دستیابی به دندان های سالم یک عمر مراقبت لازم دارد. حتی اگر به شما گفته شده که دندان های خوبی دارید ، بسیار مهم است که هر روز اقدامات لازم را برای مراقبت از آنها و جلوگیری از ایجاد بیماری های دندانی انجام دهید. این اقدامات شامل تهیه محصولات مناسب برای مراقبت از دهان و همچنین توجه به عادت های است که یه طور روزانه دارید . مانند مسواک زدن، کشیدن نخ دندان و  نوع تغذیه.

در این مقاله قصد داریم با ذکر نکات ساده روش های داشتن دندان های سالم را یادآوری کنیم:

1- مسواک را قبل از خواب فراموش نکنید

به کلی توصیه می شود که حداقل دو بار در روز مسواک بزنید تا دندان های سالم تری داشته باشید. هنوز هم ، بسیاری از ما همچنان از مسواک زدن دندان هایمان در شب غافل هستیم. اما مسواک زدن قبل از خواب بسیاری از میکروب ها و پلاک هایی که در طول روز بر روی سطح دندان تجمع کرده اند را نابود می کند.

درد دندان-Caries and toothache

2- به شیوه ای صحیح مسواک بزنید.

زدن مسواک به شکل ناصحیح تقریبا به همان اندازه بد است که اصلا مسواک نزنید. در واقع بد مسواک زدن به لثه و دندان شما آسیب وارد می کند. بنابراین به آرامی مسواک زده و سعی کنید حداقل دو دقیقه مسواک در دهان شما چرخید تا  دندان های سالم تری داشته باشید و پلاک های میکروبی حذف شوند.

برای آنکه در مورد انتخاب مسواک خوب بیشتر بدانید و با نحوه دقیق مسواک زدن آشنا شوید مقاله زیر را از دست ندهید:

انتخاب مسواک خوب ضامن سلامت دهان و دندان

تقریبا تمامی بیماری لثه از جمله التهاب لثه و خونریزی آن می تواند با استفاده مناسب از مسواک و نخ دندان در مراحل اولیه  بهبود یابد . همچنین مسواک مناسب و نخ دندان از بروز پوسیدگی و گسترش آن جلوگیری می کند و سبب می شود  دندان های سالم تری داشته باشید.

در خصوص بیماری های لثه و پوسیدگی دندان مقالات زیر را بخوانید:

پوسیدگی دندان ( دلایل، پیشگیری و درمان )

با بیماریهای لثه و جراحی لثه بیشتر آشنا شویم

3- هنگام مسواک زدن زبان را نیز بشوید و مسواک بزنید.

پلاک های میکروبی به عنوان اولین عامل ایجاد بیماری های پریودنتال در سطح زبان نیز تشکیل شده و یکی از علل ایجاد بوی نامساعد در دهان می باشند بنابراین هنگام مسواک زدن شستن زبان نباید نادیده گرفته شود. این عمل سبب حذف بوی بد هان می شود و هم می توانید  دندان های سالم تری داشته باشید

4- استفاده از خمیر دندان مناسب برای داشتن دندان های سالم

همانطور که در مقاله ویزگی های یک خمیر دندان مناسب و راهکارهای انتخاب آن1 توضیح داده شد خمیر دندان دارای انواع مختلفی است که با توجه به نوع کارکرد باید بهترین آنها که دارای درصد فلوراید مناسبی است انتخاب شده و مورد استفاده قرار گیرد. برای اطلاعات بیشتر با کلیک بر روی مقاله فوق آن را مطالعه کنید.

5- استفاده از دهانشویه مناسب

 

در حالی که فلوراید توسط کسانی که نگران چگونگی تأثیر آن بر سایر مناطق بدن هستند ، مورد بررسی قرار گرفته است ، این ماده همچنان در خصوص حفظ سلامت دهان مورد استفاده قرار می گیرد. دلیل این امر این است که فلوراید دفاعی پیشرو در برابر پوسیدگی دندان است. توسط مبارزه با میکروب هایی که می تواند منجر به پوسیدگی شود ، و همچنین به عنوان ایجاد کننده سدی محافظ برای دندان های کاربردی وسیع دارد که به طور عمو در خمیر دندان و دهانشویه ها مورد استفاده قرار گرفته است و سبب می شود تا دندان های سالم تری داشته باشید

دهانشویه ها را حتما جدی بگیرد و به عنوان بخشی از ابزار های ارتقا سلامت دندان مورد استفاده قرار دهید. دهانشویه ها علاوه بر تنظیم ph دهان و دندان از بوی بد دهان جلوگیری کرده و مانع از پوسیدگی دندان میشوند. بنابراین حداقل هفته ای دو بار از دهان شویه های حاوی فلوراید استفاده کنید.

