ایمپلنت دندان برای بیماران دیابتی امکان پذیر است؟

افزایش جمعیت افراد دیابتی در سراسر جهان به یک نگرانی بزرگ برای جوامع تبدیل شده است. آیا ایمپلنت دندان برای بیماران دیابتی امکان پذیر است؟ بیماری دیابت ممکن است بر تک تک بافت ها تأثیر بگذارد و در نتیجه منجر به عوارض و در نهایت مرگ و میر در بیماران دیابتی شود. پاسخ منفی مستقیم دیابت بر روی بافت ‌های دهان با تناقضات کمی مشاهده شده است، از سال 1994 تحقیقات زیادی در مورد کاشت ایمپلنت دندان در بیماران دیابتی انجام شده است.

اکثر مطالعات بالینی نشان داده اند که شکست آماری ناچیزی در رابطه با ایمپلنت های دندانی حتی در بیماران دیابتی نسبتاً کنترل نشده وجود دارد. موفقیت ایمپلنت دندانی در بیماران دیابتی به خوبی و نسبتاً کنترل شده با برنامه ریزی درمانی مناسب، درمان های پیشگیرانه و نگهداری کافی پس از جراحی به خوبی افراد عادی انجام می شود.

آیا تا به حال به دلیل بیماری دیابت از کاشت ایمپلنت دندان خودداری کرده اید؟ دیگر نگران نخواهید بود زیرا ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی مشکلی ایجاد نمی کند.

با این حال، چند نکته وجود دارد که یک بیمار دیابتی باید از آنها آگاه باشد. اول از همه، افراد مبتلا به دیابت برای دستیابی به یک درمان موفق به مراقبت های قبل و بعد از کاشت نیاز دارند. این برای اجتناب از مشکلات و به حداقل رساندن آن ضروری است.

طبق مطالعات اخیر، ایمپلنت های دندانی برای بیمارانی که دیابت تحت کنترل دارند، بی خطر است. به عبارت دیگر، تا زمانی که سلامت عمومی شما با الزامات سلامت عمومی استاندارد دهان و دندان قبل از عمل مطابقت داشته باشد، خوب است.

دیابت کنترل نشده یک عامل خطر احتمالی برای شکست ایمپلنت های دندانی در نظر گرفته می شود. برای موفقیت ایمپلنت دندان، باید ارتفاع و عرض مناسبی از استخوان فک وجود داشته باشد. متأسفانه در دیابت کنترل نشده، سطح قند خون تغییر می کند که شکل گیری استخوان را تغییر می دهد یا از دست دادن استخوان را افزایش می دهد و باعث تاخیر در بهبود زخم بعد از جراحی می شود و احتمال ابتلا به عفونت در اطراف ایمپلنت دندان را نیز افزایش می دهد.

شکست ایمپلنت در افراد دیابتی

موفقیت ایمپلنت در افراد دیابتی

علائم دیابت چیست؟

اگر از وضعیت دیابت خود مطمئن نیستید، در اینجا برخی از علائم مشاهده شده در دیابت کنترل نشده آورده شده است:

• افزایش تشنگی
  • خشکی دهان
  • کاهش وزن ناگهانی
  • خارش اطراف اندام تناسلی
  • افزایش حملات گرسنگی
  • عفونت های مکرر در بدن
  • درد یا سوزش با ادرار

اگر هر یک از این علائم را دارید باید با پزشک خود مشورت کنید.

کاشت ایمپلنت دندان برای بیماران دارای دیابت کنترل نشده به چه صورت است؟

اگر این بیماران دیابتی کنترل نشده بتوانند تحت شرایط کنترل شده ای قرار بگیرند که سطح HbA1c آنها زیر هفت باشد، کاشت ایمپلنت دندان ایمن تر است. گذاشتن ایمپلنت دندان در افراد مبتلا به دیابت کنترل شده مشکلی نیست زیرا زمانی که سطح قند کنترل شود و فرد در زمان جراحی به اندازه کافی استخوان از جهت پهنا و ارتفاع داشته باشند، می توانند تحت فرایند درمانی آنتی بیوتیک، کاشت ایمپلنت دندان را انجام دهند.

مزایای کاشت ایمپلنت دندان برای بیماران دیابتی

بیماران دیابتی معمولا در معرض خطر بیتشر عفونت لثه هستند که در نهایت باعث از دست دادن دندان می شود. از دست دادن دندان تاثیر زیادی در زیبایی دندان ها دارد و جویدن فرد را به خطر می اندازد.

به افراد مبتلا به دیابت توصیه می شود که میوه ها، سبزیجات و گوشت نرم را در رژیم غذایی خود بگنجانند. با دندان های آسیب دیده یا پروتزهای متحرک در دهان، ممکن است فرد در جویدن غذا به اندازه کافی مشکل داشته باشد. در چنین شرایطی، ایمپلنت های دندانی جایگزین دائمی دندان های از دست رفته هستند.

این ایمپلنت ها به طور محکم بر روی فک و لثه قرار می گیردند و برخلاف پروتزهای مصنوعی، جویدن آسان تر شده و ناراحتی و تحریک لثه کاهش می یابد.

علاوه بر این، نشان داده شده است که ایمپلنت های دندانی دائمی، سلامت کلی افراد مبتلا به دیابت را به طور قابل توجهی افزایش می دهد. با ایمپلنت های دائمی، می توانید که یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید. اما مزایای ایمپلنت دندان به همین جا ختم نمی شود. ایمپلنت های دندانی همچنین برای از بین بردن ناراحتی، عفونت و التهاب، مشکلات مکرر دندان مصنوعی، گزینه مناسب و عالی هستند.

