درمان و اصلاح انحراف دندان ها به سمت داخل

انحراف دندان ها را می توان پس از شناسایی علت و تشخیص، موقعیت صحیح آن ها را اصلاح کرد، زیرا روش های درمانی زیادی برای اصلاح انحراف دندان ها به سمت داخل وجود دارد که انتخاب یکی از آنها بستگی به تعیین علل انحراف و قرارگیری محل دندان ها و جهت انحراف آن ها دارد. نقص دندان در نتیجه اندازه فک ایجاد می شود.

انحراف دندان ها در نتیجه سوء تغذیه، به ویژه در کودکان به دلیل عدم مراقبت از دندان ها ایجاد می شود که منجر به پوسیدگی دندان می شود. بنابراین فضاهایی بین دندان ها ایجاد می شود که باعث حرکت و انحراف دندان های مجاور می شود.

بعضی اوقات،  برخی از صدماتی که به صورت وارد می شوند، ممکن است باعث انحراف دندان های جلویی شود، علاوه بر آن برخی از عادت های اشتباه مانند مکیدن انگشتان، تنفس از طریق دهان یا استفاده از شیشه شیر منجر به درمان اصلاح انحراف دندان ها به سمت داخل می شود. تمامی دلایل ذکر شده منجر به انحراف یک یا چند دندان از موقعیت خود به سمت های مختلف می شود.

درمان ناهنجاری های دندان

درمان ناهنجاری و انحراف دندان

علائم انحراف دندان ها

• دندان های شلوغ یا کج با ظاهری مشخص دارید.
  • مشکل در تمیز کردن بین دندان ها با استفاده از نخ دندان یا حتی استفاده از مسواک دارید.
  • این که شما حتی در حالت استراحت نمی توانید دندان ها را به طور صحیح روی یکدیگر قرار دهید.
  • ظاهر غیرطبیعی صورت، به ویژه در ناحیه فک دارید.
  • مشکل در جویدن یا گاز گرفتن دهان و زبان خود دارید.
  • مشکل در صحبت کردن دارید.
  • فک ها و ماهیچه ها به دندان ها فشار می آورند که خطر شکستگی دندان را افزایش می دهد.
  • دشواری در تمیز کردن پوسیدگی دندان، ایجاد تارتار، التهاب لثه و وجود حفره در دندان ها موجب انحراف دندان می شود.

درمان ناهماهنگی دندان

درمان اصلاح انحراف دندان ها به سمت داخل بسته به میزان انحراف دندان، بین یک تا سه سال به طول می انجامد. شکل دندان های بالا یا پایین را می توان به یک یا چند روش زیر تغییر داد:

1. ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت یکی از رایج ترین روش هایی است که برای درمان کج شدن دندان مورد استفاده قرار می گیرد. دندانپزشک براکت های فلزی یا سرامیکی را در سطح جلویی یا پشتی دندان ها قرار می دهد. سیم های قوسی کوچکی از این براکت ها عبور می کنند و این سیم ها به هدایت حرکت دندان ها کمک می کنند.

1. کشیدن دندان

انحراف دندان ممکن است در نتیجه ازدحام دندان ها ایجاد شود که ناشی از اندازه کوچک فک، دندان های خیلی بزرگ یا وجود دندان های اضافی است.  ممکن است دندان عقل نهفته باعث فشار بر دندان های مجاور شود که باعث تجمع دندان ها در یک ناحیه می شود.

بنابراین، دندانپزشک برای ایجاد فاصله بیشتر و توانایی حرکت دادن دندان ها به کشیدن یک یا چند دندان، کشیدن دندانهای اضافی در صورت وجود، برداشتن دندان عقل نهفته متوسل می شود.

اصلاح انحراف دندان ها به سمت داخل

اصلاح انحراف دندان ها

1. ارتودنسی شفاف

هنگامی که انحرافات دندان ها جزئی هستند و یا بیمار تمایلی به نصب بریس ندارد زیرا بر زیبایی ظاهر او تأثیر می گذارد، بریس های شفاف یک راه حل ایده آل شمرده می شوند. ارتودنسی های شفاف شامل قالب های بی رنگ و شفافی هستند که تمام دندان های بالا یا پایین بیمار را می پوشاند.

