دندان پزشکی اطفال، شاخه ای از علم دندان پزشکی می باشد.

که از بدو تولد با کودکان سر و کار دارد. در واقع دندان پزشک اطفال و کودکان با ارائه مراقبت های درمانی و بهداشتی دندان، در برابر مشکلاتی که در آینده ممکن است برای دندان های کودکان به وجود بیاید جلوگیری می کند.

دندان پزشک علاوه بر تقویت استحکام و سلامت دندان کودکان، یک منبع آموزشی مطمئن برای والدین می باشد. توصیه می شود که پس از حضور اولین دندان کودک پس از تولد آن، به دندان پزشک مخصوص اطفال مراجعه شود.

بهتر است که بین دندان پزشک با کودکان یک رابطه مداومی وجود داشته باشد به چند دلیل:

1- این معاینه زودرس می تواند در تشخیص مراحل پوسیدگی دندان کمک کند.

2- مراجعه زود هنگام به دندان پزشک در اصلاحات روش های بهداشت دندان و معالجه دندان در صورت نیاز، کمک بزرگی به والدین می کند.

3- مشاوره ای در خصوص نحوه مراقبت از دهان و دندان، راهکارهایی در جهت جلوگیری از صدمات احتمالی دهان و دندان کودک را به شما ارائه می دهند.

4- در صورتی که کودک شما عادت های ناهنجاری در رابطه با انگشت های خود، شست و پستانک داشته باشد با مراجعه به دندان پزشک، راه هایی برای مقابله با این عادت ها به شما گفته می شود.

5- مراقبت های پیش گیرانه با استفاده از تمیزکننده ها به ویژه فلوراید

6- توصیه های لازم مربوط به تغذیه و رژیم غذایی کودک

7- مراقبت ویژه از آسیب های دندانی مانند شکستگی یا جا به جا شدن آن ها

به طور کلی 9 تخصص شناخته شده برای دهان و دندان وجود دارد

  • اندودنتیکس
  • آسیب شناسی دهان، فک و صورت
  • رادیولوژی دهان، فک و صورت
  • جراحی دهان، فک و صورت
  • ارتودنسی و ارتوپدی
  • دندان پزشکی
  • دندان پزشکی کودکان
  • پریودنتیکس
  • پروتزهای درمانی

تفاوت دندان پزشکی عمومی با اطفال

دندان پزشک متخصص اطفال به نام پدودنتیکس (pedodontics) نیز شناخته می شود. دندان پزشک متخصص به تشخیص، ارزیابی و درمان دندان کودک می پردازد. خیلی از افراد به اشتباه فکر می کنند که فقط در صورت نیاز به خدماتی باید به دندان پزشک متخصص مراجعه کند که از عهده پزشک عمومی بر نمیاید.

مراجعه به دندان پزشک متخصص زمانی از این نظر برای شما کارآمد است که در وقت و زمانتان صرفه جویی شود و در کوتاه مدت و به صورت هر چند وقت یکبار پاسخ گوی کارتان باشد، اما در دراز مدت هزینه های زیادی در پی دارد.

پزشکان عمومی تمایل دارند که طیف گسترده ای از خدمات را به مردم ارائه دهند و اما در برخی از موارد نیز خدماتشان تخصصی در نظر گرفته می شود. پیدا کردن یک متخصص دندان یا دندان پزشک عمومی متناسب با شرایط و زمان، به حفظ دهان و دندان کمک می کند و همچنین با ارائه یک روش خوب و درست، کمتر دچار خطرات و عوارض احتمالی می شوید.

به طور کلی دندان پزشکان چهار سال را در دانشکده پزشکی سپری میکنند و پس از آن با توجه به رشته خود 2 سال دیگر را برای آموزش در دندانپزشکی نوزادان، کودکان و نوجوانان و جوانان تحصیل می کنند اما می توانند برای یادگیری تخصصی تر و بیشتر این رشته را ادامه دهند.

انتخاب بهترین دندان پزشک اطفال و کودکان

اگر دندان های کودکتان نیاز به درمان و مراقبت های ویژه و اساسی دارد باید وقت کافی برای پیدا کردن دندان پزشک خوب و کاربلد بگذارید تا آسیبی به دهان، لثه و دندان کودکتان وارد نشود.

ممکن است یک دندان پزشک نکات و روش های ریز و ظریف دندان ها را بتواند برطرف کند اما به اندازه نیاز شما و خدماتی که برای دندان اطفالتان می خواهید، آماده و مناسب نباشد.

