ترمیم دندان ها شیری کودکان

دندان های شیری بین 6 ماهگی تا 3 سالگی رویش می کنند و در سنین 6 تا 12 سالگی با جایگزینی دندان های دائمی به تدریج لایه برداری می شوند. یک فرض سنتی است که دندان های شیری با ضایعات پوسیدگی باید با برداشتن بافت عفونی و جایگزینی آن با مواد دندانی مناسب ترمیم شوند. این رویه اما اخیراً مورد تردید قرار گرفته است. در کشورهای در حال توسعه، هیچ منبعی برای درمان دندان‌های شیری به جز کشیدن دندان در هنگام بروز درد و/یا عفونت وجود ندارد. در کشورهای صنعتی، درمان دندان های شیری معمولاً زمانی انجام می شود که کودک دارای دندان های مختلط (هم دندان های شیری و هم دندان های دائمی) باشد. با این حال پوسیدگی در اوایل کودکی، در سن 3-5 سالگی، هنوز بسیار شایع است، به عنوان مثال. در کویت 32.4 درصد از کودکان 3 ساله پوسیدگی دارند.

مشکل پوسیدگی همیشه مطرح است، بنابراین، توجه زیادی به توسعه روش هایی برای پیشگیری از آن می شود. این دقیقاً پیشگیری است که متخصصان ابزار اصلی را در نظر می گیرند که امکان دستیابی به کاهش درصد بروز پوسیدگی را در سراسر جهان فراهم می کند. پوسیدگی دندان‌های شیری نیز مشکلی فوری نیست. متأسفانه اکثریت قریب به اتفاق والدین معتقدند که درمان دندان های شیری اصلاً ضروری نیست، زیرا دندان های دائمی به زودی جای آنها را می گیرند.

ترمیم دندان های شیری

ترمیم دندان های شیری

چرا ترمیم دندان کودکان ضروری است؟

ترمیم دندان در کودکان ضروری است و باید با اولین علائم پوسیدگی یا تغییر شکل شروع شود. پوسیدگی های اولیه و هرگونه آسیب به مینای دندان نباید توسط والدین و پزشکان نادیده گرفته شود، زیرا در آینده این امر می تواند منجر به ایجاد یک نیش نادرست شود و رویش دندان های دائمی را دشوار کند.

علاوه بر این، ترمیم دندان‌های شیری به رشد کامل فعالیت گفتاری در کودکان کمک می‌کند، باعث می‌شود دندان‌های کودکان زیبا و یکدست شود که آرامش روانی کودک را فراهم می‌کند. فراموش نکنید که لبخند زیبا یکی از عواملی است که بر اعتماد به نفس کودک تاثیر می گذارد.

بنابراین، بیایید دلایل اصلی را فهرست کنیم که چرا ترمیم دندان کودکان یک روش اجباری است:

  • تشکیل دندان نیش نادرست؛
  • عدم وجود دندان دائمی؛
  • نقض فعالیت گفتاری؛
  • پوسیدگی درمان نشده منجر به عوارض، درد می شود.
  • ناراحتی روانی (عدم اطمینان مرتبط با ظاهر و اختلالات گفتار).

روش هایی برای ترمیم دندان کودکان

روش مستقیم ترمیم شامل استفاده از مواد پرکننده کامپوزیت است که به دندان‌ها اجازه می‌دهد تا به ظاهر اولیه خود بازگردند تا ساختار تاج دندان موقت را ترمیم کند. مواد تحت تأثیر منابع نور خاص پلیمریزه می شوند و دارای رنگ و درجه شفافیت متفاوتی هستند که به شما امکان می دهد گزینه ای را انتخاب کنید که تا حد امکان به طبیعی نزدیک باشد. ترمیم دندان های شیری برای کودکان به شما امکان می دهد مشکل زیبایی را حل کنید و عملکرد آنها را بازیابی کنید – هم دندان های جویدنی و هم دندان های قدامی ترمیم می شوند.

با پوسیدگی قابل توجه دندان، زمانی که ترمیم موثر غیرممکن باشد، از پروتز استفاده می شود. پس از درمان، روکش روی دندان های از بین رفته قرار می گیرد.

