همه چیز درباره جراحی کانال ریشه دندان

اصطلاح “کانال ریشه” از تمیز کردن کانال های داخل ریشه دندان ناشی می شود. جراحی کانال ریشه دندان یک روش درمانی در دندانپزشکی است که شامل برداشتن بافت نرم دندان به نام پالپ است. پالپ از اعصاب یا ریشه دندان و رگ های خونی تشکیل شده است که به رشد و محافظت دندان کمک می کند. جراحی کانال ریشه دندان برای ترمیم و درمان دندان آسیب دیده به جای برداشتن آن است.

چند دهه پیش، درمان ریشه دندان اغلب دردناک بود اما امروزه با پیشرفت دندانپزشکی و بی حسی موضعی، اکثر افراد هیچ گونه دردی را از طریق جراحی کانال ریشه احساس نمی کنند. در واقع، هنگامی که دندان شما دچار پوسیدگی و عفونت می شود احتمالا درد زیادی را در ناحیه عصب دندان احساس می کنید که با عمل کانال ریشه، این درد کاملا از بین خواهد رفت.

بعد از جراحی ریشه دندان، جایگزین های دندان آسیب دیده ای که عمل شده و در برخی موارد دندانپزشک دندان را می کشند، شامل ایمپلنت دندان، بریج یا پروتز متحرک می باشد.

جراحی کانال ریشه دندان

جراحی عصب دندان

علت اهمیت درمان کانال ریشه دندان

ساختار دندان ها شامل چند بخش مختلف عاج دندان، مینای دندان و بافت نرمی به نام پالپ دندان هستند که توسط عاج دندان پوشانده شده اند. پالپ از تاج دندان ( قسمت قابل مشاهده دندان ) تا ریشه دندان در استخوان فک امتداد می یابد. هنگامی که دندان ترک می خورد، باکتری ها می توانند وارد پالپ شوند.

در صورت عدم درمان به موقع و بی اهمیتی به جراحی کانال ریشه دندان، باکتری ها و پوسیدگی دندان می توانند باعث عفونت جدی یا آبسه دندان شوند که منجر به از بین رفتن عصب و ریشه دندان، استخوان و در نهایت از دست دادن خود دندان می شود. در برخی مواقع انجام چند عمل دندانپزشکی بر روی یک دندان موجب آسیب دیدن پالپ دندان می شود.

علائم و نشانه های عفونت پالپ دندان ممکن است شامل تورم در اطراف دندان و لثه، ایجاد حفره در دندان، دندان درد و حساسیت به دما باشد. برداشتن پالپ آسیب دیده بهترین راه برای حفظ ساختار دندان است.

آغاز درمان کانال ریشه

کانال ریشه معمولاً توسط متخصص عصب یا دندانپزشک عمومی انجام می شود. وضعیت سلامت کانال ریشه دندان ها معمولاً طی یک یا دو جلسه ویزیت بررسی و انجام می شود. در ابتدا دندانپزشک توسط دستگاه و با اشعه ایکس دندان را بررسی می کند تا میزان آسیب را ارزیابی کند.

همچنین برای کنترل درد دندان از بی حسی موضعی استفاده می کند که در صورت آبسه کردن دندان ممکن است میزان تزریق بی حسی بیشتر باشد. سپس پوسیدگی دندان برداشته می شود و کانالی از طریق تاج دندان ایجاد می کنند تا به محفظه پالپ دسترسی پیدا کنند و در نهایت با استفاده از ابزارهای مخصوص و کوچک دندانی، پالپ عفونی یا آلوده برداشته می شود.

پاکسازی عفونت کانال ریشه

پس از انجام جراحی کانال ریشه دندان و برداشتن پالپ آلوده، بخش پالپ و کانال های ریشه دندان شسته و تمیز می شوند. قبل از پر کردن دائمی کانال های ریشه دندان، باید آن ها را از همه عفونت ها پاک و تمیز کنند. گاهی اوقات از برخی داروها برای تخلیه هرگونه عفونت در محفظه پالپ و کانال ریشه استفاده می کنند.

