مراقبت از دندان های شیری کودکان

مادر باید توجه زیادی به دریافت مقدار کافی کلسیم و فسفر در دوران بارداری داشته باشد، زیرا دندان های جنین در دوران بارداری در بدن مادر با کلسیم احاطه شده است. اگر مادر در دوران بارداری به میزان کافی کلسیم دریافت نکند، کلسیم مورد نیاز نوزاد توسط استخوان های مادر تأمین می شود. مراقبت از دندان های شیری کودکان یکی از مهم ترین موضوعات دندانپزشکی اطفال بشمار می رود که در صورت بی توجهی به آن کودک دچار پوسیدگی دندان می شود.

در دوران بارداری، مادر باید از مصرف داروهای مضر پرهیز کند و از رژیم غذایی متعادل مطابق با سلامت دندان های کودک استفاده کند، زیرا دندان های کودکان در ماه سوم شروع به شکل گیری می کند. رشد دندان ها در کودکان با کودک های دیگر متفاوت است، اما به طور کلی رشد دندان ها در کودکان بعد از رسیدن به ماه ششم و از وسط فک پایین شروع می شود. دندانهایی که دیرتر بیرون می آیند نسبت به دندان های اولیه کودک مقاوم تر هستند، زیرا فلوراید بیشتری از بدن دریافت می کنند.

مسواک زدن دندان های شیری

اهمیت دندانپزشکی اطفال

آیا مراقبت از دندان های شیری کودکان مهم است؟

به طور کلی کودکان 20  دندان شیری خواهند داشت که بر رشد صورت و فک تأثیر می گذارد، و به نوبه خود به کودک کمک می کند طی 6 تا 7 سالگی امور مختلفی مانند جویدن، صحبت کردن و از همه مهم تر هضم غذا را راحت تر انجام دهند. دندان های شیری، دندان های دائمی را در جای خود ثابت نگه می دارند و قبل از رشد آن ها، پایه لازم را برای رویش دندان های دائمی آماده می کنند. از دست دادن زودرس هر دندان شیری باعث لغزش دندان های مجاور به داخل حفره ایجاد شده می شود و باعث ایجاد اختلال در ناحیه می شود.

تمیز کردن دندان های شیری کودکان

انتظار نمی رود که در دوران کودکی بتوانید دندان های کودکان را کاملا دقیق تمیز کنید اما باید در این زمینه تلاش کنید زیرا کودکان به دلیل مصرف زیاد شکلات و تنقلات، زودتر از افراد بزرگسال دندان هایشان با خرابی و تغییر رنگ مواجه می شود.

مرحله تمیز کردن دندان ها باید به محض ظاهر شدن اولین دندان ها در دهان کودک (6-8 ماهگی) شروع شود. دندان ها باید بعد از هر بار غذا خوردن توسط با یک پارچه تمیز پاک شوند. در سنین 1 تا 1.5 سال لازم است دندان های کودکان را با مسواک سر کوچک متشکل از موهای صاف و نرم تمیز کنید. بعد از دو سال و نیم می توانید از مقدار کمی خمیردندان نیز استفاده کنید اما مواظب باشید زیرا کودک هرگز نباید خمیر دندان را قورت دهد.

عادات بد دهانی کودکان

برخی از عادات بد کودکان بر ساختار دندان ها تأثیر منفی می گذارد و موجب خرابی زودرس دندان ها می شود برای مراقبت از دندان های شیری کودکان و جلوگیری از پوسیدگی دندان باید برخی از عادات بد دهانی اطفال را بدانید که مهم ترین آن ها عبارت اند از:

  • خوردن ناخن

عادت جویدن ناخن معمولاً در کودکان از سنین دو سالگی ظاهر می شود. این عادت می تواند باعث ایجاد حرکت در دندان های جلویی کودک به سمت دندان های عقبی و همچنین فرسایش دندان ها شود.

