روکش لمینت دندان بدون تراش چیست؟

روکش های لمینت معمولاً برای از بین برد نواقص و ایرادات دندانی استفاده می شوند. روکش لمینت پرسلن، که از ابتدای دهه 2000 رواج یافته است، می تواند ظاهر زیبایی را با روش های محافظه کارانه و بدون ساییدگی زیاد بافت دندان ارائه دهد.  نصب روکش لمینت دندان بدون تراش فرآیندی است که تغییرات رنگی دندان ناشی از مواد غذایی را حذف می کند، ناهنجاری های جزئی که در شکل و ظاهر دندان ایجاد می شود را برطرف می کند.

لازم به ذکر است که همه لمینت ها از جنس پرسلن نیستند. هنگامی که از پرسلن لمینت استفاده می شود، باید درک کرد که آماده سازی هایی که روی دندان ها انجام می شود، به صورت محافظه کارانه انجام می شود و فقط ساییدگی های جزئی در قسمت های لازم دندان برای تکمیل زیبایی نواحی آسیب دیده انجام می شود.

اگرچه در بسیاری از منابع آمده است که روکش لمینت را می توان بدون هیچ گونه برش دندانی انجام داد، اما بهتر است بدانید که در صورت لزوم، پزشک برخی اصلاحات و سایش ها را انجام می دهد، حتی اگر این موارد کوچک باشند.

تراشیدن دندان و نصب روکش لمینت

برش سطح دندان برای روکش لمینت

لمینت دندان برای چه افرادی مناسب است؟

روکش لمینت به عنوان درمان بسیاری از مشکلات دندان در کلینیک های دندانپزشکی و زیبایی دندان استفاده می شود. در مواردی مانند:

  • برای افرادی که از ظاهر دندانهای خود راضی نیستند
  • ناکافی بودن تکنیک بلیچینگ برای تغییر رنگ دندانی ناشی از سیگار، چای یا قهوه،
  • تغییر شکل و تغییر رنگ ژنتیکی دندان
  • لکه های ناشی از داروهایی مانند تتراسایکلین
  • ترمیم دندان یا دندانهایی که به دلایل آسیب زا یا دلایل دیگر شکسته و یا پوسیده شده اند
  • برای افرادی که دندان هایشان شکسته یا کج است
  • برای افرادی که بین دندان هایشان فاصله وجود دارد
  • برای افرادی که به دلیل مسواک زدن نادرست سطوح دندان های خود را فرسوده کرده اند.
  • برای افرادی که از رنگ دندان خود راضی نیستند
  • برای افرادی که از شکل دندانهای خود راضی نیستند (دندانهای بلند ، کوتاه ، کوچک)
  • برای افرادی که لثه آنها هنگام لبخند زدن بیش از حد مشاهده می شود.

روش لمینت دندان بدون تراش، روشی بسیار محبوب و بسیار موثر است که رضایت بیمار را به همراه دارد. برای روکش لمینت، ابتدا نیاز به معاینه دقیق دندانپزشک است. دندانپزشک می تواند بیمار را در هر سنی که دارای یکی از دلایلی که ذکر کردیم، باشد؛ نصب روکش لمینت روی دندان ها را انجام دهد.

انواع لمینت دندان

لمینت های دندانی در دو نوع کامپوزیتی و سرامیکی طرفداران بسیار زیادی دارند که عبارت اند از:

  • لمینت سرامیکی

همانطور که از نام لمینت دندان بدون تراش سرامیکی پبداست، این نوع از لمینت ها از جنس سرامیک هستند. لمینت های سرامیکی از نظر زیبایی گزینه بسیار مناسب تری می باشند زیرا ثبات رنگ بیشتری دارند و نسبت به ورقه های کامپوزیت مقاوم تر هستند. این روکش ها پس از قالب گیری در آزمایشگاه ساخته می شوند و لازم به ذکر است که هزینه لمینت دندان در این روش بیشتر از روش های دیگر است.

  • لمینت کامپوزیت

لمینت کامپوزیت دندان نسبت به لمینت سرامیکی به برش دندان کمتری نیاز دارد، در این روش به اسکن دندان و نور بیشتری در چسباندن کامپوزیت به دندان نیاز است و همچنین لمینت کامپوزیتی از تنوع بیشتری برخوردار است. زیرا کامپوزیت دندان متناسب با رنگ دندان ها ساخته می شود، بنابراین می تواند کاملاً با هر نوع رنگ دندانی مطابقت داشته باشد. هزینه لمینت دندان با روش کامپوزیت ارزان تر و کمتر از روش های دیگر است.

