هنگامی که دندان هایتان می شکند، بد شکل و بد فرم می شود شما برای بهبود ظاهر آن و حفظ استحکام و مقاومت دندان بر برابر خورد شدن و آسیب های دیگر می توانید از کامپوزیت دندان استفاده کنید.

کامپوزیت یکی از روش های لمینت دندان می باشد که از ماده ای به نام رزین کامپوزیت ساخته می شود. کامپوزیت دندان توسط متخصص دندان پزشک زیبایی دندان انجام می شود. دندان پزشک لایه های مختلفی از مواد خمیری dental composite را روی دندان خراب بیمار قرار داده و آن را مانند روز اولش محکم می کند.

آمالگام چیست؟

آملگام ماده پر کننده دندان است که برای پر کردن حفره هایی که در اثر پوسیدگی دندان ایجاد شده است، مورد استفاده قرار میگیرد. آمالگام مخلوطی از جیوه مایع (حدود 50 درصد)  و آلیاژ پودری متشکل از سه عنصر نقره، قلع و مس است، این فلزات با هم مخلوط شده و ترکیب پایداری را ایجاد می کند. آمالگام در دندان پزشکی به دلیل مشابه بودن آن به نقره با عنوان پر کننده نقره ای نیز شناخته می شود.

دندان پزشک پوسیدگی های دندان را تراشیده و سپس شکل حفره دندان را برای قرار دادن آمالگام آماده می کند. دندان پزشک مخلوط پودری آلیاژ را همراه جیوه به شکل مایع درآورده و به محض قرار دادن آن در حفره دندان، به آن شکل می دهد تا در آنجا سفت شود و حفره را پر کند.

آیا جیوه موجود در آمالگام برای انسان ها خطرناک است؟

با توجه به تحقیقات انجام سده، آمالگام بر کودکان بالای 6 سال و حتی مادران شیرده هیچ ضرری برای سلامت افراد ندارد، این موضوع مورد تایید سازمان های معتبر بهداشتی نیز می باشد که آمالگام را در امر دندان پزشکی ماده ای بی خطر معرفی کرده اند.

پر کردن دندان با مواد کامپوزیت بهتر است یا آمالگام

اغلب بیماران قبل از پر کردن دندان های پوسیده خود این سوال را دارند که پر کردن دندان با کامپوزیت بهتر است یا آمالگام؟ اول از همه این نکته قابل ذکر است که تصمیم گیری این که چه ماده ای برای پر کردن دندان هایتان بهتر است به نظر دندان پزشکتان بستگی دارد.

آمالگام به دلیل استحکام و پایداری طولانی مدتش مورد استقبال دندان پزشکان زیادی قرار گرفته است. در مواردی که دندان های آسیا ( مولر) به پر کردگی احتیاج دارند یا کسانی که دچار دندان قروچه و سایش دندان شدید هستند، دندان پزشکان تمایل بیشتری به پر کردن دندان توسط آمالگام دارند.

آمالگام به طور دقیق تمامی شکاف ها و درزهای موجود به خود و دیواره دندان را پر می کند که موجب جلوگیری از ورود باکتری ها و عوامل پوسیدگی زا به بخش های عمیق دندان می شود.

برخی از معایب استفاده از آمالگام:

  • آمالگام به دلیل ظاهر و رنگ ناخوشایندش که به رنگ نقره ای است، مهم ترین عیب برای بیماران به شمار می رود که به همین علت خیلی از بیماران علی رغم توصیه دندان پزشک به استفاده از آمالگام، از کامپوزیت دندان استفاده می کنند، زیرا کامپوزیت ها دارای رنگ ها و سایه های مختلفی از رنگ دندان های طبیعی افراد است.
  • نکته بعدی که جز معایب استفاده از آمالگام به شمار می رود، این است که آمالگام به عنوان یک آلیاژ فلزی، هادی گرما و سرما محسوب می شود و هنگامی که از آن برای پروتزهای دندانی (به خصوص در اندازه های بزرگ) استفاده شود موجب حساسیت در مصرف برخی غذاها و نوشیدنی های خاص می شود که اغلب بعد از یکی دوماه از بین خواهد رفت.
  • ترمیم با آملگام مستلزم تراشیدن حجم بیشتری از دندان است و در غیر این صورت باعث شسکت فرایند درمان با این ماده می شود.
  • اگر کامپوزیت دندان نیاز به ترمیم داشته باشد، دندان پزشک می تواند هم آن را ترمیم کند و یا آن را به کل تعویض کند، زیرا کامپوزیت جدید می تواند با کامپوزیت قبلی و دندان ارتباط برقرار کند، اما در آمالگام برای ترمیم مجدد، نمی توان مواد ترمیم کننده جدید را به پروتزی که از قبل موجود بوده است، متصل کرد.