این قالب ها با توجه به اندازه دندان های بیمار طراحی شده اند و با هدف تنظیم برخی از دندان های نامرتب در موقعیت صحیح خود انجام می شود.

این قالب ها از نظر زیبایی برای بیمار مناسب هستند و در حین جویدن غذا یا سایش دندان ها مشکلی برایشان پیش نمی آید، اما نمی توان از آنها برای اصلاح انحراف شدید دندانها استفاده کرد..

1. دستگاه های انبساط فک

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، کج شدن دندانها ممکن است در نتیجه کوچک بودن فک رخ دهد. بنابراین برخی از وسایل برای انبساط فک و ایجاد فضای بیشتری که دندانپزشک می تواند از طریق آن دندان ها را حرکت دهد استفاده می شود.

1. اصلاح انحراف از طریق جراحی

برخی از بیماران ممکن است ترجیح بدهند با انجام با عمل های جراحی، اصلاح انحراف دندان ها به سمت داخل را تسریع کرده و زمان درمان دندان با بریس های ثابت را کاهش دهند. همچنین ممکن است پزشک مجبور شود یک جراحی کوچک انجام دهد تا استخوان ها و لثه ها به وضعیت طبیعی خود باز گردند که به تنظیم شکل دندان ها کمک می کند.

ارتباط ارتودنسی و جراحی فک

اهداف ارتودنسی را می توان به 5 بخش زیبایی صورت، زیبایی دندان، عملکرد مناسب دندان، ارتقاء سلامت دهان تقسیم کرد. با این حال در برخی موارد، ارتودنسی نمی تواند در درمان فک و اصلاح انحراف دندان ها به سمت داخل  موثر و کافی باشد.

در برخی از موارد ناهنجاری های شدید دندان و فک، از جراحی فک برای درمان مشکلات و ناهنجاری های فک استفاده می شود. در چنین مواردی یا فرد آنقدر سن دارد که امکان رشد و تنظیم ساختار دندان ها و فک ها وجود ندارد یا ممکن است مشکل آنقدر شدید باشد که درمان ارتودنسی طولانی مدت یا غیرممکن باشد.

در این شرایط استفاده از ارتودنسی همراه با جراحی فک برای درمان تغییر شکل دندان ها و استخوان فک در بیمار ضروری است. به این ترتیب که ابتدا دندان های بیمار از طریق درمان ارتودنسی در موقعیت صحیح خود تنظیم می شوند و سپس از جراحی فک برای تناسب فک بالا و پایین استفاده می شود.

جراحی فک توسط متخصص جراحی فک و صورت انجام می شود و هدف آن درمان انواع مشکلات مربوط به ارتوپدی خفیف تا شدید در استخوان های فک از جمله تغییر شکل چانه و دندان است که منجر به عملکرد بهتر دندان ها و دهان می شود.

اصلاح دندان با ارتودنسی

اصلاح انحراف دندان با ارتودنسی

آیا انحراف دندان ها باعث درد می شوند؟

این احتمال وجود دارد که انحنای دندان باعث ایجاد درد و مشکل شود، از جمله سردردهای مزمن به دلیل فشار زیاد بر عضلات صورت زیرا اصطکاک دندان های کج، بر عضلات فک فشار زیادی وارد کرده که منجر به سردرد مزمن می شود که برخی از افراد ممکن است از آن رنج ببرند.

و بدون این که متوجه باشند این مشکل به موقعیت های اشتباه دندان های آنها مرتبط می شود. برخی از دندان ناهموار به گونه ای که بر جویدن غذا، تعادل و صافی فک تأثیر می گذارند، با گذشت زمان؛ این امر منجر به فشار مداوم بر مفاصل فکی می شود که احتمال ایجاد اختلال در نواحی فک را افزایش می دهد.

انحراف دندان ها موجب درد مکرر در صورت، گردن و شانه و همچنین فرسایش مفصل ها می شود که به دلیل ناتوانی در تمیز کردن دندان های کج شده، عفونت دندان و وجود حفره ها، درد دندان ها به مرور زمان افزایش می یابد.

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]