البته اگر دهانشویه حاوی فلوراید نیز در اختیار ندارید قره قره کردت آب نمک در پاکسازی و ضد عفونی کردت دهان موثر است و یک راهکار خانگی جهت ارتقا بهداشت دهان و دندان می باشد.

6- نخ دندان بهترین شیوه ارتقا سلامت دندان

باید دانست مسواک به راحتی نمی تواند تمام پلاک های باقی مانده در دندان را حذف کند و استفاده از نخ دندان برای پاکسازی پلاک های میکروبی دندان ضروری و شاید واجب تر از مسواک باشد. بنابراین با استفاده از نخ دندان های مناسب و استریل حتما لای دندان ها را تمیز کرده تا دندان های سالم تری داشته باشیدو از پوسیدگی دندان جلوگیری کنید.

نخ دندان را با ملایمت و بصورت مورب بین دندان ها حرکت دهید تا باقی مانده  مواد غذای خارج شوند.

7- از خوردن غذاهای اسیدی پرهیز کنیدتا دندان های سالم تری داشته باشید

نوشیدنی های اسیدی مانند نوشابه ها ، پرتقال ها و آب میوه ها را محدود کنید. اسیدهای غذایی مواد دندان را نرم کرده و مواد معدنی را در مینای دندان حل می کنند و باعث سوراخ (حفره یا پوسیدگی) می شوند. در موارد شدید ممکن است دندان ها به سمت لثه خورده شوند.

8- کمتر شکر و قند بخوریدتا دندان های سالم تری داشته باشید

غذا های قندی را محدود کنید. باکتری های موجود در پلاک دندان قندها را به اسید ها تبدیل می کنند.

 

9- جلوگیری از آسیب دندانی

دندان های خود را از آسیب محافظت کنید. هنگام ورزش ، یک کلاه ایمنی یا لثه بند بپوشید.

 

10- اگر دندانتان شکست یا افتاد آن را نجات دهید.

در صورت امکان دندان را در جای خود نگه دارید در حالی که به دنبال مشاوره فوری دندان پزشکی هستید. اگر این امکان پذیر نیست ، دندان را در پلاستیک بپیچید یا آن را در شیر قرار دهید و سریعاً به دنبال مشاوره دندانپزشکی باشید.

11- از دندان هایتان فقط برای غذا خوردن استفاده کنیدتا دندان های سالم تری داشته باشید

از استفاده از دندان خود برای هر چیز دیگری غیر از جویدن غذا خودداری کنید. اگر از آنها برای شکست آجیل استفاده می کنید ، درپوش های بطری را جدا کرده و یا بسته های باز را پاره می کنید  دندان هایتان را از دست خواهید داد

12- چکاب دندان ها ضروری است

برای معاینات منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنیدتا دندان های سالم تری داشته باشید. در صورت بروز مشکل دندان مانند دندان درد یا لثه خونریزی ، باید به دندانپزشک مراجعه کنید. به طور متوسط اگر بیماری زمینه ای که سبب بیماری پیرودنتال نمی شود یا پوسیدگی دندان را تشدید می کند مانند دیابت ندارید هر 6 ماه یکبار دندان تان را چکاب کنید، در غیر این صورت مراجعه 3 ماه به دندان پزشک الزامی است.

ممنون که تا اینجا با ما همراه بودید. ضمنا اگر سوالی در ارتباط با موضوعات مطرح شده و یا هر موضوعی در این زمینه دارید، بدون خجالت از ما بپرسید. کارشناسان ما همیشه و 24 ساعت شبانه روز در دسترس و خدمت شما هستند. کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی رایا

02188203045