راه های کاهش ورم دندان

آیا تا به حال در دندان ها و لثه های خود احساس تورم کرده اید؟ دندانهای متورم می توانند دردناک و به طور بالقوه جدی باشند، زیرا اغلب در نتیجه عفونت باکتریایی ایجاد می شوند. در این مقاله، ما دلایل به وجود آمدن تورم دندان را بررسی می کنیم، بهتر است بدانید در صورت بروز آن چه باید کرد و چگونه ناراحتی خود را برطرف می کنیم؛ به همین جهت شما می توانید با مطالعه پنج روش برای کاهش ورم دندان از پیشرفت بیماری های باکتریایی جلوگیری کنید..

شایان ذکر است که در صورت مشاهده علائم تورم دندان، باید فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید. اگر نمی توانید به کلینیک های دندانپزشکی مراجعه کنید و دندان شما با تب و تورم در صورت همراه است، به اورژانس مراجعه کنید.

راه های کاهش ورم دندان

کاهش ورم درد دندان

علل احتمالی تورم دندان و لثه

چه ورم دندان خفیف باشد یا شدید، ممکن است به یکی از دلایل زیر اتفاق بیفتد:

  1. آبسه دندان:

آبسه دندان که ناشی از عفونت باکتریایی است، می تواند در سر ریشه دندان (پری اپیکال) یا در کنار ریشه دندان (پریودنتال) ایجاد شود. آبسه ها منبعی از چرک هستند و معمولاً به دلیل حفره، جراحت یا شکستگی دندان ایجاد می شوند، زیرا ترک های دندان مسیرهایی را برای ورود باکتری ها به دندان ایجاد می کنند و آن را آلوده می کنند. علائم آبسه دندان عبارتند از:

  • دردی که ممکن است در گردن، گوش یا استخوان فک خود احساس کنید.
  • غدد لنفاوی متورم در نزدیکی فک یا گردن.
  • تب شدید یا خفیف
  • حساسیت به دمای سرد و گرم در غذا، نوشیدنی و ….
  • تورم در صورت و محل دندان آسیب دیده
  1. حساسیت به جویدن غذا

اگر در فکر این هستید که چگونه آبسه دندان خود را درمان کنید یا حتی چگونه از تورم صورت خود که در اثر عفونت دندان ایجاد شده، خلاص شوید ؛ باید به دنبال درمان پزشکی مناسب باشید. حتی اگر آبسه به خودی خود تخلیه شود، برای اطمینان از عدم گسترش عفونت در دهان باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

برای کاهش ورم دندان و درمان آن باید عفونت دندان را از بین ببرید که به معنی تخلیه آبسه است. همچنین ممکن است دندانپزشک برای درمان عفونت و کاهش ورم دندان آنتی بیوتیک تجویز کنند. در برخی موارد، آنها ممکن است نیاز به برداشتن دندان یا بافت آلوده از کانال ریشه داشته باشند.

  1. سوزش دندان عقل:

رشد و رویش دندان عقل یک فرایند طبیعی در سنین جوانی است. اما گاهی اوقات، این تغییر در دهان می تواند باعث تورم دندان ها شود. دندان عقل در صورت ضربه خوردن ممکن است باعث تورم شود، هنگامی که دندان عقل زیر لثه گیر کند و نتواند به طور کامل رشد کند دچار ورم دندان می شوید. در صورت شکستن دندان عقل، ممکن است فضاهایی ایجاد شود که باکتری ها می توانند از طریق آن لثه ها را آلوده کرده و منجر به تورم و درد شوند.

شاید برایتان سوال باشد که چگونه می توان لثه های متورم را در نزدیکی دندان عقل درمان کرد و پاسخ معمولاً برداشتن دندان عقل است. پس از کشیدن دندان عقل، ممکن است با بهبود دهان، تورم دوباره در ناحیه لثه و دندان ها مشاهده شود. برای از بین بردن برخی ناراحتی ها و مبارزه با هر گونه باکتری، حتماً هر چند ساعت یکبار دهان خود را با آب نمک گرم بشویید. بسته های یخ در کنار دهان شما نیز می تواند درد را کاهش دهد. اگر احساس می کنید ورم شما جدی است و نیاز به مراقبت پزشکی دارد، فوراً با کلینیک دندانپزشکی تماس بگیرید.

علل تورم دندان و لثه

علت تورم دندان و لثه

  1. التهاب لثه:

التهاب لثه یک نوع از بیماری های مرتبط با لثه است. این حالت یکی از علل شایع لثه های ورم کرده، قرمز و تحریک شده است که ممکن است بعد از مسواک زدن خونریزی کنند. خوشبختانه، التهاب لثه را می توان در خانه با مراقبت عالی از دهان، محدود کردن تنقلات و نوشیدنی ها در میان وعده و قطع مصرف دخانیات درمان کرد. با این حال، اگر علائم عفونت لثه را تجربه می کنید، باید برای معاینه و درمان کامل با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

  1. کمبود ویتامین C:

آیا می دانستید که بیماری اسکوربوت، تنها سک اصطلاح برای کمبود ویتامین سی است که می تواند موجب تورم لثه و دندان بشود؟ اگر فکر می کنید ممکن است کمبود ویتامین سی داشته باشید و یا آزمایش داده اید و از این موضوع مطمئن هستید، به سراغ میوه هایی مانند پرتقال و گریپ فروت بروید. از قرص های ویتامین سی استفاده کنید و با متخصصان دندانپزشکی خود مشورت کنید زیرا آن ها تعیین می کنند که چه مقدار ویتامین سی را باید در رژیم غذایی خود اضافه کنید.

  1. داروها و علل دیگر:

برخی از داروها نیز می توانند عوارض جانبی مانند تورم دندان را داشته باشند. اگر متوجه شدید که خمیردندان یا دهانشویه شما باعث تحریک دندان ها و لثه هایتان می شود، تا زمانی که به پزشک خود مراجعه نکرده اید، استفاده از آن را متوقف کنید.

درمان و تسکین تورم دندان

اگر تورم دندان دارید و به دنبال کاهش ورم دندان هستید، اولین قدم این است که به یک کلینیک معتبر و حرفه ای دندانپزشکی مراجعه کنید. آنها می توانند علت تورم لثه ها و دندان های شما را تعیین کرده و بهترین درمان را توصیه کنند. اما در خانه هم می توانید با استفاده از درمان های خانگی مانند غرغره کردن آب نمک گرم که به شستشوی باکتری ها کمک می کند، نیز ورم دندان خود را کاهش دهید و یا از مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن و ایبوپروفن نیز می توانید برای کاهش تورم و درد دندان کمک بگیرید.

دهان شما مملو از باکتری است که به همین دلیل توصیه می شود به عنوان مراقبت حرفه ای و عالی از دهان و دندان خود و برای جلوگیری از تورم دندان حداقل دوبار در روز با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید و روزانه بین دندان های خود را با نخ دندان یا شستشودهنده دندان، تمیز کنید.

درمان تورم دندان

درمان تورم و عفونت دندان

سخن آخر

دندان درد یکی از مواردی است که معمولا هیچ کدام از افراد نمی توانند درد آن را تحمل کنند و حاضرند برای کاهش ورم دندان هر راهی را امتحان کنند. در این مقاله به توضیح علل مختلف دندان درد و راه های کاهش ورم دندان پرداخته ایم که می توانید به راحتی از پیشرفت عفونت و تورم دندان جلوگیری کنید.