بهترین نوع لمینت دندان چیست؟

بهترین لمینت دندان بر اساس نیازهای هر شخص تعیین می شود، اما به طور کلی لمینت ها با توجه به جنس، نوع و کاربردهایی که دارند، دارای انواع مختلفی بوده و متخصص با بررسی وضعیت دهان و دندان بیمار، بهترین نوع لمینت دندان را به بیمار پیشنهاد می دهد. در ادامه این مقاله به بررسی بهترین نوع لمینت دندان چیست؟ می پردازیم.

لمینت دندان چیست؟

اکر شما هم به دلیل رنگ بد دندان هایتان یا نامرتب بودن دندان هایتان، از حضور در اجتماع و صحبت کردن اجتناب می کنید و یا هنگام لبخند زدن معذب هستید و خجالت می کشید، لمینت دندان می تواند برایتان رضایت بخش و جذاب باشد.

لمینت دندان که توسط برخی از دندانپزشکان به دلیل جنس آن به عنوان روکش نیز شناخته می شود، روکشی به رنگ دندان است که نازک و بادوام است و سطح خارجی دندان های بالا و پایین را می پوشاند. ظاهر دندان های شما را از نظر رنگ، اندازه و شکل تغییر می دهد.

لمینت دندان، روکش نازکی است که همرنگ دندان است و برای بهبود زیبایی لبخند و ظاهر کلی فرد طراحی شده است. زمانی که قطعات کوچک لمینت روی دندان ها قرار می گیرد، رنگ، شکل، اندازه یا طول دندان ها را به شرایط دلخواه فرد تغییر می دهد. لمینت ها علاوه بر فواید زیبایی، فواید دیگری نیز دارند که از جمله می توان به افزایش استحکام دندان ها نسبت به مینای دندان اشاره کرد و با پوشاندن ناهماهنگی و سایر عیوب دندان، ردیف شدن دندان ها و یکنواختی در ابعاد و اندازه دندان ها را نشان می دهد.

لمینت ها علاوه بر ظاهر جذابی که برای دندان دارند، فواید دیگری از جمله افزایش طول عمر دندان و افزایش استحکام مینای دندان دارند، بنابراین نصب و اجرای صحیح فرآیند لمینت دندان بسیار مهم است.

اگر می خواهید بدانید که چگونه لمینت دندان بر روی دندان قرار می گیرد، کافی است بدانید که برای چسباندن لمینت به دندان از اشعه مخصوص و نوعی رزین حساس به نور استفاده می کنند.

مزایای لمینت دندان

لمینت دندان چیست؟

انواع مختلف لمینت دندان

در مجموع نوع متداول و محبوب از لمینت دندان وجود دارد که برای تهیه روکش برای دندان های بیماران ساخته شده است. این مواد بر اساس نیاز بیمار و شدت نیاز، مزایای متفاوتی را ارائه می دهند.

لمینت های دندان به دو نوع ونیر کامپوزیت و لمینت سرامیکی طبقه بندی می شوند. که در ادامه به بررسی مزایا و معایب هرکدام از این نوع لمینت ها می پردازیم:

لمینت دندان سرامیکی:

لمینت های سرامیکی که روکش های چینی نیز نامیده می شوند، یک پوشش سرامیکی نازک با قطر کم (تقریباً 5 تا 6 میلی متر) هستند. لمینت سرامیکی با توجه به قالب دندان های بیمار در آزمایشگاه ساخته می شود و پس از برش دندان توسط دندانپزشک، به کمک مواد مخصوص روی دندان ثابت می شود.

لمینت سرامیکی دندان، قیمت آن نسبت به نوع لمینت کامپوزیت کمی بالاتر است در اکثر موارد نیاز به تراش دادن و گاهی فرم دهی دندان دارد و معمولاً در آزمایشگاه ساخته می شود اما از نظر انتخاب، تنوع بیشتری دارد. نوع متریال و شفافیت و البته ظاهر زیبای آن بسیاری از افراد را مجذوب خود کرده است. این نوع لمینت به دلیل کیفیت و دوام آن برای بسیاری از افراد مناسب است.

 مزایا:

  1. یکی از مزایای لمینت سرامیکی به دلیل شباهت آن به طبیعی بودن دندان ها و زیبایی طبیعی آن است.
  2. مقاومت بالای لمینت های سرامیکی، یکی دیگر از محبوبیت ها و مزایای این نوع لمینت دندان است. این نوع لمینت دندان مقاومت بالایی در برابر انواع لک، رنگ دهی و خوردگی های دندان دارد.
  3. لمینت سرامیکی، با بافت طبیعی دندان سازگاری زیادی دارد که آن را به یک گزینه محبوب تبدیل کرده است.

معایب:

  1. یکی از مشکلات و معایب لمینت سرامیکی هزینه نسبتا بالای آن نسبت به سایر لمینت دندان است.
  2. برای انجام مراحل درمان و نصب لمینت دندان، نسبت به روش های دیگر، زمان بیشتری برای انجام آزمایش های مختلف و ساخت لمینت، نیاز است.
  3. ممکن است لمینت های سرامیکی، حساسیت های بیشتری نسبت به لمینت کامپوزیتی داشته باشد و در برابر فشارهای شدیدتر، شکسته شوند.

