ونیر کامپوزیت یا آمالگام نقره ای

لبخند زیبا یکی از دغدغه های هر بیماری است که دندان های خود را بنا به دلایل مختلفی از دست داده و یا دندان های شکسته و لب پر دارند. کامپوزیت دندان یک روش مطمئن، عالی و تضمین شده برای برطرف کردن لک و آسیب دیدگی های دندان است که به بیماران این امکان را می دهد تا لبخندی زیبا و به یاد ماندنی داشته باشند. در این مقاله می خواهیم به بررسی تفاوت های ونیر کامپوزیت یا آمالگام نقره ای بپردازیم.

به گفته آکادمی دندانپزشکی و سازمان غذا و داروی آمریکا، مطالعات نشان داده است که پر کردن دندان توسط آمالگام نقره ای بی خطر است اما ونیر کامپوزیت ها به دلیل داشتن رنگی طبیعی مشابه سایر دندان های طبیعی بیمار هستند و یک گزینه جایگزینی عالی بجای آمالگام بشمار می روند. ونیر کامپوزیت ها در حفره دندان قرار می گیرند و در ابتدا نرم هستند، سپس با نور آبی مخصوص، سخت می شوند.

مزایای ونیر کامپوزیت

تفاوت ونیر کامپوزیت با آمالگام نقره ای

همه چیز درمورد پر کردن دندان پوسیده

پر کردن دندان ها یا کامپوزیت دندان برای دندان هایی که تحت تأثیر پوسیدگی دندان ها و حفره ها قرار گرفته اند، استفاده می شود. هنگامی که بیماران دچار حفره دندان می شوند، دندانپزشک بخش هایی از دندان های طبیعی را که آلوده به باکتری و بقایای مواد غذایی هستند حذف می کند.

از مواد دندانی برای پر کردن این فضای خالی و حفظ یکپارچگی ساختاری دندان استفاده می شود. بیماران می توانند انتخاب کنند که حفره های خود را از آمالگرام نقره ای یا ونیر کامپوزیت پر کنند، البته دندان پزشک تمامی شرایط سلامتی بیمار را بررسی کرده و بهترین روش را به او توصیه می کند.

پر کردن آمالگرام نقره ای برای دهه های گذشته به وفور مورد استفاده قرار می گرفت، زیرا از نظر هزینه ارزان تر بوده، و برخی به اشتباه تصور می کنند که از نظر طول عمر بیشتر از کامپوزیت ها عمل می کنند.

با این حال، امروزه اکثر کلینیک های دندانپزشکی به پر کردن دندان های بیماران از ونیر کامپوزیت روی آورده اند زیرا ترکیب رنگ آن ها با سایر دندان های طبیعی انسان ها بیشتر بوده و یکی دیگر از دلایل مهم استفاده نکردن از آمالگام، حساسیت خیلی از بیماران به این فلز می باشد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد مزایای و خطرات پر کردن دندان توسط آمالگام در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید که کدام مواد بهترین گزینه برای نیازهای درمانی شما می باشند.

مزایای پر کردن دندان با ونیر کامپوزیت

اکثریت مردم در مقطعی از زندگی خود دچار حفره های دندان می شوند که اگر برای درمان آن ها به موقع اقدام نکنند منجر به پوسیدگی های وسیع تر دندان و در نتیجه عصب کشی می شود. به دلیل وجود این حفره های دندانی بیشتر مردم آن ها را با پر کردن دندان ترمیم می کنند.

درمان پر کردن دندان از دو مرحله تشکیل شده است: اول اینکه دندانپزشک شما دندان آلوده را تمیز می کند و تمام بخش های شامل پوسیدگی و آسیب را از بین می برد؛ بعد، دندانپزشک مواد پر کننده دندان را که همان ونیر کامپوزیت ها هستند را از طریق اشعه مخصوص در حفره خالی دندان قرار می دهد.

