بریج یا ایمپلنت دندان؟

اگر دندان شما بخاطر دلایل مختلفی افتاده است، دندانپزشک می تواند فضای خالی بین دندان هایتان را با پل های دندانی پر کند. بریج دندان یک انتخاب مناسب برای اصلاح طرح لبخند شما است که توسط یک پل ثابت روی دندان های دو طرف فضای خالی قرار می گیرد.

بریج دندان از مواد مختلفی درست می شود و حتی ممکن است به درخواست بیمار از طلا نیز ساخته شود، اما معمولا از پرسلن ساخته می شود تا از نظر زیبایی طبیعی مانند سایر دندان های شما به نظر برسد. در این مقاله به توضیح کامل انواع بریج دندان و مقایسه بریج یا ایمپلنت دندان می پردازیم.

بریج دندان چیست؟

بریج و ایمپلنت دندان

انواع بریج دندانی

چهار نوع پل اصلی دندان وجود دارد:

  • بریج دندانپزشکی سنتی یا معمولی 

بریج دندانپزشکی سنتی یا معمولی رایج ترین و محبوبت ترین نوع بریج دندان به شمار می رود. از بریج سنتی زمانی استفاده می شود که دندان های اطراف، دندان از دست رفته سالم باشند. برای نصب این بریج، دندان های چپ و راست را می تراشند و سپس روکش های دندانی مانند یک پل ثابت بر روی این دندان ها قرار می گیرد. بریج های معمولی معمولا از یک یا چند پونتیک تشکیل می شوند.

  • بریج دندانپزشکی کانتی لور

اگرچه این بریج دندان هم شبیه به پل یا بریج سنتی است، اما پونتیک در یک پل دندانی کانتی لور توسط یک تاج دندان که فقط به یک دندان ثابت متصل شده است، ثابت نگه داشته می شود. برای یک پل کانتی لور، شما فقط به یک دندان طبیعی در کنار شکاف دندان از دست رفته نیاز دارید.

  • پل دندانی مریلند

همانند یک پل معمولی، برای نصب بریج دندانی مریلند از دو دندان پایه طبیعی در طرفین شکاف دندان، استفاده می کنند. با این حال، در حالی که در بریج سنتی دندان های کناری را تراش می دهند تا روکش روی آن ها قرار بگیرد، در بریج مریلند نیازی به تراش دندان ها وجود ندارد و تنها قسمت پشت دندان ها به میزان خیلی کم تراشیده می شود و پل مریلند از جنس فلز یا پرسلن است که پشت دندان های طبیعی می چسبد.

  • بریج دندان بر پایه ایمپلنت

همانطور که از نام آن پیداست، در پل های دندانی بر پایه ایمپلنت، برای جایگزینی دندان های از دست رفته از ایمپلنت دندان و سپس بریج دندان استفاده می شود. زمانی که بیش از یک دندان در بخشی از قوس فک از بین رفته باشد از این نوع بریج دندان استفاده می کنند.

به عنوان مثال اگر بیمار سه دندان خود را در ناحیه قوس فکی از دست داده باشد، متخصص دندانپزشک در ابتدا، جای دو دندان خالی را توسط ایمپلنت دندان پر می کند و منتظر می ماند تا جای ایمپلنت التیام یابد و در محل خود فیکس شود و سپس بریج دندان را روی دو دندان کاشته شده، نصب می کند. به این ترتیب جای خالی دندان وسطی توسط روکشی که بر روی دو دندان کناری حمایت می شود نیز پر می شود.

بریج دندان معمولی

انواع بریج دندان

هزینه بریج دندان چیست؟

متغیرهای زیادی وجود دارد که می توانند قیمت بریج دندان را تعیین کنند، از جمله این موارد عبارت اند از:

  1. تعداد دندانهای از دست رفته برای کاشت و یا بریج دندان
  2. مواد استفاده شده مانند رزین کامپوزیت، زیرکونیا یا آلیاژ فلزهای مختلف مانند تیتانیوم و …
  3. پیچیدگی و دشواری قرارگیری بریج دندان
  4. درمان های اضافی برای سایر مسائل دندانی، مانند بیماری لثه، پوسیدگی دندان و …
  5. تجربه و تخصص دندانپزشکی که قصد درمان دندان های شما را دارند.
  6. هزینه های ناشی از نوع کاشت و نوع پل دندانی که انتخاب می کنید.

