ایمپلنت دندان چیست؟

جای خالی دندان ها همیشه احساس بد و ناخوشایندی به بیماران می دهد، هنگامی که شما یک یا چند دندان خود را بخاطر عوامل مختلفی مانند تصادف و حوادث دیگر از دست می دهید، نه تنها نبود دندانتان به دندان های مجاور نیز آسیب می زند بلکه طرح لبخند شما را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

به همین علت کاشت دندان راهکار مناسبی برای پر کردن جای خالی دندان است که معمولا دندانپزشک بهترین روش کاشت دندان یعنی ایمپلنت دندان را به بیماران توصیه می کند. در این مواقع سوالاتی برایتان پیش می آید که مهم ترین آن ها عبارت اند از:

  • آیا من برای کاشت دندان مناسب هستم؟
  • چه کسانی نمی توانند ایمپلنت دندان انجام دهند؟
  • چگونه می توان فهمید که برای کاشت دندان مناسب هستم؟
  • ایمپلنت ها چگونه کار می کنند؟
  • آیا همیشه می توان از ایمپلنت های دندانی برای جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده کرد؟
  • اگر تمام دندانهایم را از دست داده باشم، آیا هنوز می توانم از کاشت دندان استفاده کنم؟
  • آیا می توانم دندان مصنوعی خود را در طول دوره درمان ایمپلنت استفاده کنم؟
  • آیا ایمپلنت ها ایمن و مطمئن هستند؟
  • ایمپلنت ها چه مدت دوام می آورند؟
  • آیا کاشت دندان موفق است؟
ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان چیست؟

چه کسانی نمی توانند ایمپلنت دندان انجام دهند؟

بعضی از افراد هستند که نمی توانند ایمپلنت دندانی انجام دهند زیرا استخوان کافی در فک ندارند یا بیماری خاص مربوط به دهان و دندان دارند و یا از داروهایی استفاده می کنند که ترمیم استخوان در اطراف کاشت را دشوار می کند. این افراد کاندید مناسبی برای کاشت دندان محسوب نمی شوند.

افرادی که داروهای خاصی مانند استروئیدها یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن مصرف می کنند نیز کاندیداهای مناسبی نیستند و همچنین افرادی که عادت های خاصی دارند، مثلا دندان قروچه دارند و یا دندان هایشان را به شدت بهم می فشارند که باعث خورد شدن و لب پریدگی دندان ها می شود، این اعمال ممکن است فشار زیادی به ایمپلنت ها وارد کنند و باعث آسیب دیدگی دندان برای طولانی مدت شوند.

محدودیت سنی کاشت دندان

انجام کاشت دندان هیچ محدودیت سنی خاصی ندارد؛ در اکثر موارد، شما می توانید یک کاندید و فرد مناسب برای کاشت دندان به روش ایمپلنت باشید، به شرطی که دندان و فکتان سالم باشد و بتوانید یک عمل ایمپلنت دندان خوبی را انجام دهید. اگر فردی سیگاری نباشید، مراقب بهداشت دهان و دندان خود باشید و لثه های سالم و استخوان کافی در فک خود داشته باشید، عمل ایمپلنت دندان برای شما مناسب خواهد بود.

به طور کلی اگر شما در هر سنی، دندان هایتان شروع به خراب شدن کند، می توانید از عمل کاشت دندان بهره مند شوید. متخصصین کلینیک شبانه روزی رایا به شما کمک می کنند تا به راحتی غذا بخورید، از نظر اجتماعی فعال تر شوید، راحت لبخند بزنید و هیچ نگرانی و خجالتی بابت از دست رفتن دندان هایتان نداشته باشید.

سن یک عامل اصلی برای موفقیت یا عدم موفقیت در کاشت دندان نیست. ایمپلنت هایی که در بیماران سالم و مسن که استخوان کافی در فک داردن؛ قرار داده می شوند، می تواند همان پیش بینی و عملکرد در بیماران جوان را داشته باشد. هیچ کس نباید به دلیل کهولت سن و ناتوانی در انجام فعالیت هایی نظیر غذا خوردن، صحبت و … از کیفیت زندگی پایین تری برخوردار باشد.

