بهترین روکش ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندانی یک پُست پیچ مانند کوچک و تیتانیومی است که از طریق جراحی در استخوان فک شما زیر خط لثه قرار می گیرد. این پست با استخوان فک شما ترکیب می شود و پایه ای پایدار برای ترمیم دندان شما ایجاد می کند. پست ایمپلنت دندان جایگزینی برای ریشه دندان از دست رفته شما است. نه تنها مانند یک ریشه با استخوان شما ترکیب می شود، بلکه ساختار استخوان شما را نیز تحریک کرده و حفظ می کند. اما سوال مهم این است که بهترین روکش ایمپلنت دندان چیست؟ در واقع روی سطح ایمپلنت دندان روکش یا به اصطلاح تاج قرار می گیرد که آن را مشابه دندان های طبیعی می کند.

با مراقبت مناسب، ایمپلنت های دندانی می توانند تا آخر عمر باقی بمانند. ایمپلنت های دندانی  با نرخ موفقیت بالای 98 درصد هستند. به همین دلیل و مزایای فراوان آن، ایمپلنت های دندانی به طور گسترده به عنوان اولین توصیه برای جایگزینی دائمی دندان های از دست رفته شناخته می شوند.

کاشت ایمپلنت دندان

مراحل کاشت ایمپلنت دندان

پروسه ایمپلنت دندان چگونه است؟

فرآیند کاشت ایمپلنت دندان با ارزیابی اولیه شما شروع می شود. جراح یا همان متخصص ایمپلنت، یک معاینه جامع را برای اطمینان از سلامت لثه و استخوان فک شما انجام می دهد. متخصص ایمپلنت احتمالا عکس پانوراما و اسکن دیجیتالی بگیرند و از ابزارهای ویژه برای اندازه گیری تراکم استخوان استفاده کنند. اگر لثه و استخوان فک شما به اندازه کافی برای جراحی سالم نباشد، ممکن است شما را به متخصص دیگری ارجاع دهند تا این مشکل را اصلاح کند تا در نهایت بتوانید ایمپلنت انجام دهید.

در این قرار ملاقات، آنها همچنین در مورد اهداف و گزینه های درمانی شما، مانند رنگ، اندازه و شکل مورد نظر دندانتان صحبت خواهند کرد. و اگر چندین دندان از دست داده اید، آنها در مورد بهترین روش جایگزینی صحبت خواهند کرد. اگر تعداد زیادی دندان از دست رفته داشته باشید، معمولاً از پروتزها و بریج‌ هایی با ایمپلنت استفاده می ‌کنند.

پس از برنامه ریزی طرح ایمپلنت دندان، جراح دهان، عمل شما را برنامه ریزی می کند. در روز عمل، اگر دندانی که به شدت آسیب دیده باشد، آن را می کشند. برای جراحی ایمپلنت، تحت یا آرامبخش انجام خواهد شد یا تحت بیهوشی عمومی. اگر استخوان فک شما برای جراحی خیلی نازک باشد، پزشک ممکن است پیوند استخوان را توصیه کند که برای بهبودی نیاز به زمان دارد و جراحی ایمپلنت را چندین ماه به تعویق می ‌اندازد. اگر نیازی به پیوند نداشته باشید، آنها با جراحی، پایه ایمپانت را در استخوان فک شما می گذارند.

با گذشت زمان، استخوان فک در اطراف ریشه تیتانیوم رشد می کند و به آن قدرت لازم برای عملکرد می دهد. این ممکن است 3 تا 9 ماه طول بکشد، بسته به اینکه بدن شما چگونه پاسخ می دهد. در حالی که ریشه محکم در جای خود قرار دارد، جراح دهان شما اباتمنت را اضافه می کند و آن را محکم می کند که معمولاً با بی حسی موضعی انجام می شود. در بیشتر موارد، بافت ‌های اطراف اباتمنت به زمان نیاز دارند تا بهبود یابند، بنابراین یک کلاهک دندانی روی اباتمنت قرار می ‌دهند تا از رشد لثه روی آن جلوگیری کنند.

پس از چند هفته، تورم لثه شما باید کاهش یابد و برای تاج دندان آماده خواهید شد. پزشک شما بسته به ترجیحات شما، آن را با سیمان دندانی در جای خود ثابت می کند یا آن را قابل جابجایی کند. سپس، ایمپلنت ‌های دندانی شما آماده هستند و می ‌توانید مانند دندان ‌های طبیعی خود با آن ‌ها رفتار کنید.

اگر یک دندان یا چند دندان از دست رفته دارید که در مجاورت یکدیگر نیستند، کاشت دندان تک دندان ممکن است بهترین گزینه شما باشد. اما اگر چندین دندان از دست رفته در مجاورت یکدیگر دارید، این ممکن است بهترین گزینه برای شما نباشد.

