علت جدا شدن لثه از دندان

جدا شدن لثه از دندان یکی از مسائلی است که علاوه بر سلامت دهان و دندان، در زیبایی افراد هم تاثیر بسیار زیادی می گذارد و خیلی از بیماران برای برطرف کردن این موضوع به کلینیک های زیبایی دندان مراجعه می کنند. هنگامی که دندان از لثه جدا می شود، ریشه دندان به غذاهای سرد واکنش نشان داده و در روند غذا خوردن اختلال ایجاد می کند. اما مهم ترین علت جدا شدن لثه از دندان چیست؟
شایع ترین دلیل جدا شدن لثه از دندان، مسواک زدن نادرست است. به عبارت دقیق تر تمیز کردن نادرست و اشتباه دندان ها منجر به اصطکاک بیش از حد سطح دندان ها و لثه ها شده و در دراز مدت احتمال دارد باعث جدا شدن لثه از دندان شود. استفاده نادرست از مسواک های برقی برای دندان ها بد و خطرناک است.
به این ترتیب با مراقبت های ناصحیح، مینای دندان و لثه به مرور زمان آسیب می بینند. اغلب، لثه های آن دندان هایی که بیشتر به سمت بیرون متمایلند، به عنوان مثال دندان های نیش تحت تأثیر قرار می گیرند.
یکی دیگر از مواردی که نیاز به روش افزایش لثه دارد ایمپلنت دندان است. در ناحیه ای که دندان جدید باید قرار بگیرد، در بیشتر موارد همراه با ایمپلنت دندان، باید عمل افزایش لثه انجام شود، در غیر این صورت اتصال بین تاج دندان و لثه دشوار است.
به التهاب لثه در رشته دندانپزشکی؛ بیماری پریودنتال گفته می شود. یعنی کل مجموعه بافت های اطراف دندان در التهاب لثه دندان درگیر می شوند.
التهاب لثه ممکن است یک یا دو لثه را تحت تأثیر قرار دهد، اما اغلب این عفونت در تمامی دندان ها پخش می شود. این بیماری معمولاً با قرمزی، خارش و کمی درد در ناحیه لثه ها شروع می شود، اما به تدریج ممکن است این ناراحتی و مشکلات ظاهری به مرور زمان بارزتر شود.

علت بیماری التهاب لثه

جدا شدن لثه از دندان

دلیل عفونت لثه

عفونت لثه بیماری است که در آن عمدتا لثه و نواحی نزدیک دندان ملتهب می شود وغشای مخاطی تحت تأثیر قرار می گیرد، بافت استخوان بدون تغییر باقی می ماند، بنابراین التهاب لثه نسبت به پریودنتیت بیماری کم خطرتری برای دندان ها محسوب می شود.
شایعترین دلایل بیماری لثه عبارتند از:
• تشکیل تارتار و عدم اقدامات مناسب برای از بین بردن آن.
• بیماری های سیستمیک که کل بدن را تحت تأثیر قرار می دهند.
• تولید مثل باکتری های بیماری زا در حفره دهان.
• معمولاً بیماری های لثه با تشکیل پلاک های دندانی آغاز می شوند. چند روز بی توجهی به بهداشت دهان و دندان کافی است تا پلاک به اندازه کافی سفت شود و موجب بیماری پریودنتیت شود.
دلایل دیگری نیز در ایجاد بیماری لثه وجود دارد که به ندرت منجر به بیماری لثه و دندان می شوند:
1. استعداد ارثی
2. عواقب بیماری تروما
3. عواقب درمان های پزشکی نامناسب
4. بیماری های التهابی در نواحی اطراف دندان (لوزه، سینوزیت و غیره)
5. ساختارهای ارتوپدی ساخته شده از مواد کم کیفیت یا ساخته شده ناصحیح
6. عدم تعادل مواد در بزاق دهان
7. سیگار کشیدن
8. مصرف الکل
9. استرس شدید
10. اختلالات هورمونی
اغلب بیماران پس از گذراندن بیماری های ویروسی شدید، و همچنین پس از دوره های آلرژی یا عفونت های قارچی، ایمنی دندان ها و لثه بسیار ضعیف می شود. این امر می تواند انگیزه ای برای آغاز و پیشرفت بیماری پریودنتال باشد. در صورت التهاب لثه، تشخیص؛علل و نوع بیماری و درمان باید توسط متخصص لثه تعیین شود تا از بدتر شدن بیماری و گسترش بیشتر آن جلوگیری شود.