کامپوزیت دندان یک درمان ایده آل برای رفع مشکلات دندان است زیرا به طور کلی می تواند در یک قرار ملاقات دندانپزشک تکمیل شود، نسبتاً ارزان است، و عوارض جانبی کمی دارد.

مواردی از پر کردن دندان های پوسیده توسط کامپوزیت ونیر عبارت اند از:

  • زمان کوتاه درمان: درمان پر کردن را می توان در کمتر از یک ساعت به پایان رسید.
  • طولانی مدت : پر کردن دندان درحدود پنج تا هفت سال طول می کشد و معمولا هیچ گونه حساسیت و ناراحتی برای بیمار ایجاد نمی کند.
  • هزینه: برخی از کلینیک ها به طور معمول بیماران را تحت پوشش بیمه دندان قرار می دهند.
  • ظاهر: کامپوزیت دندان به دلیل ظاهر بسیار طبیعی که دارد جایگزین خوبی برای آمالگام نقره ای بشمار می رود.
پر کردن پوسیدگی دندان با کامپوزیت

کاربرد ونیر کامپوزیت

پر کردن دندان خطرات و عوارض جانبی

هم آمالگرام نقره ای و هم پر کردن های مرکب به رنگ دندان با خطرات و عوارض جانبی زیر همراه هستند:

  • حساسیت: برخی از بیماران در هفته های پس از عمل حساسیت به گرم و سرد را تجربه می کنند.
  • درد: برخی از بیماران هنگام گاز گرفتن یا اعمال فشار به دندان ها در روزهای پس از عمل دچار درد می شوند.
  • درمان مجدد: دندانپزشک به طور دائم مناطق آسیب دیده دندان های طبیعی شما را حذف و آن را با یک ماده مصنوعی پر خواهد کرد. در نهایت ماده پیوند مرکب یا آمالگرام نقره ای که برای پر کردن این فضا استفاده می شود، می پوشد و نیاز به جایگزینی دارد. دندانپزشکان انتظار دارند پر کردن کامپوزیت پنج تا هفت سال به طول انجامد و پر کردن آمالگرام نقره ای حدود ۱۲ سال به طول انجامد.

خطرات استفاده از آمالگرام نقره ای

پر کردن آمالگرام نقره ای با برخی از خطرات همراه است. با گذشت زمان، پرکردن های آمالگرام نقره ای به دلیل تغییرات دما می توانند پخش شوند و در محل خود منقبض شوند که این امر در نهایت ممکن است به ساختار دندان آسیب وارد کند و آن را تضعیف کند. پر کردن آمالگرام نقره ای حاوی جیوه است که می تواند برای بیماران سمی باشد.

با این حال، مطالعات متعددی انجام شده است تا مشخص شود که آیا پر کردن آمالگرام نقره ای باعث هرگونه خطرات بهداشتی می شود یا نه، و هیچ مدرک قطعی پیدا نشده است.

بهترین رنگ کامپوزیت ونیر

مزایای ونیر کامپوزیت

سخن آخر

ونیر کامپوزیت ها گزینه  با دوام و همراه با زیبایی طبیعی هستند. پرکننده های سرامیکی ونیر کامپوزیت گران تر از سایر گونه ها هستند، اما به رنگ دندان هستند و در برابر لکه ها و خوردگی مقاوم تر هستند. یکی از ویژگی های منفی کامپوزیت ها این است که شکننده هستند و به همین علت نسبت به آمالگام باید زودتر تعویض شوند.

اگر قصد انجام ونیر کامپوزیت در یکی از مطمئن ترین کلینیک های دندانپزشکی را دارید، ما به شما رایا دنتال کلینیک را معرفی می کنیم که با داشتن تیم تخصصی و فوق تخصصی جراحی دندان، در انواع زمینه کاشت ایمپلنت، کامپوزیت دندان و … عملی بدون درد و با کیفیت ترین مواد را به شما ارائه می دهند.