آیا لمینت دندان مضر است؟

روکش‌ های دندان یکی از محبوب ‌ترین روش‌های زیبایی دندان ها هستند، اما همیشه کامل و بدون عوارض نیستند، مخصوصاً زمانی که توسط دندانپزشکان بی ‌تجربه انجام شوند. لمینت دندان جزء طبیعی ترین و ماندگارترین ترمیم های دندانی هستند. با مراقبت مناسب می توانند 15 سال یا بیشتر دوام بیاورند. در موارد نادر، ممکن است مشکلات غیر منتظره ای ایجاد شود. در ادامه این مقاله به بررسی این سوال که آیا لمینت دندان مضر است؟ می پردازیم.

خطرات لمینت دندان

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان چیست؟

همه ما دوست داریم مجموعه ای از دندان های درخشان و سفید داشته باشیم. تغییر رنگ یا شکل و ظاهر بد دندان ممکن است نامناسب به نظر برسد، و روکش های دندانی یا لمینت های چینی دندان برای اصلاح آن ها و ایجاد ظاهری جدید و بهبود یافته به دندان ها وجود دارد.

لمینت ‌های دندان می ‌توانند در شرایطی مانند تغییر رنگ دندان، دندان ‌های شکسته، دندان ‌های کج یا مجموعه ‌ای از دندان ‌ها که تراز مناسبی ندارند، کمک کند. روکش های دندانی نیز برای پوشاندن فضای بین دندان ها به خوبی عمل می کنند. بهترین نکته در مورد لمینت ها این است که بسیار نازک هستند، بنابراین هیچ مشکلی برای فردی که آن را دریافت می کند ایجاد نمی کند.

روکش های دندان از موادی ساخته می شوند که شکل دندان ها را تقلید می کنند. به سطح جلوی دندان ها چسبانده می شوند و مجموعه دندان های اصلی را به گونه ای می پوشانند که بدشکلی های دندان های اصلی پنهان می شوند. دو نوع لمینت دندان وجود دارد. یکی لمینت های چینی و دیگری لمینت های رزینی است. روکش ‌های چینی بهتر از لمینت ‌های رزینی هستند زیرا به راحتی لک نمی ‌شوند و منعکس‌ کننده بهتر نور هستند، یعنی دندان‌ های شما را براق ‌تر و درخشان ‌تر نشان می ‌دهند. دندانپزشک شما می تواند تشخیص دهد که کدام یک برای شما مناسب تر است.

مضرات لمینت های دندانی چیست؟

  • روکش های دندانی می توانند گران باشند

یکی از بزرگترین معایب لمینت های دندان، گران بودن آنهاست، مخصوصا اگر بخواهید لبخندی طبیعی و درخشان داشته باشید و معمولاً لمینت ها تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرند. با این حال، راه های ساده ای وجود دارد که هزینه ها را قابل کنترل تر می کند. به عنوان مثال می توانید برندهای ارزان تر را انتخاب کنید تا هزینه نهایی کاهش یابد.

  • ونیرهای ضعیف می توانند شل شوند

یکی دیگر از مشکلات بزرگ انجام روکش و لمینت دندان توسط دندانپزشکان بی تجربه این است که روکش ها می توانند از دندان جدا شوند. ونیرها با استفاده از سیمان باندینگ مخصوص به دندان محکم می‌ شوند، اما استفاده نادرست باعث ایجاد مشکلاتی در آینده خواهد شد.

در صورتی که فرآیند باندینگ 100% موفقیت آمیز نباشد یا روکش به مرور زمان شل شود، باید فورا به کلینیک رایا دنتال مراجعه کنید. اگر لمینت دندان هایتان شل شد و یا ذرات غذا بین روکش و دندان طبیعی جمع شود، متوجه خواهید شد که روکش دندان به خوبی به دندان متصل نشده است.

این امر مستلزم توجه فوری است زیرا یک روکش شل می‌ تواند بستری برای رشد باکتری ‌ها ایجاد کند و به مرور زمان منجر به پوسیدگی دندان و در نتیجه آسیب دائمی به دندان شود. اگر متوجه مشکل باندینگ شدید، فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید. آنها ممکن است بتوانند روکش را دوباره به صورت محکم تر و ایمن تر بچسبانند.

  • حساس شدن دندان ها

دندانپزشک در ابتدا بخشی از مینای دندان را برای قرار دادن روکش روی دندان های شما برمی دارد. این روش برای باندینگ دندان ها و روکش های طبیعی شما ضروری است. با این حال، به دلیل تراشیدن مینای دندان، ممکن است این کار حساسیت دندان را افزایش دهد. اما با توصیه و راهنمایی دندانپزشک، می‌ توانید پس از مدتی نوشیدنی ‌های گرم یا سرد را نیز مصرف کنید.