محدودیت سنی ایمپلنت دندان

محدودیت سنی کاشت دندان

ایمپلنت ها چگونه کار می کنند؟

کاشت دندان از طریق ریشه دندان مصنوعی در استخوان فک انجام می شود که به طور دائمی جایگزین ریشه دندان طبیعی می شود. پایه ایمپلنت دندان که معمولاً از جنس تیتانیوم ساخته می شود، به داخل فک وارد می شود و در نهایت استخوان فک با ایمپلنت جوش می خورد و در نتیجه فرآیند بهبودی به نام استخوان سازی انجام می شود.

آیا همیشه می توان از ایمپلنت های دندانی برای جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده کرد؟

علاوه بر سلامت عمومی دهان و دندان شما، لازمه اصلی کاشت دندان داشتن استخوان به اندازه کافی در فک است. اگر استخوان فک شما به اندازه کافی عمیق یا پهن نباشد، ممکن است قبل از قرار دادن ایمپلنت دندان، به پیوند استخوان نیاز داشته باشید. زیرا جویدن یک عملیست که به قدرت نیاز دارد و می تواند فشار زیادی به فک شما وارد کند.

ایمپلنت ها باید به اندازه کافی بزرگ و محکم باشند تا در برابر نیروهای جویدن مقاومت کنند و بنابراین باید استخوان کافی برای پشتیبانی از کاشت دندان به روش ایمپلنت وجود داشته باشد. اگر استخوان فک نتواند از ایمپلنت محافظت کند، احتمالاً کاشت دندان موفق نخواهد بود. پیوند استخوان می تواند حجم استخوان فک را افزایش دهد تا یک پایه محکم و قابل اعتماد برای ایمپلنت دندان ایجاد کند. اگر فاقد این شرایط باشید، دندانپزشک سایر روش های کاشت دندان را به شما پیشنهاد می دهد.

اگر تمام دندانهایم را از دست داده باشم، آیا هنوز می توانم ایمپلنت دندان انجام دهم؟

بسته به شرایط خاص دهان، دندان و فک شما، در صورت از دست دادن تمام دندان های خود؛ ممکن است متخصص دندانپزشک روش های درمانی مختلفی برای شما پیشنهاد دهد. یکی از انواع روش های کاشت، استفاده از پروتز دندان است. کسانی که علاقه مند به استفاده از پروتز هستند، می توانند یک پروتز معمولی را که حداقل توسط دو ایمپلنت دندان (پروتز حفظ شده توسط ایمپلنت) ثابت نگه داشته می شود را انتخاب کنند.

ایمپلنت ها باعث می شوند از جابجایی پروتز مصنوعی بر روی لثه جلوگیری شود ولی یکی دیگر از انواع کاشت دندان استفاده از پروتزهای متحرک است که فرد می تواند برای شستشو و تمیز کردن آن ها را بردارد و سپس مجدد جایگذاری کند.

متخصص ایمپلنت و کاشت دندان بعد از بررسی وضعیت دهان و دندان شما، بهترین روش کاشت دندان را پیشنهاد می دهد که علاوه بر حفظ سلامت دندان ها، به بهبود طرح لبخند شما نیز کمک کند.

ایمپلنت یا پروتز؟

ایمپلنت جایگزین دندان ها

سخن آخر

کلینیک شبانه روزی رایا، با متخصصین دندانپزشکی در زمینه کاشت و ایمپلنت دندان، بعد از بررسی میزان حجم استخوان دندان، سلامت و استحکام دندان های مجاور، بهترین روش کاشت دندان را با توجه به میزان هزینه ای که می خواهید، پیشنهاد می دهند و می توانید تا چندین سال از دندان های طبیعی و محکم خود لذت ببرید.