کامپوزیت آی پی اس چیست؟

کامپوزیت آی پى اس در واقع یک نوع لمینت از پیش ساخته شده است که بعد از تراش و تنظیم طول و عرض آن با دندان، توسط چسب مخصوص به سطح خارجى دندانها چسبانده مى شود. مزیت اصلى آن راحتى کار و سریعتر شدن زمان درمان است. کامپوزیت IPS با طیف رنگی گسترده، دارای خواص فیزیکی بیشمار و فوق العاده ای بوده که با داشتن ذرات سرامیکی، می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای لمینت دندان باشد زیرا همان جلوه و زیبایی را به دندان ها می بخشد.

ونیر کامپوزیت آی پی اس نسل جدیدی از ونیر کامپوزیت ها می باشد که در آن ذرات سرامیک به کامپوزیت افزوده شده است. قابل ذکر است که روکش های دندانی تمام سرامیک سازگاری بیشتری با لثه دارند و سرامیک ها با استحکام زیاد مانند سیلیکات و زیرکونیا در این روکش کاربرد دارند.

در روکش آی پی اس تغییر رنگ و سیاهی دندان در مدت زمان کم دیده نمی شود، و این نوع از کامپوزیت ها دوام و زیبایی فوق العاده ای دارند. ونیر کامپوزیت آی پی اس یک نوع کامپوزیت سرامیکی می باشد که در درمان های زیبایی دندان پراستفاده است.

اما اگر دندانپزشک شما سابقه کاری کافی نداشته باشد و کامپوزیت اما اگر به درستی رو لثه قرار نگیرد موجب آسیب دیدگی لثه می شود که در صورت متورم شدن لثه باید سریعاً به مراکز درمانی مراجعه کنید. در ادامه بصورت مختصر تفاوت کامپوزیت ونیر با آی پی اس دندان را بیان می کنیم تا بیشتر با هر یک از کابردهای این دو مورد آشنا شوید و جهت انتخاب نهایی مورد نظرتان اطلاعات دقیق تری بدست بیاورید.

کامپوزیت IPS

کامپوزیت IPS چیست؟

تفاوت کامپوزیت ونیر با آی پی اس

کامپوزیت ونیر و آی پی اس هر دو روشی مناسب برای زیبایی دندان ها هستند اما از برخی جهات با یکدیگر متفاوت بوده و متخصص با توجه به شرایط بیمار، وضعیت فک و دندان، تمایل بیمار به استفاده از هریک از این روش ها، هزینه هر یک از موارد و … بهترین راه بهبود طرح لبخند بیمار را پیشنهاد می کنند.

از مزایای ونیر کامپوزیت آی پی اس می توان به این موضوع اشاره کرد که دندان تراشیده نمی شود و نسبت به سایر کامپوزیت ها بسیار ارزان تر می باشد، و اگر هم دندان ها در وضعیت بد و نامرتبی باشند و به تراش نیاز داشته باشد، این مقدار تراش بطور جزئی می باشد.

از کامپوزیت آی پی اس برای جایگزینی لمینت های قدیمی نیز استفاده می کنند، به دلیل وجود درت سرامیکی که به این نوع از کامپوزیت ها اضافه می شود، حالت براق تری گرفته و از میزان مات بودن دندان ها کاسته می شود. یکی دیگر از مزایای خود این ذرات سرایمیکی، بیشتر شدن دوام و ماندگاری کمپوزیت IPS است.

ویژگی های ونیر کامپوزیت

ونیر کامپوزیت که به آن ونیر یک روزه، کامپونیر، ونیرهای رزین کامپوزیتی نیز گفته می شود؛ روشی برای برطرف کردن عیوب ظاهری دندان می باشد که دارای شرایط و موارد زیر می باشد :

