سن مناسب برای ایمپلنت کردن دندان چیست؟

بسیاری از افراد دارای دندان‌های دائمی هستند که رشد نمی‌کنند و فضایی را باقی می‌گذارند که دندان باید در آن باشد. شایع ترین دندان های از دست رفته، دندان عقل هستند. بعد از آن، متداول ترین دندان های از دست رفته مادرزادی، لترال فوقانی، درست در کنار سانترال ها است. زمانی که این دندان ها از بین می روند، معمولاً یک نگرانی بزرگ افراد، از بین رفتن زیبایی صورت و دندان هایشان است. والدین این بیماران معمولاً می خواهند بدانند سن مناسب برای ایمپلنت کردن دندان، چه سنی خواهد بود. سن 18 سالگی رایج ترین پاسخ است، اما ممکن است مشکلاتی را در برای فرد ایجاد کند.

بهترین سن برای ایمپلنت

بهترین سن برای کاشت ایمپلنت

بهترین سن برای کاشت ایمپلنت

تفکر سنتی این است که ایمپلنت‌ها را می‌توان به محض کامل شدن رشد و نمو دندان های دائمی، که در سن 16 سالگی برای زنان و 18 سالگی برای مردان است، در استخوان فک قرار داد.

همچنین، اکثر دندانپزشکان در دانشکده دندانپزشکی یاد گرفتند که تا 18 سالگی بیمار نباید روکش بگذارد، بنابراین به بسیاری از بیماران گفته می شود که 18 سالگی بهترین سن برای کاشت ایمپلنت است. با این حال، استخوان‌های فک رشد می‌کنند و دندان‌ها در طول زندگی فرد حرکت می‌کنند.

توجه به این نکته مهم است که ایمپلنت ها با بقیه دندان ها و استخوان در فک مهاجرت نمی کنند. آنها در جای خود جوش می خوردند. دندان های خلفی معمولاً به صورت افقی به سمت جلوی دهان حرکت می کنند. با جابجایی دندان‌های طبیعی، بسیاری از روکش‌های ایمپلنت خلفی در دو طرف فضا ایجاد می‌کنند.

این موضوع می تواند کمی آزاردهنده باشد، اما بسیاری از بیماران حتی از وقوع آن آگاه نیستند. با این حال، دندان ها و استخوان های قدامی بالایی معمولاً به صورت عمودی، پایین و دور از بینی حرکت می کنند. تاج ایمپلنتی که جایگزین یکی از این دندان‌ها می‌شود، زمانی که دندان‌های اطراف و استخوان به سمت پایین حرکت کنند، کوتاه به نظر می‌رسد. وقتی این اتفاق می افتد، بیمار سریعا متوجه آن می شود.

ایمپلنت های قدامی به تدریج در طول زندگی بزرگسالی مانند دندان های طبیعی، آسیب می بینند و هیچ کاری نمی توان در مورد آن انجام داد. با این حال، سرعت آسیب دیدن آن ها با سن افراد متفاوت است. یک مطالعه نشان داده است که میزان این اتفاق قبل از 30 سالگی تقریباً چهار برابر بیشتر است.

پس از 30 سالگی، به نظر می رسد که تاج ایمپلنت تنها در 0.27 درصد طول خود هر سال کوتاه تر می شود، که چندان قابل توجه نیست. مطالعه دیگری نشان داده است که تفاوت ارتفاع دندان و استخوان پس از 30 سالگی ناچیز است، همانطور که با چنین سرعت کمی از ایمپلنت انتظار می رود.

نکته دیگری که باید در نظر گرفت این است که برخی از افراد در دهه 20 سالگی رشد استخوان فک بیشتری نسبت به دیگران دارند. آنهایی که بیشتر رشد می کنند، صورت های بلند و باریکی دارند. نشان داده شده است که افراد دارای صورت باریک به طور متوسط ​​5 میلی متر حرکت عمودی دندان در سنین 15 تا 25 سال دارند. فردی با این الگوی رشد که ایمپلنت در 18 سالگی گذاشته شده است ممکن است تا سن 25 سالگی ایمپلنتی بسیار کوتاهتر از دندان های اطراف داشته باشد.

بنابراین سن مناسب برای ایمپلنت چه زمانی است؟

بستگی به بیمار دارد، اما بسیاری از افراد باید سعی کنند از گذاشتن ایمپلنت های قدامی در سن 18 سالگی خودداری کنند. این مطالعات نشان می دهد که برای برخی از افراد، اگر بیمار تا سن 25 یا 30 سالگی صبر کند، بهترین زیبایی طولانی مدت به دست می آورد.

