لق شدن ایمپلنت دندان چرا اتفاق می افتد؟

ایمپلنت دندانی خود را دریافت کرده اید، به شما گفته شده است که دائمی است و تکان نمی خورد؟ پس لق شدن ایمپلنت دندان چرا اتفاق می افتد؟ ما توضیح می دهیم که چرا ممکن است این اتفاق بیفتد و انتظار چه چیزی را باید داشته باشید. با این حال، اگر زمانی با این مشکل مواجه شدید، باید در اسرع وقت با گروه متخصص در کلینیک دندانپزشکی رایا دنتال تماس بگیرید تا قبل از بدتر شدن مشکل، آن را ارزیابی کنند!

اگرچه ایمپلنت ‌های دندانی برای تمام عمر طراحی شده ‌اند، اما ممکن است در موارد نادر لق شوند (درواقع این یک تجربه بالقوه اضطراب‌ آور است). ایمپلنت های دندانی برای جایگزینی دندان های از دست رفته در فک قرار داده می شوند. آنها شامل یک دندان مصنوعی، یک فیکسچر فلزی و یک لنگر پیچ مانند هستند که معمولاً به صورت یک واحد ارائه می‌ شوند.

بنابراین، اگر این لنگر پیچ فلزی شل شود، چه اتفاقی می ‌افتد؟ یا اگر اتفاق دیگری برای شل شدن ایمپلنت شما رخ دهد، چه باید کرد؟

 ایمپلنت دندان چیست؟

علائم لق شدن ایمپلنت دندان

علائم لق شدن ایمپلنت دندان

  • درد در ناحیه ایمپلنت
  • تغییر رنگ اطراف ایمپلنت
  • خونریزی هنگام لمس ایمپلنت
  • تحلیل استخوان و لثه فرورفته
  • دندان مصنوعی به درستی سرجای خود نمی ماند

اگر هر یک از موارد بالا را تجربه کرده اید (به غیر از موارد واضح)، به احتمال زیاد به این معنی است که ایمپلنت یا تاج دندان شل شده است. شما نباید این موضوع را بدون بررسی و درمان رها کنید به این امید که خود به خود از بین برود یا بهبودی پیدا کند زیرا این می تواند عواقب سلامتی وحشتناکی داشته باشد!

چه چیزی می تواند باعث شل شدن ایمپلنت دندان شود؟

ایمپلنت های دندانی گزینه ای عالی برای بیمارانی است که به دلیل ضربه به دندان، آسیب یا بیماری پریودنتال دندان های خود را از دست داده اند. هنگامی که عوارض ایمپلنت دندان رخ می دهد، معمولاً بلافاصله پس از عمل آشکار می شوند و قبل از اینکه به مشکلات مهم تبدیل شوند قابل درمان هستند.

ایمپلنت های دندانی ممکن است به دلایل زیر شل شوند:

عفونت: هنگامی که باکتری وارد لثه، سینوس یا استخوان فک شما می شود، عفونت می تواند رخ دهد و منجر به آبسه در ناحیه ایمپلنت دندان شود. این مسئله نیاز به درمان فوری با آنتی بیوتیک برای جلوگیری از گسترش عفونت و عوارض احتمالی در آینده با ایمپلنت دارد.

ضربه به صورت: شدت ضربه به صورت که باعث تروما یا شکستگی صورت می شود ممکن است باعث شل شدن یا آسیب دیدن ایمپلنت های دندانی شما شود. استخوان شکسته یا آسیب دیده اطراف ایمپلنت می تواند به مرور زمان منجر به شل شدن، بی ثباتی یا از بین رفتن ایمپلنت شود. ایمپلنت های شل باید بلافاصله پس از ضربه به صورت برداشته شوند تا از عوارض بیشتر ناشی از عفونت و تحلیل استخوان (بازجذب استخوان توسط بدن) جلوگیری شود.

بیماری پریودنتال:  بیماری لثه یکی از علل شایع لق شدن ایمپلنت های دندانی است زیرا بر استخوان و بافت اطراف محل قرارگیری ایمپلنت تاثیر می گذارد. عفونت ناشی از بیماری لثه استخوان فک را که ایمپلنت دندان را در جای خود نگه می دارد، از بین می برد. ممکن است استخوان آنقدر خراب شود که ایمپلنت چیزی برای نگه داشتن آن نداشته باشد، به طوری که بیفتد. همین امر می تواند در مورد دندان های طبیعی شما نیز اتفاق بیفتد.  اگر عادات بهداشت دهان و دندان را به طور مداوم نداشته باشید، بیشتر در معرض خطر بیماری پریودنتال هستید.

