ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت دندان

اگر به دنبال لبخند کامل با دندان های هم تراز و سالم هستید، ممکن است به این فکر بیفتید که برای داشتن طرح لبخند زیباتر، ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت دندان؟ هم ارتودنتیست ها و هم دندانپزشکان زیبایی، متخصصانی هستند که می توانند به شما در اصلاح عیوبی که شما را از ظاهر ایده آل دندان هایتان دور می کند، کمک کنند.

کامپوزیت یا ارتودنسی دندان

مزایای ارتودنسی دندان

ارتودنتیست چیست؟

ارتودنسی شاخه ای از دندانپزشکی است که بر روی ناهماهنگی دندان ها و فک ها تمرکز دارد. یک متخصص ارتودنسی کار خود را به عنوان یک دندانپزشک شروع می کند و سپس ارتودنسی را به عنوان یک رشته تخصصی انتخاب می کند، دقیقاً به همان روشی که پزشکان در زمینه های خاص پزشکی مانند مغز و اعصاب، روانپزشکی، روماتولوژی و اطفال تخصص می گیرند.

علاوه بر اینکه ناهماهنگی های دندان ها می توانند بر ظاهر شما تأثیر بگذارند، همچنین می توانند باعث مشکلات پزشکی مانند درد صورت، اختلالات گفتاری، سردردهای مزمن و حتی درد گلو و سینوس شوند.

انجمن ارتودنتیست های آمریکا (AAO) سازمانی است که استانداردهای عمل در تخصص دندانپزشکی را تنظیم می کند. عضویت در این سازمان بیانگر آن است که متخصص ارتودنسی آموزش های مناسبی را در زمینه بیولوژی دهان و دندان دیده است.

یک متخصص ارتودنسی برای رفع اکثر مشکلات حرکتی دندان ها و فک ها از بریس استفاده می کند. در برخی موارد، همچنین ممکن است متخصص در برخی موارد نیاز به جراحی دهان داشته باشد. انواع مختلفی از بریس ها وجود دارد، اما هدف همه آنها رفع این مشکلات رایج است:

  • انحرافات قدامی خلفی دندان: این انحرافات بیشتر به عنوان آندربایت و اوربایت شناخته می شوند. در آندربایت، دندان‌های پایینی بیشتر از دندان‌های بالایی جلوتر قرار می‌گیرند. در اوربایت، دندان های بالا جلوتر از دندان های پایین قرار می گیرند. هر دوی این موقعیت‌ها می‌توانند در جویدن و تکلم واضح مشکل ایجاد کنند.
  • ازدحام بیش از حد دندان ها:  ازدحام بیش از حد یکی از رایج ترین مشکلاتی است که متخصصان ارتودنسی می توانند آن را درمان می کنند. ازدحام بیش از حد معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که فضای فک کافی برای رشد دندان‌های بالغ در راستای دندان‌های موجود وجود نداشته باشد. از طریق درمان با بریس، متخصص ارتودنسی می‌تواند دندان‌ها را دوباره مرتب کند.
  • فاصله دندان ها: فاصله دندان ها زمانی اتفاق می افتد که فک ممکن است خیلی پهن باشد و فضاهای بزرگ بین دندان ها وجود داشته باشد. علاوه بر تأثیر شکاف ها بر ظاهر، این فضاها همچنین می توانند باعث پوسیدگی دندان شوند زیرا  غذا راحت تربین دندان ها قرار می گیرد.
  • مسائل زیبایی شناختی: در برخی موارد، بدشکلی فک می تواند شکل کل صورت را تحت تاثیر قرار دهد. متخصص ارتودنسی می‌تواند فک، لب‌ها و دندان‌ها را بازسازی و مرتب کند تا لبخندی یکنواخت ایجاد کند.
مزایای کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان یا ارتودنسی

دندانپزشک زیبایی چیست؟

تعداد کمی از دانشکده های دندانپزشکی در زمینه دندانپزشکی زیبایی آموزش می دهند. بنابراین، یک دندانپزشک زیبایی موفق و با صلاحیت بالا پس از گذراندن دانشکده دندانپزشکی، دوره های کارشناسی ارشد را در رشته دندانپزشکی زیبایی دنبال خواهد کرد.

در اینجا برخی از اقداماتی که دندانپزشک زیبایی انجام می دهد آورده شده است:

