در این مقاله قصد داریم روش های انتخاب یک مسواک  خوب را شرح دهیم.

مسواک های برقی بهتر هستند یا دستی و معمولی ؟

بهترین جنس مسواک کدام است؟

مسواک های مدیوم بهترند یا مسواک های سافت؟

و پاسخ  به سوال های متنوعی که در ذهن همه خوانندگان این مقاله برای انتخاب مسواک خوب جای گرفته است.

 با ما همراه باشید:

دلیل انتخاب یک مسواک خوب اهمیت بالای بهداشت دهان و دندان است زیرا عدم رعایت بهداست دهان سبب بسیاری از بیماری های لثه شده و عامل اصلی خطر برای سلامتی از جمله برای بیماران قلبی و دیابتی است .

از زمان کودکی یاد گرفته ایم که استفاده از مسواک به طور مرتب یکی از بهترین راه ها برای سالم نگه داشتن دندان ها و لثه ها است. اما کدام مسواک بهترین است؟

در اواخر دهه 1930 ، هنگامی که اولین مسواک با برس نایلون اختراع شد ، مصرف کنندگان برای انتخاب مسواک گزینه های زیادی نداشتند. اما در حال حاضر جریان فرق دارد. اکثر فروشگاه هایی عرضه کننده لوازم بهداشتی  که مسواک را به فروش می رسانند انواع گوناگونی از مسواک های مختلف را در قفسه های خود دارند ، از جمله انواع  مسواک های دستی و الکتریکی و از آنجا که فرض بر این است که افراد حداقل دو بار در روز مسواک می زنند، کیفیت مسواک در کیفیت بهداشت دهان و دندان تاثیر بسزائی دارد. برخی از ویژگی های یک مسواک خوب عبارتند از اندازه ، شکل ، دسته و برس که در ادامه به تفصیل در مورد این مسائل بحث خواهیم کرد.

 

 

ویژگی های یک مسواک خوب چیست؟

با تعداد زیادی شکل ، اندازه و سبک مسواک موجود در بازار ، تصمیم گیری در مورد نوع خرید می تواند گیج کننده باشد. در اینجا آنچه باید به دنبال آن باشید:

زبری مسواک خوب: اکثر متخصصان دندانپزشکی قبول دارند که یک برس نرم برای از بین بردن پلاک و بقایای دندان شما بهتر است. پس اولین نکته در انتخاب  یک مسواک خوب میزان سختی برس آن است. گاهی اوقات فکر می کنیم اگر یک مسواک زبرتر باشد دندان بهتر تمیز می شود در حالی که این گونه نیست ، مسواک های یا درجه سختی بالا به مرور زمان به مینای دندان آسیب زده و بر روی دندان خراش ایجاد می کنند پس انتخاب یک مسواک  نرم یا به عبارتی سافت در درجه اول توصیه می شود . به هر حال مسواک های سافت قیمت بالاتری دارند اما مسواک های مدیوم نیز درجه سختی بالای نداشته و انتخاب آن ها مناسب است.

سایز مسواک خوب: مسواک های کوچک نیز ترجیح داده می شوند ، زیرا بهتر می توانند به همه نواحی دهان از جمله دندان های پشت دسترسی پیدا کنند. سایز یک مسواک خوب باید برای بزرگسالان و کودکان متفاوت باشد و با توجه به اندازه دهان انتخاب شود. ولی به هر صورت مسواک های کوچکتر بهتر است زیرا دسترسی این مسواک ها به دندان 6 و 7 آسان تر می باشد و تمام سطح دهان را پوشش می دهد.

شکل مسواک خوب: اگر بخواهیم درباره شکل مسواک صحبت کنیم باید در خصوص نوع دسته که می تواند صاف یا منحنی باشد، انعطاف پذیر باشد یا نباشد، در خصوص شکل سر که رول باشد یا مستطیل و سبک برس که موج دار باشد یا صاف، بحث کنیم. اما باید بدانید این مقوله خیلی مهم نیست و بهترین مسواک از نظر شکل مسواکی است که  راحت ترین برای شما بوده و به همه قسمت های دهان دسترسی داشته باشد تا همه دندان ها خوب تمیز شوند.

آیا انتخاب یک مسواک خوب برقی مفید است؟

مسواک برقی و  دستی هر دو مفید بوده و  توسط انجمن های دندان پزشکی در سراسر دنیا از جمله ADA (انجمن دندان پزشکی آمریکا)  توصیه شده اند اما  به جز مسئله هزینه بر بودن بیشتر مسواک های برقی که جز معایب آن است فواید مسواک های برقی عبارتند از:

  • مسواک های برقی پلاک های میکروبی را نسبت به مسواک های دستی بهتر از بین می برد
  • استفده مسواک های برقی برای افراد دارای معلولیت که در تمیز کردن دندان های یشان ضعف دارند بهتر است.
  • مسواک های برقی تمرکز را هنگام مسواک زدن افزایش می دهند همچنین میتوان در مسواک های برقی یک آلارم الکتریکی تعبیه کرد تا به شما زمان مسواک زدن بهینه را یادآوری کنند.
  • تحقیقات نشان میدهد استفاده از مسواک برقی برای کودکان جذاب تر بوده و آنها را برای مسواک زدن ترقیب می کند.
  • در مسواک های برقی عموما سر مسواک قابل تعویض است
  • همچنین این مسواک ها به لثه ها آسیب کمتری وارد می نمایند.

 

مسواک ها را چند وقت یکبار تعویض کینم؟

شما باید مسواک خود را هنگام شروع سایش یا هر سه ماه یک بار ، هرکدام که اول باشد جایگزین کنید. همچنین تغییر مسواک بعد از سرماخوردگی بسیار حائز اهمیت است ، زیرا مسواک ها میکروب هایی را جمع می کنند که می تواند به مجدد منجر به سرما خوردگی شود.

 

روش های مسواک زدن صحیح چیست؟

کل روند باید حدود 2 دقیقه طول بکشد. برای رسیدن به  زمانمناسب  تمرین کنید تا وقتی که مسواک بزنید 2 دقیقه طول بکشد.

1- برس مسواک را با مقدار کمی آب خیس کنید. مقدار کمی خمیردندان – تقریباً به اندازه نخود – را روی سر مسواک بگذارید.

2- مسواک را با زاویه 45 درجه ای نسبت به لثه خود وارد دهان کنید و از فاصله های کوتاه و ملایم برای مسواک زدن به جلو استفاده کنید.

3- سطوح بیرونی دندان های خود را مسواک بزنید و حتماً دندان های مولرهای پشت و قسمتهای فوقانی دندان را که برای جویدن از آنها استفاده می کنید  مسواک بزنید. .

4- برای بدست آوردن سطح داخلی دندانهای جلویی بالا ، مسواک را به سمت وارونه بکشید. آن را به عقب برگردانید تا سطح داخلی دندانهای جلوی پایین خود را مسواک کنید.

5-  زبان خود را مسواک بزنید تا از باکتری ها یا پلاک هایی که در طی مراحل مسواک زدن در آن گیر کرده اند خلاص شوید.

6-  بقایای خمیر دندان ، بزاق و آب را از دهان بیرون بریزید.. سپس دهان خود را با آب سرد آبکشی کنید.

ممنون که تا اینجا با ما همراه بودید. ضمنا اگر سوالی در ارتباط با موضوعات مطرح شده و یا هر موضوعی در این زمینه دارید، بدون خجالت از ما بپرسید. کارشناسان ما همیشه و 24 ساعت شبانه روز در دسترس و خدمت شما هستند. کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی رایا

02188203045