بهترین نوع ایمپلنت کدام است؟

در چند دهه گذشته، ایمپلنت های دندانی بهترین روش برای بازیابی دندان های از دست رفته، شناخته شده اند. در طی این دوره، مواد مورد استفاده برای ایمپلنت‌های دندانی به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته‌اند و درک چگونگی تأثیر خواص فیزیکی و شیمیایی آن ها بر نتیجه بالینی درمان به طور قابل توجهی بهبود یافته است. این ویژگی ها شامل ترکیب سطح و ریزساختار ایمپلنت است. برای ساخت بهترین نوع ایمپلنت باید بعضی نکات را در نظر داشته باشید، به عنوان مثال؛ در حالت ایده آل، مواد ایمپلنت باید زیست سازگار و مقاوم در برابر خوردگی و شکستگی باشند. ایمپلنت ها را می توان از تیتانیوم یا زیرکونیوم ساخت. آنها باید چقرمگی و استحکام کافی را نشان دهند و طراحی ایمپلنت باید با خواص فیزیکی آن سازگار باشد.

ایمپلنت های دندانی راهی عالی برای جایگزینی دندان های از دست رفته، بهبود سلامت دهان و دندان و بازیابی توانایی جویدن برای هضم بهتر و دریافت مواد مغذی هستند. دو نوع از بهترین ایمپلنت های دندانی ایمن زیستی که در حال حاضر در کلینیک دندانپزشکی رایا هم ارائه می شوند، ایمپلنت های تیتانیوم و زیرکونیا (بر پایه سرامیک) هستند. هر دو نوع خواص منحصر به فرد خود را دارند که در ادامه به بررسی هرکدام از آن ها می پردازیم.

انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت های ساخته شده از تیتانیوم (و آلیاژهای تیتانیوم) مواد آزمایش شده برای مقاومت و استحکام ایمپلنت دندان هستند که امروزه محبوب ترین و مطمئن ترین ایمپلنت برای همه بیماران بشمار می روند. فلز تیتانیوم زیست سازگار و بی خطر است و برای بدن انسان مناسب است، این فلز با سطوح پایین سمیت و پتانسیل آلرژیک، و همچنین بسیار مقاوم در برابر خوردگی یک گزینه عالی برای ساخت ایمپلنت محسوب می شود.
علاوه بر این، ایمپلنت‌های تیتانیوم به خوبی با استخوان فک شما ترکیب می‌شوند و پایه‌ای قوی، پایدار و جدانشدنی برای تاج‌ها، پل‌های متکی به ایمپلنت و پروتزها ایجاد می‌کنند.

شایان ذکر است که اولین ایمپلنت‌های تیتانیومی که توسط دکتر پر اینگوار برانمارک، پیشگام سوئدی در سال 1965 در فک بیمار قرار داده شد، تا زمانی که بیمار به طور طبیعی در سال 2006 درگذشت، دست نخورده باقی ماند. ایمپلنت‌های تیتانیوم معمولاً به‌عنوان یک سیستم دو قسمتی (با استفاده از پست و اباتمنت) عرضه می‌شوند که امکان سفارشی‌سازی بهتر را فراهم می‌کند – به‌ویژه برای بیمارانی که نقص‌های استخوانی پایینی دارند.

ایمپلنت های زیرکونیا (مبتنی بر سرامیک) ایمپلنت های زیرکونیا یک نوآوری جدیدتر در فناوری ایمپلنت های دندانی هستند و برای اولین بار به عنوان یک جایگزین برای ایمپلنت های تیتانیومی، به دلیل بروز حساسیت بیماران به تیتانیوم؛ معرفی شدند. علیرغم مشکلات اولیه شکستگی – نسخه های قبلی ایمپلنت های زیرکونیا – از آن زمان به بعد جایگاه خود را به عنوان یک گزینه عالی ایمپلنت دندان به دست آورده اند.
امروزه، ایمپلنت های ساخته شده از زیرکونیا از نظر زیبایی مانند ریشه دندان های طبیعی به نظر می رسند، و تقریباً یکپارچه با دندان های اطراف و بافت لثه ترکیب می شوند.

زیرکونیا دارای خواص استئواینتگراسیون برای مطابقت با تیتانیوم است و زیست سازگار و بی خطر است و هیچ مورد مستندی از واکنش آلرژیک ندارد.

یکی دیگر از مزایای ایمپلنت های زیرکونیا این است که از یک سیستم تک جزئی استفاده می کنند و پتانسیل کلونیزاسیون باکتریایی را که بر لثه ها تأثیر می گذارد، کاهش می دهد. مطالعات بالینی همچنین شیوع بیشتری از تشکیل بیوفیلم باکتریایی روی ایمپلنت های تیتانیوم ریخته گری را نسبت به ایمپلنت های تیتانیوم و زیرکونیوم ماشینکاری شده نشان داده است.

در نتیجه، به نظر نمی رسد که ایمپلنت های زیرکونیا به طور کامل مورد استقبال قرار گیرند… با این حال، با پیشرفت‌های بیشتر در توسعه فناوری، به نظر می‌رسد که آن‌ها از ایمپلنت‌های تیتانیوم به عنوان استاندارد طلایی در ایمپلنتولوژی دهان سبقت بگیرند.

