اغلب افراد بدنبال از دست دادن دندانهای طبیعی خود جهت جایگزین – نمودن این بافتهای از دست رفته به معالجات پروتز روی می آورند. هنگامی که بیمار برای معالجات پروتز به دندان پزشک مراجعه می کند ، فاکتوره ا ی مختلفی در تعیین نوع پروتز مناسب جهت او دخالت دارند.

این فاکتورها برفی داخل دهانی و برخی دیگر خارج دهانی می باشندکه اهمیت فاکتورهای خارج دهانی را نباید از نظر دور داشت. با دید این نکته توجه داشت که توجه به این عوامل نقش مهمی در موفقیت پروتزبازی می کند .

مهمترین این فاکتورها عبارتنداز:

سن :

سن بیماران از جمله عوامل تعیین کننده ای است که با توجه به آن پروتز مناسب برای بیماران تجویز می شود. بعنوان مثال : بیماری ۲۵ سال قاعدتا” کاندید مناسبی برای پروتز کامل نمی باشد و این قانون همیشه وجود داشته که در بیماران جوان تا آنجا که ممکن است بایستی ازکشیدن همه دندان ها اجتناب کرد. و از طرفی، تا زمانی که به جبران و برقراری فونکسیون دندانهای ازدست – رفته مطمئن نباشیم بهتر است به کشیدن آنها اقدام نکنیم .بخصوص در بیماران جوان باید دقت زیادی مبذول داشت ، چرا که با از دست دادن دندانها ، جهره جوان و شاداب بیمار به چهره ای پیر و سالخورده مبدل خواهد شد که این خود مشکلات فراوان دیگری را در پیش روی ما خواهد گذاشت. البته در صورتی که حتما” نیاز به در آوردن دندانها باشد می توان از IMMEDIATE DENTURE استفاده کرد .

سلامتی عمومی:

در بیمارانی که از نظر سلامتی در وضعیت مناسب و باثباتی قرار ندارند بهتر است تا حد امکان ازا یجاد تراما جلوگیری نمود . بیماریهای عمومی ، ممکن است مانعی برای انجام معالجات ایده آل برای بیماران ما باشدو گاها لازم است تا زمانیکه آنها از نظر سلامتی و وضعیت سیستمیک به یک حالت نرمال و باثبات نرسیده انددرمانهای لازم به تعویق افتد.

مثلا” در بیمارانی که مبتلا به بیماریهای خونی، بیماریهای سیستم ایمنی و سایر بیماریهای عمومی هستند ممکن است کشیدن دندانها سبب ب روز عوارض وخیم و غیرقابل جبران شود. در هر حال می توان برای این بیماران تا مدتی از پروتزهای پارسیل موقت بجای پروتز کا صل وثابت استفاده کرد. و در مواردی که این بیماران از پروتزهای قدیمی خوداستفاده می کنند چنانچه در رابطه با آن دچار مشکلی شدند روشهای مختلف REBASE و RELINE بر تعویض پروتز و درمان های دیگر ارجحیت دارد.

جنسیت :

معمولا” خانمها خیلی بیشتر از آقایان به ظاهر خود اهمیت می دهند و در مورد مسائلی مانند پروتز نیز بیش از هر چیز دوست دارند پروتزشان دارای ظاهری مناسب و زیبا باشد. به طور کلی ازدست دادن دندان ها ضربه روحی شدیدی به خانم ها وارد می کند ، چرا که این امر را پدیده ای مساوی با پیری می دانند. ازاین رو حتی در مورد حفظ و نگهداری دندانهای طبیعی که سالم هم نبوده و مشکوک هم می باشند بیشتر از آقایان علاقه نشان داده و گاه به هیچ عنوان راضی به ازدست دادن آنها نیستند . در صورتی که یک مرد ممکن است هیچ استرسی درباره این مسئله نداشته و خیلی زود به پروتز کامل خود عادت کند.

برهمین اساس گاهی اوقات برای داشتن ظاهری بهتر ، خانم ها بعد زیبائی پروتز را بر خواص مکانیکی آن ترجیح می دهند بعنوان مثال : استفاده از اتصالات ظریف فلزی بجای کلاسی های فلزی قابل رویت در دهان حتی اگر به قیمت به مخاطره افتادن گیر و ثبات پروتز تما م شود بیشتر مورد توجه و تمایل خانم ها می باشد.

مسائل اقتصادی.

