ترمیم کامل دندان با ایمپلنت های دندانی یک روزه

برای اینکه بیمار بتواند عملکرد کامل دهان و دندان خود را به دست آورد، می‌تواند یک مجموعه کامل از ایمپلنت های دندانی را جایگزین کرد. طبیعتاً در رابطه با انجام چنین رویه درمانی، سؤالات زیادی وجود دارد، از جمله اینکه ترمیم کامل دندان با ایمپلنت های دندانی یک روزه چگونه کار می کند و روند درمان چه مدت ممکن است طول بکشد. با ما همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم و درباره ایمپلنت دندان بیشتر بدانید.

ترمیم دندان های شکسته

ترمیم دندان های آسیب دیده

گزینه های درمانی دندان های از دست رفته

داشتن دندان‌های سالم، بخش مهمی از سلامت کلی بدن ما است و به همین دلیل اطمینان از عملکرد صحیح دندان های خود در طول زندگی همیشه باید در اولویت قرار گیرد. با این حال، ایمپلنت های دندانی یک روزه یک گزینه درمانی موثر برای بسیاری از افرادی است که تصادفی را متحمل شده اند که منجر به آسیب یا ضربه به فک شده است، یا شرایط دیگری را تجربه کرده اند که ممکن است منجر به از دست دادن دندان ها شده باشد.

خوشبختانه، حتی در چنین مواردی، دندانپزشک برای برای بهبود وضعیت و بازگرداندن وضعیت دهان و دندان، گزینه های مختلفی برای انتخاب دارد. یکی از این گزینه‌ها، روشی نوآورانه به نام کاشت ایمپلنت های دندانی یک روزه است که به طور کامل جایگزین کل دندان‌های بیمار در فک بالا و پایین می‌شود. کاشت ایمپلنت دندان برای بسیاری از بیمارانی که با شرایطی مواجه می شوند که چندین یا تمام دندان های خود را به دلایلی از دست داده اند، به گزینه ای بسیار محبوب تبدیل شده است.

چرا دندان ها بعد از یه مدت نیاز به درمان پیدا می کنند؟

دندان‌های ما بسیار قوی هستند و به‌وسیله بافت‌های سفت و استخوان محکم در جای خود ثابت می‌شوند. متأسفانه، گاهی اوقات این برای اطمینان از حفظ دائمی همه دندان ها در شرایط خاص کافی نیست. یکی از شایع ترین دلایل از دست دادن دندان ها، ضربه های تصادفی به استخوان فک است.

یک ضربه ناگهانی یا شدید می تواند به شدت به فک و لثه فرد آسیب برساند و منجر به از دست دادن چندین دندان شود. در حالی که تحت شرایط خاصی امکان بازگرداندن دندان های از دست رفته در محل خود وجود دارد، اگر ضربه بیش از حد زیاد باشد یا خود دندان ها ترک خورده یا ریشه آن ها آسیب جدی دیده باشد، درمان های جایگزین مورد نیاز است.

سایر مواردی که ممکن است منجر به از دست رفتن دندان شوند، به یکی دیگر از مسائل مربوط به سلامت دندان، مانند بیماری لثه، سرطان دهان، یا مراحل پیشرفته پوسیدگی دندان مربوط باشد.

در چنین موقعیت‌هایی، علاوه بر جایگزینی یا ترمیم دندان‌ها، پرداختن به علت اصلی از دست رفتن دندان‌ها بسیار مهم است. در شدیدترین موارد، برداشتن تمام دندان‌های طبیعی بیمار ممکن است برای درمان مؤثر این بیماری ضروری باشد و نیاز به جایگزینی دندان‌ها با مجموعه پروتزهای مصنوعی باشد.

ایمپلنت دندان فوری

ایمپلنت های دندانی یک روزه

چرا جایگزین کردن دندان های از دست رفته اهمیت دارد؟

جایگزینی دندان های از دست رفته بسیار مهم است زیرا نبود دندان در استخوان فک می تواند اثرات منفی طولانی مدتی بر سلامت کلی شما داشته باشد. اول از همه، از دست دادن دندان‌ها می‌تواند خوردن و جویدن صحیح غذا را دشوارتر کند و به طور بالقوه منجر به کاهش کیفیت رژیم غذایی و دریافت مواد مغذی توسط فرد شود.

علاوه بر این، از دست دادن دندان ها نیز می تواند بر الگوهای گفتاری فرد تأثیر بگذارد، که منجر به از دست دادن اعتماد به نفس و تأثیر مخربی بر سلامت روان می شود.

