ایمپلنت های دندانی برای سالمندان

وقتی به سن خاصی می رسید، طبیعی است که سؤالاتی در مورد اینکه آیا ایمپلنت دندان برای شما مناسب است یا خیر به ذهنتان خطور کند. ممکن است به این فکر کنید که بر اساس سن خود چه میزان موفقیتی باتوسط عمل ایمپلنت خواهید داشت. شاید تعجب کنید که ایمپلنت های دندانی برای سالمندان به همان اندازه که برای افراد جوان تر کار می کنند، مفید هستند.

خوشبختانه امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی یمپلنت های دندانی در سنین بالاتر نیز به همان اندازه که برای جوانان استفاده می شوند، موثر و ماندگار هستند. ایمپلنت های دندانی اغلب زندگی افراد مسن را به سمت بهتر شدن سبک زندگی، تغییر می دهد و به آنها سلامت جسمی و اعتماد به نفس بیشتری می بخشد. کاشت ایمپلنت دندان هیچ محدودیت سنی ندارد.

کاشت ایمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت برای سالمندان

ایمپلنت های دندانی چیست؟

ایمپلنت های دندانی مانند ریشه های دندان مصنوعی به شکل پیچ هستند. یک دندانپزشک با تجربه، ایمپلنت های دندانی را در استخوان فک شما قرار می دهد که سپس با استخوان طبیعی شما پیوند می یابد. این پایه ای برای حمایت از دندان های مصنوعی می شود که به عنوان تاج نیز شناخته می شود.

یک اتصال دهنده که به عنوان اباتمنت نیز شناخته می شود، در بالای ایمپلنت دندان قرار می گیرد تا تاج شما را نگه دارد. تاج به صورت سفارشی ساخته شده است تا با دندان های شما مطابقت داشته باشد و در دهان شما قرار بگیرد.

ایمپلنت های دندانی قوی ترین، ایمن ترین و قابل پیش بینی ترین روش های دندانپزشکی هستند.

مراحل کاشت ایمپلنت دندان

روش های کاشت دندان معمولاً شامل چند مرحله مختلف می شود:

مشاوره یک دندانپزشک باتجربه ایمپلنت دهان شما را معاینه می کند، اشعه ایکس (تصاویر سه بعدی) می گیرد و گزینه های ایمپلنت و طرحی برای جراحی ایمپلنت دندان شما را مورد بحث قرار می دهد.

  • کاشت ایمپلنت دندان:  در ملاقات بعدی، دندانپزشک ایمپلنت دندان را در فک شما، در جایی که دندان های شما از دست رفته باشد، قرار می دهد. اکثر افراد ناراحتی و درد کمتری را نسبت به آنچه انتظار می‌رود تجربه می‌کنند و معمولاً روز بعد به سر کار و روند زندگی عادی خود بازمی‌گردند. با این حال، به خاطر داشته باشید که تجربه هر فردی نسبت به کاشت ایمپلنت دندان منحصر به فرد است. آرامبخش IV یا بی حسی موضعی را می توان در حین جراحی استفاده کرد تا بیمار عمل راحت تری داشته باشد.
  • ناراحتی بعد از جراحی ایمپلنت مانند هر جراحی دیگری، طبیعی است. ممکن است ناراحتی ایمپلنت های دندانی برای سالمندان ؛ شامل تورم، کبودی، خونریزی جزئی یا درد باشد. متخصصان ایمپلنت معمولاً درد بیماران را با داروهای بدون نسخه کنترل می کنند.
  • هنگامی که ایمپلنت دندان و استخوان فک شما با هم شروع به رشد می کنند، فرآیندی به نام osseointegration که همجوشی ایمپلنت و استخوان است را طی می کنند. در طی این فرآیند، پایه ای قوی و بادوام برای دندان های جایگزین شما تشکیل می شود.
  • برای چند هفته، دندانپزشک شما ممکن است شما را در رژیم غذایی نرم قرار دهد تا از بهبود مناسب ایمپلنت های شما اطمینان حاصل کند. در عرض چند ماه، شما به زندگی عادی خود باز خواهید گشت.
  • قرار دادن تکیه گاه برای پایه ایمپلنت: پس از اتصال ایمپلنت به استخوان فک، دندانپزشک شما یک اتصال دهنده کوچک (اباتمنت) روی ایمپلنت دندان قرار می دهد. در برخی موارد، هنگام قرار دادن ایمپلنت می توان اباتمنت را نیز همان زمان روی پایه ایمپلنت قرار داد.
  • تاج جدید دندان: هنگامی که لثه‌های شما پس از جراحی اولیه بهبود یافتند، دندانپزشک شما به طور سفارشی دندان مصنوعی جدید شما را با ایجاد قالب‌هایی از دندان‌های باقیمانده شما می‌سازد.
  • دندانپزشک می تواند یک تاج دندان، یک بریج با ایمپلنت یا پروتزهای حاوی چندین دندان جایگزین بسازد. دندان یا دندان های مصنوعی شما دچار پوسیدگی نمی شوند، اما توجه داشته باشید همچنان به همان مراقبت های معمول، معاینات و تمیز کردن دندان های طبیعی نیاز دارند.