لمینت دندان کامپوزیتی:

نوع لمینت کامپوزیت دندان به دلیل انتخاب نوع رنگ و ضخامت کم (معمولاً 0.5 میلی متر) و همچنین عدم نیاز به تراش دندان از محبوبیت بیشتری برخوردار است. از دیگر مزایای لمینت کامپوزیت می توان به اصلاح طرح لبخند و فرم دهی آن با توجه به فیزیک صورت اشاره کرد. همچنین می توانید از خدمات ترمیم دندان که به راحتی توسط متخصص انجام می شود بهره مند شوید.

لمینت کامپوزیت مستقیماً روی دندان قرار می گیرد از پلیمر همرنگ دندان ساخته شده است و معمولاً در مطب دندانپزشکی این ماده ابتدا به صورت خمیر در می آید و سپس روی دندان قرار می گیرد و توسط اشعه لیزر روی دندان ثابت می شود.

در این نوع لمینت دندان در اکثر مواقع نیازی به تراشیدن دندان نیست و کامپوزیت ها مستقیماً روی دندان قرار می گیرند و یک لایه محافظ روی مینای دندان وجود دارد.

 مزایا:

  1. لمینت کامپوزیتی هزینه خیلی کمتری نسبت به لمینت سرامیکی دارد که آن را به یک گزینه محبوب تبدیل کرده است.
  2. تهیه مواد و اجرای مراحل درمان لمینت دندان کامپوزیتی، معمولا زمان کمتری برای اجرای درمان نیاز دارد و طی یک الی دو جلسه انجام می شود.
  3. یکی از مزایای لمینت کامپوزیتی این است که می توان آن را به راحتی ترمیم کرد.

معایب:

  1. لمینت کامپوزیت دندان، ممکن است به دلیل دوام و پایداری کمتر نیاز به تعویض، تعمیر و نگهداری مرتب و دوره ای داشته باشد.
  2. مواد کامپوزیتی با خطر لکه دهی رو به رو هستند و به راحتی انواع رنگ مواد غذایی را به خود جذب می کنند.
  3. لمینت کامپوزیتی نیاز به مراقبت دقیق تری نسبت به لمینت سرامیکی دارد.

کاربردهای لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان یک گزینه ایده آل برای شرایطی است که دندان اصلی دارای نقص های شکل یا رنگ است و معمولاً برای اصلاح موارد زیر استفاده می شود:

  • دندان هایی که به دلیل درمان ریشه، مصرف تتراسایکلین یا سایر داروها، مصرف بیش از حد فلوراید، اثرات رزین های پرکننده و دلایل دیگر تغییر رنگ داده اند.
  • دندان هایی که در اثر فرسایش تغییر کرده اند.
  • دندان های ترک خورده یا شکسته
  • دندان های نامرتب، ناهموار یا نامنظم
  • فاصله دندان ها (برای بستن فاصله بین دندان ها)
کاربردهای لمینت دندان

کاربردهای لمینت دندان چیست؟

چه افرادی نمی توانند دندان های خود را لمینت کنند؟

لمینت دندان برای افراد زیر مناسب نیست و توصیه نمی شود:

  1. افرادی که دندان هایشان به دلیل پوسیدگی یا بیماری فعال لثه ناسالم است.
  2. افرادی که دندان هایشان در اثر پوسیدگی، شکستگی و پر شدن ضعیف شده است.
  3. افرادی که مینای سطح دندان هایشان ناکافی و نامناسب است.
  4. افرادی که دندان قروچه می کنند. زیرا این عادت می تواند باعث ترک خوردن یا شکستن روکش ها شود.

نتیجه گیری:

انواع لمینت دندان بر اساس نیازهای مختلف دندان بیماران، شکل، فرم دهی، مشکلات لثه و دندان و … توسط متخصص لمینت توصیه می شوند. برای مشاوره گرفتن درمورد بهترین نوع لمینت دندان با ما در کلینیک رایا دنتال تماس بگیرید تا نوبت خود را برای مشاوره و انجام لمینت دندان رزرو کنید.

سوالات متداول بهترین نوع لمینت دندان چیست

سوال اول: طول عمر لمینت دندان چقدر است؟

طول عمر لمینت دندان به کیفیت لمینت، نوع لمینت، تخصص دندانپزشک و میزان مراقبت شما بستگی دارد، اما به طور معمول طول عمر لمینت دندان بین 5 تا 10 سال است. اگر بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید به حداکثر خود می رسد.

سوال دوم: آیا لمینت دندان گران است؟

انواع لمینت دندان به طور کلی از نظر نوع جنس به دو دسته لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیت تقسیم می شوند که تفاوت زیادی با یکدیگر دارند. به عنوان مثال لمینت سرامیکی از جنس سرامیک مخصوص ساخته می شود و نیاز به نصب بر روی دندان های طبیعی دارد.

این دو نوع لمینت دندان از نظر قیمت نیز متفاوت هستند تا با مشورت دندانپزشک خود، وضعیت دندان ها و بودجه مورد نظر خود روش لمینت مناسب را انتخاب کنید و در ادامه هر کدام را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

سوال سوم: کدام یک از انواع لمینت سرامیکی و کامپوزیتی بهتر است؟

انتخاب بین لمینت های سرامیکی و کامپوزیتی، باید بر اساس نیازهای دندانی هر فرد تعیین شود و هرکدام از این دو نوع لمینت دندان می تواند بهترین گزینه برای شما با توجه به مشکلات دندان هایتان باشد. قبل از انجام لمینت دندان با دندانپزشک متخصص صحبت کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]