انواع روکش ایمپلنت دندان چیست؟

روکش های ایمپلنت دندان انواع مختلفی دارند که مهم ترین و معروف ترین آن ها عبارتند از روکش های سرامیکی، چینی، طلا، نقره و … که با دوام ترین آن ها روکش طلا است. اما اگر به دنبال ظاهر طبیعی مشابه رنگ دندان هایتان هستید روکش های سرامیکی و چینی بهترین مدل های روکش ایمپلنت دندان هستند.

نوع اتصال این روکش ها به سطح پایه ایمپلنت دندان نیز متفاوت است و برخی از آن ها با چسب چسبانده می شوند و برخی دیگر پیچی هستند.

یکی از بهترین روکش های ایمپلنت دندان روکش زیرکونیا است که جامد سفید رنگ بوده و استحکام بسیار بالایی دارد و توصیه می شود از نوع روکش برای دندان های عقبی استفاده شود زیرا شفافیت دندان های طبیعی را ندارند و مناسب دندان های جلویی نیستند.

روکش های سرامیکی بهترین گزینه برای دندان های جلویی هستند زیرا هم شفافیت کافی را دارند و هم از استحکام و کیفیت خوبی برخوردارند. قیمت این روکش نسبت به روکش های دیگر بالاتر است ولی دوام وعمر بالایی دارد.

مینی ایمپلنت دندان چیست؟

این نوع ایمپلنت ها از 1.5 تا 2.9 میلی متر قطر دارند. مینی ایمپلنت دندان می تواند یک گزینه عالی برای بیماران با تراکم استخوان کمتر باشد. این به دلیل قطر باریک آنها است که باعث می شود کمتر تهاجمی شوند.

مینی ایمپلنت ها علیرغم کوچکتر بودن، می توانند به طور قابل توجهی قوی تر از ایمپلنت های سنتی دندان باشند. ایمپلنت های معمولی معمولاً از 2 قطعه، یک پست بیرونی توخالی و یک پیچ داخلی کوچک در داخل پست ساخته می شوند. ترکیب توخالی نه احتمال شکستگی ‌های ریز را بسیار بیشتر می کند، پیچ داخلی نیز می‌ تواند شل شود که می ‌تواند اباتمنت و پروتز متصل را کاملاً بی ‌ثبات کند. برای همین توصیه ما به شما ایمپلنت دندان معمولی است.

دوام ایمپلنت دندان

کاندیدای مناسب برای ایمپلنت دندان

چه کسی کاندیدای مناسب برای ایمپلنت دندان است؟

ایمپلنت های دندانی برای جایگزینی دندان های از دست رفته طراحی شده اند، بنابراین برای واجد شرایط بودن، حداقل به یک دندان از دست رفته یا دندانی نیاز دارید که نیاز به کشیدن داشته باشد. ایمپلنت های دندانی یک روش ترمیمی هستند، بنابراین اگر فقط نگرانی های زیبایی دارید، دندانپزشکان معمولاً آنها را پیشنهاد نمی کنند.

پایه ایمپلنت تیتانیومی از لثه می گذرد و در استخوان فک کاشته می شود. در نتیجه همه کاندیدای ایمپلنت دندان باید لثه و استخوان سالم داشته باشند. استخوان فک همچنین باید به اندازه کافی متراکم باشد تا بتواند جراحی را با توانایی رشد مجدد استخوان در اطراف ریشه و محکم کردن آن انجام دهد.

افرادی که از محصولات تنباکو استفاده می کنند معمولاً از این روش کاشت دندان محروم می شوند زیرا این محصولات برای دندان ها و لثه مضر هستند – به علاوه خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش می دهند. مراجعین باید اقدامات بهداشتی دهان و دندان را به طور کامل رعایت کنند و مایل باشند برای معاینه و تمیز کردن دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنند. در نهایت، اگر فردی مبتلا به دندان قروچه باشد، ممکن است واجد شرایط درمان نباشد، زیرا ساییدن و فشردن آن می ‌تواند از ریشه ‌کردن پست به استخوان فک جلوگیری کند.

ماندگاری ایمپلنت های دندانی چقدر است؟

قطعات مختلف ایمپلنت طول عمر متفاوتی دارند. اگر استخوان ها و لثه های خود را سالم نگه دارید، ریشه تیتانیوم می تواند مادام العمر باقی بماند. تاج و اباتمنت اغلب 20 تا 30 سال دوام و ماندگاری دارند. به خاطر داشته باشید که بهداشت دهان و دندان شما تاثیر زیادی بر مدت زمان ماندگاری ایمپلنت شما خواهد داشت. بهداشت نامناسب دهان، ساییدن و سیگار کشیدن و بیماری های پزشکی مانند دیابت و پوکی استخوان همگی می توانند طول عمر آنها را کاهش دهند.