ایمپلنت دندان بدون جراحی

ممکن است شما به دلیل حوادث مختلفی که روزانه رخ می دهد، دندان های خود را از دست بدهید و فضای خالی دندان های از دست رفته می تواند تاثیر مختلفی بر سلامت جسمی و روانی شما بگذارد. از دست دادن دندان بر عادی ترین مسائل روزمره مانند غذا خوردن تاثیر جدی می گذارد که مانع جذب خوب آن می شود و استفاده بدن از مواد مغذی مختلف را کاهش می دهد. اما شما می توانید با ایمپلنت بدون جراحی تمامی مشکلات دهان و دندان خود را تنها در عرض چند ساعت برطرف کنید.

سال ها پیش، تکنیک های مختلفی برای جایگزینی دندان از دست رفته شروع به گسترش کردن و توسعه یافتند تا اینکه اخیرا متخصصان دندان به تکنیک ایمپلنت بدون جراحی رسیده اند و موفقیت بزرگی را در این زمینه به اثبات رسانده اند.

ایمپلنت بدون جراحی

کاشت دندان بدون جراحی

همه چیز در مورد روند ایمپلنت بدون جراحی

فرایند کاشت دندان همانطور که برخی تصور می کنند روشی مدرن و جدید نیست، اما کاشت دندان بدون درد و خونریزی و در سریع ترین زمان، یکی از دستاوردهای بزرگ متخصصین در زمینه دندانپزشکی است.

در قرن هجدهم، اولین استفاده از دندان مصنوعی در چین بر پایه پلاتین بود، اما این عمل با موفقیت و تداوم روبرو نشد و تحقیقات ادامه داشت تا اینکه در دهه پنجاه، از خواص ویژه فلز تیتانیوم برای همجوشی و سازگاری با با بدن آگاه شدند که امروزه ایمپلنت ها را از جنس تیتانیوم می سازند.

فرآیند ایمپلنت بدون جراحی، تکنیکی است که در آن دندانپزشک با استفاده از پرتوهای لیزر بدون باز کردن لثه یا دوخت لثه با بخیه، ایمپلنت ها را به جای دندان های از دست رفته در استخوان فک قرار می دهد و پزشک می تواند با این روش یک یا چند دندان را درمان کند و زمان انجام عمل به وضعیت دهان و دندان بیمار بستگی دارد.

جراحی ایمپلنت دندان روشی است که در آن ریشه های آسیب دیده یا از دست رفته دندان جایگزین دندان های مصنوعی می شوند که شبیه دندان های واقعی عمل می کنند. جراحی ایمپلنت دندان می تواند جایگزین مناسبی برای پروتزها یا بریج هایی باشد که برای برخی افراد مناسب نیست و ممکن است در صورت عدم وجود ریشه های طبیعی دندان، دندانپزشک ایمپلنت بدون جراحی را توصیه کند.

انواع ایمپلنت دندان

به طور کلی ایمپلنت های دندانی به دو نوع کلی زیر تقسیم می شوند:

اندوستئال: این ایمپلنت در داخل استخوان فک قرار می گیرد و پرکاربردترین نوع ایمپلنت است، معمولاً از تیتانیوم ساخته شده و به شکل پیچ مانند است.

زیرپوست: این ایمپلنت درست زیر لثه و روی استخوان فک یا کمی بالاتر از آن قرار می گیرد و معمولاً در افرادی استفاده می شود که فضای کافی برای ایمپلنت بین استخوان فک ندارند.

قبل از کاشت دندان بدون جراحی

قبل از انجام ایمپلنت بدون جراحی، دندانپزشک سی تی اسکن دهان را برای بررسی نقاطی از استخوان های فک که ایمپلنت ها قرار است در آن قرار بگیرد، انجام می دهد، سپس نتیجه رادیولوژی را به یک برنامه کامپیوتری ویژه وارد می کند که اشعه را به تصویر سه بعدی و با اندازه گیری دقیق ابعاد مناسب ایمپلنت با توجه به حفره های بین استخوان فک، محل دقیق کاشت را نیز تعیین می کند و سپس پزشک ایمپلنت ها و دندان ها را برای کاشت آماده می کند. پس از آن، پزشک بیمار را با استفاده از دستگاه متصل به رایانه به صورت موضعی بی حس می کند و سپس روند کاشت را آغاز می کند.

