کاشت ایمپلنت فوری دندان

ایمپلنت های دندان فوری یکی از بهترین گزینه های جایگزینی دندان برای بیمارانی است که استخوان کافی برای محافظت و پشتیبانی از ایمپلنت دندان را دارند. ایمپلنت های فوری امکان قرارگیری دندان موقت در یک روز را فراهم می کند. در ادامه مقاله به توضیح کامل کاشت ایمپلنت دندان مرحله به مرحله می پردازیم.

ایمپلنت ها به عنوان جایگزینی برای دندان های از دست رفته هستند که به صورت قرار گرفتن یک مجموعه کامل از دندان های مصنوعی در فک بالا یا پایین استفاده می شوند. لازم به ذکر است که بعد از کاشت ایمچلنت دندان، شما باید رژیم غذایی خاصی را دنبال کنید تا زمانی که بافت لثه به طور کامل بهبود یابد و ایمپلنت ها با استخوان فک جوش بخورند. پس از گذشت 6 ماه ، مجموعه دائمی دندان های جایگزین گذاشته می شود و در نهایت می توانید رژیم غذایی عادی خود را از سر بگیرید.

کاشت دندان فوری

کاشت ایمپلنت فوری دندان

کاشت ایمپلنت دندان مرحله به مرحله

ایمپلنت های دندانی معمولاً طی دو روش متفاوت نصب می شوند. اولین مورد قرار دادن خود ایمپلنت در استخوان فک است و روش دوم به این صورت است که چند ماه بعد، دندان دائمی روی ایمپلنت موقت قرار می گیرد.

شما معمولاً می توانید این روش را در کلینیک دندانپزشکی خود، تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی انجام دهید. اگر احساس اضطراب خاصی در مورد درمان دارید، به دندانپزشک خود بگویید، زیرا ممکن است به شما یک آرام بخش برای کمک به کنترل اضراب و آرامش شما دهد.

مرحله 1 – مشاوره

نقطه شروع برای روش ایمپلنت دندان مشاوره است که سی تی اسکن از دهان شما گرفته خواهد شد. پزشک شما بر اساس سی تی اسکن یک برنامه درمانی شخصی متناسب با نیازهای شما ایجاد خواهد کرد.

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که چه مدت طول می کشد تا ایمپلنت دندان انجام شود؟ یا اینکه ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد تا بهبود یابد؟ متخصصین ایمپلنت ما در کلینیک شبانه روزی رایا به تمام این سوالات و هر سوال دیگری که ممکن است در مورد ایمپلنت داشته باشید پاسخ خواهند داد. علاوه بر آن، هزینه کامل درمان شما را بررسی کرده و در مورد روش‌های مختلف پرداخت هزینه یا تامین مالی این عمل با شما صحبت می‌کنند.

مرحله 2 – آزمون قبل از عمل

هنگامی که تصمیم گرفتید که برای انجام پروسه درمانی ایمپلنت دندانی خود به کلینیک مراجعه کنید، با متخصص ایمپلنت خود برای معاینه دندان ملاقات خواهید کرد. این جلسه به هر سوال باقی مانده پاسخ می دهد و به پزشک اجازه می دهد تا تمام اطلاعات مورد نیاز برای عمل را جمع آوری کند. پس از اتمام آن، شما آماده خواهید بود تا تاریخ و زمان عمل خود را با دندانپزشک برنامه ریزی کنید.

مرحله 3 – روش کاشت ایمپلنت دندان

روش کاشت دندان در یک روز لبخندی جدید به شما می دهد. شما با ایمپلنت های دندانی  موقت خود به خانه خواهید رفت که درواقع شبیه دندان های واقعی هستند. تاج ها یا پل های موقتی به شما داده می شود که توسط ایمپلنت ها پشتیبانی می شوند، در حالی که ایمپلنت و لثه شما بهبود می یابد و با تغییرات جدید سازگار می شوند ممکن است اندکی درد را تجربه کنید که با مصرف مسکن های ضد درد، دوره بهبود را به خوبی پشت سر می گذارید.

مرحله 4 – بررسی های پس از عمل

یک دوره بهبودی پس از عمل کاشت ایمپلنت دندان مرحله به مرحله شما انجام می شود. توصیه می شود که بیماران به مدت شش تا نه ماه تا زمانی که ایمپلنت های دندانی بهبود می یابند، از خوردنغذاهایی که پسبنده یا خیلی سفت هستند، خودداری کنند. در طول این دوره، معمولاً بیماران برای یک سری معاینات برای نظارت بر روند بهبودی به کلینیک مراجعه می‌کنند که این معاینات در برخی کلینیک ها در هزینه اولیه پرداخت شده به شما گنجانده شده اند.

مرحله 5 – دندان های دائمی

قدم آخر قرار دادن دندان های دائمی است، هنگامی که بهبودی دهان شما به پایان رسید و ایمپلنت های دندانی جدید شما در محل خود تثبیت شدند، دندانپزشک شما تاج موقت دندان شما را با یک پروتز دائمی جدید جایگزین می کند. در این مرحله نه تنها لبخندی زیبا و طبیعی خواهید داشت، بلکه می توانید هر غذایی را که دوست دارید بدون هیچ مشکلی، بخورید.

کاشت ایمپلنت دندان مرحله به مرحله

مراحل کاشت ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان در مقابل دندان مصنوعی

از مزایای ایمپلنت های دندانی در مقابل پروتز مصنوعی می توان به توانایی های بیمار در طبیعی تر غذا خوردن و صحبت کردن اشاره کرد و عدم نگرانی برای برداشتن دندان مصنوعی یا در مورد ترمیم پروتز. اما مهم است که به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که ایمپلنت های شما در شرایط خوبی هستند و یک روال مراقبت از دهان و دندان که شامل دو بار در روز مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه است، پیروی کنید.

پروسه ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد؟

به خاطر داشته باشید که جراحی کاشت ایمپلنت دندان چندین ساعت طول می کشد و ممکن است بیش از یک عمل مورد نیاز باشد. بنابراین هر کسی که در معرض خطر عفونت دندان است، ممکن است ایمپلنت دندان گزینه مناسبی برای آن ها نباشد.

اگر سالم هستید و قرار است برای کاشت دندان تحت عمل جراحی قرار می‌گیرید، حتماً دستورالعمل‌های دندانپزشک خود را برای بهداشت دهان و دندان از جمله مسواک زدن دو بار در روز و نخ دندان کشیدن روزانه را  دنبال کنید تا دندان‌های جدید خود را تمیز و سالم و با ماندگاری بالا نگه دارید.

بعد از درمان ایمپلنت از چه مواردی باید اجتناب کنم؟

مراقب باشید که بعد از کاشت ایمپلنت دندان فقط نوشیدنی های سرد بخورید و تا زمانی که بی حس کننده موضعی از بین نرود، غذا نخورید. در روز اول از مصرف نوشیدنی‌های گرم یا غذای گرم خودداری کنید و مایعات را روی ناحیه جراحی شده نریزید. سعی کنید ناحیه مورد نظر را با زبان یا انگشتان خود زخمی نکنید. در 48 ساعت اول ورزش های شدید انجام ندهید (مثلاً دویدن و وزنه زدن در باشگاه).

نکات مهم مراقبت از ایمپلنت

مراقبت از ایمپلنت دندان

سخن آخر

اگر به دنبال یک راه دائمی برای جایگزینی دندان های از دست رفته خود هستید، ما به شما کاشت ایمپلنت دندان را توصیه می کنیم. در این مقاله تمامی نکات کاشت یمپلنت دندان مرحله به مرحله را به طور دقیق و کامل توضیح داده ایم.