جراحی دندان عقل چقدر طول میکشد؟

اگر دندان عقل شما درد بگیرد، کج رشد کند یا منجر به سایر مشکلات سلامت دهان و دندان مانند رشد نادرست سایر دندان ها شود، ممکن است نیاز به کشیدن دندان عقل داشته باشید. گاهی اوقات دندانپزشکان توصیه می کنند قبل از اینکه این چنین مشکلاتی ایجاد شوند، دندان عقل را زودتر درآورید. بنابراین جراحی دندان عقل چقدر طول میکشد؟ تکمیل این عمل جراحی حدود یک ساعت طول می کشد و بهبودی کامل حدود دو هفته زمان می برد.

دندان عقل چیست؟

اهمیت جراحی دندان عقل

اهمیت جراحی دندان عقل

دندان ‌های عقل چهار دندان آسیاب آخر در هر طرف فک بالا و پایین هستند. آنها همچنین آخرین دندان هایی هستند که از لثه بیرون می آیند و معمولاً در افراد بین 16 تا 20 سالگی ظاهر می شوند. از آنجا که دندان عقل شما آخرین دندانی است که بیرون می آید، فضای کمی برای آنها وجود دارد یا اصلاً وجود ندارد.

آنها ممکن است توسط دندان ها یا استخوان های دیگر نهفته یا زیر لثه گیر کنند، یا همچنین می توانند با زاویه نامناسب خارج شوند و دندان های دیگر شما را جابجا کنند. برای اکثر افراد، استخوان فکشان فضای کافی برای دندان های بیشتر ندارد. در نتیجه، بیشتر افراد تمایل به کشیدن دندان عقل خود دارند. دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی شما را برای کشیدن دندان به یک جراح دهان و دندان ارجاع می دهد.

دندان عقل چگونه برداشته می شود؟

با استفاده از بیهوشی IV که توسط جراح دندان عقل انجام می شود، بیمار تحت آرامبخش قرار می گیرد. با این حال، اگر بیمار ترجیح می دهد در طول عمل بیدار باشد، جراح می تواند به سادگی دندان را با بی حسی موضعی بی حس کند. کشیدن دندان 30 تا 45 دقیقه طول می کشد.

در فرآیند جراحی دندان عقل، بافت لثه باز می شود، هر استخوانی که روی دندان را پوشانده باشد، تراشیده می شود. سپس می توان دندان عقل را به صورت کامل یا در قطعات کوچکتر از بافت لثه خارج کرد. اکثر بیماران ترجیح می دهند هر چهار دندان عقل را در یک عمل جراحی دراورند، اما معمولا دندانپزشکان توصیه می کنند که در یک عمل دو دندان سمت چپ و در جلسه درمانی بعدی دو دندان عقل سمت راست یا بالعکس کشیده و جراحی شوند. پس از جراحی، بیماران حدود چند دقیقه ریکاوری می شوند و سپس به محل خانه بازمی گردند.

دوره نقاهت بعد از جراحی دندان عقل

بعد از جراحی دندان عقل باید انتظار مواردی همچون تورم لثه، خونریزی خفیف و ناراحتی دندان و لثه را برای تقریباً سه روز داشته باشید. جراح شما نسخه مسکن های مخصوصی را برای کمک به کاهش درد یا تورم می نویسد. کمپرس یخ نیز کمک کننده کاهش درد خواهد بود.

استفاده از حوله های گرم یا کمپرس حرارتی بر روی ناحیه بیرون فک می تواند درد را کاهش دهد. توصیه می شود در چند روز اول فقط غذاهای نرم بخورید و مایعات فراوان بنوشید. از روز دوم بعد از جراحی دندان عقل، می ‌توانید دندان‌ های خود را مسواک بزنید، فقط حواستان باشد از مسواک زدن دندان های عقلتان تا زمانی که به طور کامل بهبودی پیدا کنند، اجتناب کنید. در طول دوره نقاهت، جراح به شما توصیه می کند که از فعالیت بدنی شدید خودداری کنید.

مزایای کشیدن دندان عقل چیست؟

کشیدن دندان عقل می تواند خطر ابتلا به مشکلات دهان و دندان در آینده را کاهش دهد، مانند:

بیماری لثه.

پوسیدگی دندان.

آسیب به دندان های مجاور.

از دست دادن استخوان.

آسیب فک.

اگر قبلاً به خاطر دندان عقل خود دچار درد شده اید، کشیدن دندان اغلب می تواند ناراحتی را تقریباً بلافاصله کاهش دهد و شما را در مسیر سلامت دهان و دندان بهتر بازگرداند.