انواع روکش دندان

نصب روکش لمینت سرامیکی

تفاوت بین لمینت های سرامیکی و لمینت های کامپوزیتی

  1. لمینت های سرامیکی مقاومت بیشتری نسبت به کامپوزیت ها دارند.
  2. ثبات رنگ در ورقه های سرامیکی بیشتر است و ظاهر ظریف تری دارند.
  3. ورقه های کامپوزیت ثبات رنگ کمتری دارند اما تنوع رنگ بیشتری دارند.
  4. ارزان تر بودن و برش کمتر دندان از مزایای اصلی لمینت های کامپوزیت در مقایسه با لامینت های سرامیکی است.

دندانپزشک زیبایی چگونه لمینت دندان را انجام می دهد

روکش های چینی لمینت به طور متوسط دارای ضخامت 0.3 – 0.8 بوده و دارای عبور نور می باشند. آنها با ظرافت و دقت کامل بر روی دندان آسیب دیده، قرار می گیرند. با تکنیک های جدیدی که در کلینیک شبانه روزی رایا استفاده می کنیم، هیچ گونه سایشی بر روی دندان ها انجام نمی شود.

هنگامی که لمینت های سرامیکی آماده می شوند، دندانپزشک هر یک از آنها را روی دندان مورد نظر قرار می دهد تا رنگ و اندازه آن را بررسی کند. در این مرحله، رنگ روکش ها ممکن است به دلیل رنگ چسب استفاده شده، تغییر کند. هنگامی که روکش ها با استفاده از چسب مخصوص به دندان ها متصل می شوند، دیگر رنگ قابل تغییر نیست و ثابت می ماند.

برای چسباندن روکش، دندان با مواد شیمیایی خاصی تمیز می شود تا روکش بتواند بهتر به آن بچسبد. بعد از اینکه چسب مخصوص لمینت روی دندان قرار گرفت و روکش روی آن چسبانده شد، دندانپزشک با استفاده از نوعی پرتو نور روکش را کامل سفت می کند.

ماندگاری لمینت دندان یا روکش های سرامیکی چقدر است؟

به طور کلی ماندگاری لمینت ها هفت الی بیست سال است. اگر روکش از جای خود کنده شود، می توان آن را دوباره روی دندان ها قرار داد. در صورت خرابی و آسیب دیدن روکش لمینت ها، گاهی اوقات روکش ها قابل تعمیر هستند و در غیر این صورت باید مجدد تعویض شود.

مراقبت های لازم دندانپزشکی بعد از روکش لمینت دندان

  •  دندان ها باید به شکل دایره ای با مسواک های نرم مسواک زده شوند.
  • دندان و دهان خود را با استفاده از دهان شویه تمیز کنید.
  •  بهتر است غذاهای سفت را با دندان هایی که دارای روکش لمینت هستند، نجوید زیرا ممکن است به روکش دندان آسیب بزنند (معمولاً روکش ها روی دندان های جلویی اعمال می شود).
  •  عاداتی مانند جویدن مداد و ناخون باید کنار گذاشته شود.
  •  اگر عادت به فشردن فک خود یا دندان قروچه هنگام خواب شب دارید، باید از محافظ شب دندان استفاده کنید.
  •  از بررسی های منظم لمینت توسط دندانپزشک نباید غافل شد.
تنوع رنگ لمینت دندان

تنوع رنگ در لمینت های

سخن آخر لمینت دندان بدون تراش

لازم به ذکر است که نگرانی در مورد برش دندان کاملاً امری طبیعی است، اما امروزه با استفاده از نانو ذرات جدید و نوعی از چسب های ارتقا یافته برای لمینت و با استفاده از برنامه های طراحی لبخند، می توانید قبل از شروع درمان از نوع درمان و میزان برش مورد نیاز آگاه باشید یا به سراغ روش های مطمئن تر مانند لمینت دندان بدون تراش بروید که دیگر نگرانی از جهت دندان های خود نداشته باشید.