عوارض کشیدن دندان عقل پایین و بالا کدام است؟

دندان‌ های عقل، سومین دندان آسیاب در پشت دهان، آخرین دندان‌ های بزرگسالی هستند که از لثه خارج می ‌شوند. بیشتر افراد دارای چهار دندان عقل هستند – دو دندان در بالا و دو دندان در پایین. در این مقاله به بررسی کامل عوارض کشیدن دندان عقل پایین و بالا کدام است؟ می پردازیم تا اهمیت متخصصین حرفه ای در زمینه جراحی دندان عقل را متوجه شوید.

دندان عقل نهفته چیست و چرا به جراحی نیاز دارد؟

هنگامی که دندان عقل به صورت نهفته رشد می کند، فضای کافی برای بیرون آمدن یا رشد به روش معمول را ندارد. دندان عقل نهفته می تواند باعث درد، آسیب به دندان های دیگر و سایر مشکلات دندانی شود. گاهی اوقات هیچ مشکلی ایجاد نمی کنند. اما از آنجایی که دندان های عقل به سختی تمیز می شوند، ممکن است بیشتر از سایر دندان ها در معرض پوسیدگی دندان و بیماری های لثه باشند.

دندان عقل نهفته ای که باعث درد یا سایر مشکلات دندانی می شود معمولاً از طریق جراحی و باز شدن لثه، خارج می شوند. برخی از دندانپزشکان و جراحان دهان نیز برای جلوگیری از مشکلات بعدی، کشیدن دندان عقل نهفته را که علائمی ایجاد نمی کند، توصیه می کنند.

دندان عقل نهفته چیست؟

دندان عقل نهفته چیست و چرا به جراحی نیاز دارد؟

کشیدن یا جراحی دندان عقل

کشیدن دندان عقل یک عمل جراحی ساده و معمولی است که معمولاً تحت بی حسی موضعی انجام می شود. اما، مانند هر نوع جراحی دیگر، جراحی دندان عقل نیز خطرات و عوارضی را به همراه دارد. با این حال، عوارض آن حداقل هستند. تورم، خونریزی و بی حسی در فک، تنها برخی از عوارض جانبی احتمالی کشیدن دندان عقل است. خبر خوب این است که می توانید با یک متخصص ماهر در کشیدن دندان عقل در کلینیک دندانپزشکی رایا از بسیاری از این عوارض پیشگیری کنید یا آن را کاهش دهید.

اگر به دلیل عوارض یا ناراحتی و احساس درد بعد از جراحی، نگران کشیدن دندان عقل خود هستید، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن با متخصصین و دندانپزشکان ماهر ما در رایا دنتال صحبت کنید و یا به مطالعه بقیه مقاله ادامه  دهید.

شایع ترین عوارض بعد از کشیدن دندان عقل چیست؟

در ادامه چند مورد از شایع ترین عوارض بعد از کشیدن دندان عقل آورده شده است:

  1. درد و تورم

معمولاً در روزهای اولیه پس از کشیدن دندان عقل کمی درد و تورم را تجربه می کنید. اگر چه مقدار ممکن است برای هر بیمار بسیار متفاوت باشد، اما هر دو مورد را می توان با جراحی مرتبط دانست. علاوه بر مسکن های دندانی، ممکن است دندانپزشک به شما توصیه کند که غذاهای نرم بخورید و از فعالیت بدنی شدید برای تسریع روند بهبودی خودداری کنید.

  1. خشکی حفره دندان عقل

خشکی حفره محل دندان عقل یکی از شایع ترین عوارض جانبی کشیدن دندان عقل است. این به دلیل لخته شدن خون در حفره خالی دندان رخ می دهد. در حالی که درد ممکن است ابتدا از گوش شروع شده و به سمت پایین ادامه یابد. درد شدید و طعم یا بوی نامطبوع در دهان و دندان، از نشانه‌ های معمولی حفره خشک است. با این حال، طبق مطالعات انجام شده، این حفره های دردناک بیشتر در بین افراد سیگاری و زنانی که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند، رخ می دهد.

  1. آسیب عصبی

اگر چه این مود کمتر شایع است، اما آسیب به عصب حسی یک عارضه احتمالی است، به ویژه در بیماران مسن. علائم آن شامل درد، سوزن سوزن شدن و بی حسی در زبان، لب پایین، چانه و لثه است. در بیشتر موارد، آسیب موقتی است و از چند هفته تا چند ماه طول می کشد.

  1. خونریزی بیش از حد

اگرچه خونریزی و قرمزی خفیف در 24 ساعت اول پس از عمل شایع است، اما معمولاً در عرض 8 تا 12 ساعت فروکش می ‌کند، زیرا مدت زمانی طول می‌ کشد تا لخته خون در ناحیه استخراج ایجاد شود.

از طرف دیگر، تقریباً 30 درصد از بیماران خونریزی بیش از حد ناشی از کشیدن دندان عقل را دارند. با این حال، میزان خونریزی تا حد زیادی به محل و موقعیت دندان بستگی دارد.

