کشیدن دندان عقل در مقابل کشیدن دندان معمولی

کشیدن دندان عقل می تواند دلهره آور و حتی ترسناک باشد. صحبت های زیادی در مورد کشیدن دندان عقل وجود دارد. حقیقت این است که از نظر فنی، کشیدن دندان عقل تفاوت چندانی با کشیدن دندان آسیاب ندارد. اما چند عامل وجود دارد که ممکن است کشیدن دندان عقل را پیچیده کند یا تجربه را کمی متفاوت کند.

در اینجا نکاتی بر این موضوع  است که چرا کشیدن دندان عقل شما می تواند با سایر دندان ها متفاوت باشد.

کشیدن دندان عقل

جراحی دندان عقل

دندان عقل چیست؟

دندان عقل از چند جهت مهم با سایر دندان های بزرگسال متفاوت است. بنابراین در حالی که کشیدن آنها ممکن است در مقایسه با سایر کشیدن دندان یک روش کاملا منحصر به فرد نباشد، عواملی وجود دارند که دندان عقل را متمایز می کنند. بزرگترین مشکل این است که اغلب اوقات فک به اندازه کافی بزرگ نیست که آنها را در خود جای دهد. در نتیجه، فهرست طولانی از مشکلات احتمالی ممکن است رخ دهد.

چرا کشیدن دندان عقل متفاوت است؟

برخلاف 28 دندان دیگر، دندان عقل دارای “دندان شیری” مربوطه نیست. هنگامی که هر یک از دندان های دیگر شما وارد می شود (“روش” می شود)، قبلاً یک دندان شیری جای خود را نگه داشته است. این بدان معنی است که آنها از ناحیه ای از لثه بیرون می زنند که قبلاً هیچ دندانی نداشته است. احساس ناراحتی هنگام رویش دندان عقل طبیعی است، اگرچه برخی از افراد چیزی قابل توجه احساس نمی کنند.

  • اندازه دندان

وقتی دندان عقل ظاهر می شود، یکی از بزرگترین دندان های شماست. دندان های عقل بخشی از گروهی از دندان ها هستند که به آنها دندان های آسیاب می گویند. مولرها به گونه ای طراحی شده اند که به شما امکان می دهند غذا را با سطح مسطح بزرگ دندان بجوید. آنها بزرگتر از دندان های جلوی دهان شما هستند و برای گاز گرفتن غذا طراحی شده اند. هر چه دندان بزرگتر باشد، ریشه بزرگتر است. به همین دلیل، کشیدن دندان های بزرگتر پیچیده تر است.

  • شلوغی

از آنجایی که دندان عقل بزرگ است، وارد فضای جدیدی می شود و ممکن است فضای کافی برای قرار دادن آنها وجود نداشته باشد، نسبت به دندان های دیگر مشکلات بیشتری ایجاد می کنند. آنها مستعد ضربه خوردن هستند، به این معنی که کمبود فضا مانع از شکستن لثه ها می شود. این می تواند دردناک باشد و حتی منجر به کیست و سایر مشکلات شود.

دندان عقل همچنین می تواند در زوایای عجیب و غریب بیاید و روی دندان های مجاور تاثیر منفی بگذارد. هنگامی که آنها وارد می شوند، ممکن است بیش از حد شلوغ باشند و شما را مستعد پوسیدگی کند که ناشی از مشکل در تمیز کردن صحیح آنها است. در حالی که این مشکلات برای دندان های دیگر امکان پذیر است، اما در مورد دندان عقل بسیار شایع تر است.

  • جراحی چندگانه

وقتی دندانی را به دلیل پوسیدگی یا ضربه درآورید، اغلب فقط یک دندان آسیب دیده است. هنگامی که با دندان عقل سروکار دارید، اغلب به این روش روی بیش از یک دندان نیاز دارید. این به این دلیل است که فک شما نسبتاً متقارن است. بنابراین اگر یک طرف فک شما به اندازه کافی بزرگ نیست که بتواند دندان عقل شما را در خود جای دهد، طرف دیگر احتمالاً همین مشکل را دارد. شما همچنین ممکن است همین مشکل را در فک بالا و پایین داشته باشید، یعنی تا چهار دندان مشکل دار به جای یک دندان.

  • بهبود

بازیابی دندان عقل می تواند کمی دشوارتر از سایر روش های کشیدن دندان باشد. دلایل این امر شامل این واقعیت است که این روش به احتمال زیاد پیچیده تر است. اندازه سوراخ (یا “سوکت”) باقی مانده هنگام کشیدن دندان بزرگتر بزرگتر خواهد بود و بنابراین نیاز به توجه و زمان بیشتری برای بهبود دارد. همچنین همانطور که در بالا ذکر کردیم، ممکن است به چندین استخراج نیاز داشته باشید. نگران نباشید، بهبودی هنوز یک فرآیند کوتاه است و دندانپزشک شما را از طریق راه هایی برای بهبود سریع راهنمایی می کند.

نشانه هایی که نشان می دهد نیاز به کشیدن دندان عقل دارید

علائم زیادی وجود دارد که ممکن است نیاز به کشیدن دندان عقل داشته باشید. ممکن است یک یا چند مورد از این علائم را در پشت دهان خود تجربه کنید:

  • درد فک
  • تورم
  • لطافت
  • خونریزی در لثه
  • لکه های تیره یا سفید روی دندان عقل شما اگر بتوانید آنها را ببینید
  • طعم بد در دهان
  • بوی بد دهان
  • مشکل در جویدن
  • مشکل باز کردن دهان

اگر هر یک از این علائم را تجربه می کنید و فکر می کنید ممکن است نیاز به کشیدن دندان عقل (یا هر دندان دیگر) داشته باشید، فوراً با مطب ما تماس بگیرید.

کشیدن دندان عقل

نشانه هایی که نشان می دهد نیاز به کشیدن دندان عقل دارید

سخن آخر

برای گرفتن وقت مشاوره و ویزیت با بهترین و متخصص ترین دندانپزشکان ما در کلینیک شبانه روزی رایا، از طرق راه های ارتباطی زیر یا از طریق واتس اپ با همکاران ما صحبت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، شما می توانید سایر مقالات وب سایت رایا دنتال را مطالعه نمایید.