تفاوت تغییر رنگ در آمالگام و کامپوزیت

کامپوزیت ها معمولا به رنگ روشن و تا شبیه به دندان ساخته می شود اما با مرور زمان در اثر خوردن نوشیدنی های مختلف، لک دار می شوند. اما احتمال این که یک روکش کامپوزیت بتواند در کوتاه مدت رنگی تیره مشابه آمالگام پیدا کند بسیار کم است و در طی ترمیم های مختلف و دوره ای این مشکل برطرف خواهد شد.

طول عمر و ماندگاری کامپوزیت دندان بیشتر است یا آمالگام

یکی از سوالات اصلی و رایج افراد در زمینه پر کردن دندان هایشان این می باشد که کامپوزیت دندان نیز از دوام و ماندگاری بالایی مانند آمالگام های فلزی برخوردار است یا خیر؟

با توجه به این که آمالگام ها سالیان زیادی مورد استفاده افراد مختلف قرار گرفته است و طول عمر بالای آن قابل پیش بینی است و همه از آن مطلع اند، اما کامپوزیت ها پیشرفت و رشد بسیاری در طی چند سال اخیر داشته و جایگزین خوبی برای آمالگام ها محسوب می شوند.

همچنین یک نکته مهم در رابطه با پروتزهای کامپوزیت این است که کیفیت موادی که در آن مورد استفاده قرار می گیرد مدام در حال تکامل و بهبود یافتن است.

مزایای استفاده از کامپوزیت دندان (dental composite)

  • یکی از نکات مثبت برای استفاده از کامپوزیت دندان این است که نیازی به شکل دادن دندان نیست و ساختار کلی دندان حفظ خواهد شد.
  • از طول عمر، استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است.
  • روکش های کامپوزیت دندان به سرعت ساخته می شود و تنها با یک جلسه درمان روی دندان قرار می گیرد.
  • در صورت نیاز به ترمیم یا اصلاح، کامپوزیت از هزینه کمی برخوردار است.
  • مهم ترین ویژگی مثبت کامپوزیت ها این می باشد که برای قرار گیری آن بر روی دندان نیازی به تراشیدن دندان نیست، زیرا تراش دندان ممکن است به عاج و مینای دندان آسیب جدی بزند.
  • ظاهری طبیعی و مشابه دندان های اصلی دارد و در صورت پر شدن، متوجه تفاوت های آن ها نمی شوید.
  • نکته آخر این که کامپوزیت دندان برای همه افرادی که دندان های نامرتب دارند و نیاز به ارتودنسی دارند نیز مناسب است.

معایب استفاده از کامپوزیت دندان (dental composite)

  • روکش های کامپوزیت دندان بعد از مدتی تا حدی تغییر رنگ داده و درخشش اولیه خود را از دست خواهد داد.
  • برخی از بیماران دچار حساسیت دندانی می شوند (نسبت به تغییرات دما حساس می شوند).
  • نسبت به پر کننده های نقره یا آمالگام زودتر از بین می روند و حدودا دوام کمتری دارند.
  • برای پوسیدگی های خیلی بزرگ و وسیع کاربرد چندانی ندارد و بیشتر برای حفرات کوچک تر کارایی دارد.
  • در صورتی که به متخصص کم تجربه مراجعه شود و کامپوزیت را به نحوه صحیح و درست در دندان جایگذاری نکند ممکن است به لثه فرد آسیب بزند.

ممنون که تا اینجا با ما همراه بودید و امیدواریم مقاله فوق برای شما مفید باشد. ضمنا اگر سوالی در ارتباط با موضوعات مطرح شده و یا هر موضوعی در این زمینه دارید، بدون خجالت از ما بپرسید. کارشناسان ما همیشه و 24 ساعت شبانه روز در دسترس و خدمت شما هستند. کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی رایا

02188203045