مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان برای موفقیت درمانی و افزایش طول عمر استفاده از آن بسیار اهمیت دارد. بهره بردن از خدمات بهترین مراکز کاشت دندان تنها برای موفقیت درمانی کافی نیست، بیمار نیز باید با متخصص ایمپلنت همراهی کرده و دستورات و نکات تجویزی او را رعایت نماید.  بیمار باید از دندان ها و لثه های خود به خوبی مراقبت کند تا با حفظ سلامتی دهان و دندان خود، لبخند خود را برای سال های طولانی حفظ نماید.

با بهره گیری از ایمپلنت های دندانی می توانید دندان هایی نظیر دندان طبیعی را برای خود فراهم آورید. این روش درمانی از بروزترین روش ها برای جبران بی دندانی است که بسیاری از مشکلات افراد را برطرف ساخته است. ایمپلنت های دندانی یکی از مهم ترین ابزارهایی هستند که می توانید برای حفظ لثه ها و دندان های افراد بکار می روند. اگر دندان‌هایتان از دست رفته است یا نیاز به کشیدن یک دندان دارید، ایمپلنت‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا جایگزین مناسبی بدست آورید. از این رو هم ظاهر و هم احساس بهتری خواهید داشت.

ایمپلنت ها برای استفاده از دندان های مصنوعی نیز سودمند هستند، با استفاده از ایمپلنت می توانید، پروتزها را ثابت نموده و از این طریق کمک فراوانی به افراد نمود.  ایمپلنت ها دارای استحکام بالایی هستند و عمر مناسبی در استفاده از آن ها فراهم می گردد، با این وجود مراقبت های لازم از آن ها می تواند بر طول عمر استفاده تاثیر مثبت داشته باشد.

مراقبت های بعد از ایمپلنت کاشته شده چگونه باشد؟

کاشت دندان را می توان در سه محدودی زمانی در نظر گرفت، محدوده زمانی نخست، قبل از کاشت بوده که باید سیستم دهان و دندان افراد برای کاشت دندان آماده گردد، وجود استخوان فک کافی و داشتن شرایط بدنی مناسب برای کاشت، توسط دندانپزشک مورد توجه قرار گرفته و در صورت نیاز درمان های مورد نیاز در نظر گرفته می شود.

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان-کلینیک رایا

در طی درمان نیز که در چند مرحله درمان صورت می گیرد، باید بیمار تمامی دستورات لازم را رعایت کند. همچنین پس از کاشت نیز مراقبت های لازم برای افزایش طول عمر ایمپلنت لازم است. اما این مراقبت ها شامل چه مواردی هستند، برخی از مهم ترین مراقبت هایی که باید بیمار رعایت نماید، به شرح زیر می باشند:

  • نباید به ایمپلنت خصوصا در زمان های ابتدایی بعد از کاشت، فشار بیش از حدی وارد گردد. از آن جایی که ایمپلنت در مراحل نخست هنوز اتصال و جوش محکمی با استخوان فک بیمار ندارد، باید فشار زیادی به آن وارد نگردد. از این رو مصرف مواد غذایی سفت نظیر شکستن آجیل و … با ایمپلنت کاملا ممنوع است. شما هیچ وقت نباید با ایمپلنت کاشته شده یخ بجوید. جلوگیری از آوردن فشار به ایمپلنت در طول شش ماه اول پس از کاشت ایمپلنت از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا هنوز اتصال محکم برقرار نشده است، حتما بعد از کاشت ایمپلنت، متخصص از شما می خواهد از خوردن هر گونه غذای سفت و چسبنده با ایمپلنت‌ها خودداری کنید.
  • به صورت منظم مسواک بزنید، ایمپلنت ها نظیر دندان های معمولی نیاز به مسواک زدن هستند، تجمع باکتری ها و پلاک های دندانی در اطراف ایمپلنت می تواند باعث بیماری های التهابی گردد. نکته مهم در مورد مسواک زدن ایمپلنت آن است که با مسواک های نرم این کار انجام گیرد تا از ایجاد فشار بیش از حد به ایمپلنت کاشته شده جلوگیری گردد.
  • از نخ دندان برای تمیز کردن دندان ها بهره گیرید، تمیز کردن مواد غذایی در اطراف دندان ها از مزایای بکارگیری نخ دندان است. اگر ذرات غذا بین دندان‌ها و زیر خط لثه‌تان انباشته شده است، می‌توانید نخ دندان را دو بار یا چند بار انجام دهید.
  • مصرف غذاهای حاوی کلسیم را در برنامه غذایی خود قرار دهید، اگر متخصص برای شما مکمل کلسیم تجویز نمود، طبق برنامه تجویزی مصرف نمایید.
  • از سیگار کشیدن خودداری کنید، سیگار کشیدن یکی از بدترین چیزها برای سلامت دهان و دندان و به طور کلی سلامت شماست.این می تواند به ایمپلنت های دندانی و ریه های شما آسیب برساند، بنابراین بهتر است به طور کلی از سیگار کشیدن خودداری کنید.
  • برای معاینه به صورت منظم در دوره های زمانی مشخص به دندانپزشک مراجعه نمایید. برای اطمینان از اینکه به درستی از ایمپلنت های دندانی خود مراقبت می کنید، باید قرار ملاقات های منظم با دندانپزشک داشته باشید.