ممکن است دندان برای تخلیه چرک و عفونت برای چند روز بدون پر کردن و باز گذاشته شود. اگر عفونت به خارج از دندان نیز سرایت کرده باشد، ممکن است به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید. اگر کانال ریشه نیاز به ویزیت های بیشتری داشته باشد، برای محافظت از دندان و جلوگیری از ورود میکروب و بزاق دهان به کانال ریشه دندان، یک کامپوزیت یا روکش موقت روی تاج دندان قرار می گیرد، تا زمان رسیدن درمان و ترمیم دندان از ورود بقایای مواد غذایی و میکروب ها هنگام جویدن به آن جلوگیری شود.

جراحی کانال عصب دندان

بی حسی در جراحی ریشه دندان

پر کردن کانال های ریشه دندان

پس از تمیز کردن و خشک شدن دندان، زمان پر کردن فضای خالی دندان و حفره خالی پالپ و کانال های ریشه است. اگر یک کامپوزیت موقت روی دندان هایتان قرار دارد، دندانپزشک آن را برداشته تا دسترسی به داخل دندان را داشته باشد. از ونیر کامپوزیت برای پر کردن فضای خالی دندان استفاده می شود و سپس توسط یک اشعه مخصوص روی دندان سفت و محکم می شود.

مرحله نهایی کانال ریشه

آخرین مرحله جراحی کانال ریشه دندان، ترمیم دندان است. از آنجا که معمولاً بعد از عمل، دندان پر می شود یا در اثر پوسیدگی زیاد ضعیف تر از قبل می شود، باید از آسیب های بعدی محافظت شود تا بتواند عملکرد طبیعی خود را برگرداند. این کار معمولاً با قرار دادن تاج دندان انجام می شود که دندانپزشک از یک دندان مصنوعی با ظاهری طبیعی روی دندان قرار می دهد.

تاج دندان می تواند یکی از عناصر طلا، پرسلن یا سرامیک که با فلز ترکیب شده است ساخته شود. تاج های ساخته شده از پرسلن یا را می توان رنگ آمیزی کرد تا با رنگ دندان های دیگر شما مطابقت داشته باشد. گاهی اوقات انجام ایمپلنت دندان نیز توسط دندانپزشک توصیه می شود تا یک پایه فلزی برای حمایت و نگه داشتن تاج باید در دندان قرار داده شود.

مراقبت های لازم بعد از جراحی کانال ریشه دندان

بعد از انجام مراحل جراحی کانال ریشه دندان، دندان جراحی و پوشانده شده با تاج جدید باید به طور عادی کار کند و از نظر زیبایی مشابه سایر دندان های طبیعی به نظر برسد. اگر بهداشت دهان و دندان خود را به طور مرتب و دقیق رعایت کنید  دندان ترمیم شده شما می تواند یک عمر سالم بماند.

در چند روز اول پس از انجام عمل جراحی کانال ریشه دندان، ممکن است دندان حساس تر شود و در برخی موارد بعد از مصرف نوشیدنی های خیلی سرد یا گرم احساس ناراحتی کنید. در این موارد داروهای ضد درد بدون نسخه دندانپزشکمی تواند کمک کننده باشد. اگر احساس درد یا فشار بیش از چند روز طول کشید، حتماً با دندانپزشک خود مشورت کنید.

عمل جراحی عصب دندان

عمل ترمیم دندان آسیب دیده

جراحی کانال ریشه دندان یکی از عمل های مهم برای رفع ترک و آسیب های دندانی است که منجر به عفونت و التهاب ریشه یا عصب دندان می شود. جراحی ریشه دندان یکی از عمل های حساس بشمار می رود که باید تحت نظر متخصصین حرفه ای و با تجربه این عمل را انجام دهید.