نکاتی برای آموزش مسواک زدن به کودکان

به محض اینکه دندانهای شیری رشد کردند و از لثه شروع به بیرون آمدن کردند، وقت آن است که به مسواک زدن آنها فکر کنید. حتی نوزادان نیز باید دندان های خود را به طور منظم تمیز کنند، اگرچه روش انجام این کار به وضوح متفاوت است. همانطور که کودک شما شروع به رسیدگی بیشتر به مراقبت های روزانه خود می کند، مانند لباس پوشیدن، مسواک زدن موهای خود، و حتی لثه کردن، زمان آن رسیده است که در مورد مسواک زدن دندان های خود صحبت کنید. هر چند نگران نباشید. دندانپزشک شما می تواند کمک کند.

ترمیم دندان های شیری کودکان

نکاتی برای آموزش مسواک زدن به کودکان

اولین معاینه دندانپزشکی را برنامه ریزی کنید

اکثر نوزادان نیازی به معاینه منظم دندانپزشکی ندارند، اما کودکانی که چندین دندان درآورده اند یا در سن 2 سالگی یا بالاتر هستند باید معاینه معمولی داشته باشند. اگر در مورد سلامت دندان های فرزندتان نگرانی دارید، باید زودتر مراجعه کنید. اولین قرار ملاقات تجربه مهمی برای فرزند شما خواهد بود. و برای شما مهم است که درک درستی از آنچه قرار است اتفاق بیفتد برای فرزندتان فراهم کنید.

انتظار داشته باشید کودکتان بنشیند و با دندانپزشک صحبت کند. مطمئن شوید که فردی را انتخاب کرده اید که می شناسید و به او اعتماد دارید و همچنین فردی که در مراقبت از کودکان متخصص است.

کودک شما ممکن است بسته به سن اشعه ایکس بگیرد. با کودک خود در مورد چیستی اشعه ایکس صحبت کنید. آنها به سادگی تصاویر ویژه ای از دندان ها هستند.

در مورد نحوه نگاه دندانپزشک به دندان ها و شمارش آنها صحبت کنید. شما می خواهید در مورد اینکه چگونه دندانپزشک از ابزار خاصی برای ضربه زدن به دندان برای شمارش آن استفاده می کند صحبت کنید. به درد آنها نمی خورد.

روی مسواک زدن کودکانتان کار کنید. دندانپزشک شما می تواند به شما و فرزندتان کمک کند تا این مهارت ها را کامل کنید. با دندانپزشک خود در مورد نحوه صحیح مسواک زدن در سن کودک صحبت کنید. علاوه بر این، فرزند شما ممکن است بتواند از یک مدل در مطب استفاده کند تا ببیند مسواک زدن چگونه باید انجام شود. حتی کودکان خردسال نیز می توانند ارزش مسواک زدن را درک کنند. در مورد اهمیت حذف مواد زائد از روی دندان برای سفید و براق نگه داشتن آنها صحبت کنید.

دلایل زیادی برای آموزش زود مسواک زدن به فرزندتان وجود دارد، اما مهم ترین دلیل این است که عادت هایی که در سنین پایین ایجاد می شوند، به احتمال زیاد در طول زندگی او حفظ می شوند. وقتی مسواک زدن را یک کار طاقت فرسا نمی دانند، کمتر با آن دست و پنجه نرم می کنند.

کشیدن دندان های شیری

اولین معاینه دندانپزشکی

مزایای درمان در کلینیک دندانپزشکی رایا

دندانپزشکی باکیفیت یکی از عوامل موثر در رشد هماهنگ کودک است. سطح بالا و حرفه ای دندانپزشکان ما در کلینیک دندانپزشک رایا، همراه با تجربه، تکنولوژی بالا و مواد با کیفیت این امکان را به شما می دهد که کودکانتان را بدون ترس و دغدغه به کلینیک رایا دنتال بفرستید.

برای اینکه مراجعه به کلینیک ما باعث ایجاد اضطراب در نوزاد نشود، به آرامبخشی متوسل می شویم. این روشی است که در آن کودک از مراجعه به مطب دندانپزشکی نمی ترسد و بازده کاری پزشک افزایش می یابد. آرامبخشی که برای این کار استفاده می شود به ما این امکان را می دهد که بیماران کوچک خود را در حالت آرامش قرار دهیم، درمان بدون درد می شود، اضطراب و ترس وحشتناک از درد از بین می رود. پس از قطع درمان، کودک به حالت عادی خود باز می گردد. این روش کاملا ایمن است و به پزشک اجازه می دهد تا درمان با کیفیتی را ارائه دهد.

برای قرار ملاقات با پزشک در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی رایا، می توانید از طریق شماره تماس های زیر با ما تماس بگیرید.