دندان عقل چیست و در کدام قسمت دهان قراردارد؟

در طول زندگی دندان های ما طی مراحل مختلفی به رشد خود ادامه می دهند آخرین دندانی که این روند را تکمیل می کند دندانی است به نام دندان عقل که مسلما اسم آن هیچ ارتباطی با عقل و کامل شدن آن ندارد .

این دندان ها که شامل چهار دندان می شوند هر کدام پشت دندان های آسیاب و در هر دو طرف فک بالا و پایین انسان معمولا بین سنین 17 تا 25 سالگی رشد می کنند .

البته این به معنا نیست که دندان عقل در همه افراد کامل رشد کرده و قابل دیدن می باشد . به دندان عقلی که دیده نشود دندان عقل نهفته می گویند .
عمولا این دندان ها نمیتوانند به صورت صحیح رشد کنند و دندان های دیگر را تحت تاثیر قرار می دهند

مشکلات متداول دندان عقل چیست؟

بسیاری از افراد هرگز در طول زندگی مشکل و ناراحتی ای از بابت دندان عقل خود نخواهند داشت اما چنانچه مشکلات احتمالی با تشخیص پزشک منجر به کشیدن دندان شود بهتر است که این کار در سنین جوانی صورت بگیرد زیرا در این سنین هنوز ریشه این دندان در قک و لثه محکم نشده است و جراحی یا کشیدن آن به مراتب راحت تر است و بادرد کمتری همراه می باشد .

این دندان معمولا زمانی ایجاد مشکل می نماید که زیر سطح لثه بماند و به جای آنکه مانند سایر دندان ها به صورت عمودی رشد کند به صورت افقی به رشد خود ادامه دهد این امرممکن است به دلیل کوچک بودن فک و اینکه دندان فضای کافی برای رشد خود ندارد اتفاق بیفتد و حین رشد با فشار به دندان کناری موجبات درد و آسیب به دندان سالم را فراهم می کند .

گاها ممکن است این دندان ها به ریشه دندان های آسیاب فشار آورده و درد زیادی را سبب شوند .

گاهی کامل بیرون نیامدن دندان های عقل از لثه میتواند دردناک باشد و بیمار را دچار ناراحتی زیادی نماید . بعضی از افراد در حالت عادی با دندان عقل خود مشکل ندارند و تنها زمان جویدن مواد غذایی و فشار بر روی آن هاست که درد را حس می کنند.

در مورد دندان های نهفته نیز مشکل شایع این است که م

شکل رشد دندان عقل :

معمولا دندانهای عقل به چهار صورت می توانند رشد کنند

* به سمت دندان دیگر و زاویه دار که به اصطلاح به آن مولر دوم می گویند

* به سمت پشت دهان و زاویه دار

* با زاویه نسبت به دندان های دیگر

* منظم و عمودی مانند سایر دندان ها

نکات لازم در مورد کشیدن دندان های عقل:

اقدام به کشیدن این دندان از جمله مواردی است که حتما با بررسی توسط دندانپزشک صورت بگیرد تا چنانچه واقعا نیاز بود این عمل انجام شود .

به طور کلی اگر دندان عقل به درستی سر جایش قرار داشته باشد ، نیازی به کشیدن ندارد . اما در خصوص دندان عقل نهفته به دلیل آسیب هایی که به دندان های کناری میتواند وارد کند و همچنین روی دادن عفونت ها دندانپزشکان توصیه می کنند که دندان عقل را بکشید . البته این یک نظریه کلی است و باید شرایط دندان ها توسط پزشک به صورت اختصاصی صورت بگیرد .

یکی از مواردی که الزام به کشیدن دندان عقل را ایجاد می کند خراب شدن دندان عقل است . باکتری ها و با ذرات غذا چنانچه در لبه دندان عقل گیر کنند و به مرور باعث ایجاد پلاک ( رسوبات اطراف دندان که بی رنگ یا به رنگ زرد کمرنگ هستند ) شوند میتوانند مشکلات زیادی را به وجود آورند که در زیر به آنها اشاره می کنیم .

بیماری های لثه

کیست و تومورهای خوش خیم

آبسه ( جمع شدن میزانی چرک در دندان عقل یا بافت اطراف دندان)

پوسیدگی دندان

ممکن است پزشک در صورت بروز این مشکلات مصرف آنتی بیوتیک را در جهت درمان تجویز کند و زمانی که آنتی بیوتیک جوابگو نباشد اقدام به کشیدن دندان عقل کند .