بریج دندان در مقابل ایمپلت

بسیاری از بیمه های دندانپزشکی بریج های دندانی را پوشش می دهند و همچنین خیلی از بیمه ها امروزه ایمپلنت ها را نیز پوشش می دهند. بسته به مراقبت های مناسب بهداشتی هر فرد، ممکن است هر 5 الی 15 سال یکبار نیاز به تعویض بریج دندان داشته باشید، در حالی که ایمپلنت ها یک راه حل دائمی نیز محسوب می شوند. عواملی که می توانند باعث کاهش طول عمر انواع پل ها و ایمپلنت ها شوند، مواردی مانند رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان بعد از نصب و یا کاشت دندان است.

ایمپلنت و پل های دندانی به طور بالقوه می توانند نتایج یکسانی داشته باشند، اما مزایا و معایب خاص خود را دارند. در اینجا نگاهی  به مقایسه این دو گزینه جایگزینی دندان می اندازیم.

مزایای و معایب بریج دندان

از مهم ترین مزایای و معایب استفاده از بریج دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

جوانب مثبت بریج دندان

  • تحت پوشش بیمه قرار می گیرد
  • به پیوند استخوان یا جراحی های خاص نیاز ندارد
  • معمولاً هزینه آن از کاشت دندان (ایمپلنت) کمتر است
  • معمولاً با دوبار مراجعه به کلینیک دندانپزشکی در طی دو هفته متفاوت، کار تمام می شود.

معایب بریج دندانی

  • در صورت مراقبت نکردن و بهداشت دهان و دندان کافی نداشتن، باید تقریباً هر 5 یا 7 سال تعویض شود (اگرچه می تواند بیش از 10 سال طول بکشد)
  • با افزایش سن ظاهر طبیعی آن از بین می رود که می توانید برای تغییر رنگ مجدد آن به دندانپزشکی مراجعه کنید.
  • در برخی موارد جزئی، احتمال آسیب دیدن دندان های سالم طرفین دندان از دست رفته نیز وجود دارد.

مزایا و معایب ایمپلنت دندان

برای مقایسه بهتر دو روش جایگزینی دندان، به توضیح مختصر مزایا و معایب ایمپلنت دندان نیز می پردازیم:

جوانب مثبت ایمپلنت دندان

  • ایمپلنت های دندانی تقریبا یک گزینه دائمی برای جایگزین شدن دندان های از دست رفته به شمار می روند زیرا می توانند تا 15 سال نیز ماندگاری داشته باشند.
  • ظاهری بی نهایت طبیعی همانند سایر دندان هایتان دارند.
  • به دندانهای سالم اطراف ایمپلنت آسیبی نمی رسد.

جوانب منفی ایمپلنت دندان

  • معمولا کمتر تحت پوشش بیمه قرار می گیرد
  • احتمال دارد فرآیند درمان به روش ایمپلت تا 6 ماه طول بکشد.
  • هزینه بالاتری نسبت به بریج دندان دارد.
  • ممکن است بیمار برای کاشت ایمپلنت نیاز به عمل جراحی و پیوند استخوان داشته باشد.
کاشت دندان به روش ایمپلنت

مزایا و معایب ایمپلنت دندان

سخن آخر

یکی از روش های مطمئن کاشت دندان، استفاده از بریج دندان است که انواع مختلفی دارد و دندان پزشک بعد از بررسی وضعیت دندان و فک شما بهترین روش جایگزینی دندان های از دست رفته را پیشنهاد می کند. همانطور که در مقاله توضیح داده شد، بریج و ایمپلنت دندان از نظر عملکرد و ماندگاری بسیار گزینه مناسبی هستند و به روند درمان دندان های شما کمک می کنند.