همانطور که می دانید چگونگی رعایت بهداشت دهان و دندان در حفظ و نگهداری بهینه دندان ها و جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری های این حوزه اهمیت بالایی دارد یکی از موادی که به عنوان معمول ترین ماده برای شستشوی این عضو حساس و زیبا به کار می رود خمیردندان  ها هستند

به حدی که نمی توان مانع نقشی حیاتی انواع خمیردندان در  سلامت دهان و دندان‌ شد . اما با توجه به وجود انواع خمیر دندان ها ، انتخاب خمیردندان مناسب کار آسانی نیست.

اهمیت دندان ها به حدی است که رعایت بهداشت دهان نه تنها موجب حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها می شود وجهت پیشگیری از بوی بد دهان اهمیت بالایی دارد ، بر روی تأمین و حفظ سلامت سایر اعضای بدن نیز نقش کلیدی دارد.

اینجا هستیم تا ضمن توضیحات مختلف در خصوص انواع خمیر دندان ،  خمیردندان مناسب را  با توجه به نیازها و اولویت‌ها و ویژگی های  فردی انتخاب نماییم .

مهم‌ترین ویژگی یک خمیردندان استاندارد چیست؟

یکی از آیتم هایی که در مورد هر محصولی ، خصوصا آنچه مستقیما بر سلامت ما اثر گذار خواهد بود ، توجه به استاندارهایی هستند که به کمک همه افراد با هر سطح دانش و آگاهی می آیند تا به تشخیص مناسب آنها کمک کرده و انتخابی مطمئن تر را رقم بزنند.

در خصوص  خرید بهترین خمیر دندان نیز خمیر دندان هایی استاندارد تلقی می شوند که حاوی فلوراید هستند و بدینوسیله مانع از پوسیدگی دندان می‌شوند. بنابراین می توان با اطمینان گفت تمام خمیردندان‌های استاندارد حاوی فلوراید هستند.

فلوراید چیست ؟

جالب است بدانید در بدن انسان به طور طبیعی مقداری فلوراید کلسیم  وجود دارد. این ماده بیشتر در استخوانها ودندانها یافت می شود.

موادی همچون آب، برخی از نوشیدنی‌ها و برخی از مواد غذایی مانند غذاهای دریایی نیز حاوی فلوراید هستند.

کارکرد فلوراید چیست؟

فلوراید ضمن تاثیری که  بر تکامل سلولهای دندانی  که مسئول ایجاد شکل نهایی دندان هستند می گذارد ، نقش موثری در مقاوم سازی دندان های انسان دارد .

پس از آنکه اولین دندان های انسان شروع به رشد می کنند اگر در معرض مایعات حاوی فلوراید (غذاها و بزاق) قرار گیرد، جذب فلوراید در سطح مینا ادامه می یابد.

علاوه بر آنکه  فلوراید به وسیله حفاظت مینای دندان ، با کاهش روند حمله باکتریها به دندان در کاهش پوسیدگی دندان ها نیز موثر است. در واقع یک خمیر دندان مناسب حاوی فلوراید ضمن کاهش توانایی متابولیسم باکتری ها برای تولید اسید و همچنین  کاهش حالت اسیدی بزاق (افزایش میزان PH بزاق) مانع پوسیدگی دندان ها می شود ..

بررسی میزان فلوراید خمیر دندان

توجه به مقدار فلوراید در انتخاب خمیردندان مناسب اهمیت بالایی دارد، فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است که از مینای دندان محافظت کرده و با پوسیدگی دندان مبارزه می‌کند.

اگر چه که کارشناسان ، فلوراید موجود در خمیردندان و آب آشامیدنی را به عنوان درمانی ایمن و موثر شناخته‌ و انجمن دندانپزشکی آمریکا  (ADA )  فلوراید  را به عنوان عنصری ضروری در خمیردندان اعلام کرده‌ است،  با این حال برخی افراد ترجیح می‌دهند از فلوراید موجود در خمیردندان‌ها و آب‌های آشامیدنی دوری کنند. در این صورت می‌توان از خمیردندان‌های طبیعی بدون فلوراید موجود در بازار استفاده کرد.

 

میزان فلوراید خمیر دندان:

 

یک خمیردندان‌ مناسب باید  میزان فلورایدی بین  ppm  1300  تا   ppm1500   داشته باشد (ppm   شاخصی است  که به طور کلی با آن میزان غلظت ذرات در محلولها را می سنجند).

تفاوت خمیر دندان های بزرگسالان و کودکان تنها در بسته بندی ترغیب کننده کودک و طعم و رایحه جذاب آن نمی باشد ، یکی از دلایل اینکه خمیر دندان های کودکان از بزرگسالان مجزا است تفاوت میزان فلوراید استفاده شده در آن است  . استفاده از خمیردندان های بزرگسالان که دارای درصد بالاتری فلوراید هستند به دو دلیل توصیه نمی شود . یک اینکه اگر کودکان زیر شش سال ناخودآگاه بیش از حد مجاز فلوراید را در حین هر بار مسواک زدن ببلعند دچار مسمومیت می شوند و آسیب دیگر ، ایجاد لکه های سفید ی بر روی دندان ها است که ظاهر نامناسبی هم دارند .

