درمان فوری آبسه دندان و ورم صورت چیست؟

عفونت دندان که به عنوان آبسه نیز شناخته می شود، می تواند باعث تورم صورت شود. این یک نشانه رایج است که بدن شما هنگام مبارزه با عفونت نشانه می دهد. درمان فوری آبسه دندان و ورم صورت چیست؟ در حالی که انجام اقدامات احتیاطی لازم و مراجعه به دندانپزشک برای درمان مهم است، درک علل و علائم تورم صورت ناشی از عفونت دندان می تواند به شما کمک کند تا برای مراحل بعدی درمان خود بهتر آماده شوید. در این مقاله به بررسی کامل علل تورم صورت و آبسه دندان و راه های درمان آن می پردازیم.

علل ورم صورت چیست؟

علل تورم صورت ناشی از عفونت دندان

علل تورم صورت ناشی از عفونت دندان

تورم صورت ناشی از عفونت دندان می تواند ناشی از ورود باکتری از طریق حفره درمان نشده یا ترک خوردگی دندان باشد. توجه به این نکته مهم است که همه عفونت‌های دندان منجر به تورم صورت نمی‌شوند، اما اگر باکتری به عمق بافت وارد شود، ممکن است علائم شدیدتری ایجاد کند. هنگامی که باکتری به خارج از خط دندان و لثه گسترش یافته است، می تواند به نواحی دیگر صورت شما برسد و التهاب ایجاد کند که منجر به تورم صورت می شود.

علائم عفونت دندان چیست؟

تورم صورت ناشی از آبسه دندان بارزترین علامت عفونت دندان است که ممکن است همراه با درد موقتی باشد اما معمولاً با گذشت زمان این احتمال وجود دارد که بدتر شود.

علائم دیگر عفونت و آبسه دندان عبارتند از حساسیت به غذاهای سرد و گرم، مشکل در جویدن، بوی بد دهان، تغییر رنگ دندان ها، تورم لثه در اطراف ناحیه آسیب دیده و تب بالا نیز از دیگر علائم عفونت دندان شمرده می شوند. در برخی موارد، عفونت می تواند به خارج از دهان گسترش یابد و باعث تورم در یک طرف صورت شود.

علائم ورم صورت ناشی از عفونت دندان

علائم رایج تورم صورت ناشی از عفونت دندان شامل قرمزی، درد و حساسیت در اطراف ناحیه عفونی، تب، تورم غدد لنفاوی زیر فک یا گردن، تهوع و استفراغ، سردرد و مشکل در باز کردن دهان به دلیل سفتی فک است. در صورت عدم درمان، این علائم ممکن است در طول زمان بدتر شوند و منجر به مشکلات سلامتی جدی تری شوند. به محض مشاهده هر یک از این علائم، مهم است که فوراً به فکر راه حل های درمان و مراقبت های پزشکی باشید تا بتوانید قبل از بروز عوارض، درمان مناسب را دریافت کنید.

تورم ناشی از آبسه دندان

آبسه دندان یک عفونت در پایه دندان است. این بدان معناست که یک تجمع پلاک دندان (چرک) در نوک ریشه دندان در استخوان فک شما تشکیل شده است. اگر عفونت درمان نشود، عفونت های جدی تری ممکن است به صورت سرایت کند (سلولیت صورت) که این باعث تورم صورت شما می شود. سلولیت صورت در واقع عفونت پوست و بافت های نرم زیرین آن است. این یک مسئله بسیار جدی است زیرا هنگامی که عفونت و تورم شروع می شود، می توانند به سرعت پخش شوند.

آبسه دندان اغلب با ترک یا حفره در دندان شروع می شود. درد اغلب با خوردن نوشیدنی های گرم یا سرد یا جویدن غذاهای سفت بدتر می شود. درد ممکن است از دندان به گوش یا ناحیه فک شما در همان سمت گسترش یابد.

عوارض ناشی از آبسه دندان

آبسه دندان بدون درمان صحیح و اصولی از بین نمی رود. اگر آبسه پاره شود، درد ممکن است بهبود زیادی پیدا کند و باعث شود فکر کنید که مشکل برطرف شده است – اما هنوز باید درمان دندانپزشکی داشته باشید.

اگر آبسه تخلیه نشود، عفونت ممکن است به فک و سایر نواحی سر و گردن شما سرایت کند. اگر دندان در نزدیکی سینوس ماگزیلاری ⸺ دو فضای بزرگ زیر چشم و پشت گونه شما قرار دارد ⸺ همچنین می توانید یک روزنه بین آبسه دندان و سینوس ایجاد کنید. این می تواند باعث عفونت در حفره سینوسی شود. حتی ممکن است به سپسیس مبتلا شوید که یک عفونت تهدید کننده زندگی است که در سراسر بدن شما پخش می شود. اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید و آبسه دندان را بدون درمان اصولی رها کنید، خطر گسترش عفونت در شما بیشتر می شود.

