در گذشته از روش های سنتی و با جراحی های طولانی مدت که درد و خونریزی همراه بود، برای کاشت ایمپلنت دندان استفاده می شد؛ امروزه با روی کار آمدن روش های دیجیتالی و جدیدی که برای کاشت دندان استفاده می شود، بسیاری از این مسائل حل شده و دیگر بیماران ترس از مطب های دندانپزشکی ندارند. ایمپلنت پانچی به دلیل این که نیازی به برید لثه و جراحی ندارد کار را برای دندانپزشکان و بیماران بسیار راحت تر کرده است.

ایمپلنت پانچی چیست؟

امروزه راه های بسیار زیادی برای جبران دندان های از دست رفته وجود دارد که یکی از آن ها ایمپلنت دندان است که از طرق مختلفی مثل جراحی یا بدون جراحی (پانچ کردن) در محل دندان از دست رفته قرار می گیرد. بنابراین اگر دندان های خود را بر اثر حوادث مختلفی مانند ورزش، تصادف یا برخورد ضربه ای از دست داده اید و احساس ناخوشایندی به دلیل جای خالی دندانتان دارید، فقط کافیست به بهترین متخصص ایمپلنت در تهران مراجعه کنید.

ایمپلنت پانچی که با نام های دیگری مانند ایمپلنت فوری، ایمپلنت بدون جراحی و … نیز شناخته می شود؛ یکی از روش های عالی برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته است.ایمپلنت دندان، از نظر ظاهری کاملا مشابه با دندان های دیگر است و طی چند جلسه کوتاه، درون لثه قرار می گیرد. موارد احتمالی مانند عفونت لثه، نداشتن استخوان کافی در ناحیه فک و … ممکن است روند کاشت دندان را به تعویق بیندازد که دندانپزشک بعد از درمان این موارد، ایمپلنت را توصیه می کند. اگر بیمار استخوان کافی برای ایمپلنت دندان نداشته باشد، در ابتدا باید عمل پیوند استخوان انجام دهند که این پیوند می تواند از بدن خود فرد یا شخص دیگری دریافت شود.

ایمپلنت بدون جراحی

ایمپلنت به روش پانچ کردن

کاشت دندان بدون جراحی

در این روش، ایمپلنت پانچی یا همان ایمپلنت دندان بدون جراحی در استخوان فک قرار می گیرد. این روش برای کسانی که ترس از جراحی دندان دارند و یا مشکلاتی مانند بیماری های مربوط به قلب و فشار خون دارند، بسیار مناسب می باشد. زیرا به هیچ گونه جراحی با خونریزی و یا بخیه و … نیازی نمی باشد.

در مرحله اول، لثه و دندان ها به طور کامل و دقیق توسط متخصص ایمپلنت بررسی می شود تا اطمینان کافی از نبود عفونت، پلاک، نرمی لثه، سختی یا نبود استخوان فک و … حاصل کنند. در صورت وجود هر یک از این موارد، دندانپزشک درمان این بیماری ها را توصیه می کند اما در غیر این صورت در همان جلسه اقدامات اولیه کاشت دندان انجام می شود. .

پروسه ایمپلنت پانچی به این صورت است که در ابتدا توسط دستگاه های مخصوص پانچ، که دارای سرهایی با اندازه های متفاوتی است، در محل مورد نظر لثه، سوراخی با عمق لازم برای کاشت دندان ایجاد می شود. در روش ایمپلنت پانچی نیازی به جراحی و بریدن لثه نیست و تنها با ایجاد سوراخی در لثه، ایمپلنت در محل خود قرار گرفته و سپس روکشی موقت که مانند دندان های دیگر ظاهری طبیعی دارد روی آن قرار داده می شود.