  • مکیدن انگشت

مکیدن انگشت در نوزادان تازه متولد شده بسیار زیاد است. عادت مکیدن انگشتان معمولاً پس از دو سالگی از بین می رود. با این حال، اگر عادت مکیدن انگشتان و پستانک ها پس از دو سال ادامه یابد، ممکن است مشکلاتی مربوط به رشد فک پایین و دندان ها ایجاد شود. اگر کودک تا 4-5 سالگی این عادت ها را ترک نکرد، باید با دندانپزشک اطفال مشورت شود.

  • دندان قروچه

هنوز علت ساییدن و دندان قروچه در کودکان در هنگام خواب مشخص نشده است، اما اعتقاد بر این است که این امر مربوط به تلاش کودک برای لمس دندان های شیری است. دندان قروچه ممکن است باعث سایش خفیف دندان های نیش و دندان های شیری شود. در موارد پیشرفته این عادت، ممکن است کودک در نواحی عضلات صورت، سر، گردن، گوش و مفاصل فک احساس درد کند.

مکیدن انگشت توسط کودک

عادات بد دهانی کودکان

پوسیدگی دندان کودکان

گاهی اوقات در کودکان، با بیرون آمدن دندان های شیری، می توان لکه های قهوه ای را بر روی آن ها مشاهده کرد (به ویژه در دندان های جلویی فوقانی). در واقع این لکه ها لکه های پوسیدگی هستند و ممکن است در اثر این پوسیدگی شکستگی دندان رخ دهد. مصرف زیاد شیر یا شکر، عسل یا بیسکویت و نگه داشتن یک بطری شیر در دهان کودک در تمام طول شب باعث ایجاد حفره در دندان های کودکان می شود.

پوسیدگی دندان بسیار سریع ایجاد می شود و در صورت عدم درمان می تواند باعث پوسیدگی دندان های پایینی شود. برای جلوگیری از ایجاد حفره و مراقبت از دندان های شیری کودکان، نباید اجازه دهید کودک با یک بطری شیر در دهان خود بخوابد. به شیری که در بطری می ریزید شیرین کننده هایی مانند عسل، شکر و … اضافه نکنید.

بهتر است برای مراقبت از دندان از کودکان در مراحل اولیه بعد از هر بار تغذیه دندان ها را با یک پارچه تمیز یا مسواک پاک کنید. عدم درمان این بیماری ممکن است باعث ایجاد درد و عفونت در دهان کودک شود که به معنی اختلال در رژیم غذایی او است. این وضعیت همچنین باعث تغییر شکل دندانهای دائمی از قسمت تحتانی دهان می شود.

کشیدن دندان های شیری کودکان

در برخی موارد، پوسیدگی شدید در دندان ایجاد می شود و می تواند باعث ایجاد یک وضعیت دردناک و التهابی در دندان و لثه شود که از ریشه دندان تا استخوان فک گسترش می یابد. اگر مشکل در دندانهای اولیه (شیری) باشد و دندانهای دائمی که از پایین رشد می کنند به این دندان ها بسیار نزدیک باشند، دندانپزشک مجبور به کشیدن دندان های آسیب دیده و پوسیده می شود. در مواردی که رشد دندان دائمی تمام نشده است، باید یک روش و گزینه جایگزین روی دندان کشیده شده؛ اعمال شود زیرا احتمال ایجاد اختلال در گفتار کودک وجود دارد.

معاینه دندان کودک

بررسی دندان های شیری

سخن آخر مراقبت از دندان های شیری کودکان

برای حفظ سلامت دهان و دندان فرزندان خود به کودکتان بیاموزید که دوبار در روز دندانهای خود را با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزند تا از پوسیدگی دندان جلوگیری شود. از درست کردن غذاهای نشاسته دار و شیرین جلوگیری کنید. کودک خود را برای معاینات منظم دندانپزشکی به کلینیک های مطمئن دندانپزشکی اطفال ببرید.

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]