علاوه بر این، از دست دادن دندان در فک می تواند روند تخریب تراکم استخوان را تسریع کند. استحکام ساختاری فک تا حد زیادی به  وجود دندان‌ها بستگی دارد زیرا جویدن غذا و صحبت کردن، رشد استخوان را در این ناحیه تحریک می کند و تراکم را بهبود می‌بخشد. با از دست دادن دندان ها، تحریک دندان کاهش می یابد، و به طور تدریجی استحکام استخوان فک کاهش می یابد. به همین دلایل متعدد است که دندان های از دست رفته همیشه باید تا حد امکان کارآمد و موثر درمان شوند.

چگونه می توان دندان های از دست رفته را جایگزین کرد؟

جایگزینی دندان های از دست رفته فردی را می توان با روش های مختلف انجام داد. گاهی اوقات، اگر به اندازه کافی سریع رسیدگی شود و آسیب خیلی شدید نباشد، می توان تک دندان را به داخل فک بازگرداند تا امکان التیام طبیعی فراهم شود. در موارد دیگر، ممکن است از بریج دندان نیز استفاده شود.

بریج ها، دندان های مصنوعی هستند که در دو طرف شکاف به دندان های طبیعی توسط یک چسب قوی دندانی چسبانده می شوند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که در حالی که بریج ها جایگزینی برای تاج دندان ها استفاده می شوند، اما برای جایگزینی ریشه دندان از دست رفته، طراحی نشده اند.

برای بسیاری از دندانپزشکان، روش ترجیحی برای جایگزینی دندان از دست رفته استفاده از ایمپلنت دندان است. ایمپلنت ها به دلیل اتصال ایمن و دائمی که مستقیماً در استخوان فک جاسازی می شوند (مانند دندان طبیعی)، مزایای زیادی نسبت به سایر راه حل های درمان دارند. این روش به رفع مشکل کاهش تراکم استخوان درازمدت کمک می کند، زیرا ایمپلنت تقریباً به روشی مشابه با دندان طبیعی در استخوان فک عمل می کند.

حال وقتی چندین دندان از دست رفته است، روش های دیگری برای درمان لازم است. شناخته شده ترین راه حل، دندان مصنوعی است که دندان های جایگزین یک تکه هستند که روی لثه های بیمار قرار می گیرند و با استفاده از چسب دندان مصنوعی در جای خود ثابت می شوند.

اگرچه آنها به عنوان راه حلی برای مشکل از دست دادن دندان ها ارائه می شوند، اما پروتزهای مصنوعی دائمی ترین یا مطمئن ترین روش برای انجام این کار نیستند. همچنین شایان ذکر است که از آنجایی که دندان مصنوعی جایگزین ریشه دندان ها نمی شود، اثرات بالقوه درازمدت کاهش تراکم استخوان را برطرف نمی کند.

مراحل کاشت ایمپلنت های دندانی یک روزه

قرار دادن 4 ایمپلنت دندان در فک بالا و 4 ایمپلنت در فک پایین یک عمل درمانی ساده است. هنگامی که این ایمپلنت ها در جای خود قرار گرفتند، در حالی که روند بهبودی را باید طی کنند، به بیمار مجموعه ای موقت از دندان های جایگزین تعبیه می شود.

در این مرحله، یک ویزیت کوتاه با دندانپزشک برای اتصال و بازرسی دستگاه دندان جایگزین دائمی نهایی، تمام آن چیزی است که برای تکمیل کامل و آماده شدن برای لذت بردن از یک دهان کاملاً ترمیم شده لازم است. پس از آن، صرفاً برای حفظ سلامتی دهان و دندان کاشته شده، باید معاینات دندانپزشکی برنامه ریزی شده منظمی به همراه پیروی از یک رژیم موثر مراقبت از دندان در منزل را انجام دهید.

مراحل کاشت دندان

کاشت دندان بدون درد و خونریزی

سخن آخر

اگر شما یا کسی که دوستش دارید، از دست دادن چندین دندان را تجربه کرده اید، برای دریافت مراقبت های دندانی که برای به دست آوردن یک دهان سالم، قوی و مجموعه کاملی از دندان های زیبا نیاز دارید، زمانی را تلف نمی کنید. تیم متخصص ایمپلنت کلینیک رایادنتال آماده است تا به شما کمک کند تا در مسیر ترمیم دندان هایتان موفق باشید.

اکنون با ما تماس بگیرید تا مشاوره اولیه خود را با متخصصین ما داشته باشید و درباره اینکه تجربه کاشت ایمپلنت برای شما چگونه خواهد بود، بیشتر بدانید. ما خوشحال خواهیم شد که شما را با جزئیات بیشتر در این روش راهنمایی کنیم و به هر سوال یا نگرانی شما پاسخ دهیم.