جراحی دندان عقل نهفته و نیمه نهفته

کشیدن دندان عقل یک عمل جراحی است که معمولا بیمار برای برداشتن یک یا چند دندان عقل به کلینیک دندانپزشکی مراجعه می کند. این عمل به چهار دندان آسیاب دائمی اشاره دارد که در بزرگسالان در گوشه های عقب دهان، بالا و پایین رشد می کنند و معمولا جراحی دندان عقل نهفته و نیمه نهفته برای افرادی که دندان های عقلی کج و آزار دهنده ای دارند، توصیه می شود.

اگر یکی از دندان های عقل شما فضای کافی برای رشد نداشته باشد (دندان عقل نهفته) و باعث درد، عفونت یا سایر مشکلات دندانی شود، به احتمال زیاد دندانپزشک توصیه می کند دندان عقل را از دهان خارج کند. کشیدن دندان عقل ممکن است توسط دندانپزشک یا جراح دهان و دندان انجام شود.

برای پیشگیری از مشکلات احتمالی مربوط به دندان در آینده، برخی از دندانپزشکان و جراحان دهان، کشیدن دندان عقل را توصیه می کنند، حتی اگر دندان های نهفته در حال حاضر مشکلی برایتان ایجاد نکنند.

دندان های عقل، آخرین دندانهای دائمی هستند که در دهان رویش می کنند. این دندان های آسیاب معمولاً بین سنین 17 تا 25 سالگی ظاهر می شوند. برخی از افراد هرگز دندان عقلشان رشد نمی کند؛ در برخی دیگر، دندان عقل به طور معمولی و درست مانند دندان های دیگر رشد می کند و هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. بسیاری از افراد دندان عقلشان به صورت نهفته رشد می کند زیرا دندان فضای کافی برای رویش داخل دهان یا رشد طبیعی ندارند.

جراحی دندان عقل نهفته یا نیمه نهفته

رشد ناصحیح دندان عقل نهفته

علت جراحی دندان عقل

• ممکن است دندان عقل با زاویه ای متفاوت نسبت به دندانهای مجاور رشد کند.
  • آنها ممکن است با زاویه ای به سمت عقب دهان رشد کنند.
  • دندان عقل ممکن است با زاویه ای مناسب نسبت به دندان های دیگر رشد کند، گویی دندان عقل در استخوان فک رشد کرده است.
  • ممکن است مانند سایر دندان های آسیاب مستقیم به بالا یا پایین رشد کنند، اما در داخل استخوان فک گیر بیفتند.

مشکلات مربوط به دندان عقل نهفته

اگر دندان عقل نهفته دارید و بعد از ویزیت دندان پزشک متوجه شدید که باید عمل جراحی دندان عقل نهفته یا نیمه نهفته را انجام دهید، احتمالا به یکی از مشکلات زیر دچار شده اید:

1. گیر کردن مواد غذایی در پشت دندان عقل
  2. عفونت یا بیماری لثه (بیماری پریودنتال)
  3. پوسیدگی دندان عقل که نسبتا شدید است و نیاز به درمان دارد
  4. آسیب به دندان نزدیک یا استخوان اطراف دندان عقل
  5. رشد کیست در ناحیه اطراف دندان عقل
  6. عوارض ناشی از درمان های ارتودنسی برای اصلاح سایر دندان ها

جلوگیری از مشکلات دندانی در آینده

متخصصان دندانپزشکی در مورد اهمیت برداشتن دندان عقل نهفته که مشکلی ایجاد نمی کند اختلاف نظر دارند.