نکاتی که بعد از جراحی دندان عقل باید بدانید

دستورالعمل های پزشک خود را برای بهبودی سریعتر دنبال کنید. در اینجا چند نکته اساسی برای 3 روز اول پس از جراحی وجود دارد:

نکاتی که باید رعایت کنید:

  • برای جلوگیری از تورم یا تغییر رنگ پوست، از کمپرس یخ بر روی صورت خود استفاده کنید.
  • از حوله مرطوب و گرم برای کاهش درد فک استفاده کنید.
  • به آرامی دهان خود را باز و بسته کنید تا فک خود را تقویت کنید.
  • غذاهای نرم مانند سوپ بخورید.
  • به مقدار زیاد مایعات بنوشید.
  • از روز دوم مسواک بزنید.
  • داروهای تجویز شده توسط پزشک را برای کاهش درد یا تورم مصرف کنید.
  • اگر تب دارید، یا اگر درد یا تورم شما بهبود پیدا نکرد، با پزشک خود تماس بگیرید.

کارهایی که نباید انجام دهید:

  • از طریق نی نوشیدنی ها را ننوشید. مکیدن ممکن است لخته های خونی را که به بهبودی دهان شما کمک می کند، از بین ببرد.
  • دهان خود را خیلی زیاد نشویید. ممکن است پزشک شستشوی ملایم با آب نمک یا دهانشویه را توصیه کند.
  • غذاهای سفت، ترد یا چسبناکی که ممکن است زخم شما را خراش دهند، نخورید.
  • سیگار نکشید، سیگار می تواند روند بهبودی شما را کند کند.

پس از جراحی برای کشیدن دندان عقل، ممکن است 7 تا 10 روز طول بکشد تا تورم کاهش یابد و 2 هفته طول بکشد تا به طور کامل بهبود یابد. مراقبت از زخم دندان بعد از جراحی – به عنوان مثال شستشوی دهان و دندان ، 24 ساعت پس از جراحی – ممکن است به بهبود و تسریع بهبودی کمک کند.

کشیدن دندان عقل

نکاتی که بعد از جراحی دندان عقل باید بدانید

نتیجه گیری:

اگر قصد کشیدن یا جراحی دندان های عقل خود را دارید، توصیه می شود به کلینیک تخصصی رایا دنتال مراجعه کنید و یا از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت، با ما تماس بگیرید و وقت خود را برای جراحی دندان عقل رزرو کنید.

سوالات متداول جراحی دندان عقل چقدر طول میکشد

چگونه باید برای کشیدن دندان عقل آماده شوم؟

در طی مشاوره با جراح دندان عقل، آنها سلامت دندان عقل شما را بررسی می ‌کنند و برای تعیین محل دقیق دندان عقل، از دندان عکس با اشعه ایکس می ‌گیرند. این زمان خوبی است تا در مورد هر دارو، ویتامین یا مکملی که در حال حاضر مصرف می کنید به جراح خود بگویید.

جراح شما همچنین گزینه های دندانپزشکی آرامبخش را با شما در میان می گذارد. بسته به نیازها و ترجیحات شما، آنها ممکن است بی حسی موضعی، اکسید نیتروژن (گاز خنده)، آرام بخش IV (داخل وریدی یا از طریق ورید) یا بیهوشی عمومی را توصیه کنند.

اگر آرام ‌بخشی IV یا بیهوشی عمومی را انتخاب کنید، جراح دندان عقل، دستورالعمل ‌های دقیقی را در مورد نحوه آماده شدن برای قرار ملاقات به شما می ‌دهد. این ممکن است شامل ناشتا بودن بعد از نیمه شب شب قبل از جراحی و قطع برخی داروها چند روز قبل باشد. (قبل از مشورت با جراح، مصرف دارو را قطع نکنید.)

در حین کشیدن دندان عقل چه اتفاقی می افتد؟

روز عمل شما، جراح شما موارد زیر را انجام خواهد داد:

به شما بی حسی موضعی تزریق می کند تا دندان ها و لثه هایتان بی حس شود و در طول عمل راحت باشید.

در صورت لزوم، برش هایی در لثه هایتان ایجاد می کنند تا دندان عقلی که زیر لثه به صورت نهفته رشد کرده، نمایان شود.

دندان عقل را با احتیاط شل کرده تا از حفره بیرون بیاورید. (ممکن است لازم باشد دندان شما را به بخش هایی تقسیم کنند تا راحت تر برداشته شود.)

محل دندان را تمیز می کنند تا مطمئن شوند که عفونتی وجود نداشته باشد.

در آخر محل جراحی را بخیه می زنند تا جلوی خونریزی را بگیرند.

روش جراحی دندان عقل چقدر طول می کشد؟

کشیدن دندان عقل معمولا یک ساعت یا کمتر طول می کشد. موارد پیچیده تر مانند جراحی دندان عقل بیشتر طول می کشد زیرا نیاز به تراش استخوان، خارج کردن بخش های دندان و در نهایت بخیه زدن دندان دارد.

بعد از کشیدن دندان عقل چه اتفاقی می افتد؟

پس از کشیدن دندان عقل، می توانید انتظار ناراحتی خفیف، خونریزی و تورم خفیف را داشته باشید. جراح دهان دستورالعمل هایی را برای مدیریت دندان عقل بعد از جراحی برای کاهش این عوارض به شما می دهد. هنگامی که اثر آرامبخش به اندازه کافی از بین رفت، بهتر است یک دوست قابل اعتماد یا یکی از اعضای خانواده شما را به خانه ببرد.