راه های مراقبت از آبسه دندان و ورم صورت در منزل

هنگام مراقبت از خود در خانه این نکات را رعایت کنید تا آبسه دندان و ورم صورتتان در اسر وقت درمان شود:

از خوردن غذاها و نوشیدنی های سرد و گرم خودداری کنید. دندان شما ممکن است به تغییرات دما حساس باشد.

اگر دندان شما ترک خورده است، یا اگر یک حفره باز بزرگ وجود دارد، از روغن میخک بر روی دندان عفونت کرده استفاده کنید تا درد را کاهش دهد. می توانید روغن میخک را از داروخانه ها خریداری کنید. برخی از داروخانه ها کیت دندان درد بدون نسخه دارند که یک حالت خمیر مانند دارد که می توانید روی دندانتان قرار دهید تا حساسیت آن کمتر شود. راه دیگر در کاهش ورم صورت و آبسه دندان، استفاده از کمپرس سرد بر روی فک در ناحیه ای که درد می کند، است. این می تواند به کاهش درد کمک کند.

شما می توانید از داروهای بدون نسخه برای کاهش درد استفاده کنید مگر اینکه داروی دیگری تجویز شده باشد. اگر بیماری مزمن کبدی یا کلیوی دارید، قبل از استفاده از استامینوفن یا ایبوپروفن با پزشک خود صحبت کنید. همچنین اگر زخم معده یا خونریزی دستگاه گوارش (معده روده) داشتید، با پزشک خود صحبت کنید. معمولا دندانپزشک برای درمان آبسه، آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد. آن را دقیقاً مطابق تجویز دندانپزشک مصرف کنید.

عوامل تاثیرگذار در آبسه دندان

این عوامل ممکن است خطر آبسه دندان را افزایش دهند:

  • عدم مراقبت مناسب از دندان ها و لثه ها – مانند مسواک نزدن دو بار در روز و نخ دندان کشیدن – می تواند خطر ابتلا به مشکلات دندانی را افزایش دهد. مشکلات ممکن است شامل پوسیدگی دندان، بیماری لثه، آبسه دندان و سایر عوارض دندانی و دهانی باشد.
  • خوردن و نوشیدن مکرر مواد غذایی سرشار از قند، مانند شیرینی ها و نوشابه ها، می تواند به ایجاد حفره های دندانی کمک کرده و به آبسه دندان تبدیل شود.
  • خشکی دهان می تواند خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهد. خشکی دهان اغلب به دلیل عوارض جانبی برخی داروها یا مسائل مربوط به افزایش سن است.

راه های جلوگیری از آبسه دندان و تورم صورت

برای جلوگیری از آبسه دندان ، مهم ترین راه رسیدگی به وضعیت بهداشت دهان و دندان است. به عنوان مثال، آب حاوی فلوراید بنوشید. دندان های خود را حداقل دو بار در روز به مدت دو دقیقه با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. از نخ دندان برای تمیز کردن دندان ها به صورت روزانه استفاده کنید. مسواک خود را هر 3 تا 4 ماه، تعویض کنید.

غذای سالم بخورید، اقلام شیرین و میان وعده‌ های بین وعده‌ های غذایی را محدود کنید. به طور منظم برای معاینه و تمیز کردن حرفه ای دندان های خود (جرم گیری دندان) به دندانپزشکی حرفه ای مانند کلینیک رایا دنتال با متخصصین خبره با سابقه کار بالا، مراجعه کنید.

برای درمان آبسه دندان و تورم صورت، طبق توصیه های دندانپزشک یا جراح دهان پیش بروید. موارد شدید آبسه و ورم دندان، باید 24 ساعت بعد از اجرای درمان، مجددا دهان و دندان ها بررسی شوند. هنگامی که عفونت دندان رخ می دهد، تا زمانی که عفونت تخلیه نشود، می تواند مشکل ساز باشد در برخی موارد شدیدتر، دندانپزشکی عفونت دندان را از طریق جراحی یا کانال ریشه یا کشیدن دندان، برطرف می کند.

ورم لثه و صورت

راه های جلوگیری از آبسه دندان و تورم صورت

نتیجه گیری:

تورم صورت ناشی از عفونت دندان مسئله ای نیست که بتوان آن را ساده و نادیده گرفت. اگر آبسه دندان درمان نشود، می تواند منجر به عوارض جدی مانند برخی بیماری های سخت و تهدید کننده شود. خوشبختانه، با مراقبت های دندانپزشکی مناسب و مراقبت های پزشکی فوری، معمولاً می توانید این نوع عفونت را قبل از آسیب بیشتر، درمان کنید.

کلینیک دندانپزشکی رایا یکی از تخصصی ترین کلینیک های دندانپزشکی در حوزه درمان آبسه دندان، جرمگیری دندان و سایر خدمات دندانپزشکی است. اگر هر یک از علائم ذکر شده در این مقاله را تجربه کرده اید، حتماً به کلینیک دندانپزشکی رایا دنتال مراجعه کنید تا بتوانند هر گونه مشکل اساسی را در اسرع وقت تشخیص داده و درمان کنند.