در انتخاب پروتز برای بیمار بای دبه این نکته نیز توجه داشت که آیا بیما رقادر به پرداخت هزینه آن نوع پروتز خواهد بود یا خیر؟ و معمولا” پروتزهای کامل در مقایسه با سایرانواع پروتزها هزینه کمتری را برای بیماران به همراه دارند و بهمین جهت گاه جانشین پروتزهائی میشوند که ممکن است برای بیماران مناسب تر باشند ولی هزینه بیشتری دارند.

ساخت پروتزهای پارسیل مستلزم صرف وقت و هزینه بیشتری نسبت  به پروتزهای کامل دندان است چرا که قبل از ساخت آن معمولا” درمانهای دیگری مانند ترمیم پرکردگیها ، و درمانهای پریودنتال ضرورت پیدا می کند.

تمایلات و خواسته های بیمار :

دراغلب موارد بیماران علاقه دارند دندانهای طبیعی خود را تا آنجا ئی که ممکن است نگاه دارند و همین مسئله ممکن است مانعی برای انجام معا لجات مناسب برای آنان باشد . البته تمایل بیماران به نگهداری با ازدست دادن دندانها و استفاده ا زانواع پروتز بجای آنها تنوع فراوانی دارد.

بعنوان مثال ممکن است یک بیمار ترجیح دهد دندان او کشیده شود و  از طرفی بیمار دیگر به هیج وجه راضی به از دست دادن دندانش نمی باشد چرا که این امر را مساوی باپیری و از دست دادن جوانیش می داند.

و در این حالات مختلف و متضاد دندان پزشک بایستی با علم و آگاهی کافی و با در نظر گرفتن توقعات معقول و منطقی بیمار راه حل مناسبی بافته و بیماران را نیز متقاعد کند.

فاکتورهای شغلی

شرایط شغلی بیماران نیز عاملی مهم در نوع معالجات ارائه شده جهت آنها می باشد . بیمار ممکن است کشاورز، کارگر ساختمانی وبا فی المث ل استادیا معلم باشد . مطمئنا” در حالیکه کارگر تمایل داردکه پروتزش برطبق روال عادی ساخته شده و هیچ عجله ای نیز نخواهد داشت با لعکس فردی که استاداست پرونز فوری را ترجیح می دهد.

دندانهای بیماران در برخی موارد نقش اساسی و بسیار مهمی در زندگی آنان دارند. یک خواننده مثالی واضح برای این مطلب است . مسلما ازدست – دادن دندانها بخصوص دندانهای قدامی در این فرد مشکل بزرگی ازجهت تکلم (SPEECH) و زیبایی ایجاد خواهد کرد. مورد دیگر کد در انتخاب نوع پروتز برای بیماران تاثیر دارد ورزشکارانی هستند که در رشته هایی مانند بکس و غیره بازی می کنند . در این ورزشها دائما ضرباتی به ناحیه سر و صورت و دهان وارد می شود. و در این افراد در طی بازی همواره خطر کنده شدن پروتز و بلع آن وجود دارد. مطمئنا در این بیماران پروتزهای پارسیل بر پروتزهای ثابت ارجحیت دارد. چرا که در هنگام انجام این ورزش ها می تواند آنرا از دهان خارج نماید درحالی که در مورد پروتزهای ثابت چنین امکانی وجود ندارد. بنابراین دراین بیماران پروتز پارسیل جهت نواحی قدامی که بیشتر در معرض تراما می باشد مناسب تر است اما برای نواحی خلفی می توان از پروتزهای ثابت استفاده نمود.

فاکتور زمان :

و در برخی موارد علیرغم تشخیص پروتزایده آل برای بیمار قادر به ساخت آن نیستیم چرا که وقت کافی در اختیار نداریم. نمونه آن معلمانی هستند که مثلا” به پروتزکا مل فک بالا نیاز دارند ولی کشیدن دندان های آنها باید در فصولی انجام شود که مدا رس بسته است در این صورت پروتزهای پارسیل موقتی درمان مناسبی جهت آنان خواهد بود.

ممنون که تا اینجا با ما همراه بودید و امیدواریم مقاله فوق برای شما مفید باشد. ضمنا اگر سوالی در ارتباط با موضوعات مطرح شده و یا هر موضوعی در این زمینه دارید، بدون خجالت از ما بپرسید. کارشناسان ما همیشه و 24 ساعت شبانه روز در دسترس و خدمت شما هستند. کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی رایا

02188203045