دلایل زیادی وجود دارد که فرد ممکن است دندان های خود را از دست بدهد، از پوسیدگی شدید دندان گرفته تا عفونت های جدی و …. . احتمالا وقتی به پروتز دندان فکر می کنید به یاد دندان های کاذبی که شب در لیوان آب قرار می گیرند، می افتید. بعضی از پروتزها قابل جا به جایی هستند زیرا باید در محلول های تمیز و مخصوصی، شست و شو داده شوند اما به دلیل کاربردهایی که دارند، طرفداران زیادی پیدا کرده اند.

در این مقاله به توضیح کامل ایمپلنت ثابت و متحرک، مزایا و ویژگی های هرکدام از این دو مدل می پردازیم.

ایمپلنت ثابت و متحرک

همانطور که می دانید یکی از روش های جایگزین دندان های از دست رفته، استفاده از ایمپلنت دندان است. ایمپلنت در فضای خالی بین دندان ها قرار می گیرد و هیچ گونه مشکلی برای دندان های مجاور ایجاد نمی کند.

دندان های طبیعی از دو بخش تاج و ریشه تشکیل شده اند، تاج دندان همان قسمت قابل مشاهده دندان است که توسط آن می توانیم غذا بخوریم، صحبت کنیم و … اما ریشه دندان بخشی است که دندان را به استخوان فک متصل می کند. هنگامی که فردی دندان خود را از دست می دهد، دندانپزشکان پیچی از جنس تیتانیوم و یا زیرکونیوم را در دندان نصب می کنند که به صورت یک ریشه طبیعی عمل کند، از پروتزهای ثابت و متحرک نیز برای جایگزینی تاج دندان، استفاده می کنند.

دو نوع متداول پروتز دندانی وجود دارد که به نام های پروتز ثابت و متحرک شناخته می شوند. برای استفاده از هر یک از این دو نوع پروتز، باید اطلاعات کامل و کافی بدست آورید و با مقایسه آن ها و تفاوت در کارایی و عملکردشان، و از همه مهم تر با تشخیص متخصص دندانپزشک، تصمیم گیری کنید.

ایمپلنت ثابت چیست؟

ایمپلنت ثابت و متحرک

ایمپلنت متحرک چیست؟

ممکن است برای خیلی از افراد این سوال پیش بیاید که چه دلایلی باعث می شود که از پروتزها یا ایمپلنت های دندانی استفاده کنیم؟ مهم ترین دلیلی که بیماران برای پر کردن جای خالی دندان های خود به کلینیک های پزشکی مراجعه می کنند این است که نبود دندان های مرتب و جای خالی آن ها در دهان، بر زیبایی صورت تاثیر می گذارد و خیلی از بیماران اعتماد به نفس خود را از دست می دهند و سعی در پنهان کردن دندان های خود می کنند.

جای خالی دندان ها احساس پیری زودرس را در افراد به وجود می آورد که می تواند تاثیر نامطلوبی در روحیه آن ها داشته باشد. پروتز متحرک که متکی بر ایمپلنت است، از روش های جایگزین دندان های از دست رفته است و افراد می توانند در مواقعی که به آن نیازی ندارند مانند زمان خواب، آن ها را از دهان خود خارج کنند و با محلول مخصوصی، شست و شو دهند.

ایمپلنت ثابت چیست؟

کاشت دندان به روش ایمپلنت ثابت یکی از بهترین راه های جایگزین برای دندان های از دست رفته است که تا حد زیادی مشکلات دندان های مصنوعی را برای بیماران حل می کند. ایمپلنت های ثابت دارای پایه هایی هستند که در استخوان فک قرار می گیرند که نقش ریشه دندان را ایفا می کنند. پایه ایمپلنت ثابت بعد از مدتی به خوبی در استخوان فک و در میان لثه جوش می خورد و در نهایت تایج ایمپلنت ثابت که پروتز هم گفته می شود، بر روی آن قرار می گیرد.

