راهکارهای جلوگیری از عوارض بلیچینگ دندان

سفید کردن دندان یک راه حل محبوب برای مبارزه با تغییر رنگ دندان ناشی از نوشیدن قهوه، خوردن برخی غذاها، سیگار کشیدن و روند طبیعی پیری است. هنگامی که تصمیم به سفید کردن دندان های خود می گیرید، همیشه سوالات مهم به ذهنتان خطور می کند، مانند این که دندان های من چقدر سفید خواهند شد؟ درمان چقدر طول خواهد کشید؟ آیا عوارض جانبی ممکن است رخ دهد؟ ما بعد از بررسی سوالات رایج بلیچینگ دندان، با توضیح راهکارهای جلوگیری از عوارض بلیچینگ دندان، چه انتظاری داشته باشید. به یاد داشته باشید که تمام سوالات شما از اهمیت بالایی برخوردارند و قبل از انجام درمان سفید کردن دندان باید از دندانپزشک خود در مورد نگرانی هایتان بپرسید.

بلیچینگ دندان چیست

راه های جلوگیری از عوارض سفید کردن دندان

عوارض احتمالی بلیچینگ دندان

در حالی که سفید کردن دندان می تواند ایمن و موثر باشد، استفاده از روش نادرست نیز می تواند منجر به آسیب دائمی به دندان شما شود. نمونه هایی از آسیب هایی که ممکن است هنگام سفید کردن دندان های خود با استفاده از محصولات خاص یا به روش های نامناسب با آن مواجه شوید عبارتند از:

  • حساسیت دندان
  • تحریک لثه
  • احتمال تغییر رنگ دندان ها نسبت به قبل از سفید کردن بیشتر است
  • افزایش خطر شکستگی دندان
  • دندان‌ها لکه‌های بیشتری را نسبت به قبل از بلیچینگ دندان جذب می‌کنند
  • از بین رفتن مینای دندان محافظ، اگر مینای دندان را از دست بدهید، دندان‌هایتان حساس و تیره‌تر می‌شوند.

برای جلوگیری از این خطرات، بهتر است گزینه‌های ایمن سفید کردن دندان در خانه یا سفید کردن دندان‌ توسط متخصص حرفه‌ای را انتخاب کنید.

بعد از بلیچینگ دندان، دندان ها چقدر سفید می شوند؟

همه درمان های سفید کننده دندان به یک اندازه موثر نیستند، بنابراین باید در مورد انتظارات خود در هنگام انجام سفید کردن واقع بین باشید. سفید کردن دندان برای هر فردی متفاوت است و متغیرهای زیادی وجود دارد که میزان سفیدی دندان های شما را تعیین می کند از جمله:

  • رنگدانه اصلی (رنگ) دندان های شما
  • عادات سبک زندگی شما مانند غذا، نوشیدنی، سیگار کشیدن و غیره.
  • نوع درمان سفید کننده دندان (در کلینیک، در خانه، بدون نسخه)

چقدر دندان های شما به عوامل سفید کننده دندان پاسخ می دهند، هنگامی که دندان های خود را سفید می کنید، دو تا سه رنگ می تواند باعث ایجاد تفاوت در لبخند هر کسی شود. در حالی که درمان های سفید کننده می توانند این تغییر را ایجاد کنند، این متغیرها باید در انتظارات شما در نظر گرفته شوند.

توجه داشته باشید که بسیاری از لبخندهای سفیدی که در صفحات رسانه های اجتماعی می بینید ممکن است دندان های واقعی افراد نباشند و در واقع “روکش” یا کامپوزیت روی سطح دندان باشند. باز هم، به یاد داشته باشید که این مورد را در انتظارات خود لحاظ کنید و قبل از خرید تحقیق کنید.