  1. ایمپلنت های دندانی: این ایمپلنت ها جایگزین ریشه دندان های از دست رفته می شوند. ایمپلنت دندانی همراه با دندان مصنوعی ساخته شده در بالای ایمپلنت، جایگزین دندان یا دندان های از دست رفته می شود و به حفظ حمایت استخوانی دندان های مجاور کمک می کند.
  2. روکش های چینی: روکش (یا کامپوزیت) پوششی است که دندانپزشک روی سطح کل دندان قرار می دهد و آن را به سطح دندان طبیعی می چسباند. از بین انواع موجود، تاج های چینی طبیعی ترین به نظر می رسند و از دوام بیشتری برخوردار هستند. با این حال، ممکن است گاهی اوقات نیاز به تعویض داشته باشند. این روش اغلب پس از کانال ریشه انجام می شود، جایی که دندانپزشک مجبور بود برای برداشتن بافت ریشه دندان را عمیقاً سوراخ کند. روکش های دندانی همچنین می توانند برای محافظت از دندان های ضعیف یا ترمیم دندان های شکسته استفاده شوند.
  3. باندینگ: باندینگ دندانی فرآیندی است که در آن دندانپزشک شما یک رزین کامپوزیت را روی یک یا چند دندان که تغییر رنگ داده یا از نظر فیزیکی آسیب دیده اند اعمال می کند. رزین پلاستیکی همرنگ دندان خواهد بود تا با هم ترکیب شود و دندان موجود را تقویت کند تا از آسیب بیشتر آن جلوگیری کند. باندینگ برای درمان دندان های شکسته، شکسته، تغییر رنگ یا پوسیده استفاده می شود.
  4. ونیرهای پرسلن: روکش‌های چینی قطعات نازکی از پرسلن هستند که برای بازسازی ظاهر طبیعی دندان‌ها استفاده می‌شوند و در عین حال استحکام و انعطاف‌پذیری قابل مقایسه با مینای دندان طبیعی را فراهم می‌کنند. یک پوسته نازک و سفارشی از مواد دندان مانند روی سطح جلویی دندان ها قرار می گیرد تا ظاهر آنها را بهبود بخشد. روکش های پرسلن در برابر لکه ها مقاوم هستند و خاصیت انعکاس نور دندان های طبیعی را تقلید می کنند. روکش‌ها معمولاً برای اصلاح دندان‌هایی که تغییر رنگ داده، فرسوده، شکسته یا دارای شکاف‌های نامنظم هستند استفاده می‌شوند.
  5. درمان ارتودنسی: گاهی اوقات یک دندانپزشک زیبایی نیز اصلاح تراز بندی دندان ها را انجام می دهد، معمولاً از طریق یکی از گزینه های زیباسازی دندان مانند استفاده از روکش برای جایگزینی نیاز به بریس.
  6. سفید کردن دندان: اگرچه تعدادی از روش های سفید کردن دندان وجود دارد، سفید کردن در مطب توسط دندانپزشک زیبایی انجام می شود. دندانپزشک از طریق پراکسید و لیزر برای سفید کردن فوری دندان شما استفاده می کنند. اگرچه در درمان های حرفه ای از مواد شیمیایی قوی تری نسبت به محصولات بدون نسخه استفاده می شود، دندانپزشک یک عامل محافظ را روی لثه ها و لب های شما اعمال می کند تا از آنها در برابر غلظت بالای پراکسید محافظت کند. این روش برای دندان های شما بی خطر است و می تواند یک یا چند سال طول بکشد.
  7. پرکردگی های همرنگ دندان: دندانپزشکان زیبایی از رزین های کامپوزیت و پرسلن برای ایجاد یک پرکننده همرنگ دندان استفاده می کنند که برای دندان ها بی خطر بوده و در جلوگیری از پوسیدگی بیشتر دندان موثر است.
  8. دندان مصنوعی: دندانپزشک زیبایی اقدامات بیشتری را انجام می دهد تا اطمینان حاصل شود که پروتزها شبیه دندان های طبیعی هستند. پروتزهای زیبایی مقرون به صرفه تر از ایمپلنت هستند. پروتزهای جزئی جایگزین گروه هایی از دندان های از دست رفته یا دندان های پراکنده در امتداد فک بالا و/یا پایین می شوند. پروتزهای جزئی به دندان های باقی مانده متصل می شوند و قسمتی به رنگ لثه دارند که با لثه ترکیب می شود. پروتزهای کامل شبیه به پروتزهای پارسیل هستند که دندان و لثه مصنوعی هستند. تفاوت اصلی این است که پروتزهای کامل جایگزین مجموعه کاملی از دندان های بالا یا پایین (یا هر دو) می شوند.
ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان چیست؟

کدام گزینه اصلاح دندان بهتر است؟

اگر می خواهید دندان های نامرتب را صاف کنید، ممکن است شنیده باشید که روکش ها جایگزین محبوبی برای بریس ها هستند. اگر به دنبال نتایج فوری برای زیبایی دندان هایتان هستید، ونیرها فقط به سه بار مراجعه کلی به دندانپزشک نیاز دارند، یکی برای مشاوره و دو بار برای ساخت و اعمال روکش. آنها معمولاً به مراقبت های بعدی خاصی فراتر از اقدامات بهداشت دهان و دندان نیاز ندارند.

با این حال، روکش‌های دندانی می‌توانند بسیار گران نیز باشند،  آنها همچنین باید هر پنج تا 10 سال یکبار تعویض شوند. اشکال دیگر این است که به یک معنا به دندان های سالم آسیب می رسانید. اگر تنها مشکل شما ناهماهنگی است، باید در نظر بگیرید که با قرار دادن ونیر روی آنها چند دندان را تغییر خواهید داد.