جلسات ملاقات با متخصص ایمپلنت و ویزیت های دندانپزشکی مورد نیاز برای بررسی ایمپلنت های دندانی به تعداد دندان های مصنوعی کاشته شده و نوع ایمپلنتی که دریافت می کنید بستگی دارد.

به طوری کلی تمام فرآیند معمولاً حدود سه تا نه ماه طول می کشد. بهتر است قرار ملاقات های منظمی با دندانپزشک خود داشته باشید تا مطمئن شوید که همه چیز به خوبی پیش می رود.

مراحل کاشت دندان

مراحل کاشت ایمپلنت دندان

نحوه مدیریت ایمپلنت دندان بعد از عمل

پس از انجام جراحی ایمپلنت دندان، می توانید انتظار داشته باشید که این موارد را تجربه کنید:

  1. تورم لثه و صورت شما
  2. خونریزی جزئی
  3. کبودی پوست و لثه های شما
  4. درد در محل ایمپلنت

به طور معمول، جراح دندان از بخیه هایی استفاده می کند که خود به خود جذب بدن می شوند. اگر بخیه های شما خجذبی نیستند، پزشک آنها را می کشد. ممکن است پزشک مصرف داروهای ضد درد یا آنتی بیوتیک را به شما توصیه کند.

نکاتی برای مراقبت از ایمپلنت های دندانی

اکثر عمل های ایمپلنت های دندانی برای سالمندان موفقیت آمیز هستند. در برخی موارد، استخوان به ایمپلنت دندان جوش نمی خورد. در این موارد ایمپلنت دندان برداشته می شود و حدود سه ماه بعد می توانید دوباره عمل کاشت دندان را امتحان کنید.

شما با رعایت نکات زیر می توانید به دوام و ماندگاری ایمپلنت خود کمک کنید:

  1. رعایت بهداشت دهان و دندان با مسواک زدن و استفاده منظم از نخ دندان
  2. به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید و تمیز کردن حرفه ای منظم را انجام دهید
  3. پرهیز از عادات مضر مانند جویدن آب نبات سفت یا یخ یا استفاده از تنباکو
  4. به خاطر داشته باشید که تمام جراحی های دهان شامل خطر کمی اختلالات خونریزی، عفونت ها و واکنش های آلرژیک هستند. به عنوان مثال، اگر
  5. ایمپلنت خیلی نزدیک به عصب قرار گیرد، می تواند باعث بی حسی یا سوزن سوزن شدن در زبان، لب ها، لثه ها یا صورت شود. اگر بدن شما
  6. ایمپلنت دندان را پس بزند، می تواند باعث درد در محل ایمپلنت، همراه با تورم، تب و لرز شود.

اگر علائمی را تجربه کردید یا مشکوک هستید که بعد از ایمپلنت مشکلی وجود دارد، باید فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید.

نکات مراقبت از ایمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت برای همه گروه های سنی

سخن آخر

کلینیک شبانه روزی رایا با داشتن تیم حرفه ای و متخصص و دارا بودن بهترین برند های ایمپلنت با بهترین کیفیت مواد و متریال در زمینه کاشت ایمپلنت دندان برای گروه های مختلف سنی، از جمله جوانان و سالمندان آماده خدمت رسانی، به شما عزیزان می باشد.