 

آیا فلوراید مضر است ؟

طبق مطالعات و مقالات انجام شده توسط سازمان‌های بهداشتی و علمی آمریکا که حاصل تحقیق  بر روی گروه‌های بزرگ انسانیاست بیان شده که  هیچ پایه و اساسی در خصوص  این که فلوراید علت سرطان یا سایر بیماریها باشد، وجود ندارد.

مصرف خمیر دندان های دارای فلوراید در زنان باردار:

با توجه به توضیحات قبلی ، می دانیم که فلوراید نقش مهمی در تقویت استخوان های بدن و دندان ها دارد . در دوران بارداری ، برخی از زنان به صورت مداوم استفراغ می کنند و به دلیل آنکه اسید معده به این وسیله به دفعات با دندان ها در تماس خواهد بود ، دندان های این افراد بیشتر در معرض آسیب و پوسیدگی می باشد . یکی از راهکارهایی که می تواند مورد استفاده قرار بگیرد انتخاب خمیردندان مناسب حاوی فلوراید است . هم چنین متخصصان حوزه سلامت دهان و دندان اظهار می کنند از آنجا که حتی اسید معده قادر است مینای دندان را در خود حل کند بهتر است زنان باردار از دهان شویه های حاوی فلوراید نیز طبق دستور پزشک از لحاظ تعداد دفعات و …. استفاده نمایند.

انواع خمیر دندان :

خمیردندان مناسب برای دندانهای حساس:

گروه های حساس باید از خمیر دندان هایی استفاده کنند که حاوی پتاسیم نیترات، استرانسیوم کلراید و استرانسیوم استات باشند . کارکرد این مواد به این گونه است که با رسوب در توبولهای عاجی و مسدود کردن پایانه های عصبی درون آنها،  موجب کاهش درد دندان‌های حساس می شوند.

علاوه بر آنکه توجه به ترکیبات خمیردندان ها می تواند معیاری برای مشخص شدن تهیه آن برای دندان های حساس باشد ، معمولا بر روی بسته بندی خارجی و داخلی خمیردندان ها نیز این عبارت که مناسب دندان های حساس است درج می شود نکته قابل توجه این است که بیشتر این خمیر دندانها در هنگام استفاده کف زیادی ایجاد نمی‌کنند، ولی عدم وجود کف زیاد، نشانه نامطلوب بودن خمیردندان نیست.

 

 

 

خمیردندان سفید کننده:

یکی از خمیر دندان هایی که این روزها در بازار موجود است ، خمیردندان‌ های سفید کننده می باشند .

این خمیر دندان ها می توانند  لکه‌هایی را که  روی سطوح خارجی دندانها در اثر نوشیدن چای و قهوه، سیگار کشیدن و دلایل دیگر ایجاد می‌شوند را برطرف کنند .

عملکرد خمیر دندان ها سفید کننده به چه صورت است ؟ و آیا از آنها استفاده کنیم ؟

 در ترکیبات این خمیردندان‌ها مقادیری مواد سفیدکننده مثل پراکسید اکسیژن و یا ذرات کوچکی با خاصیت سایشی به کار رفته که مینای دندان را می‌سایند.

بنابراین ، این خمیر دندان ها ، لایه خارجی دندان بر می دارند  و به دنبال این امر لایه زیرین که سفیدتر است نمایان می گردد.

ذکر این نکته ضروری است که اگر در استفاده از این خمیردندانها زیاده روی شود، درخشندگی دندانها و مینای دندان از بین می‌رود و از بین رفتن  مینای دندان هم  موجبات پوسیدگی را فراهم می آورد.

در نتیجه ،خمیر دندان های سفید کننده ، خمیر دندان مناسبی برای  مصرف مداوم روزانه و طولانی مدت نمی باشند .

خمیر دندانهای زغالی:

در بین انواع متنوع خمیردندان ها ، خمیر دندان های زغالی نیز امروزه مرسوم شده اند و تقریبا در هر داروخانه و فروشگاهی موجود می باشند . یکی از موادی که در ترکیب این خمیردندان ها استفاده شده ، کربن است ، کربن نیز مانند مواد سفید کننده دندان خاصیت سایندگی دارد و می تواند به مینای دندان آسیب بزند. در واقع هم خمیر دندان های زغالی و هم خمیر دندان های سفید کننده به دلیل وجود مواد ساینده و زبر ،حتی در استفاده کوتاه مدت می تواندد مینای دندان را از بین برده و پوسیدگی دندان ها را موجب شوند .

یکی دیگر از ویزگیهای این خمیر دندان ها که موجب می شود در گروه خمیر دندان های مناسب قرار نگیرند آن است که دارای فلوراید کمی هستند و به همین دلیل به صورت کاملی از دندان ها محافظت نمی کنند . علاوه بر اینکه خمیر دندان های زغالی این ویزگیهای منفی را دارا هستند باید بدانید که ویژگی متفاوت و موثری نسبت به سایر خمیر دندان ها ندارند بنابر این با قاطعیت باید بگوییم که انتخاب خوبی نیستند .