این امر خطر بیماری های پریودنتال شدید و مشکلات و اختلالات پس از کاشت ایمپلنت را کاهش می دهد. با این حال، شایان ذکر است که افراد مبتلا به دیابت، همانطور که قبلا ذکر کردیم، اگر سطح قند کنترل نشده باشد، با التهاب ناشی از جراحی ایمپلنت، مواجه می شوند.

عوارض دیابت بر ایمپلنت های دندانی چیست؟

افزایش سطح قند خون در دیابت بر چندین عملکرد بدن تأثیر می گذارد. اگر کنترل نشود، ممکن است در معرض خطر ابتلا به عوارض زیر در طول درمان ایمپلنت باشید:

1. تاخیر در بهبودی

بیماران دیابتی کنترل نشده، روند بهبودی آن ها در محل کاشت دندان کاهش می یابد. بهبود طولانی مدت، به ویژه بافت های نرم (مانند لثه)، می تواند به دلیل اختلال در خون رسانی به محل باشد.

1. عدم استئواینتگراسیون

افراد مبتلا به دیابت به دلیل تاخیر در اتصال ایمپلنت به استخوان زیرین در معرض خطر بیشتری از شکست ایمپلنت هستند. عملکرد تغییر یافته سلول های استخوان ساز اطراف ایمپلنت ها از تشکیل استخوان جلوگیری می کند و  بر روند ادغام استخوانی تأثیر می گذارد.

1. خطر بالاتر عفونت

افراد مبتلا به دیابت به دلیل کاهش پاسخ ایمنی بدن در معرض خطر ابتلا به عفونت هستند. رشد چندین میکروب عامل عفونت را تشویق می کند.

تاثیر ایمپلنت دندان در دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2

در مورد ایمپلنت های دندانی، نگرانی های بهداشتی مرتبط با دیابت نوع 1 کمی بیشتر از موارد مرتبط با دیابت نوع 2 است. مدیریت دیابت نوع 1 چالش برانگیزتر از نوع 2 است. این امر امکان کاشت دندان برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 را غیر ممکن نمی کند. همانطور که قبلاً گفته شد، اگر اقدامات احتیاطی قبل از عمل را انجام دهید، کاشت ایمپلنت برای این افراد نیز موفق خواهد بود.

اطلاعات پزشکی و دندانپزشکی شما ابتدا توسط جراح دهان شما بررسی می شود. سلامت کلی شما نیز ارزیابی خواهد شد. این به دندانپزشک شما در تعیین جنبه های ضروری مانند سابقه عفونت و برنامه منظم بهبودی بدن شما کمک می کند.

در یک فرد مبتلا به دیابت، تکمیل فرآیند ترمیم دندان ممکن است طولانی تر شود. دیابت درمان نشده این مشکل را تشدید می کند. به همین دلیل است که قبل از قرار دادن ایمپلنت در دهان، دندانپزشک باید سابقه دیابت شما را در نظر بگیرد.

شما همچنین باید اقدامات لازم را برای مدیریت دیابت خود انجام دهید. جراح دهان شما باید بتواند یک استراتژی برای شما طراحی کند تا اطمینان حاصل شود که ایمپلنت های دندانی شما موفق هستند.

انواع ایمپلنت دندان

تاثیر دیابت در کاشت ایمپلنت

آیا ونیرها برای بیماران دیابتی ایمن هستند؟

روکش های دندانی پوسته های نازکی هستند که بر سطح جلوی دندان ها اعمال می شوند تا شکل، رنگ، اندازه و ظاهر آن ها را تغییر دهند. دندانپزشک شما ممکن است ونیرهای دندانی را در صورت تغییر رنگ، آسیب دیدگی، ترک خوردگی یا شکل عجیب دندان ارائه دهد.

در مقایسه با ایمپلنت های دندانی، که توسط جراحی انجام می شود،  ونیرها با حداقل میزان جراحی، مناسب برای افراد مبتلا به دیابت با دندان ها و لثه های سالم است. با این حال، دندانپزشک باید مینای دندان را تغییر شکل دهد تا چسبیدن روکش ‌ها آسان ‌تر شود. برخی مشکلات دندان مانند عفونت و التهاب پس از درمان دندان با ونیر کامپوزیت یا روکش بسیار کمتر است.

نتیجه گیری:

در جواب این سوال که من دیابتی هستم آیا می توانم کاشت ایمپلنت دندان را انجام دهم؟ لازم به ذکر است که دورانی که ایمپلنت های دندانی به افراد سالم محدود می شد، گذشته است.

با پیشرفت در دندانپزشکی، ایمپلنت های دندانی برای دیابت به خوبی کنترل شده، ایمن در نظر گرفته می شوند. تحقیقات نشان می دهد که ایمپلنت دندان در دیابت به خوبی افراد سالم است. برعکس، بیمارانی که بدنشان در برابر این بیماری ضعیف است در معرض خطر شکست ایمپلنت هستند. اگر قصد انجام ایمپلنت دندان را دارید و به دنبال متخصصین حرفه ای و با سابقه در این زمینه هستید، توصیه می شود که با ما در کلینیک دندانپزشکی رایا دنتال تماس بگیرید و وقت خود را هرچه سریع تر رزرو کنید تا مراحل ایمپلنت را به طور کامل و دقیق پشت سر بگذارید.