توصیه دندانپزشکان به طور اکید این است که با هر دردی اقدام به مصرف آنتی بیوتیک نکنید و همچنین هر دردی را که در قسمت انتهایی دهان احساس کردید مرتبط با دندان عقل ندانید . طبق گفته دندانپزشکان چنانچه تصور کردید دردی که دارید بهاین دندان ارتباط دارد حتما به دنبال تنطیم کردن یک جلسه ویزیت با دندانپزشکی قابل اعتماد باشید . زیرا هر اقدامی در جهت درمان و یا تسکین درد دندان می تواند بر روی سلامتی دهان و دندان بسیار تاثیر گذار باشد . تنها دندانپزشک با تجربه و معتبر قادر خواهد بود تشخیص دهد احساس درد توسط شما ارتباطی با رشد این دندان دارد یا خیر.

زمان مناسب کشیدن دندان عقل

بعد از آنکه یک دندانپزشک با توجه به بررسی های لازم و معمولا استفاده از تصاویر رادیوگرافی تشخیص داد که لازم است دندان کشیده شود نکته مهم دیگر زمان کشیدن دندان عقل است .

به طور کلی میتوان گفت که زمان یکسانی را برای همه افراد نمیتوان توصیه کرد

عوامل زیادی در تعیین زمان مناسب اثر گذار می باشند از جمله شدت درد ، وسعت علائمی که به دنبال رشد این دندان در دهان دیده شده اند از جمله تاثیری که رشد دندان بر سایر دندان ها می گذارد و یا بررسی عفونت های احتمالی ، کنترل یا عدم کنترل آنها با درمان های دارویی و …

و لی در یک حالت کلی دندانپزشکان معتقدند چنانچه دندان عقل فضای کافی برای رشد خود را ندارد بهتر است که از 18 سالگی به بعد کشیده شود .

باید ها و نباید های جراحی دندان عقل

بعد از آنکه تشخیص پزشک بر این شد که جراحی و کشیدن دندان عقل صورت پذیرد باید در درجه اول بدانید که جراحی دندان عقل به صورت سرپایی انجام می شود و در واقع شما پس از جراحی در همان روز به منزل می روید .

بعد از انجام معاینات و مشخص شدن روز جراحی باید از دندانپزشک خود در خصوص موارد زیر سوال کنید تا بستر لازم برای جراحی فراهم شود و آمادگی کافی را داشته باشید

• آیا پس از عمل جراحی قادر خواهید بود به تنهایی به منزل بازگردید یا نیاز به همراه دارید؟
  • باید چه پرهیزهای غذایی ای را رعایت نمایید؟ و تا چه مدت ؟
  • در صورت مصرف دارو ، آیا مانعی برای ادامه مصرف دارید ؟ اگر بله از چه زمانی قبل و بعد از عمل جراحی باید مصرف آنها را قطع کنید ؟
  • نحوه انجام امور مربوط به بهداشت دهان و دندان چگونه باشد ؟
  • در صورت پانسمان محل جراحی چه نکاتی را برای تعویض و برداشتن پانسمان باید انجام دهید ؟

بیهوشی حین عمل جراحی:

یکی از نگرانی ها و سوالات شما شاید نحوه بیهوشی برای جراحی بر روی دندانی باشد که در حالت عادی هم به شدت دردناک است و عمل جراحی آن می تواند ناراحتی بیشتری را به همراه داشته باشد.

یکی از انواع بیهوشی و بی حسی همان بی حسی موضعی است که به طور معمول با تزریق در لثه و در نزدیکی موضع جراحی صورت می پذیرید و شما کاملا هشیار می باشید .

به تشخیص پزشک ممکن است بیهوشی آرام بخش برای شما در نظر گرفته شود که به این صورت است که در بازوی شما تزریق وریدی انجام میدهد و علاوه بر آن از بی حسی موضعی هم استفاده می شود . در این حالت شما حافظه کمی از آنچه انجام شده خواهید داشت

و مورد آخر بیهوشی عمومی است که به وسیله استنشاق ماده بیهوشی از طریق بینی و همچنین داروی وریدی صورت می گیرد و شما آگاهی و هشیاری نخواهید داشت و هیچ دردی را حس نمی کنید . در این زمان علائم حیاتی شما مانند تنفس ، دما و فشار خون زیر نظر قرار می گیرد .

پس از پایان جراحی نیز برای تحمل درد ناشی از جراحی از بی حسی موضعی استفاده می شود .

انتخاب هر یک از این روش ها به تشخیص دندانپزشک است و به دلایل بسیار مشخص انتخاب یک دندانپزشک موثق و با تجربه از عوامل تاثیر گذار بر طی روند درمانی موثر و با کمترین ناراحتی و درد است.