روش کاشت دندان

انواع ایمپلنت دندان

روش انجام ایمپلنت بدون جراحی

پس از بیهوشی بیمار، دندانپزشک شروع به ایجاد برشی با ابعاد خاص در لثه و بین استخوان های فک با استفاده از اشعه لیزر می کند، سپس پزشک ایمپلنت قبلاً آماده شده را با توجه به اندازه گیری های انجام شده، در استخوان نصب می کند. چند ماه زمان لازم است که ایمپلنت به طور کامل با استخوان های فک جوش بخورد و در این زمان دندان های موقت روی ایمپلنت قرار می گیرد و بعد از اتمام این دوره دندان های دائمی جایگزین دندان های موقت می شوند.

شما می توانید بلافاصله بعد از عمل کاشت دندان از مطب خارج شوید و پزشک از شما می خواهد که دو روز بعد از عمل غذاهای نرم و آبکی بخورید و سپس به تدریج روند غذایی خود را تغییر دهید. همچنین ممکن است دندانپزشک برای شما مسکن های مختلفی برای غلبه بر هرگونه درد احتمالی تجویز کند.

شما قرار ملاقات بعدی با پزشک خود را پس از انجام عمل ایمپلنت بدون جراحی دندان، طی ده روز تا دو هفته بعد تعیین می کنید. برای اطمینان خاطر پزشک از موفقیت ایمپلنت و عدم وجود هرگونه عارضه، پس از گذشت چندین ماه، تاریخ ملاقات مجدد برای جایگزینی دندانهای موقت با دندانهای دائمی و توصیه هایی جهت مراقبت از دندانهای کاشته شده، نظیر مسواک زدن و استفاده از خمیردندان مناسب، استفاده از نخ دندان و پیگیری دوره ای توسط دندانپزشک و … را تنظیم می کند.

چه عواملی مانع موفقیت ایمپلنت های دندانی بدون جراحی می شوند؟

به طور کلی، برخی از شرایط پاتولوژیک یا مادرزادی وجود دارد که پزشک باید قبل از انجام ایمپلنت دندان آن ها را برطرف کند که این موارد عبارتند از:

  • عدم وجود استخوان کافی در فک برای حمایت از ایمپلنت دندان که در این وضعیت دندانپزشک با انجام عمل پیوند استخوان در فک و انجام راه های مختلف برای تحریک رشد استخوان های فک و سپس حمایت آنها از ایمپلنت های دندانی، این مشکل را برطرف می کند.
  • افتادگی سینوس که معمولاً در اثر آسیب به استخوان های فک بالا به دلیل از دست دادن دندان در آن ایجاد می شود و همچنین با کاشت استخوان در زیر سینوس ها برای بالا بردن آن درمان می شود.
  • اندازه فک کوچک و درمان آن با تکنیک های مختلف که شامل قرار دادن پر کننده های مناسب برای بزرگ شدن فک و یافتن مکان مناسب برای ایمپلنت بدون جراحی است.
  • وجود عفونت باکتریایی، ویروسی یا قارچی در دهان (عفونت قارچی دهان)، و این مورد مدتها قبل از عمل برای جلوگیری از بروز عفونتها با پادزهر مناسب برای برطرف کردن عفونت، حل می شود.
ایمپلنت دندان بدون جراحی و خونریزی

مزایای ایمپلنت دندان بدون جراحی

سخن آخر درمورد مزایای ایمپلنت بدون جراحی

ایمپلنت بدون جراحی از اثرات نامطلوب جراحی مانند ایجاد برش جراحی، بخیه زدن و احساس ناراحتی و درد ناشی از زخم انجام می شوند. بیهوشی در روند کاشت ایمپلنت دندان، و زمان بهبود سریع دندان از مزایای ایمپلنت ببدون جراحی است ، زیرا بیمار می تواند ظرف سه روز پس از انجام عمل به طور معمول غذا بخورد.

یکی از مهمترین مزایای فناوری ایمپلنت دندان بدون جراحی، مناسب بودن آن برای بیماران دیابتی و بیماران مبتلا به اختلالات لخته شدن خون است، برخلاف ایمپلنت های معمولی که ممکن است سلامتی بیماران دیابتی را به خطر بیاندازد، ایمپلنت بدون جراحی دندان هیچونه عارضه ای ندارد.