ماندگاری بلیچینگ دندان

مدت زمان سفید ماندن دندان ها بعد از بلیچینگ

دندان ها چه مدت بعد از بلیچینگ سفید می مانند؟

شما درمان سفید کردن و بلیچینگ خود را به پایان رسانده اید، دندان های شما سفید و درخشان خواهند بود، اما این درمان چقدر دوام خواهد داشت؟

نتایج دراز مدت به عادات و رفتارهای سبک زندگی شما بستگی دارد. خوردن و نوشیدن مواد غذایی و نوشیدنی های لکه دار، سیگار کشیدن و ضربه به دندان ها می تواند میزان تغییر رنگ را افزایش دهد. با این حال، با نگهداری صحیح، اثرات سفید کردن دندان می تواند تا چند سال باقی بماند. برخی از مراقبت های لازم و راهکارهای جلوگیری از عوارض بلیچینگ دندان عبارت اند از:

  1. مراقبت روزانه: حفظ برنامه روزانه مهم است. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور منظم به روشن تر ماندن دندان ها کمک می کند. شستشوی دهان با آب بعد از خوردن غذاهای لکه‌ زا نیز می‌تواند به طولانی‌تر شدن درمان سفیدکننده کمک کند.
  2. کیت های سفارشی سازی شده در خانه: برخی از درمان های روی صندلی نیز کیت های افزایش دهنده را ارائه می دهند که درمان سفید کننده را حفظ می کند.
  3. به دندانپزشک خود مراجعه کنید: انجام معاینات و تمیز کردن منظم به طولانی شدن درمان سفید کننده کمک می کند. دندانپزشک شما می تواند هر گونه لکه سطحی را در طول این ملاقات ها پاک کند.

چگونه از هر گونه عارضه جانبی بلیچینگ دندان اجتناب کنیم؟

سفید کردن دندان یک درمان غیر تهاجمی است و زمانی که به درستی انجام شود کاملا برای بیمار بی خطر است. در صورت انجام نادرست آن تحت نظر متخصصین بی تجربه، درمان های سفید کننده دندان می تواند باعث نتایج ناهموار و آسیب احتمالی شود.

اگر یک عامل خارجی با لثه یا بافت نرم دهان تماس پیدا کند، می تواند منجر به “سوزش” لثه شود. اگرچه این موضوع معمولاً گذرا است، در غیر این صورت دستورالعمل های خود را به دقت دنبال کنید تا از چنین آسیبی جلوگیری کنید.

حساسیت دندان یکی از عوارض جانبی احتمالی سفید کردن است و برخی از بیماران پس از درمان این مشکل را تجربه می کنند. حساسیت می تواند نتیجه در دسترس بودن برخی نواحی اطراف خط لثه به دلیل فرورفتگی باشد. هنگامی که ماده سفید کننده دندان در چنین نواحی اعمال می شود، حساسیت دندان افزایش می یابد.

همچنین هر چه میزان غلظت ژل سفید کننده دندان بیشتر باشد، خطر حساسیت دندان بیشتر می شود. دندانپزشکان آموزش دیده اند تا با وجود استفاده از غلظت های بالاتر از ژل های سفید کننده، خطر چنین حساسیت دندانی را به حداقل برسانند تا نتایج بهتری نسبت به محصولات بدون نسخه داشته باشند.

به زنان باردار و تازه مادران توصیه می‌شود تا زمانی که فرزند خود را به دنیا نیاورده‌اند و دیگر شیر نمی‌دهند از درمان‌های سفید کردن دندان خودداری کنند.

جلوگیری از عوارض بلیچینگ دندان

راه های سفید کردن دندان

سخن آخر

سفید کردن دندان برای همه مناسب نیست و مشورت با دندانپزشک قبل از انجام هر گونه درمان سفید کننده دندان به شدت توصیه می شود. دندانپزشک شما می تواند بر اساس نیازهای فردی شما بهترین درمان را برای شما توصیه کند. هر گونه شرایط بهداشت دهان و دندانی که تجربه می کنید (پوسیدگی، بیماری لثه و غیره) باید قبل از شروع درمان سفید کننده درمان شود.

و البته رعایت بهداشت دهان و دندان ضروری است. هیچ رژیم غذایی یا درمان خانگی جایگزینی برای مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن برای از بین بردن پلاک و باکتری های ایجاد کننده حفره از دهان شما نیست. بلافاصله پس از پایان خوردن غذا یا نوشیدنی لکه‌زا، دهان خود را مسواک بزنید یا بشویید. همچنین می توانید حداقل یک یا دو بار در هفته از خمیر دندان سفید کننده استفاده کنید تا از زرد شدن طبیعی و لکه های سطحی جلوگیری کنید.