پیش بینی مشکلاتی که ممکن است دندان عقل نهفته در دهان هر فرد ایجاد کند، امری دشوار و غیر ممکن است؛ با این حال، در اینجا مروری بر موارد احتمالی دندان عقل و روش های پیشگیرانه از آن ذکر شده است:

• دندان عقل می تواند بیماری های مختلفی را ایجاد کند.
  • اگر فضای کافی برای رویش دندان عقل وجود نداشته باشد، دسترسی و تمیز کردن صحیح آن اغلب دشوار است.
  • عوارض جانبی در دندان عقل افراد جوان تر کمتر اتفاق می افتد.
  • بزرگسالان جوان ممکن است در جراحی دندان نهفته و نیمه نهفته، بعد از عمل دچار برخی مشکلات شوند.
بیهوشی بیمار حین عمل دندان عقل

بیهوشی بیمار حین جراحی دندان عقل

خطرات جراحی دندان عقل نهفته

اکثر اوقات کشیدن دندان عقل عوارض جانبی طولانی مدتی ندارد. با این حال، گاهی اوقات برداشتن دندان عقل نهفته ممکن است نیاز به یک روش جراحی پیچیده تر داشته باشد که شامل ایجاد برشی در بافت لثه و برداشتن استخوان است. عوارض جانبی جراحی دندان نهفته و نیمه نهفته، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• ایجاد یک حفره خشک و دردناک که هنگامی که لخته خون بعد از عمل از محل زخم جراحی، خارج می شود ؛ ایجاد می شود.
  • عفونت در حفره دندان که به دلیل وجود باکتری یا ذرات غذا در آن است.
  • آسیب به دندانهای نزدیک اعصاب، استخوان فک یا سینوس ها

بیهوشی یا بی حسی موضعی در عمل جراحی دندان عقل

دندانپزشک یا جراح دندان، بسته به پیچیدگی کشیدن دندان عقل و میزان راحتی شما ممکن است از یکی از انواع بیهوشی استفاده کند که عبارتند از:

1. بی حسی موضعی:

دندانپزشک یا جراح دهان از بی حسی موضعی از طریق یک یا چند تزریق در نزدیکی محل هر دندان استفاده می کند. شما در حالی که دندان های عقل، کشیده و جراحیمی شوند بیدار هستید. با این ممکن است حال کمی فشار و حرکت را روی دندان هایتان احساس کنید، اما نباید در طول عمل احساس درد کنید.

1. بیهوشی عمومی:

در موارد خاص، ممکن است دندانپزشک بیهوشی عمومی را به شما پیشنهاد دهد. ممکن است داروی بیهوشی را از طریق بینی استنشاق کنید که به تدریج هوشیاری خود را از دست می دهید. تیم جراحی از نزدیک، میزان داروها، تنفس، دمای محیط، مایعات و فشار خون شما را زیر نظر دارد. شما در طول عمل جراحی احساس درد نخواهید کرد و چیزی در مورد مراحل جراحی دندان عقل نهفته و نیمه نهفته به خاطر نخواهید داشت. بعد از عمل جراحی، بی حسی موضعی نیز برای کمک به رفع ناراحتی و تحمل درد تجویز می شود.

مراحل عمل جراحی دندان عقل

در حین کشیدن دندان عقل، دندانپزشک یا جراح دهان شما موارد زیر را به ترتیب انجام می دهد:

• ایجاد برش در بافت لثه برای نمایان شدن استخوان دندان ها
  • برداشتن استخوان که از دسترسی به ریشه دندان جلوگیری می کند
  • کشیدن دندان عقل نهفته یا نیمه نهفته
  • محل دندان کشیده شده را از هرگونه بقایای دندان یا استخوان تمیز می کنند
  • بخیه زدن زخم برای بهبودی، اما همیشه لازم نیست
  • برای کنترل خونریزی و کمک به تشکیل لخته خون، گاز استریل را روی محل جراحی شده، قرار دهید
  • بعد از عمل اگر تحت آرام بخش یا بیهوشی عمومی هستید، به اتاق بهبودی منتقل می شوید. در صورت بی حسی موضعی در طول عمل، زمان بهبودی شما به احتمال زیاد کوتاه خواهد بود.
جراحی دندان عقل نهفته

جراحی دندان عقل

به طور معمول دندانپزشکان توصیه می کنند که دندان های عقل نهفته یا نیمه نهفته بعد از رشد کردن، کشیده شوند تا از عوارض جانبی احتمالی آن جلوگیری شود. زیرا دندان های عقل به دلیل رشد ناصحیحی که دارند موجب آسیب به بافت لثه و ریشه دندان می شوند.