التهاب لثه چیست

دلیل عفونت لثه

علائم رایج جدا شدن لثه از دندان

بیماری پریودنتیت دارای سه درجه مختلف است که با توجه به بافت های آسیب دیده لثه و نواحی تخریب شده، از یکدیگر متمایز می شوند. کسانی که دچار پریودنتیت حاد شده اند و برای درمان آن اقدام نکرده اند، این بیماری به حالت مزمن تبدیل شده که به نوبه خود می تواند به یک بیماری جدی تر نیز منجر شود.
بیماری پریودنتال به طور عمیق بر روی بافت های دندان و لثه تأثیر می گذارد و باعث آسیب دیدگی آنها می شود. حجم بافت های لثه کاهش می یابد و بسته به میزان از دست رفتن استخوان، درجه آسیب شناسی خفیف، متوسط یا شدید تعیین می شود که دوره پیشرفته و شدید بیماری منجر به از دست دادن دندان ها می شود.
• خونریزی لثه هنگام تمیز کردن یا خوردن غذای سفت
• احساس درد هنگام لمس فیزیکی لثه ها
• تجمع قابل توجهی از پلاک در محل دندان ها، که به دلیل زخم شدن بافت های لثه، از بین بردن آن ها کار دشواری است.
• خارش مداوم در نواحی لثه
• تورم لثه
• ترشح مایعات از لثه
• تغییر رنگ لثه ها (اغلب قرمز و سرخ می شوند)

درمان بیماری عفونت لثه

درمان بیماری پریودنتال لثه در درجه اول شامل پاکسازی بافت های لثه است. این روش فقط با استفاده از دستگاه ها و تجهیزات سونوگرافی توسط متخصص دندانپزشک قابل انجام است. بعد از این که رسوبات و پلاک های سخت دندانی از بین رفت، فضای بین دندان ها و لثه ها با عوامل ضد باکتری از بین می رود. بیمار باید در طول این مدت بهداشت دهان را کاملاً رعایت کند، تغذیه خود را کنترل کند، دهان و دندان های خود را با داروهای ضد عفونی کننده تمیز کند، طبق تجویز دندانپزشک، از داروهای ضد التهابی با نیز استفاده کند.
1. درمان التهاب و عفونت لثه شامل مراحل زیر است:
2. از بین بردن پلاک هایی که در ناحیه دندان جمع شده اند با استفاده از دستگاه سونوگرافی.
3. درمان بافت های آسیب دیده با داروهایی ضدعفونی کننده دندان و دهان.
4. استفاده از ژل ضد التهاب روی لثه ها.
برای درمان التهاب و جدا شدن لثه از دندان، رعایت و انجام این موارد الزامی است که معمولا متخصص لثه به بیمار تاکید می کند. بهتر است که بیمار با استفاده از محلول ضدعفونی کننده و محلول های شستشوی دهان و استفاده روزانه داروهای ضد التهاب، به بهداشت، سلامت و درمان دندان و لثه خود کمک کند. این مراحل ذکر شده باید حداقل به مدت 10 روز به طور مداوم انجام شود.

درمان التهاب لثه در خانه

درمان بیماری عفونت لثه

خیلی از بیماران به دلیل بیماری های مربوط به دندان و لثه مانند جدا شدن لثه از دندان به دندانپزشکی های مختلف مراجعه می کنند و نتیجه درمانی دلخواه خود را بدست نمی آورند. کلینیک شبانه روزی رایا با پیشرفته ترین دستگاه ها و تجهیزات دندانپزشکی، اماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. برای برقراری ارتباط از طریق راه های زیر با ما تماس حاصل بفرمایید.