خبر خوب این است که چندین گزینه زیبایی برای بیماران جوان با دندان های از دست رفته وجود دارد. اگر به دنبال دندانپزشکی با تجربه کاشت ایمپلنت در تهران هستید، لطفاً با رایا دنتال تماس بگیرید! کلینیک شبانه روزی رایا، خوشحال خواهد شد که بهترین طرح درمانی را برای نیازهای فردی شما ارائه دهد.

انواع مختلف ایمپلنت

مزایای کاشت ایمپلنت دندان

مزایای کاشت ایمپلنت

اگر یک یا چند دندان طبیعی خود را از دست داده اید، ممکن است به فکر کاشت ایمپلنت باشید، زیرا شنیده اید که آنها بهترین گزینه برای داشتن دندان طبیعی هستند. این موضوع به دلایل مختلفی درست است. ابتدا یک ایمپلنت دندان جایگزین ریشه های دندان از دست رفته شما و همچنین خود دندان می شود.

ریشه جدید، ساخته شده از تیتانیوم، کمک می کند تا دندان های جایگزین شما را بهتر از پروتز در جای خود محکم کنید. همچنین از جابجایی دندان های باقیمانده شما از موقعیت خود جلوگیری می کند. سایر مزایای مهم عبارتند از:

  • بازیابی توانایی جویدن و صحبت کردن
  • نیازی به برداشتن دندان های جایگزین برای تمیز کردن آنها نیست
  • کاملا طبیعی به نظر برسد
  • جلوگیری از افتادگی صورت
  • بدون ترس از یک اتفاق شرم آور، مانند افتادن دندان ها از دهان هنگام غذا خوردن، خنده، سرفه یا عطسه

با وجود این مزایا، ایمپلنت دندان ممکن است انتخاب مناسبی برای همه نباشد. این شامل بیماران زیر 18 سال می شود.

چرا کودکان و نوجوانان کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت دندان نیستند؟

قبل از اینکه بیمار بتواند ایمپلنت دندانی دریافت کند، باید فک کاملاً توسعه یافته داشته باشد. این معمولاً تا اواخر نوجوانی یا حتی اوایل بزرگسالی اتفاق نمی افتد. بنابراین، تیم دندانپزشکی در رایا دنتال به ندرت یک عمل کاشت دندان را روی افراد 17 سال یا کمتر انجام می دهند. با این حال، این محدودیت سنی مطلق نیست زیرا رشد فک عامل مهم‌تری نسبت به سن است.

برای تعیین اینکه آیا یک بیمار نوجوان ممکن است برای کاشت ایمپلنت دندان آماده باشد، یکی از دندانپزشکان ما می تواند از استخوان های او عکس اشعه ایکس بگیرد تا تشخیص دهد که آیا به نظر می رسد به اندازه کافی رشد کرده اند تا عمل جراحی انجام شود یا خیر. البته، برای بیماران زیر 18 سال که می خواهند دندان های از دست رفته را با ایمپلنت دندان جایگزین کنند، اجازه والدین را نیز دریافت می کنیم.

بدون محدودیت سنی برای ایمپلنت های دندانی

طبق گزارش انجمن دندانپزشکی آمریکا، نیمی از مردان و زنان بالای 65 سال حداقل یک دندان از دست داده اند. این باعث می شود آنها کاندیدای ایده آل برای روش ایمپلنت دندان، از جمله افراد مسن در دهه 80 و 90 باشند. در حالی که ما سلامت کلی بیمار را قبل از توصیه ایمپلنت دندان در نظر می گیریم، صرفاً یک فرد مسن تر معمولاً کسی را مستثنی نمی کند. در واقع، سالمندانی که سال‌ها با پروتزهای متحرک زندگی کرده‌اند، ممکن است احساس کنند آماده هستند تا به ایمپلنت‌های دندانی دائمی و غیر متحرک روی بیاورند.

سن مناسب ایمپلنت

کاشت فوری ایمپلنت دندان

جمع بندی

بزرگترین تفاوت بین بیماران جوان و مسن تر ایمپلنت دندان این است که چگونه افراد در وهله اول دندان های خود را از دست می دهند. بزرگسالان جوان بیشتر در تصادفات دندان‌های خود را از دست می‌دهند، در حالی که افراد مسن به دلیل پوسیدگی و بیماری دندان‌های خود را از دست می‌دهند. صرف نظر از اینکه چگونه دندان یا دندان طبیعی خود را از دست داده اید، توصیه می کنیم از دکتر های متخصص در زمینه ایمپلنت کلینیک رایا دنتال سوال بپرسید که آیا ایمپلنت های دندانی مناسب ترین گزینه جایگزینی دندان برای شما هستند یا خیر. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فرآیند در اولین فرصت، برای یک مشاوره و ویزیت اولیه، برنامه ریزی کنید.