ایمپلنت متحرک چیست؟

مزایای کاشت ایمپلنت دندان

تفاوت ایمپلنت ثابت و متحرک

برای مقایسه دو ایمچلنت ثابت و متحرک می توان گفت که ایمپلنت ثابت از نظر استحکام، بهتر است. زمانی که دندان های فرد از بین می رود، لب و گونه دچار افتادگی می شود و استخوان های فک تحلیل می رود، پروتزهای ثابت می توانند از بروز این مشکلات پیشگیری کنند.

برای آگاهی بیشتر از تفاوت های ایمپلنت ثابت و متحرک، به بررسی مزایا و ویژگی هر کدام می پردازیم:

  1. مزایای ایمپلنت ثابت
  • زیبایی ظاهری دندان: طبیعتا پر شدن جای خالی دندان های از دست رفته، آن هم به طبیعی ترین شکل ممکن تاثیر بسزایی در زیبایی و فرم صورت به خصوص لبخند شما، دارد.
  • احساس راحتی در استفاده از ایمپلنت: بعد از مدت زمان کوتاهی که از جایگذاری ایمپلنت در دندان شما می گذرد، بدون هیچ گونه احساس ناراحتی، همانند دندان های طبیعی به آن عادت کرده و اذیتی برای شما نخواهد داشت.
  • راحتی در گفتار: ایمپلنت دندان ثابت هیچ گونه مشکلی در گفتار شما ایجاد نمی کند و مانند دندان مصنوعی لق نمی شود و حرکتی در دهانتان نخواهد داشت.
  • راحتی در جوییدن غذا: کسانی که از دندان مصنوعی استفاده کرده اند در مورد مشکلاتی که در زمان جوییدن غذا برایشان پیش آمده است، خبر دارند. اگر شما از ایمپلنت دندان ثابت بجای دندان مصنوعی استفاده کنید متوجه می شوید که جویدن غذا با ایمپلنت هیچ تفاوتی با دندان های عادی و طبیعی شما ندارد.
  • استحکام و مقاومت بالا: درست صورت مراقبت و رعایت بهداشت روزانه، دندان های ایمپلنت شده دوام بالایی دارند و تا چندین سال کارایی خود را حفظ می کنند.
  • بهداشت آسان: شما می توانید همان روند بهداشت و مراقبتی که از دندان های طبیعی خود دارید را برای دندان های ایمپلنت شده نیز به کار ببرید، مانند مسواک زدن، استفاده از نخ دندان، دهانشویه ( مشورت با متخصص) و ….

همانطور که مشاهده می کنید، مزایای ایمپلنت دندانی ثابت بسیار زیاد بوده و تقریبا هیچ تفاوتی با دندان های طبیعی شما ندارند، به همین علت افراد زیادی تمایل به انجام آن دارند.

2. مزایای ایمپلنت متحرک

پروتزهای متحرک شناخته شده ترین نوع پروتزهای دندان می باشند. از جمله مزیت پروتزهای متحرک می توان به هزینه کمتر آن در مقایسه با ایمپلنت دندانی ثابت اشاره کرد. هنگامی که در روز می خواهید پروتزهای متحرک را درون دهانتان قرار دهید، باید از چسب مخصوص پروتز استفاده کنید به این صورت که چسب را روی دندان و لثه خود قرار دهید تا پروتزها در جای خود بچسبند.

مزایای ایمپلنت ثابت

تفاوت ایمپلنت ثابت و متحرک

نتیجه گیری

ایمپلنت های متحرک و ثابت دارای ویژگی و کارایی مختلفی هستند که هرکدام بسته به نوع آسیب دندان بیمار، میزان هزینه ای که قصد دارد برای جایگزینی دندان از دست رفته خود بپردازد، نوع پروتز و ایمپلنتی که استفاده می کند، متفاوت هستند. پروتزهای متحرک گاهی چسبندگی کافی را ندارند و ممکن است بیمار حین صحبت کردن یا جویدن غذا با آن ها احساس راحتی نکند، توصیه ما استفاده از ایمپلنت های دندانی است که بدون هیچ آسیبی به دندان های مجاور، انجام می شود.