منظور از بیهوشی دندان چیست؟

بی حسی موضعی در دندانپزشکی برای ناحیه آسیب دیده با هدف عدم احساس درد برای بیمار است. بی حسی موضعی بر خلاف بیهوشی عمومی باعث ناآگاهی کامل بیمار نمی شود و این بدان معناست که ایمن تر است و اغلب قبل از استفاده نیازی به آماده سازی خاصی ندارد.  در این مقاله به طور کامل و جامع درمورد مزایای بیهوشی عمومی در دندانپزشکی و اهمیت آن در عمل های جراحی متعدد توضیح داده ایم.

عملکرد بیهوشی عمومی در دندانپزشکی

اصل بیهوشی دندان متکی بر متوقف کردن اعصاب دندانها با ارسال سیگنالهایی به مغز است و این منجر به هیچگونه احساس درد مشخصی نمی شود و احساس برخی حرکات یا فشارها فقط محدود می شود. بیهوشی دندان معمولاً تنها چند دقیقه طول می کشد تا حس ناحیه ای که در آن بی حسی موضعی تزریق می شود از بین برود.

بیهوشی های دندانی را می توان به روش های مختلف انجام داد، به شرح زیر:

  • تزریق رایج ترین روش بی حسی موضعی دندان است.
  • پماد: پزشک از پمادها در موارد بسیار ساده درمان دندان استفاده می کنند.
  • ژل و اسپری: اغلب برای کودکان استفاده می شود.
  • اکسید نیتروژن: گازی است که هنگام استنشاق باعث کاهش درد حین عمل می شود و پزشک ممکن است به استفاده از آن اشاره کند.
عملکرد بیهوشی در دندانپزشکی

مزیت درمان دندان در بی حسی

 

مزایای بیهوشی عمومی در دندانپزشکی

بیهوشی به طور کلی دو نوع است، نوع اول بی حسی موضعی است که رایج تر می باشد و در بیشتر موارد استفاده می شود و نوع دوم بیهوشی عمومی است که در بیمارستان و یا کلینیک های معتبر و با تیم متخصص حرفه ای انجام می شود. از بیهوشی عمومی در برخی موارد خاص مانند عدم همکاری کودکان بیمار با دندانپزشکان و هراس بیماران بزرگسال از سوزن بیهوشی و یا صداهای ابزار مورد استفاده دندانپزشک استفاده می شود.

از بیهوشی عمومی برای انواع روش های درمان، به گونه ای که بیمار در طول درمان هیچ دردی احساس نکند و در طول پر شدن دندان یا عصب کشی یا حتی کشیدن دندان احساس ناراحتی و تنش نکند.

بیهوشی عمومی دو عملکرد و مزیت مهم در طول عمل جراحی دارد:

1- مهمترین عملکرد این است که درد را از بین می برد (در صورتی که بیمار احساس درد کند حتی اگر مبتلا به دیابت یا فشار باشد ،  بیهوشی عمومی برای برخی جراحی های مهم و طولانی مدت توصیه می شود.

بنابراین، وقتی دندانپزشک روش های مختلف درمان را انجام می دهد، بیمار ممکن است در صورت درد، کمی حرکت کند و هنگامی که متخصص در حال کار با ابزارهای تیز و خطرناک است، دستش تکان بخورد و احتمال صدمه به بیمار وجود دارد که به همین دلیل بیهوشی در این زمینه به متخصصین کمک بزرگی می کند.

2- بیهوشی عمومی با منقبض شدن رگ های خونی عمل می کند، بنابراین در مورد درمان دندان هایی که با جراحی همراه هستند،  برای متوقف کردن رگ های خونی از بیهوشی عمومی استفاده می کنند.

البته تمامی این موارد، مزایای بیهوشی عمومی در دندانپزشکی هستند که مهمترین آنها کاهش درد بیمار است، زیرا معمولا بیماران به ویژه کودکان نمی توانند این درد را تحمل کنند.

