیری می کند، بلکه به یکنواخت شدن شکل دندان ها نیز کمک می کند.

  • بستن شکاف های بین دندان

از بین بردن فاصله بین دندان ها شاید از نظر زیبایی مورد تایید بسیاری از افراد باشد اما می تواند باعث تحلیل رفتن استخوان فک و تغییر موقعیت دندان ها در موقعیت های غیر صحیح شود. استفاده از لمینت ها می تواند شکاف های بین دندان را ببندد و از بروز این مشکلات جلوگیری کند.

مزایای لمینت دندان

مزایا و معایب لمینت دندان

لمینت رزین کامپوزیت

دو نوع لمینت وجود دارد که معمولاً توسط متخصصان دندانپزشکی استفاده می شود و هر نوع مزایا و معایب مخصوص خود را دارد یکی از آن ها که بسیار در صنعت دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد رزین کامپوزیت است.

گزینه ارزان‌تر، استفاده از رزین کامپوزیت است. لمینت‌های رزین کامپوزیت معمولاً بین پنج تا هفت سال ماندگاری دارند و زودتر از این زمان معمولا نیازی به تعویض نخواهند داشت. این نوع لمینت می تواند فشرده سازی کمتری داشته باشد و نیاز به تراش کمتر دندان های طبیعی داشته باشد.

پایه به سایش بیشتر نیاز دارد

در برخی موارد، دندانپزشک شما ممکن است نیاز به تراش بیشتر (حدود 1.5 میلی متر) مینای دندان شما داشته باشد. دندانپزشک شما هنگام تصمیم گیری دو موضوع زیر را در نظر می گیرد:

  1. با سایش بیشتر، باید لمینت دندان ضخیم‌تری قرار بگیرد. لمینت دندان ضخیم تر، ایجاد ظاهری زیبا و طبیعی را در عین پوشاندن رنگ دندان زیرین آسان تر می کند.
  2. از طرف دیگر، تراش دادن بیش از حد مینای دندان ممکن است مقداری از لایه عاج (بافت سخت زیر مینا) را در معرض دید قرار دهد. این وضعیت می تواند بر عمر لمینت دندان تأثیر منفی بگذارد.

 انتخاب رنگ لمینت دندان

دندانپزشک شما با تعیین توناژ رنگ دندان های دو طرف دندان مورد نظر، بتصمیم می گیرد که کدام رنگ لمینت دندان برای دندان هایتان مناسب تر است.

دندانپزشک شما ممکن است تصمیم بگیرد که از رنگ های مختلف پرسلن در قسمت های مختلف لمینت دندان استفاده کند. دندانپزشک شما همچنین تعیین می کند که قسمت های مختلف لمینت دندان چقدر باید شفاف باشد.

اندازه گیری دندان و ایجاد قالب لمینت

هنگامی که فرآیند سایش و تراشیدن بخشی از سطح دندان کامل شد، دندانپزشک شما دندان های شما را اندازه گیری می کند و قالب را ایجاد می کند، یعنی مدل دندان ها و لثه های شما را به طور کامل و دقیق بررسی می کند و به این ترتیب لمینت دندان شما با استفاده از این فرایند تهیه می شود.

انتخاب رنگ لمینت دندان

مزایای لمینت دندان

نتیجه گیری

لمینت دندان می تواند مشکلات زیاد دندان را حل کند و راهی غیرتهاجمی برای بهبود ظاهر لبخند باشد. بیشتر لمینت ها از رزین کامپوزیت یا پرسلن ساخته می شوند و یک متخصص دندانپزشکی لمینت دندان می تواند در تصمیم اینکه کدام ماده برای بیمار مناسب است، کمک کند. زمانی که روکش ها به درستی بر روی دندان اعمال و مراقبت شوند، می توانند تا 20 سال قبل از فرسودگی دوام بیاورند.