بهبود ناکافی: ایمپلنت های دندانی بسته به اینکه در استخوان تازه یا در حال بهبودی قرار گرفته باشند ممکن است شکست بخورند. هنگامی که ایمپلنت در استخوان تازه قرار می گیرد، اغلب به سختی می توان آن را نگه داشت زیرا رگ های خونی کمتری برای اتصال وجود دارد. در نتیجه، استخوان اطراف ایمپلنت به درستی ترمیم نمی ‌شود و به حرکت بین ایمپلنت و سوکت کمک می ‌کند.

فشار دندان های ناهموار: گاهی اوقات دندان نیش ما با افزایش سن تغییر می کند. اگر تاج دندان کاشته شده به درستی با قوس مقابل قرار نگیرد، می تواند منجر به نیروهای ناهموار وارده به ایمپلنت و از بین رفتن استخوان اطراف ایمپلنت شود. مهم است که به طور منظم با دندانپزشک خود برای ارزیابی پیگیری کنید.

تکیه گاه شل: قسمت بالایی ایمپلنت شما دارای یک ناحیه توخالی است که یک اباتمنت به آن پیچ می شود. این اباتمنت از لثه بیرون می ‌آید و تاج دندان روی آن متصل می ‌شود. گاهی اوقات ممکن است اباتمنت موجب شل شدن ایمپلنت شود. این یک مشکل کاملاً ساده است و روی ایمپلنت واقعی تأثیر نمی گذارد.

اگر ایمپلنت شل شد چه باید کرد؟

ایمپلنت های دندان که لق می شوند، باید فورا بررسی شوند. اگر مشکل را نادیده بگیرید، ممکن است منجر به از دست دادن دندان شود. شایع‌ ترین علت شل شدن ایمپلنت‌ های دندانی، عدم حمایت استخوانی برای نگه داشتن ایمپلنت در جای مناسب است.

اگر متوجه شده اید که ایمپلنت های دندانی شما شل شده اند، ضروری است که در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید که آنها به سرعت و به اندازه کافی ترمیم می شوند. دندانپزشک شما مشکل را ارزیابی می کند و تعیین می کند که آیا آنها باید سفت شوند یا به طور کامل برداشته شوند و جایگزین شوند.

تا زمانی که نتوانید به دندانپزشک خود مراجعه کنید، هنگام غذا خوردن بیشتر مراقب باشید و سعی کنید از غذاهای سفت، ترد یا جویدنی خودداری کنید.

مشکلات دندانی را نادیده نگیرید یا طبق نظر شخصی خودتان تصمیم گیری نکنید – فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

نادیده گرفتن لق شدن ایمپلنت های دندانی خطرناک است زیرا ممکن است این مشکل را تشدید کرده و با مشکل جدی تری مواجه شوید.

علت افتادن ایمپلنت دندان

اگر ایمپلنت شما افتاد چه باید کرد؟

اگر ایمپلنت شما افتاد چه باید کرد؟

اول از همه، شما باید تاج، پیچ یا سایر قسمت ‌های ایمپلنت را در یک محفظه نگهداری کنید، در حالی که یک قرار ملاقات اضطراری با دندانپزشک خود تنظیم می کنید. در این مدت می توانید دهان خود را با دهانشویه بشویید – اما مطمئن شوید که هیچ الکلی در آن وجود نداشته باشد. همچنین از جویدن غذا در این سمت دهان خودداری کنید.

چگونه می توانید از افتادن اجزاء ایمپلنت جلوگیری کنید؟

برای مراجعات بعدی، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر مواجهه با ایمپلنت دندانی شل انجام دهید.

اگر از بیماری لثه رنج می برید، حتماً توسط دندانپزشک ما در کلینیک دندانپزشکی رایا بررسی و درمان شوید.

دستورالعمل‌ های مراقبت‌ های پس از آن را که توسط دندانپزشک در قرار ملاقات ذکر شده است، دنبال کنید.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور منظم را در نظر بگیرید.

نتیجه گیری:

اگر احساس کردید ایمپلنت شما شل شده است، با ما در کلینیک دندانپزشکی رایا دنتال تماس بگیرید. ما یک ارزیابی انجام می دهیم تا ببینیم علت مشکل چیست. در کلینیک رایا دنتال، متخصصان ایمپلنت با سابقه ای بی نظیر در زمینه کاشت و جراحی ایمپلنت، به شما کمک می کنند تا عملی بدون درد و خونریزی، با بهترین متریال ایمپلنت، بدون خطر افتادن یا لق شدن ایمپلنت، یک تجربه دندانپزشکی عالی داشته باشید.