  • ونیرها ممکن است تغییر رنگ دهند

برخلاف تصور رایج، روکش ها می توانند لکه دار شوند و/یا تغییر رنگ دهند. حتی روکش‌ های چینی که نسبت به ونیرهای کامپوزیت در برابر لکه مقاوم‌ تر هستند، بدون مراقبت مناسب ممکن است لکه ‌دار شوند. بهترین اقدام این است که در وهله اول از لک شدن روکش های خود جلوگیری کنید.

جلوگیری از آسیب دیدن روکش های دندان

برای جلوگیری از لک شدن یا تغییر رنگ روکش های دندان خود در وهله اول، از یک برس نرم و مسواک غیر ساینده برای تمیز کردن آن ها حداقل دو بار در روز استفاده کنید.

از خمیر دندان با پراکسید هیدروژن یا سایر مواد سفید کننده استفاده نکنید، زیرا ممکن است سطح لمینت دندان را از بین ببرد و روکش را مستعد لک شدن کند. برای بهترین نتیجه، از خمیر دندان حاوی فلوراید که برای روکش ها طراحی شده است استفاده کنید.

همچنین در هر بار مسواک زدن از یک دهانشویه ضد عفونی کننده دندان استفاده کنید. این کار به جلوگیری از تجمع پلاک هایی که به بیماری لثه کمک می کند کمک می کند و همچنین به سفیدتر نگه داشتن روکش های شما کمک می کند.

درمان لمینت دندان چگونه انجام می شود؟

اولین ملاقات با دندانپزشک، قبل از چسباندن لمینت ها به دندان، ممکن است شامل عکس برداری با اشعه ایکس باشد تا پزشک بتواند تصویر واضحی از داخل دهان شما داشته باشد.

پس از این کار، دندانپزشک یک روال پاکسازی مینای دندان را انجام می دهد که در آن بخشی از مینای دندان شما برداشته می شود. مقدار مینای دندانی که برداشته می‌ شود برابر با اندازه ‌گیری لمینت ‌های دندانی است که قرار است وصل شوند.

این عملیات پس از طراحی و ساخت لمینت ها انجام می شود. اما، قبل از کاشت در نهایت، دندانپزشک آنها را روی دندان های شما قرار می دهد تا بررسی کند که آیا آنها به خوبی با شکل دندان های اصلی شما مطابقت دارند یا خیر. بسته به ارزیابی دندانپزشک، روکش ها کوتاه می شوند یا رنگ آن ها اصلاح می شود.

هنگامی که دندانپزشک از نتیجه راضی باشد، دندان های شما را تراشیده و سطح آن را جلا می دهد. پس از آن روکش ها به دندان متصل می شوند. دندانپزشک با اعمال یک پرتو نور بر روی دندان شما این عمل را تکمیل می کند که مواد شیمیایی موجود در سیمان را به حرکت در می آورد و لمینت ها به راحتی سفت می شوند. پس از انجام این روش یک معاینه دندانی بعدی انجام می شود که در آن دندانپزشک بررسی می کند که آیا لثه ها به روکش ها واکنش مثبت نشان می دهند یا خیر.

انواع لمینت دندان

درمان لمینت دندان چگونه انجام می شود؟

بهترین راه برای سفید کردن لمینت های دندان

سفید کننده های معمولی روی روکش های چینی کار نمی کنند. اگر خود ونیر لکه دار یا تغییر رنگ داده است، باید یک قرار ملاقات با دندانپزشک خود برای تمیز کردن حرفه ای لمینت های دندان تعیین کنید.

در مورد روکش‌های چینی (که بسیار مقاوم در برابر لک هستند)، مشکل این است که دندان ‌های اطراف به مرور زمان تغییر رنگ داده و باعث برجسته شدن روکش می ‌شود. در این مورد، می ‌توانید از نوارهای سفیدکننده برای دندان‌های اطراف استفاده کنید، اما احتمالاً همچنان باید برای اطمینان از تطابق رنگ مناسب، به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

نتیجه گیری:

اگر دندان شما لق شده یا حساس است، ممکن است در زیر روکش، پوسیدگی دندان وجود داشته باشد. اگرچه روکش های دندانی به صورت محکم و کامل به سطح دندان ها چسبانده می شوند و از نفوذ پلاک و باکتری در زیر روکش جلوگیری می کنند، طراحی شده است، اما مواردی وجود دارد که باکتری ها ممکن است پس از مدتی تجمع پیدا کنند. اگر پلاک جمع شود، می تواند منجر به پوسیدگی و پوسیدگی دندان شود.

هر چه زودتر اقدام کنید، شانس شما برای نجات دندان بیشتر است. به محض اینکه متوجه درد، شل شدن لمینت دندان یا حساسیت  دندان هایتان شدید، با دندانپزشک خود قرار ملاقات بگذارید. آنها می توانند تعیین کنند که آیا مداخله ای برای درمان پوسیدگی دندان و احتمالاً جایگزین کردن روکش دندان لازم است یا خیر.