انواع ایمپلنت دندان

انواع مختلف ایمپلنت

در ادامه به توضیح مختصر هرکدام از انواع ایمپلنت دندان می پردازیم:

  • تیتانیوم و آلیاژهای تیتانیوم

تیتانیوم اغلب به عنوان “استاندارد طلایی” برای ساخت ایمپلنت های دندانی در نظر گرفته می شود و ممکن است از نظر تجاری خالص یا یک آلیاژ باشد. تیتانیوم خالص تجاری معمولا دارای عناصر کمیاب است که شامل آهن، نیتروژن، اکسیژن و کربن است که کیفیت مکانیکی را بهبود می بخشد. آلیاژهای تیتانیوم با عناصری از جمله آلومینیوم و وانادیم مخلوط می شوند. متداول ترین آلیاژ تیتانیوم دارای 6% آلومینیوم و 4% وانادیم است و برای بهبود استحکام آن تحت عملیات حرارتی قرار می گیرد و در نتیجه ماده ای با چگالی کم است که در برابر خوردگی و خستگی مقاوم است.

نگرانی هایی در مورد حساسیت تیتانیوم وجود دارد که احتمالاً با خوردگی سطح ایمپلنت ها مرتبط است، اما بسیاری از مقالات مربوط به ایمپلنت های ارتوپدی است. شواهد کمی برای نشان دادن حساسیت به تیتانیوم وجود دارد، اگرچه برخی از افراد ممکن است حساسیت یا آلرژی به سایر فلزات مورد استفاده در آلیاژها داشته باشند. همچنین برخی از بیماران ترجیح می دهند هیچ گونه فلزی در بدن خود نداشته باشند. با توجه به واکنش ها، ممکن است تیتانیوم در برخی از بیماران باعث ایجاد حساسیت مفرط شود و این می تواند در شکست ایمپلنت نقش داشته باشد. شکست ایمپلنت تیتانیوم به دلیل شکستگی نادر است و دلایل بالقوه شامل طراحی ایمپلنت یا نقص ساخت، یا برازش غیرفعال چارچوب است.

  • زیرکونیوم

زیرکونیوم ماده‌ای است که می‌تواند به همان اندازه با استخوان و همچنین تیتانیوم ادغام شود و استفاده از آن نگرانی‌های بیمار را در مورد آلرژی یا حساسیت فلزی از بین می‌برد. از مزایای بالقوه انتخاب زیرکونیوم می توان به صفر بودن خطر خوردگی اشاره کرد و استفاده از آن امکان نمایان شدن فلز از طریق لثه یا قرار گرفتن در معرض آن به دلیل تحلیل لثه یا استخوان را از بین می برد. زیرکونیوم از نظر حرارتی نیز نارسانا است، زیرکونیوم برای مدت نسبتاً کوتاهی مورد استفاده قرار گرفته است، بنابراین پتانسیل ماندگاری آن هنوز اثبات نشده است و کمتر در مورد نحوه ادغام استخوانی آن شناخته شده است.

ایمپلنت های زیرکونیوم به صورت یک تکه ساخته می شوند که دارای پایه و اباتمنت است که جای بسیار کمی برای خطا باقی می گذارد. بهبودی می تواند پیچیده تر باشد زیرا ایمپلنت را نمی توان در زیر بافت لثه نگه داشت و هر حرکتی می تواند مانع از ادغام استخوان لثه با ایمپلنت شود. ایمپلنت باید با جراحی در محل و زاویه صحیح قرار گیرد و حجم استخوان بسیار مهم است. اغلب در جاهایی که حجم استخوان کمتر از حد مطلوب است، امکان کاشت ایمپلنت تیتانیوم و پیوند استخوان به طور همزمان وجود دارد، اما برای ایمپلنت زیرکونیوم نمی توان آن ها را به طور همزمان انجام داد. ایمپلنت‌های زیرکونیومی، به‌ویژه ایمپلنت‌های با قطر کوچک‌تر، ممکن است بهترین انتخاب برای بیماران با عملکرد سنگین نباشند، زیرا شکستگی آن‌ها شناخته شده است.

محبوب ترین اجزای ایمپلنت از تیتانیوم یا یک آلیاژ تیتانیوم ساخته شده اند و در حال حاضر افراد زیادی در سرتاسر جهان هستند که سال ها کاشت تیتانیوم خود را انجام داده اند. گفته می شود، برخی از افراد حساسیت یا آلرژی به فلز دارند و نمی خواهند هیچ شانسی برای درمان ایمپلنت خود داشته باشند. برای بیمارانی که در این موقعیت قرار دارند، زیرکونیوم در صورت استفاده در موقعیت بالینی مناسب می تواند گزینه خوبی باشد.

ایمپلنت تیتانیومی

بهترین مدل ایمپلنت

سخن آخر

اگر به دنبال یک کلینیک تخصصی و فوق تخصصی برای کاشت ایمپلنت هستید، کلینیک رایا دنتال یکی از مجهزترین کلینیک های دندانپزشکی در شهر تهران است. شما می توانید انواع خدمات دندانپزشکی از جمله ایمپلنت دندان را در این کلینیک انجام دهید.