دوره کارآیی بیهوشی دندان

معمولاً، اثربخشی بیهوشی دندان بین 30 تا 60 دقیقه محدود می شود، که مدت نسبتاً کوتاهی است، اما برخی از افراد می خواهند پس از اتمام فرایند درمان دندانها، از این بیهوشی سریعا خلاص شوند و این را می توان با راه های دیگر درمان، انجام داد:

  1. انجام تزریقات بی حسی موضعی: اینها تزریقهایی هستند که بر خلاف بیهوشی دندان عمل می کنند و به محض مصرف، بیمار را از اثرات بیهوشی خلاص می کند.
  2. خوابیدن: ممکن است بعد از بیهوشی دندان برای چند دقیقه بخوابید سپس متوجه می شوید که اثرات بیهوشی بلافاصله پس از بیدار شدن ناپدید می شود.
عملکرد بیهوشی دندان

مزایای بیهوشی بیمار در طول عمل

چه زمانی از بی حسی دندان استفاده می شود؟

بی حسی موضعی باعث تسکین واضح درد هنگام جراحی دندان و سایر موارد می شود و موارد متعددی وجود دارد که استفاده از آن برای دندانها ترجیح داده می شود و این موارد به شرح زیر است:

  • جراحی کوتاه دندان یکی از مواردی است که نیازی به بیهوشی عمومی ندارد.
  • روند درمان نیازمند زمان کوتاهی باشد.
  • عملی که نیازی به بیهوشی بیمار نداشته باشد و با بی حسی موضعی قابل انجام باشد.

مواردی که باید قبل از بیهوشی دندان رعایت شود

نکات متعددی وجود دارد که دندانپزشک و بیمار باید قبل از قرار گرفتن در معرض بی حسی دندان رعایت کنند، از جمله:

  1. پزشک باید از قبل نحوه انجام اقدامات بیهوشی دندان را برای بیمار توضیح دهد.
  2. در صورت استفاده از هر نوع دارویی، بیمار باید پزشک را مطلع کند، به خصوص اگر از این داروها برای رقیق شدن خون استفاده می شود، مانند: آسپرین و وارفارین.
  3. تمام دستورالعمل های لازم را رعایت کنید، زیرا پزشک ممکن است چند ساعت قبل از عمل دستورالعمل هایی را برای خوردن غذا ارائه دهد.
  4. از مصرف الکل به مدت 24 ساعت قبل از انجام بی حسی دندان خودداری کنید.
  5. ترجیح داده می شود که بیمار هنگام استفاده از داروی بیهوشی آرامش داشته باشد و برای تسکین استرس می توان از یک داروی آرام بخش استفاده کرد.

عوارض جانبی بیهوشی دندان توسط افراد متفرقه

علیرغم اهمیت بی حسی دندان برای درمان دندان، ممکن است بیهوشی بیمار توسط افراد ناوارد، تأثیرات منفی بر روی برخی افراد داشته باشد، و این اثرات به شرح زیر است:

  • سرگیجه
  • سردرد
  • تاری دید
  • گرفتگی عضلات
  • مشکلات تنفسی
  • بی حسی برای طولانی مدت
  • احساس ضعف عمومی در بدن
  • احساس سوزن سوزن شدن در محل تزریق
  • خارش در نتیجه حساسیت به بی حسی دندان
  • واکنش آلرژیک به بی حسی موضعی بسیار نادر اتفاق می افتد ولی وقوع واکنش آلرژیک ممکن است به مشکلات جدی مانند حمله قلبی یا سکته تبدیل شود.
  • سیانوز لثه؛ به دلیل گردش ضعیف خون یا کمبود اکسیژن در خون.
  • در صورت تجویز دوز بسیار زیاد بی حسی دندان، ممکن است مشکلات جدی تری رخ دهد.
عوارض درمان در بیهوشی

درمان در بیهوشی چه مزایا و عوارضی دارد؟

سخن آخر

توجه داشته باشید که اثرات بیهوشی عمومب معمولاً بلافاصله پس از خروج از کلینیک دندانپزشکی در عرض 30-60 دقیقه از بین می رود یا ممکن است برای برخی از بیماران چند ساعت طول بکشد. بیهوشی عمومی در دندانپزشکی در عرض 90 ثانیه تاثیر می گذارد و تا 20 دقیقه طول می کشد و بر این اساس، مدت اثر آن برای اکثر بیماران بین 90-120 دقیقه متغیر است.