به طور تقربی سه ماه برای ریکاوری، ترمیم و جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک نیاز است، بعد از گذراندن این مدت، بیمار به مطب دندانپزشکی مراجعه کرده و از دندان هایش قالب گیری می شود. به طور تقریبی دو هفته برای ساخت تاج دندان دائمی نیاز است که پس از آن تاج دندان دائمی روی ایمپلنت قرار گرفته و تمام می شود.

مزایای ایمپلنت پانچی

از جمله مهم ترین مزایای ایمپلنت پانچی به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • جایگزین شدن دندان از دست رفته تنها در یک روز
  • دوام و ماندگاری بالا
  • زیبایی ظاهری و شباهت زیاد آن به سایر دندان ها
  • افزایش اعتماد به نفس بیماران
  • احساس راحتی در خوردن و جویدن مواد غذایی
  • بهبود در تکلم و تلفظ کردن کلمات
  • کاهش زمان پروسه عمل و بیشتر شدن سرعت انجام کار
  • حداقل میزان درد و خونریزی پس از جراحی
  • روشی مناسب برای افراد سیگاری
  • نداشتن هیچ گونه عوارض ناشی از جراحی مانند تورم لثه، کبودی و …
  • عدم آسیب به لثه و استخوان فک
  • بهبود و ترمیم سریع
مزایای ایمپلنت بدون جراحی

مزایای ایمپلنت پانچی

مراقبت از ایمپلنت پانچی

بهتر است قبل از این که تاج دندان دائمی بر روی پایه ایمپلنت دندان قرار بگیرد، از خوردن غذاهای سفت، استفاده از مسواک های زبر و نوشیدنی های خیلی سرد یا خیلی گرم خودداری کنید. بعد از کاشت تاج دندان دائمی باید همانند دندان های طبیعی خود از ایمپلنت دندان مراقبت کنید.

حداقل دوبار در طول روز مسواک بزنید و به طور روزانه از نخ دندان استفاده کنید. برخی موارد دندانپزشک استفاده از دهان شویه های ضدعفونی کننده را توصیه می کند. از مصرف خوراکی های چسبنده مانند گز، آدامس و … خودداری کنید. در صورت مراقبت از دندان های جدید خود، می توانید تا اخر عمر از طرح لبخند خود لذت ببرید.

ایمپلنت به روش پانچ برای چه کسانی مناسب است؟

ایمپلنت پانچی برای کسانی که ترس از جراحی و یا خونریزی دارند، استخوان فکشان دارای ضخامت و قطر مناسبی است، می خواهند در کوتاه ترین زمان ممکن جراحی را انجام بدهند و آستانه تحمل درد پایینی دارند، روش مناسبی است.

اگر مراجعین دچار بیماری های مرتبط با قلب و یا فشار خون هستند، کاشت دندان به روش ایمپلنت پانچی یکی از بهترین راه های جایگزین کردن دندان است.

کاشت دندان به روش ایمپلنت پانچی خیلی از عوارضی که ایمپلنت های سنتی بعد از عمل دارند مانند خونریزی، تورم لثه، کبودی و درد را نخواهد داشت. همچنین به دلیل این که برشی بر روی لثه ایجاد نمی شود، نیازی به بخیه زدن هم نیست. در روش ایمپلنت پانچی هیچ گونه فشار و آسیبی به استخوان لثه وارد نمی شود و مدت زمان بهبودی و ترمیم دندان نسبت به کاشت دندان با روش های سنتی بسیار کوتاه تر بوده و در زمان کمتری استخوان به فیکسچر جوش می خورد.

ماندگاری ایمپلنت دندان

مراقبت از ایمپلنت پانچی

سخن آخر

یکی از انواع کاشت دندان به روش ایمپلنت، ایمپلنت پانچی است که یکی از جدیدترین و بهترین روش های کاشت دندان است. ایمپلنت پانچی یا کاشت دندان بدون جراحی برای تمامی افراد در سنین مختلف مناسب است و هیچ گونه درد و خونریزی ناشی از بریدن لثه و یا بخیه خوردن لثه در آن وجود ندارد.