رعایت نکات فوق به شما کمک می کند تا بتوانید از ایمپلنت های دندانی برای دوره های زمانی بیشتر بهره گرفته و از لبخند زدن با آن ها لذت ببرید. همانطور که به دندان های جدید خود عادت می کنید، روال بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نمایید تا ایمپلنت های شما همیشه تمیز و سالم نگه داشته شوند.  اگرچه ایمپلنت ها مستعد پوسیدگی نیستند، اما مسواک زدن منظم به جلوگیری از تجمع باکتری ها بر روی سطوح آنها کمک می کند، این باکتری ها می توانند منجر به بیماری لثه شود یا باعث پوسیدگی دندان های دیگر شما شود.

بعد از کاشت دندان چه زمانی به دندانپزشک مراجعه نماییم؟

ایمپلنت های دندانی پیشرفته ترین نوع جایگزینی برای دندان های از دسته هستند. مهم است که ایمپلنت های جدید خود را به طور منظم بررسی کنید تا مطمئن شوید که به درستی با استخوان فک متصل شده اند و مطمئن شوید که هیچ التهابی در لثه ها وجود ندارد. برای کاشت ایمپلنت دندان، هر زمانی را متخصص ایمپلنت دندان مشخص نمو، باید بیمار برای بررسی به دندانپزشک مراجعه نماید. در ابتدا، ممکن است دندانپزشک شما ترجیح دهد بیشتر از هر شش ماه یکبار به شما نزد او مراجعه کنید تا مطمئن شود همه چیز مرتب است.

مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت

مراقبت صحیح از ایمپلنت بلافاصله پس از عمل برای موفقیت نهایی کاشت حیاتی است، دندانپزشک شما بعد از کاشت دندان، اطلاعاتی در مورد مراقبت های بعد از آن در اختیار شما قرار می دهد، رعایت این نکات می تواند برای افزایش درصد موفقیت درمانی بسیار موثر باشد. مهمترین بخش ریکاوری فرآیندی به نام osseointegration  است که طی آن استخوان فک به طور طبیعی به تیتانیوم موجود در ایمپلنت شما متصل می شود، این فرایند زمانبر بوده و دادن زمان کافی برای آن می تواند اتصال قوی تر را برای ایمپلنت فراهم آورد. فرایند جوش خوردن محکم ایمپلنت تضمین می‌کند که دندان‌های جدید شما ثابت می‌مانند و ریشه‌ها به تحریک استخوان فک برای بازسازی در طول زمان کمک می‌کنند.

باید این نکته را در نظر داشته باشید که رعایت نکردن بهداشت می تواند باعث بیماری های پریودنتال در محیط لثه دندان گردد،اگر این بیماری درمان نگردد، التهاب ها، عفونت ها و خونریزی در لثه ها از نتایج این بیماری است.

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان-کلینیک رایا

دقت داشته باشید که نحوه کاشت و نوع ایمپلنت مورد استفاده در موفقیت درمانی تاثیر فراوانی دارد، به عنوان مثال اگر بیماری از کمبود استخوان در فک خود رنج می برد، نیازمند پیوند استخوان است. با فراهم شدن استخوان کافی در فک چنین بیماری، اتصال قوی تر بین ایمپلنت و استخوان برقرار شده و درصد موفقیت درمانی افزایش می یابد.

در مراحل بعدی بهبودی و زمانی که به دندان‌های جدید خود عادت می‌کنید، مراجعه به متخصص ایمپلنت نیاز است، این امر به این دلیل است که او می تواند بررسی کند که روند بهبودی به درستی پیش می رود یا نه. مراجعات بعدی برای دندانپزشک می تواند در حفظ سلامتی لثه ها نیز موثر باشد.

دقت داشته باشید بهره گیری از روش های نوین در دندانپزشکی کمک فراوانی به درمان نموده است، به عنوان مثال درمان بهره گیری از روش های دیجیتال و کاشت دیجیتال دندان می تواند سرعت بهبودی و ترمیم دندان ها و لثه ها را تسریع بخشد. تنها دندانپزشکی های معتبر از فناوری های نوین برای درمان بیماران خود بهره می گیرند.

کاشت موفق دندان در کلینیک دندانپزشکی رایا

اگر به کاشت دندان فکر می کنید و با درصد موفقیت بالا قصد درمان دارید، پیشنهاد ما بهره گیری از خدمات دندانپزشکی کلینیک رایا است. در این کلینیک درمانی کلیه مراحل قبل از درمان، حین درمان و مراقبت های بعد از درمان توسط متخصصین مجرب در این حوزه و با آخرین تکنولوژی های درمانی انجام می گیرد.