  1. عفونت

اگرچه احتمال کمی برای عفونت های بعد از عمل وجود دارد، اما اغلب دندان عقل جراحی شده نیاز به معاینه و رسیدگی بیشتری دارد. ممکن است درد شدید، تورم لثه اطراف محل دندان عقل، تب و ترشحات زرد یا سفید را تجربه کنید. یک دوره ساده یک هفته ای آنتی بیوتیک معمولاً از عفونت پیشگیری می کند. در صورت تداوم، محل عفونت باید تخلیه شود و کاملا تمیز شود.

  1. باز شدن سینوس

یکی از نگرانی های عمده افراد در مورد دندان عقل نهفته درمان نشده، ارتباط سینوسی است. از آنجایی که دندان های آسیاب سوم بالایی نزدیک سینوس های شما هستند، می توانند باعث ایجاد شکاف بین حفره دندان و سینوس شوند. کشیدن زودهنگام دندان عقل از تشکیل ریشه جلوگیری می کند و این نوع خطر را از بین می برد. اگر باز شدن سینوس، رخ دهد باید خود به خود بعد از یه مدت بسته شود. البته به خاطر داشته باشید که تا دو یا سه روز بعد از عمل از دمیدن بینی خودداری کنید.

  1. آسیب به دندان های دیگر

اگر دندان عقل به دندان آسیاب دوم فشار بیاورد، ممکن است به دندان آسیاب دوم آسیب برساند یا خطر عفونت در آن ناحیه را افزایش دهد. این فشار همچنین می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در ازدحام دندان های دیگر شود یا نیاز به درمان ارتودنسی برای صاف کردن دندان های دیگر داشته باشد.

  1. کیست های ناشی از دندان عقل

ممکن است، کیست ها دندان های عقل در داخل استخوان فک رشد کنند، داخل استخوان فک احتمال دارد با مایع پر شود و کیست هایی را تشکیل دهند که می توانند به استخوان فک، دندان ها و اعصاب آسیب بزنند. اما به ندرت بعد از کشیدن یا جراحی دندان عقل تومور ایجاد می شود و این نوع تومور معمولاً غیرسرطانی است که خوش خیم نیز نامیده می شود. اما ممکن است به دلیل این مشکل نیاز به برداشتن بافت و استخوان باشد.

  1. پوسیدگی

به نظر می رسد که دندان عقل نیمه نهفته در مقایسه با دندان های دندان در معرض خطر بیشتری برای ایجاد حفره قرار دارد. این به این دلیل است که موقعیت دندان عقل در هنگام نهفته شدن، تمیز کردن آنها را دشوارتر می کند. همچنین، غذا و باکتری ها به راحتی بین لثه و دندان نیمه رویش یافته، گیر می کنند.

  1. بیماری لثه

تمیز کردن دندان ‌های عقل نهفته و نیمه بیرون زده سخت است. بنابراین احتمال ابتلا به یک بیماری دردناک و التهابی لثه به نام پریکورونیت در آن نواحی بیشتر است.

درمان دندان عقل

علل رشد نهفته دندان عقل

علل رشد نهفته دندان عقل

دندان های عقل، به صورت نهفته رشد می کنند زیرا فضای کافی برای ورود یا رشد به لثه را ندارند. دندان عقل معمولا بین 17 تا 26 سالگی بیرون می آید. برخی از افراد دندان عقل هایشان بدون هیچ مشکلی از پشت دندان آسیاب دوم بیرون می آیند و در ردیف دندان های دیگر قرار می گیرند. اما در بسیاری از موارد، دهان برای رشد مناسب مولر سوم فضای کافی ندارد. این مولرهای سوم که فضای کافی برای بیرون آمدن ندارند، به صورت نهفته رشد می کنند.

دندان عقل نهفته ممکن است تا حدی بیرون بیاید تا قسمتی از تاج نمایان شود، این دندان عقل نیمه نهفته نامیده می شود. اگر دندان هرگز از لثه بیرون نزند، به آن دندان عقل کاملا نهفته می گویند.

دندان چه به طور جزئی یا کامل نهفته باشد، ممکن است به صورت یکی از موارد زیر رشد کند:

با زاویه به سمت دندان بعدی که دندان آسیاب دوم است رشد کند.

با زاویه ای به سمت پشت دهان رشد کند.

مانند سایر دندان ها مستقیماً به سمت بالا یا پایین رشد کند اما در استخوان فک محبوس بماند.

کشیدن دندان عقل در کلینیک دندانپزشکی رایا

آیا به دنبال کشیدن دندان عقل بدون درد هستید؟ جراحی دندان عقل اولین انتخاب برای بیمارانی است که دندان های از دست رفته، آسیب دیده یا شکسته دارند. اگر در شهر تهران یا اطراف آن زندگی می کنید، برای ارزیابی اولیه دهان و دندان خود با ما در کلینیک رایا دنتال تماس بگیرید تا متوجه شوید که آیا کاندید خوبی برای کشیدن دندان عقل هستید یا خیر، با ما تماس بگیرید و بهترین درمان ممکن را دریافت کنید.