همانطور که از یک دکتر متخصص قلب انتظار دارید تا مشکل شما را به درستی ارزیابی کند و کوچک ترین مشکلات و خطرات احتمالی عمل و رژیم درمانی و … را تشخیص دهند و راهکارهایی را در جهت جلوگیری از آن خطرات و عوارض به شما ارائه دهند تا تحت بهترین شرایط عمل قلب یا مراحل مراقبت از آن انجام شود، همین امر در رابطه با یک دندان پزشک هم به همان میزان صدق می کند و برایتان اهمیت دارد.

بنابراین شما ترجیح می دهید به دندان پزشکی اعتماد کنید که علاوه بر تخصص کافی در امر دهان و دندان، از تجربه کاری بالا و آموزش گسترده تری نسبت به دندان پزشک های تازه کار دارا باشد. مراجعه به چنین افرادی به شما اطمینان قلبی می دهد و استرس وقوع عوارض خیلی خطرناک و پر هزینه را نخواهید داشت.

اهمیت تجربه کاری دندان پزشک اطفال

تجربه کاری یک دندان پزشک به اندازه علم و دانش او در رابطه با امر تخصصی دهان و دندان، از اهمیت بسزایی برخوردار است. یعنی حتی اگر تمامی راه های شناخت یک دندان پزشک خوب  نظیر: مطالعه اودر امر دندان، تحصیلش در فلان دانشگاه، یادگیری روش های روانشناسی که برای اطفال و نوزادان باید به کار برد تا ترسشان از دندان پزشکی کم شود، درک عوارض احتمالی و راه های جلوگیری از آن و ….

را طی کردید، باز هم فاکتورهای مهمی در جهت شناخت و انتخاب بهترین دندان پزشک اطفال وجود دارد که یکی از مهم ترین آن ها تجربه و سابقه کاری اوست.

شرح شغل و مسئولیت های دندان پزشک اطفال و کودکان

دندان پزشک کودکان وظایفی دارد که با توجه به سنین کم افراد، علاوه بر تخصص در امر دندان پزشکی باید تکنیک های لازم در جهت از بین بردن ترس و استرس ناشی از اتاق جراحی و عملیاتی که روی دندان قرار است انجام شود، را نیز مطالعه کنند.

در ادامه مهم ترین وظایف و مسئولیت های یک دندان پزشک اطفال متخصص یا عمومی اطفال را برایتان بیان می کنیم.

  • تشخیص بیماری های دندان
  • بهبود و ارتقاء دندان و دهان کودکان و نوجوانان (اشخاص سالم، بیمار و یا حتی افراد معلول)
  • ارائه برنامه های درمانی برای احیا سلامت دهان و دندان
  • آزمایش هایی جهت تشخیص بیماری و مشکلات دندان و پرتونگاری
  • کنترل رشد و نمو دندان ها و فک
  • درمان ارتودنسی متناوب و کنترل اثرات و تغییرات ناشی از آن
  • به کار بردن بهترین روش های جراحی روی دندان ها، استخوان ها و بافت های نرم حفره دهان
  • بر طرف کردن پوسیدگی و عفونت دندان ها
  • آزمایش سرطان دهان و در صورت لزوم انجام بیوپسی نیاز است.

دندان پزشک کودکان علاوه بر سر و کار داشتن با دندان ها برای بررسی ناهنجاری های دندان و آسیب شناسی، به لثه ها، عضلات گلو، زبان، غدد بزاقی، سیستم عصبی سر، گردن و فک نیز توجه کافی دارند.

هزینه دندان پزشک اطفال در تهران

معمولا در شهرهای بزرگ مانند تهران، مشهد، اصفهان و … این طور بیان می شود که هرچه مطب ها و ویزیت دندان پزشک ها گران تر باشد، لزوما آن دندان پزشک از معلومات و حرفه بیشتری برخوردار است.

اما در حقیقت اینطور نیست! زیرا ممکن است یک دندان پزشکی اطفال  حرفه ای در مناطق پایین تر کلینیک بزند و هزینه کمتری دریافت کند اما یک دندان پزشک عمومی با تجربه کاری کمتر در مناطق بالاتر کلینیک خود را تاسیس کند و با گرفتن هزینه های گزاف اجاره ساختمانی که گرفته است را پرداخت کند!!

همچنین قابل ذکر است که هزینه درمان دندان کودکان نسبت به بزرگسالان کمتر می باشد زیرا معمولا جنبه مراقبتی و پیش گیری از خرابی دندان دارد.

بنابراین بدون در نظر گرفتن هزینه ویزیت دندان پزشکی اطفال مورد نظر خود، بهترین متخصص در امری که می خواهید به او مراجعه کنید را پیدا کنید و با اطمینان خاطر دندان های خود را به دستان او بسپارید.