  • ونیر کامپوزیت از ماده ای به نام رزین نیمه شفاف ساخته می شود که بصورت خمیری مانند می باشد و توسط تابش امواج نوری روی دندان سفت می شوند و به تدریج با رنگ دندان های طبیعی هماهنگ می شود.
  • ونیر کامپوزیت در یک جلسه بر روی دندان هایی که لازم است نصب گردد، قرار میگیرد و نکته مثبت آن این است که دندان ها نیاز به تراش ندارند.
  • مقاومت کامپوزیت ها نسبت به لمینت کمتر می باشد و در صورت آسیب دیدن می بایست تعویض شود که خود آن هزینه بر است.
  • طول عمر ونیر کامپوزیت ها در صورت مراقبت و رعایت بهداشت به ده سال هم می رسد.
  • ونیر کامپوزیت ها بیشتر مستعد لک و تغییر رنگ می باشند.
  • ونیر کامپوزیت ها در مقایسه با دیگر ونیرها از ظاهری طبیعی و مشابه سایر دندان ها برخوردار هستند.
  • در صورتی که ونیر کامپوزیت به خوبی روی دندان قرار نگیرد، عوارضی مانند تورم لثه را ایجاد می کند.
ونیر کامپوزیت چیست؟

ویژگی های ونیر کامپوزیت

مزایای کامپوزیت IPS

  • از این کاموزیت ها هم برای دندان های جلو و هم برای پر کردن دندان های عقب استفاده می شود.
  • کامپوزیت های آی پی اس از تنوع رنگی بالایی برخوردارند.
  • بعد از نصب بر روی دندان ها ایجاد حساسیت نمی کنند.
  • دارای رنگ های مات و یا درخشان با سطوح صیقلی و بسیار زیبا هستند.
  • نسبت به برخی دیگر از روش های زیبایی دندان مانند لمینت و … دارای هزینه کمتری می باشد.
  • احتیاجی به تراشیدن دندان ها ندارد.
  • در صورت بروز هر گونه لب پریدگی دندان و یا شکستگی بر اثر ضربات، کاملا قابلیت ترمیم دارد.
  • از لحاظ رنگی و ظاهری، مشابه با سایر دندان های طبیعی هستند.
  • قابلیت تحمل فشار های سنگین در اثر خوردن مواد غذایی سفت را دارند.
  • به دلیل سرامیک به کار رفته در متریالشان، دارای طول عمر بسیار زیادی می باشند.

معایب کامپوزیت آی پی اس

  1. اگر بهداشت دهان و دندان به طور مرتب و کامل رعایت نشود، احتمال التهاب و یا تورم لثه وجود دارد.
  2. ممکن است با توجه به وضعیت دندانتان، احتیاج به تراش داشته باشید.
  3. ممکن است در روز های اول با اندکی حساسیت گرمایی و سرمایی مواجه شوید که بعد از مدتی از بین می رود.
  4. در اثر ضربات سنگین احتمال شکستگی نیز وجود دارد که البته کاملا قابل ترمیم است.

کاندید کاشت کامپوزیت آی پی اس

اگر از افرادی هستید که به دلیل مواردی مانند شکستگی دندان ها، دندان های نامنظم و روی هم قرار گرفته، دندان های کوتاه و یا خیلی بلند، دندان های رنگ گرفته به دلیل مصرف نوشیدنی های رنگی و … از لبخند زدن و یا خندیدن اجتناب می کنید، کافیست برای زیباتر کردن لبخند و ظاهر دندان هایتان به بهترین متخصصین دندانپزشکی مراجعه کنید تا بعد از کاشت کامپوزیت آی پی اس از طرح لبخند خود لذت ببرید.

معایب کامپوزیت IPS

کاشت کامپوزیت IPS

ماندگاری کامپوزیت آی پی اس

دوام کامپوزیت ها مانند هر متریال دیگری در وهله اول به مراقبت صحیح فرد بستگی دارد. برخی فاکتورها مانند جنس دندان ها و حتی عادات غذایی بر طول عمر کامپوزیت ها تاثیر مستقیم دارد.

به همین علت نمی توان طول عمر و مدت زمان مشخصی را برای کامپوزیت ها در نظر گرفت، اما اگر به طور صحیح و دائمی از دندان هایتان مراقبت کنید، کامپوزیت ها ممکن است حتی تا آخر عمر هم کارایی داشته باشند و در صورت ایجاد مشکلی مانند شکستگی و … به راحتی قابل ترمیم هستند.